Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Op zaterdag, je kunt er de klok op gelijk zetten, komt Fred,professor in de strips altijd even langs in de winkel.

Gister had hij dit alleraardigst boekje bij hem over de geschiedenis van het blad Pif, helaas in het Frans dus

niet echt leesbaar voor mij.

image.png.3370b863c2d2a867cddf84cd883f6b68.png

 

Jean Tabary tekende hier Corinne er Jeannot, blijkbaar ook uitgebracht in het Nederlands als Jantje en Carina.

 

 

image.png.661b1f1f7bfe7117307f296f5b985a80.png

image.thumb.png.1951c0797f49614f2dc9a775477db427.png

 

Link naar reactie

Nog twee vergeten stripfiguren van onze eigenste Marc Sleen: "Stropke en Flopke". Er verschenen een zestal delen en nadien nog eentje onder de titel "De Avonturen van Stropke". De uitgeverij Adhemar gaf ze allemaal heruit. Op de foto zie je een auteursexemplaar HC waarvan tien genummerde exemplaren werden uitgegeven. Noot: bij mijn weten is er voor het moment maar één originele tekenstrook van al deze strips bekend... Als je die hebt 😉 

WIN_20200709_18_05_18_Pro.jpg

Link naar reactie
5 uren geleden, Bertiepepper zei:

Kunnen we deze meesterwerkjes ook als bijna vergeten beschouwen... Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke... met zo'n namen beperk je je toch meteen tot de Vlaamse markt? Of werden ze ook vertaald in het Frans?

WIN_20200709_13_13_05_Pro.jpg

Ze verschenen ook in een Franstalige krant en later ook in album. Ik weet niet meer juist welk verhaal maar een stuk werd zelfs opnieuw getekend om iets over de ijzertoren te vervangen met iets minder aanstootgevend voor het Franstalige publiek.

 

https://www.bedetheque.com/serie-4737-BD-Oncle-Zigomar-Les-aventures-d.html

Link naar reactie
12 minuten geleden, Bonte zei:

Ze verschenen ook in een Franstalige krant en later ook in album. Ik weet niet meer juist welk verhaal maar een stuk werd zelfs opnieuw getekend om iets over de ijzertoren te vervangen met iets minder aanstootgevend voor het Franstalige publiek.

 

https://www.bedetheque.com/serie-4737-BD-Oncle-Zigomar-Les-aventures-d.html

Mooi zeg bedankt! Maar ik neem dus aan dat de Vlaamse versies eerst waren en daarna de Franstalige versie?

Link naar reactie
9 minuten geleden, Bertiepepper zei:

Mooi zeg bedankt! Maar ik neem dus aan dat de Vlaamse versies eerst waren en daarna de Franstalige versie?

Ze verschenen ongeveer samen in de krant maar de Nederlandse inderdaad het eerst in album, de Franstalige versies pas in de jaren '70. Het is maar met de uitgaven van BD-Must dat ze volledig in album zijn verschenen.

 

https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/series-helden/10388-nonkel-zigomar-snoe-en-snolleke

Link naar reactie
7 uren geleden, linthout zei:

 Ik had een abonnement maar herinner mij die bijlage niet...

De laatste zending voor abonnees omvatte het laatste nummer van Brabant Strip Magazine (212), het laatste nummer van P@per (36) en het extra "Dossier Zigomar" (zelfde formaat en lay-out als de andere nummers van het tijdschrift).

490808623_Zigomar1.thumb.jpg.1a58cd44473efc94661ba558ff78be4b.jpg390847632_Zigomar2.thumb.jpg.5c9cd858cbf2209f23eb3a8e4037f4a8.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...