Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

Heb ik al een keer gedaan met Erik de Noorman

Tijdens de opening van de Stripmuseum van Rotterdam

Mijn stelling was toen: Onder de veertig kennen weinig mensen Erik de Noorman

Ik vroeg de eerste de beste persoon/man onder veertig en hij kon de strip niet

en dat was toch op een plek waar toch veel stripliefhebbers waren

idem Flash Gordon

Films & TV series ja!

Strips nee...

Tuurlijk ze weten dat het afgeleid is van een strip.

Maar de strip kennen... Nee!

Ik had in de jaren tachtig met de televisie serie "Buck Rogers in the 25th Century"

Vele jaren later kwam ik er achter dat het gebaseerd was op een krantenstrip

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Waldorf zei:

Volgens mij kent geen hond Flash Gordon. Als je dan Freddy Mercury-gewijs "Flash! Aahaaaaa! Saviour of the universe!" gaat kelen zal er misschien hier of daar een belletje rinkelen.

 

Of ze denken misschien aan the Flash waar ze die song ook voor gebruikt hebben.

 

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, AHMO zei:

idem Flash Gordon

Films & TV series ja!

Strips nee...

Tuurlijk ze weten dat het afgeleid is van een strip.

Maar de strip kennen... Nee!

 

Dat betekent misschien dat de strip vergeten is, maar toch niet dat de stripfiguur vergeten is.

Van Flash Gordon werd in 2008 overigens nog een tv-reeks gemaakt (geen succes, na 1 seizoen afgevoerd).

afbeelding.thumb.png.a514c307c2a5ac9bab080ed4b903cff6.png

Link naar reactie
2 hours ago, Waldorf said:

Volgens mij kent geen hond Flash Gordon.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Geen kat trouwens ook. Dat wordt er nooit bij gezegd, maar katten weten de meeste dingen die honden niet weten, ook niet. Maar van katten mag dat blijkbaar niet worden gezegd. Zeggen dat geen kat iets weet, is blijkbaar niet pc. Ondertussen wordt voortdurend de indruk gegeven dat honden holle vaten zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Flash Gordon zit op dat gebied toch wel enkele niveaus hoger dan Erik De Noorman. Het is begonnen met een radioshow en syndicated strips, later films, comics, reboots, ... Terwijl Erik enkel bij stripliefhebbers gekend zal zijn. En dan nog. Tekststrips bekijk ik zelfs niet.

Niet helemaal juist

Het is in de jaren 30 tijdens de  grote krantenstrip oorlog ontstaan,

omdat de concurrent toen de zeer populaire strip Buck Rogers had.

Later is er van alles bij gekomen zoals hoorspelen , tv series en films.

Maar de strip is in de vergetelheid geraakt.

en.... dat je tekst strip niet bekijkt

zonde... er gaat een wereld voor je open 😉

Erik de Noorman was maar een voorbeeld

Iets meer recent is dan Nero

Daar weten de jongeren  over tien tot twintig jaar ook niets meer van

Het begint nu al met de sluiting van de museum

Link naar reactie

Buck Rogers leeft ook toch nog voort in zijn spinoff Storm ;)

Met Nero heb je gelijk. Dat stond in de sterren geschreven. De auteur heeft de serie hem niet willen laten overleven, maar zelfs dan nog. Wie kon van Sleen overnemen? De verhalen leunden te dicht aan bij de actualiteit. Langs de andere kant zit daar juist een opportuniteit in voor wie Nero terug tot leven wil wekken. Geef ze uit in niet te dure uitgaves, met een achtergronddossierje bij van wat er in het verhaal staat. De Dolle Dina's vertellen exact hoe de gevoelens in die tijd waren. De Suez-crisis en Paul-Henri Spaak (en later jammer genoeg ook Antoinette) heb ik via Nero leren kennen. Als pure strip zie ik weinig toekomst. De personnages zijn vrij raar, Madam Pheip is een imperatief geworden, Adhemar zijn raketten zijn niet beter dan speeltjes van miljardairs... Suske en Wiske passen beter in de wereld. Jommeke heeft zijn eigen microcosmos gemaakt waarin de buitenwereld niet meer bestaat. Dat heeft Nero nooit gehad.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, AHMO zei:

Het is in de jaren 30 tijdens de  grote krantenstrip oorlog ontstaan,

omdat de concurrent toen de zeer populaire strip Buck Rogers had.

Later is er van alles bij gekomen zoals hoorspelen , tv series en films.

Maar de strip is in de vergetelheid geraakt.

 

Er werd tot in deze eeuw een wekelijkse krantenstrip gemaakt, dus die vergetelheid valt wel mee.

Op zich is het helemaal niet zo erg dat personages hun stripoorsprong overstijgen. Indien er geen Supermanfilms gemaakt zouden worden, hoeveel mensen zouden dan nog de strips lezen en het personage kennen?

Hoeveel mensen kennen figuren als Sherlock Holmes of Zorro of het monster van Frankenstein of Dracula zonder ooit een van de romans gelezen te hebben?

 

Buck Rogers lijkt me ondertussen iets meer vergeten dan Flash Gordon.

