Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

22 uren geleden, Tanuki zei:

Da
t mag nu ook niet meer, dat is net het punt. Er is alleen nog wat discussie of die oude strips nu ja of nee op de brandstapel moeten, of duiding moeten krijgen wanneer ze herdrukt worden.Eerlijk gezegd, die clichés zijn niet meer van deze tijd, tenzij je ze aanpast.
afbeelding.png

dus,

als je zoals Herge een zwarte neger vervangt door een vuile Turk die de kapiein met een stok aan het martelen is,

dan is alles ok.

of moet er nu een nieuwe versie komen waarbij een homo-met-regenboogtrui op Kapitein Schelvis slaat?

Link naar reactie
26 minuten geleden, Aleksandr zei:

of moet er nu een nieuwe versie komen waarbij een homo-met-regenboogtrui op Kapitein Schelvis slaat?

Bij voorkeur een genderfluïde bisexueel met een handicap (regenboogtruien zijn zo cliché), en dat slaan is aanzetten tot geweld, tenzij het met een natte selder gebeurt of zo. Je begint het te begrijpen, @Aleksandr 😉

Link naar reactie
Op 19/8/2020 om 13:31, Vittorio zei:

Kun je een voorbeeld geven? Ik zag als kind de televisieserie maar kan me daar weinig van herinneren.

(sorry voor de late reactie)

Ik heb weer eens wat gezegd! Eigenaardig dat niemand Pa Pinkelman kent. Maar dan is dat toch een goede toevoeging aan dit topic? Godfried Bomans (en niet Bosmans) is toch wel bekend? Wie kent Erik of het kleine insectenboek niet? En in het begin van de televisie was Bomans een bekende Nederlander en gold hij als humorist van formaat. Wat het donkere jongetje Flop betreft, ik ga Bomans niet verdedigen maar, Vittorio, je hebt een alinea van wikipedia geciteerd maar laat opzettelijk (?) een zinnetje weg. Flop is dan wel in het begin de bediende van het rijkeluiszoontje Kareltjes maar in de loop van de verhalen krijgt Flop een gelijkwaardige rol tegenover Kareltje en red hij de helden regelmatig uit de penarie.

Om voorbeelden te geven van de humor van Pa Pinkelman heeft het geen zin om een citaat te geven want dan is dat niet zo grappig. De humor zit hem in de nonsens en absurditeit van Bomans, die toch echt goed en vlot kan schrijven. Ik heb een scan toegevoegd uit het boek dat ik heb. groetjes.

pa pinkelman 1.jpg

pa pinkelman 2.jpg

Link naar reactie
1 hour ago, cartoonesk said:

Flop is dan wel in het begin de bediende van het rijkeluiszoontje Kareltjes maar in de loop van de verhalen krijgt Flop een gelijkwaardige rol tegenover Kareltje en red hij de helden regelmatig uit de penarie.

Ja, de ideale knecht!

 

Bomans lijkt wat in de vergeethoek gesukkeld.

Link naar reactie
4 uren geleden, cartoonesk zei:

(sorry voor de late reactie)

Ik heb weer eens wat gezegd! Eigenaardig dat niemand Pa Pinkelman kent. Maar dan is dat toch een goede toevoeging aan dit topic? Godfried Bomans (en niet Bosmans) is toch wel bekend? Wie kent Erik of het kleine insectenboek niet? En in het begin van de televisie was Bomans een bekende Nederlander en gold hij als humorist van formaat. Wat het donkere jongetje Flop betreft, ik ga Bomans niet verdedigen maar, Vittorio, je hebt een alinea van wikipedia geciteerd maar laat opzettelijk (?) een zinnetje weg. Flop is dan wel in het begin de bediende van het rijkeluiszoontje Kareltjes maar in de loop van de verhalen krijgt Flop een gelijkwaardige rol tegenover Kareltje en red hij de helden regelmatig uit de penarie.

