Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

1 uur terug, Bertiepepper zei:

Altijd een geweldige strip gevonden, al weet ik niet of het nu nog wel kan... lachen met obesitas?

Lachen met obesitas?

Naast vergeten stripfiguren zijn er blijkbaar ook tekenaars die dreigen vergeten te worden zoals Cabu, Charb, Honoré, Tignous en Wolinski (+ Parijs, 07.01.2015).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
25 minuten geleden, kurisu74 zei:

Dat lijkt wel heel hard op een ander personage of beeld ik me dat in?

 

Misschien De Kat van op TV vroeger ;)

De vergelijking met de Vleermuisman uit Gotham wordt wel vaker onterecht gemaakt. Winands heeft zijn personage gebaseerd op het jaren 20/30  pulppersonage the Black Bat waarvan hij in de jaren 40 een Nederlandse vertaling van had gelezen. Zijn Vleermuis werd uitgegeven in 1956. Batman zag zijn Nederlandse debuut pas 10 jaar later in 1966. Ook Batman was gedeeltelijk gebaseerd op de pulps van the Black Bat en dat is dan ook wel de enige overeenkomst.

Voor wij in 2009 met de herdrukken van de Vleermuis begonnen, heb ik uitgebreid contact met de juridische afdeling van DC gehad om eventuele problemen uit de weg te gaan.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
15 minuten geleden, Johan de Neef zei:

De vergelijking met de Vleermuisman uit Gotham wordt wel vaker onterecht gemaakt. Winands heeft zijn personage gebaseerd op het jaren 20/30  pulppersonage the Black Bat waarvan hij in de jaren 40 een Nederlandse vertaling van had gelezen. Zijn Vleermuis werd uitgegeven in 1956. Batman zag zijn Nederlandse debuut pas 10 jaar later in 1966. Ook Batman was gedeeltelijk gebaseerd op de pulps van the Black Bat en dat is dan ook wel de enige overeenkomst.

Voor wij in 2009 met de herdrukken van de Vleermuis begonnen, heb ik uitgebreid contact met de juridische afdeling van DC gehad om eventuele problemen uit de weg te gaan.

Interessant, Black Bat heeft zelfs ook nog drie iteraties ondergaan, dit is een cover van een verhaal van de originele Black Bat

 

image.png.17ee3f5489affd98f314ed750d52148e.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 13/7/2020 om 11:37, Johan de Neef zei:

De Vleermuis van Albert Winands was ook een redelijk vergeten personage tot we met Windmill Comics toestemming kregen om de verhalen te herdrukken in onze serie Hip Comics.

We werken nu hard aan een hardcover op A4 formaat waar alle Vleermuis verhalen in komen te staan met een stevig dossier er bij.

vl1.jpg

vl2.jpg

vl3.jpg

vl4.jpg

vl5.jpg

vl6.jpg

Wow, dat wil ik ! Is dat zwart-wit ?! En waar kan ik dat kopen ?!

Link naar reactie
4 minuten geleden, BobFish zei:

Wow, dat wil ik ! Is dat zwart-wit ?! En waar kan ik dat kopen ?!

Binnenkort laten we een proefdruk maken om onder meer aan de distributeur te kunnen laten zien zodat die stripwinkels kan polsen op belangstelling. De strips van de Vleermuis zijn inderdaad in zwart/wit. De verwachting is dat het boek in 2021 pas uit gaat komen en dat we het naast winkels ook op stripbeurzen kunnen aanbieden.

Zodra er meer bekend is, laat ik het hier weten.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
2 minuten geleden, Johan de Neef zei:

Binnenkort laten we een proefdruk maken om onder meer aan de distributeur te kunnen laten zien zodat die stripwinkels kan polsen op belangstelling. De strips van de Vleermuis zijn inderdaad in zwart/wit. De verwachting is dat het boek in 2021 pas uit gaat komen en dat we het naast winkels ook op stripbeurzen kunnen aanbieden.

Zodra er meer bekend is, laat ik het hier weten.

Yes, thx! Ik ben zeer geïnteresseerd ! Die tekenstijl en woordenschat doen me watertanden :) 

 

Ik ontdek jullie uitgeverij op dit eigenste moment trouwens.

Veel moois precies ! Hebben jullie nog zo'n klassiekers zoals Diabolik (één van mijn favoriete fumetti) uitgegeven ?
Jullie eigen werk lijkt me ook de moeite, zeer kirby-esque :) . Hebben jullie een soort van anthology/best of toevallig ?

