Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

Op 28/2/2020 om 11:21, Vittorio zei:

Zelfs bij de lezers onbekend denk ik. Ik las de Hitkrant maar kan me geen strip daarin herinneren. Misschien werd ik afgeleid door de ogen van Olivia 😳

 

htkrntwk3080.thumb.jpg.c6d4589714c289e2bf1d02e691746051.jpg

 

 


 

 

 

de ogen van Meat Loaf?

 

Olivia Newton-John had wel een stralende glimlach  :wub:

toen toch nog, vermoedelijk vandaag ietske minder  

 

Link naar reactie

image.png.72f0acb7c868beb798c8ccdd752e1540.png

Echt vergeten is hij natuurlijk niet onder de stripliefhebbers, maar in de reeks De Kiekeboes is Bibi Pralin Gaga wel ietwat een vergeten figuur.  Merho zei vele jaren geleden al dat hij dit personage niet echt meer zag passen in de modernere verhalen van zijn geesteskinderen.  Maar ik volg hem daar niet in.  In tegendeel zelfs, eigenlijk is er elk jaar wel eens iets in het nieuws waarbij ik mogelijkheden zie voor deze charismatische slechterik.  Laat hem evolueren.  Tenslotte was hij in De Medusa Stichting toch ook niet echt meer helemaal wie hij in De Zwarte Zonnekoning was.  Afrikaanse dictators zijn ook vandaag de dag nog een issue.  Ik zie in Bibi Pralin Gaga bijvoorbeeld ook wel een doorgedraaide Lord of War. (film, waargebeurde feiten)  Iets met de diamantenindustrie misschien?  Toch scenario's waar Merho vast wat mee kan.  Amoko zie ik daar ook wel een vuile rol in spelen.  Enfin, om maar te zeggen:  Ik zie hem maar al te graag eens terugkeren.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

image.png.72f0acb7c868beb798c8ccdd752e1540.png

Echt vergeten is hij natuurlijk niet onder de stripliefhebbers, maar in de reeks De Kiekeboes is Bibi Pralin Gaga wel ietwat een vergeten figuur.  Merho zei vele jaren geleden al dat hij dit personage niet echt meer zag passen in de modernere verhalen van zijn geesteskinderen.  Maar ik volg hem daar niet in.  In tegendeel zelfs, eigenlijk is er elk jaar wel eens iets in het nieuws waarbij ik mogelijkheden zie voor deze charismatische slechterik.  Laat hem evolueren.  Tenslotte was hij in De Medusa Stichting toch ook niet echt meer helemaal wie hij in De Zwarte Zonnekoning was.  Afrikaanse dictators zijn ook vandaag de dag nog een issue.  Ik zie in Bibi Pralin Gaga bijvoorbeeld ook wel een doorgedraaide Lord of War. (film, waargebeurde feiten)  Iets met de diamantenindustrie misschien?  Toch scenario's waar Merho vast wat mee kan.  Amoko zie ik daar ook wel een vuile rol in spelen.  Enfin, om maar te zeggen:  Ik zie hem maar al te graag eens terugkeren.

 

Die man van de appelblauwzeegroene gids is geloof ik ook al superlang niet meer ten tonele verschenen.

Hij was indertijd altijd een plot device om iemand van de Kiekeboes in een bepaalde setting aan de slag te krijgen

 

7310740.jpg?174

Link naar reactie
5 uren geleden, bouncer zei:

image.thumb.png.e9f42cc4273bb7dcb4b040ece24fd6ef.png

 

Soms blijft een imitatie wat het is, een leuk eerbetoon.

https://raggedclaws.com/2011/06/05/connections-richard-corben-and-jason-brashill/

 

 

Nu dacht ik heel eventjes dat de lp cover gebaseerd was op de strip. Maar het is blijkbaar omgekeerd. De mannen van Queen hebben indertijd zich wel laten inspireren door eerder bestaand werk, maar aangezien ze de oorspronkelijke tekenaar vroegen om zijn werk te herhalen, weet ik niet of je het een imitatie kan noemen.

 

freas-art-for-queen-and-astounding-sci-f

 

Dit is nu eens het omgekeerde van een vergeten figuur. Toen die mens in 1953 die cover schilderde voor Astounding Science Fiction kon hij onmogelijk bevroeden dat die robotfiguur 65 jaar later nog steeds gebruikt zou worden.

 

DtwChBAXQAE4IFQ.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Nu dacht ik heel eventjes dat de lp cover gebaseerd was op de strip. Maar het is blijkbaar omgekeerd. De mannen van Queen hebben indertijd zich wel laten inspireren door eerder bestaand werk, maar aangezien ze de oorspronkelijke tekenaar vroegen om zijn werk te herhalen, weet ik niet of je het een imitatie kan noemen.

 

 

 

 

 

Iconische Queen hoes natuurlijk, Frank Kelly Freas was de illustrator, eigenlijk niet bekend met de man, maar vond wel weer deze eeeeh....... imitatie?