 

Dit was zijn eerste strip (tegenwoordig zouden ze die ene strook uitrekken tot een volledig album):

afbeelding.thumb.png.9c1576b8cdb475e76bd5f8f3c0a68d1c.png

 

De krantenstrip eindigde twee keer. De eerste keer in 1965:

afbeelding.thumb.png.a85ba1c4df8a6de150e23fc9268622e2.png

 

en de tweede keer in 1983:

afbeelding.thumb.png.092b24669afd51536e37f76a31937d0b.png

 

Sindsdien keer het personage af en toe terug in comicsvorm.

Maar geen enkele van die strips heb ik ooit gelezen, ik ken Buck Rogers ook alleen maar van de tv-reeks uit mijn jeugd. Ook al zien de oude zondagspagina's er geweldig leuk uit.

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Wie kon van Sleen overnemen? De verhalen leunden te dicht aan bij de actualiteit.

Om eerlijk te zijn, de meeste verhalen zijn gewoon fantasie en avontuur. Een minderheid is (vaagweg) gebaseerd op de actualiteit.

 

Ik heb gelezen dat Kim aan een nieuw scenario werkt, voor een andere tekenaar. Het zou leuk zijn indien dat Dirk Stallaert zal zijn. Maar het zal wellicht wel iemand anders zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb gelezen dat Kim aan een nieuw scenario werkt, voor een andere tekenaar. Het zou leuk zijn indien dat Dirk Stallaert zal zijn. Maar het zal wellicht wel iemand anders zijn.

 

Was er ook al een richtdatum vermeld?

Ik geloof dat ze volgend jaar ook nog wel wat rond Nero en Sleen willen doen omdat hij in 2022 honderd jaar zou geworden zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Om eerlijk te zijn, de meeste verhalen zijn gewoon fantasie en avontuur. Een minderheid is (vaagweg) gebaseerd op de actualiteit.

 

 

Die verwijzingen naar de actualiteit hier en daar vind je eigenlijk ook in andere krantenstrips in de vroege periode van de Vlaamse strip.

Ik heb recent wat oudere S&Ws van rond de jaren '50 gelezen en daar zitten ze op verschillende momenten de Ijzertoren aan te halen. En in de Zwarte Zwaan wordt Expo '58 verschillende keren vermeld.

Link naar reactie
On 8/19/2021 at 7:10 PM, TDPB said:

En wie insinueer je dat de inspiratie haalde bij wie?

 

Geen flauw idee. Misschien geen van beiden bij geen van beiden, maar bij nog iemand anders. Misschien was dat toen gewoon een heersend idee over kleding in de toekomst.

Link naar reactie
2 uren geleden, Aleksandr zei:

die kostuumpjes misschien?

is Buck dan niet ouder dan Luc Orient? 

de tekenaar heeft het misschien nog (onbewust) in zijn hoofd zitten omdat hij het in zijn jeugd heeft gelezen?

Ja, Buck is ouder dan Orient, maar het getoonde voorbeeld is van 1983. De strip zag er toen helemaal anders uit dan in de jaren 30. In de jaren 80 hadden beide reeksen inderdaad een gelijkaardige esthetiek.

Luc Orient ís overigens overduidelijk een Flash Gordon/Buck Rogers-cloon: de knappe, mannelijke held, de professor met het baardje en de jonge, knappe vrouw die sf-avonturen beleven; origineel was dat ten tijde van Orient al lang niet meer. 

 

afbeelding.thumb.png.370386a69000918e2f1d94b776881cf6.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
33 minuten geleden, cinco zei:

Odoklonjo wordt in album 15 van de Kleine Robbe geïntroduceerd als een nieuw personage, wordt bijgevoegd in het overzicht van de vaste figuren, krijgt een gans kortverhaal en 5 losse gags, maar vervolgens hoor je nooit nog van hem.

 

Ik lees al bijna 20 jaar iedere dag een gag van 'Monty', en daar gebeurt dat continu. De reeks begon ooit als 'robotman'., over een robotje die bij een familie woonde. Na een tijdje verdween die familie en kwam robotman terecht bij Monty, een soort super nerd. De reeks werd herdoopt in 'Robotman en Monty'. Maar toen werd Robotman uit de reeks geschreven (wegens een rechtenkwestie) en werd het 'Monty'. En sindsdien komen er op geregelde tijden nieuwe nevenpersonages bij (een oudere tijdsreiziger, een pratende chimpansee, een ruimteventje, een andere robot, een kale kat en zijn zoon, verschillende vriendinnen van Monty...) die plots heel belangrijk zijn, en na een tijdje terug verdwijnen. Soms komen ze later nog eens terug, soms zijn ze helemaal vergeten. De maker van de strip moet zijn eigen personages vlug beu worden, of is gewoon regelmatig uitverteld. Soms onderbreekt hij zijn reeks zelfs voor een compleet andere strip. In plaats van een nerd en zijn inwonende robot/aap/ruimtemannetje gaat het dan plots over een rijk, egoïstisch joch en zijn butler. En die twee verhaallijnen kruisen zich nooit.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...