Link naar reactie
11 minuten geleden, BobFish zei:

Yes, thx! Ik ben zeer geïnteresseerd ! Die tekenstijl en woordenschat doen me watertanden :) 

 

Ik ontdek jullie uitgeverij op dit eigenste moment trouwens.

Veel moois precies ! Hebben jullie nog zo'n klassiekers zoals Diabolik (één van mijn favoriete fumetti) uitgegeven ?
Jullie eigen werk lijkt me ook de moeite, zeer kirby-esque :) . Hebben jullie een soort van anthology/best of toevallig ?

We hebben geen best of. Windmill Comics is een hobby uitgeverij en we hebben in 2009 onze eerste comic uitgegeven. We doen wat we zelf leuk vinden. We zitten nu op een kleine 90 uitgaven en er staat het nodige op stapel. Een nieuwe Captain Roffa geheel in kleur is al helemaal klaar en had in april uit moeten komen, maar dat is door corona uitgesteld. Aan de derde Diabolik wordt momenteel gewerkt. We komen met een album door de Franse stripmaker Chris Malgrain en die hopen we zelf ook aanwezig te hebben als we het album lanceren en er staat een album (in kleur) van Deep6 op het programma. Hou onze site www.windmillcomics.com en onze facebook pagina windmill comics publishing  in de gaten voor updates en het laatste nieuws.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
3 uren geleden, Johan de Neef zei:

We hebben geen best of. Windmill Comics is een hobby uitgeverij en we hebben in 2009 onze eerste comic uitgegeven. We doen wat we zelf leuk vinden. We zitten nu op een kleine 90 uitgaven en er staat het nodige op stapel. Een nieuwe Captain Roffa geheel in kleur is al helemaal klaar en had in april uit moeten komen, maar dat is door corona uitgesteld. Aan de derde Diabolik wordt momenteel gewerkt. We komen met een album door de Franse stripmaker Chris Malgrain en die hopen we zelf ook aanwezig te hebben als we het album lanceren en er staat een album (in kleur) van Deep6 op het programma. Hou onze site www.windmillcomics.com en onze facebook pagina windmill comics publishing  in de gaten voor updates en het laatste nieuws.

👍 Zal ik doen.

Link naar reactie

De Vleermuis ziet er inderdaad heel leuk uit! Wie heeft dat getekend/geschreven?

Windmill Comics krijgt inderdaad veel te weinig aandacht....

Ik moet dat hoogdringend allemaal eens bekijken...

Ik veronderstel dat mijn assistent en goede vriend Steven De Rie ze allemaal wel heeft...Ik weet dat hij geregeld met Windmill samenwerkt.

Ik vind dat allemaal super.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat lijkt me historisch interessant, maar niet artistiek interessant.

Ik denk dat jij best een andere bril koopt.

:)

 

Dat plaatje prikkelt me zeker op een artistieke manier !

Het doet me een beetje denken aan Benjamin Marra, één van mijn favoriete stripartiesten van het moment.

 

Soms klikt kunst niet meteen. Sommigen wijten dit aan smaak, ik wijt dit puur aan ervaring.

Volgens mij kun je alles goed vinden waar andere mensen ook al van genoten hebben.

Kwestie van het juiste perspectief vinden.

 

Post-modern ironisch uitlachen vind ik persoonlijk een hele slechte manier om met kunst om te gaan.

Dat zijn vaak gewoon oppervlakkige hipsters die hun onzelfzekerheid weglachen.

Link naar reactie
41 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat is geen kunst hoor, dat is gewoon heel erg leuke, wat onhandige pulp van een 18-jarige tekenaar.

 

20200816_154139.thumb.jpg.0762f04ebf0a648ef859a1dce9039986.jpg

Winands zelf heeft altijd gezegd dat hij de strips zelfs op 16 jarige leeftijd maakte en uitgegeven zijn in 1956. Last Dodo en andere bronnen melden dat de strips in 1958 zijn uitgekomen. Navraag bij de nazaten van ATH leverde helaas geen definitief antwoord op. Feit is wel, dat Winands ook nog een zevende deel heeft gemaakt en naar de uitgever heeft verzonden, maar dat is nooit uitgegeven en niemand weet waar dat tekenwerk gebleven is.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

 

Van Leonardo worden nog steeds nieuwe verhalen gemaakt. Eppo publiceert die nog steeds. Zo vergeten zou ik die dus niet noemen.

 

Ik ben die strips al meer dan tien jaar niet meer in winkels of speciaalzaken tegengekomen. Worden ze in Vlaanderen niet meer uitgegeven?

En hoe zit het met de Robin Hoeds van dezelfde makers?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...