Om voorbeelden te geven van de humor van Pa Pinkelman heeft het geen zin om een citaat te geven want dan is dat niet zo grappig. De humor zit hem in de nonsens en absurditeit van Bomans, die toch echt goed en vlot kan schrijven. Ik heb een scan toegevoegd uit het boek dat ik heb. groetjes.

pa pinkelman 1.jpg

pa pinkelman 2.jpg

 

Bomans is helaas in Nederland inmiddels een vergeten schrijver. Op scholen wordt zijn werk tegenwoordig niet meer behandeld cq op de leeslijst geplaatst. De avonturen van Pa Pinkelman zijn in de jaren 70 nog wel een keer uitgegeven maar zonder de tekeningen van Carol Voges. De uitgever vond die niet belangrijk 😳.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik weet niet of deze al vermeld is maar ik moest er meteen aan denken. Korte verhaaltjes van 'Koning Arthur' stonden in een aantal Suske & Wiske vakantiealbums uit de jaren '90 en ik heb me daar indertijd goed mee geamuseerd. 

 

Ik hoop al jaren dat die eens in een album verschijnen en heb dat zelfs al eens gezegd aan enkele tekenaars die Rik De Wulf kennen. Bescheiden als ik ben, ga ik ervan uit dat het dus 100% aan mij te danken is dat dit volgens een mededeling op zijn website ook gaat gebeuren. 

 

http://www.rikdewulf.com/comics/arthur/

 

0-cover-complot-te-camelot-flat3-723x102

Link naar reactie
  • 4 months later...
7 minuten geleden, kbellon zei:

Billy the cat! :D

 

Kan me herinneren dat ik die in het lager ging halen in de bieb. 

Maar daar is nooit een mooi einde aan gebreid zeker?

Zo meen ik het mij te herinneren en daarom heb ik deze ook niet aangekocht de laatste jaren.

 

Pure nostalgie.

 

Ik weet zelfs niet of ze allemaal vertaald zijn geweest.

 

afbeelding.png.f344722ecf9db97472a93c0a1c3db7b1.png

Link naar reactie
12 minuten geleden, kbellon zei:

Nu je het zegt. Deel 10 en 11 zijn blijkbaar nooit vertaald. Best jammer. 

Was best een goede serie en nog redelijk donker voor over te komen als kinderstrip.

 

In Franstalig gebied was er een integrale.

Daarin ook pagina's van een eerste versie van de reeks.

 

billy-the-cat-colman-desberg-001fr.jpg

 

billy-the-cat-colman-desberg-002-fr.jpg

 

En dat werd dan...

 

Billy-the-cat-Tome-1-Dans-la-peau-dun-ch

 

 

Deze hommageplaat aan Franquin in het vijfde album herinner ik mij nog sterk.

 

Spirou-n%C2%B0-3073-du-5-mars-1997-s%C3%

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Zelf vond ik dat album 6 (Billy's keuze) als een soort van onofficieel einde aanvoelde.

Dat verhaal eindigt ook met deze woorden:

 

Op een dag komen we ter wereld.

En op een andere dag verlaten we hem weer. Voor altijd.

En tussen die twee belangrijke dagen bevindt zich... het mysterie van het leven.

 

Erg betekenisvol voor de reeks.

 

Niet veel later werd de serie doorgegeven aan een nieuw team.

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 3/3/2020 om 13:59, TDPB zei:

 

Nu dacht ik heel eventjes dat de lp cover gebaseerd was op de strip. Maar het is blijkbaar omgekeerd. De mannen van Queen hebben indertijd zich wel laten inspireren door eerder bestaand werk, maar aangezien ze de oorspronkelijke tekenaar vroegen om zijn werk te herhalen, weet ik niet of je het een imitatie kan noemen.

 

freas-art-for-queen-and-astounding-sci-f

 

Dit is nu eens het omgekeerde van een vergeten figuur. Toen die mens in 1953 die cover schilderde voor Astounding Science Fiction kon hij onmogelijk bevroeden dat die robotfiguur 65 jaar later nog steeds gebruikt zou worden.

 

DtwChBAXQAE4IFQ.jpg

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...