TDPB Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Op 21/5/2020 om 14:23, Hardcover zei: Die Paape kopieerde in zijn beginperiode Victor Hubinon trouwens. Bert Bus keek dan weer heel goed naar Amerikaanse striptekenaars. Burne Hogarth onder andere. Toch als het op decor aankwam. Quote Link to comment
Rene Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 Niet zozeer vergeten; ik wist van het bestaan niet af, totdat het origineel hiervan werd aangeboden. Dit is dus de gedrukte versie; benieuwd wie het herkent. Quote Link to comment
Aleksandr Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 waarom denk ik nu aan een kangoeroe en een Sandy? Quote Link to comment
Theodoor Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 Zou het deze kunnen zijn? Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Sssneraul Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 lambil heeft ook een mooie herkenbare stijl. zat die bijlage ook bij de NL Robbedoes? Quote Link to comment
Rene Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 Nee, alleen bij de Belgische. Quote Link to comment
Aleksandr Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 dus wel een Lambil, zat dus op het goede spoor, alleen kon ik toen nog geen Frans lezen... is daar ooit een album van verschenen, van Oakie? Quote Link to comment
Rene Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Volgens mij alleen het mini album als bijlage in de Spirou. Quote Link to comment
Aleksandr Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Spirou, merde! als ze nu eens al die spulletjes zouden vertalen naar het Nederlands hebben ze misschien nog albums voor jaren... Quote Link to comment
bouncer Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Op zaterdag, je kunt er de klok op gelijk zetten, komt Fred,professor in de strips altijd even langs in de winkel. Gister had hij dit alleraardigst boekje bij hem over de geschiedenis van het blad Pif, helaas in het Frans dus niet echt leesbaar voor mij. Jean Tabary tekende hier Corinne er Jeannot, blijkbaar ook uitgebracht in het Nederlands als Jantje en Carina. Quote Link to comment
Aleksandr Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 ja, klopt, minstens twee (2) albums Quote Link to comment
Aleksandr Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Trouwens, Pif, voor zover ik me dat herinner, dat was toch een hondje, en Hercule-de-kat een hond dus die ook aventuren beleefde nooit iets nederlands van gezien Quote Link to comment
bouncer Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 https://www.lambiek.net/magazines/vaillant.htm Hier een stukje geschiedenis, een ratjetoe aan strips, maar ook Marcel Gotlib, Paul Gillon en Hugo Pratt Quote Link to comment
Bertiepepper Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 Nog zo twee vergeten strips of stripfiguren: Jan Kordaat van Jijé (foto van de album nr2 Jan Kordaat, Speurder uitgeverij Dupuis) en Pits en Kaliber (spin off of prequel? van Kari Lente) Quote Link to comment
Retardi Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 Jan Kordaat is alles behalve vergeten. Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 Mwaaa ... Kweenie ... Ik weet dat er integrales zijn, maar of die buiten de kring van de kenners komen ... Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Bertiepepper Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 7 minuten geleden, Retardi zei: Jan Kordaat is alles behalve vergeten. Bij mij ook niet, dat is waar. Maar het getoonde boek is inmiddels 72 jaar oud. Er zijn gelukkig integraal albums verschenen, zodanig dat deze speurder onder de aandacht blijft bij een aantal stripliefhebbers. Quote Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Kunnen we deze meesterwerkjes ook als bijna vergeten beschouwen... Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke... met zo'n namen beperk je je toch meteen tot de Vlaamse markt? Of werden ze ook vertaald in het Frans? Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Als ik die tekeningen zie, zou het me niet verbazen als ze UIT het Frans werden vertaald. Het lijkt de school van Hergé. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 39 minuten geleden, Peter Motte zei: Als ik die tekeningen zie, zou het me niet verbazen als ze UIT het Frans werden vertaald. Het lijkt de school van Hergé. Bob De Moor. Veel meer school van Hergé kan je niet hebben. Quote Link to comment
Hamirubi Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 De posts van @Bertiepepper zijn nu al een aanwinst voor het forum. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 54 minuten geleden, Hamirubi zei: De posts van @Bertiepepper zijn nu al een aanwinst voor het forum. Haha Hamirubi! Veel dank. Ik interesseer me vooral in de Vlaamse strips van vroeger en nu... Piet Pienter en Bert Bibber zijn mijn favorieten!! Quote Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 1 uur terug, TDPB zei: Bob De Moor. Veel meer school van Hergé kan je niet hebben. Inderdaad TDBB, ook zijn strip Barelli is daar een mooi voorbeeld van! Quote Link to comment
