Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

56 minuten geleden, Werner zei:

Was er laatst geen album waarin Rikki terugkwam? Ik weet het niet, ik ben 30 jaar geleden gestopt met susenwissen te kopen omdat ze crap zijn.

 

2 minuten geleden, mister o zei:

Dat was in 2003, album 281.

 

Ik weet niet waar hij zijn schoenen gaan kopen is met die bon, maar echt klantvriendelijk met hem zijn ze blijkbaar toch niet geweest.

 

afbeelding.thumb.png.59359b6cb6330d06ce74aa45aca867da.png

Link naar reactie
2 hours ago, cinco said:

 

Ik ben die strips al meer dan tien jaar niet meer in winkels of speciaalzaken tegengekomen. Worden ze in Vlaanderen niet meer uitgegeven?

En hoe zit het met de Robin Hoeds van dezelfde makers?

In de Franstalige stripwinkels liggen ze nog en komen er nieuwe uit. 51 albums op de teller. Robin Dubois is gestopt in 2008.

 

Vertaling van beiden zijn al jaren geleden stopgezet maar Eppo brengt er wel terug gags van uit.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

In de Franstalige stripwinkels liggen ze nog en komen er nieuwe uit. 51 albums op de teller. Robin Dubois is gestopt in 2008.

 

Vertaling van beiden zijn al jaren geleden stopgezet maar Eppo brengt er wel terug gags van uit.

 

Whaaaa, 51 en ze vertalen die albums niet?!? Vroeger in de jaren '90 lagen ze gewoon bij Standaard Boekhandel of in de Carrefour.

Deze bijvoorbeeld heb ik.

 

afbeelding.png.94f9c27d5461c4a7b07087774e8e9e56.png

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Niet genoeg interesse zeker. Ikzelf had de volledige serie maar na een paar albums had je het wel gezien.

Ik had er 4 of 5.

Ik hield wel van de Tex Avery-achtige humor en ook al die details zoals de kat en de muis die steeds iets aan het uitvreten waren op de achtergrond.

Link naar reactie
8 minuten geleden, cartoonesk zei:

Pa Pinkelman en Tante Pollewop! Wie kent die nog?

 

 

Die ken ik, een goede kennis woonde enige tijd aan de Pa Pinkelmanstraat in Almere. We reden daarnaartoe via de rotonde over de Carl Barksweg en de Jean Dulieuweg. Mijn kennis had een Surinaamse collega die beweerde dat Pinkelman in zijn land straattaal is voor 'man met erectieproblemen'

Link naar reactie
30 minuten geleden, cartoonesk zei:

Integendeel! Heel erg grappig! 

Maar niet helemaal meer van deze tijd

 

Quote

Naast Pinkelman en Pollewop is er het zeer verwende jongetje Kareltje Flens. Hij heeft een donker jongetje 'in dienst', genaamd Flop (Flopje in de televisieserie), maar doorgaans aangeduid als 'negertje'. Flop, die een botje door zijn neus heeft en op blote voeten loopt, moet Kareltjes bordje leeg eten als daar zaken op liggen die het verwende kind niet lust.

papinkelmanpuzzel2.jpg?w=584

Link naar reactie
5 minuten geleden, Vittorio zei:

Maar niet helemaal meer van deze tijd

Vandaar dat ik het in deze topic vermeld.

Wat dat donkere jongetjes betreft, dat is niet waarom ik zeg dat het grappig is. Pa Pinkelman en zijn uitspraken en handelingen zijn vooral de humor in deze verhalen.

Trouwens toch niet helemaal ouderwets, want toen ik onlangs een boek ervan teruglas, las ik dat Pa Pinkelman het op de maan als Koning van de maan aan de stok kreeg met een politieke partij genaamd de PVV!

Link naar reactie
11 minuten geleden, cartoonesk zei:

Pa Pinkelman en zijn uitspraken en handelingen zijn vooral de humor in deze verhalen.

Kun je een voorbeeld geven? Ik zag als kind de televisieserie maar kan me daar weinig van herinneren.