 

image.thumb.png.570803eb2743c225282abc8f8a3b790d.png

 

 

 

Link naar reactie
On 2/29/2020 at 5:43 PM, Aleksandr said:

 

Olivia Newton-John had wel een stralende glimlach  :wub:

toen toch nog, vermoedelijk vandaag ietske minder  

 

Helemaal niet. Die tanden waren toen ook al vals.

En ogen ook.
Zou trouwens wel goed zijn voor Harley Quin, de vrouwelijke versie van de Joker.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Soms vergeten tekenaars zelf hun figuren. Sleen was daar goed in. Zie de vrouwen van Jef Pedal en Jan Spier en de kinderen van Nero.

 

En Jef Pedal zelf raakte ook vergeten door Sleen.

Van vaste sidekick geëvolueerd naar een figuur dat soms nog een zeldzame keer een cameo als achtergrondfiguur mocht maken.

Hier zie je hem in zijn gloriedagen met onverkorte neus.

 

afbeelding.thumb.png.26d84b605cff408d00a9ffa9eb497e7c.png

 

Ik vraag me trouwens af of Jeff Klaxon in Jommeke een hommage aan Jef Pedal was.

Ze lijken visueel op elkaar, ze zijn allebei detective en ze hebben beiden een dialectisch onderdeel van een voertuig als achternaam.

 

afbeelding.png.a4c01231da9e99389339d7acbf941737.png

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

Nu dacht ik heel eventjes dat de lp cover gebaseerd was op de strip. Maar het is blijkbaar omgekeerd. De mannen van Queen hebben indertijd zich wel laten inspireren door eerder bestaand werk, maar aangezien ze de oorspronkelijke tekenaar vroegen om zijn werk te herhalen, weet ik niet of je het een imitatie kan noemen.

 

freas-art-for-queen-and-astounding-sci-f

 

Dit is nu eens het omgekeerde van een vergeten figuur. Toen die mens in 1953 die cover schilderde voor Astounding Science Fiction kon hij onmogelijk bevroeden dat die robotfiguur 65 jaar later nog steeds gebruikt zou worden.

 

DtwChBAXQAE4IFQ.jpg

 

Ik kan begrijpen waarom Stewie getraumatiseerd raakte van dat figuur.

 

FamilyGuy_9ACX12_2500_640x360_11827156.j

 

afbeelding.png.aa697c3593d6473d5fb7e6a01debc57f.png

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

 

Die man van de appelblauwzeegroene gids is geloof ik ook al superlang niet meer ten tonele verschenen.

Hij was indertijd altijd een plot device om iemand van de Kiekeboes in een bepaalde setting aan de slag te krijgen

 

7310740.jpg?174

Met Gerard Kreuvett valt idd nog wel wat aan te vangen in een verhaal waar bv sterrenrestaurants aan te pas komen.


image.png.4afa1ce037efd8e92685f940ba64be59.png

Of Alain Proviste, van het uitzendbureau 'Nu & Dan', dat is eigenlijk eerder de man die De Kiekeboes, vooral Charlotte dan, aan het werk kan krijgen in verschillende settings.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 minuut geleden, esteban² zei:

Of Alain Proviste, van het uitzendbureau 'Nu & Dan', dat is eigenlijk eerder de man die De Kiekeboes, vooral Charlotte dan, aan het werk kan krijgen in verschillende settings.

 

Die was ik dus echt vergeten. Ik heb die verward met de man van de appelblauwzeegroene gids.

Link naar reactie
  • 2 months later...

In de jaren '80 gaf Arboris in de reeks "Uit de Toonder studio's" vijf albums uit van Student Tijloos.  De andere vier werden getekend door Gerrit Stapel (die ook nog vijf Arman en Ilva verhalen heeft getekend).  De Student Tijloos verhalen (en de meeste Arman en Ilva verhalen) zijn vandaag nog steeds erg goed te pruimen en dat is zeker (ook) de verdienste van scenarist Lo Hartog van Banda.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
17 minuten geleden, Aleksandr zei:

alhoewel, Luc Orient begon blijkbaar in 1967/69? en Cliff pas in 1975   :blink:   :unsure:

Klopt. En Cliif Rendall hield maar 2 verhalen stand zag ik. Toch spreekt mij in elk geval grafisch Cliff meer aan.

Die Paape kopieerde in zijn beginperiode Victor Hubinon trouwens.

 

sjo19641726.jpg

sjo19641727.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Op 21/5/2020 om 14:23, Hardcover zei:

Klopt. En Cliif Rendall hield maar 2 verhalen stand zag ik. Toch spreekt mij in elk geval grafisch Cliff meer aan.

Die Paape kopieerde in zijn beginperiode Victor Hubinon trouwens.

 

sjo19641726.jpg

sjo19641727.jpg

Paape was assistent van Hubinon bij World Press Syndicate. Die moest dus wel tekenen zoals Hubinon. Paape's latere sixties stijl van Luc Orient kan je bezwaarlijk Hubinon-noemen.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...