Peter Motte Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 DIe heb ik altijd onderschat. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Nog twee vergeten stripfiguren van onze eigenste Marc Sleen: "Stropke en Flopke". Er verschenen een zestal delen en nadien nog eentje onder de titel "De Avonturen van Stropke". De uitgeverij Adhemar gaf ze allemaal heruit. Op de foto zie je een auteursexemplaar HC waarvan tien genummerde exemplaren werden uitgegeven. Noot: bij mijn weten is er voor het moment maar één originele tekenstrook van al deze strips bekend... Als je die hebt Quote Link to comment
Bonte Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 5 uren geleden, Bertiepepper zei: Kunnen we deze meesterwerkjes ook als bijna vergeten beschouwen... Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke... met zo'n namen beperk je je toch meteen tot de Vlaamse markt? Of werden ze ook vertaald in het Frans? Ze verschenen ook in een Franstalige krant en later ook in album. Ik weet niet meer juist welk verhaal maar een stuk werd zelfs opnieuw getekend om iets over de ijzertoren te vervangen met iets minder aanstootgevend voor het Franstalige publiek. https://www.bedetheque.com/serie-4737-BD-Oncle-Zigomar-Les-aventures-d.html Quote Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 12 minuten geleden, Bonte zei: Ze verschenen ook in een Franstalige krant en later ook in album. Ik weet niet meer juist welk verhaal maar een stuk werd zelfs opnieuw getekend om iets over de ijzertoren te vervangen met iets minder aanstootgevend voor het Franstalige publiek. https://www.bedetheque.com/serie-4737-BD-Oncle-Zigomar-Les-aventures-d.html Mooi zeg bedankt! Maar ik neem dus aan dat de Vlaamse versies eerst waren en daarna de Franstalige versie? Quote Link to comment
Bonte Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 9 minuten geleden, Bertiepepper zei: Mooi zeg bedankt! Maar ik neem dus aan dat de Vlaamse versies eerst waren en daarna de Franstalige versie? Ze verschenen ongeveer samen in de krant maar de Nederlandse inderdaad het eerst in album, de Franstalige versies pas in de jaren '70. Het is maar met de uitgaven van BD-Must dat ze volledig in album zijn verschenen. https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/series-helden/10388-nonkel-zigomar-snoe-en-snolleke Quote Link to comment
P3TJQ Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 www.bobdemoor.be Quote www.bobdemoor.be Link to comment
P3TJQ Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Als de link het nog doet. Het is niet volledig, zeker de laatste 10 jaar niet. Ik moet het allemaal nog eens aanvullen. Quote www.bobdemoor.be Link to comment
Bertiepepper Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 3 uren geleden, P3TJQ zei: Als de link het nog doet. Het is niet volledig, zeker de laatste 10 jaar niet. Ik moet het allemaal nog eens aanvullen. Dat is mooi zeg! Inderdaad maar bijgewerkt tot 2013, maar toch een schat aan informatie. Je bent een echte Bob de Moor-fanaat! Quote Link to comment
P3TJQ Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 Ja best wel. De schat aan informatie heb ik wel ergens anders gevonden ik bezit helaas niet alles. Daar ben je ook verzamelaar voor. Als je verzameling compleet is wat moet je dan nog... Maar ik moet wel een keer tijd maken om het bij te werken. Quote www.bobdemoor.be Link to comment
Theodoor Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 Ook via onderstaande link vind je nog wat info: http://bluesonline.weebly.com/nonkel-zigomar-snoe-en-snolleke.html En bij het laatste nummer van "Brabant Strip Magazine" (uit 2018) zat nog een extra bijlage van 72 pagina's over de reeks "Nonkel Zigomar, Snoe en Snolleke". Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
linthout Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 Ik had een abonnement maar herinner mij die bijlage niet... Quote Link to comment
P3TJQ Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 Ik mis ook nog wel veel recente dingen. Bdmust ging voor mij even te snel. Dus daar mis ik ook nog wat van. Klein budget en soms moet je kiezen. Denk dat we dat probleem allemaal wel kennen. Maar ik heb hele leuke dingen in de loop der tijd verzameld. Quote www.bobdemoor.be Link to comment
Theodoor Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 7 uren geleden, linthout zei: Ik had een abonnement maar herinner mij die bijlage niet... De laatste zending voor abonnees omvatte het laatste nummer van Brabant Strip Magazine (212), het laatste nummer van P@per (36) en het extra "Dossier Zigomar" (zelfde formaat en lay-out als de andere nummers van het tijdschrift). Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Bertiepepper Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 12 uren geleden, Theodoor zei: De laatste zending voor abonnees omvatte het laatste nummer van Brabant Strip Magazine (212), het laatste nummer van P@per (36) en het extra "Dossier Zigomar" (zelfde formaat en lay-out als de andere nummers van het tijdschrift). Jammer dat ik dat dossier over Zigomar gemist heb! Quote Link to comment
Bertiepepper Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 13 minuten geleden, Waakwater zei: Altijd een geweldige strip gevonden, al weet ik niet of het nu nog wel kan... lachen met obesitas? Quote Link to comment
Recommended Posts