 

11 minuten geleden, cartoonesk zei:

Trouwens toch niet helemaal ouderwets, want toen ik onlangs een boek ervan teruglas, las ik dat Pa Pinkelman het op de maan als Koning van de maan aan de stok kreeg met een politieke partij genaamd de PVV!

Mooi toeval, of toch niet? PVV en ook FvD lijken me typische pinkelmanpartijen, in de Surinaamse betekenis van het woord.

Link naar reactie
39 minuten geleden, linthout zei:

Ik ken dat eigenlijk niet. Geïllustreerde kinderboeken wellicht. Als het strips waren zou ik het wel weten.

Pietje Puk, dat heb ik wel gelezen. En Wipneus en Pim!!!! Dat vond ik schitterend.

 

t was wat we een Nederlandse tekststrip noemen. Tekeningen Voges, tekst Bosmans

afbeelding.thumb.png.5b46b50c3f85e42db7307ca981ba0e81.png

Link naar reactie
47 minuten geleden, Yan zei:

Blondie en Blinkie

Foufi

Red Ryder

Luc Orient

Tante Zenobie

Kees en Klaas

Bob Benn

Flip Flink

De beverpatroelje

...

Luc Orient en De beverpatrouille zijn toch een beetje aan de vergetelheid ontrukt met de integrales van Arboris en Sherpa. Of dat had moeten gebeuren, is een ander verhaal. Kontiki schrijft er steeds erg lange en zeer welwillende recensies over op SSZ maar ik vind ze onleesbaar.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Vittorio zei:

Luc Orient en De beverpatrouille zijn toch een beetje aan de vergetelheid ontrukt met de integrales van Arboris en Sherpa. Of dat had moeten gebeuren, is een ander verhaal. Kontiki schrijft er steeds erg lange en zeer welwillende recensies over op SSZ maar ik vind ze onleesbaar.

De strips of de recensies ?

Link naar reactie
48 minutes ago, Vittorio said:

Ha ja. Misschien is dat de regel: hoe leesbaarder Kontiki de integrales met oude shit recenseert, hoe onleesbaarder de oude shit is.

Een nieuwe natuurkunderegel: de leesbaarheid van oude strips is omgekeerd evenredig met de leesbaarheid van de recensies van Kontiki over.

Daaruit volgt:

 

leesbaarheid oude strip

-------------------------- = Constante

leesbaarheid recensie

 

Nu moeten we dus enkele proefjes doen om die constante te vinden, en dan moeten we alleen maar de leesbaarheid van een recensie meten om daaruit de leesbaarheid van de strip af te leiden.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, BobFish zei:

Of gewoon beter ons best doen om die oude strips te appreciëren !

Waarom zou je daar tijd en moeite in steken? Geldt voor veel oude strips niet gewoon ook wat voor veel oude films geldt? Het is leuker om er over te kletsen of fragmenten te bekijken, dan ze helemaal te lezen of zien. Uit Luc Orient kun je inderdaad coole pagina's tonen, maar leesplezier?

Link naar reactie
37 minuten geleden, Vittorio zei:

Waarom zou je daar tijd en moeite in steken? Geldt voor veel oude strips niet gewoon ook wat voor veel oude films geldt? Het is leuker om er over te kletsen of fragmenten te bekijken, dan ze helemaal te lezen of zien. Uit Luc Orient kun je inderdaad coole pagina's tonen, maar leesplezier?

Hier scheiden onze wegen.

Link naar reactie
Op 19/8/2020 om 20:49, Aleksandr zei:

maar een Bruine-Medemens-van-Midden-Afrikaanse-Origine met een kippepoot door zijn neus wel :wacko:

 

Dat mag nu ook niet meer, dat is net het punt. Er is alleen nog wat discussie of die oude strips nu ja of nee op de brandstapel moeten, of duiding moeten krijgen wanneer ze herdrukt worden.

Eerlijk gezegd, die clichés zijn niet meer van deze tijd, tenzij je ze aanpast.
afbeelding.png

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Maar er zitten ook enkele behoorlijke stinkers tussen, zoals Het aambeeld van de bliksem.

De komende integraal zal het 6e continent, de vallei der verstoorde wateren en de kristalpoort bevatten.

Na de Kristalpoort zakt het niveau van de serie behoorlijk in.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...