Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

De Lustige Kapoentjes in de versie van Hurey is een rare reeks.

Hij begint met een viertal kapoentjes en Jakke, de 'Flurk' van dienst. Na een aantal albums/jaren verdwijnen alle mannelijke kapoentjes naar de achtergrond en wordt Poes, het meisje, hoofdpersonage samen met de Jakke. Hurey introduceert dan Blutske, het neefje van Poes. Langzaam maar zeker wordt die het hoofdpersonage en verdwijnt ook Jakke. Blutske krijgt een nieuwe buur, de kleuter Mumke en draait de strip een jaar lang hoofdzakelijk rond Blutske en Mumke (en zijn gans) en wordt Poes een nevenpersonage. En dan duikt Brek op, een nieuwe versie van Flurk. Mumke verdwijnt en nu gaat de reeks een jaar lang over Blutske en Brek, met Poes in een zeer sporadische rol.

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

De Lustige Kapoentjes in de versie van Hurey is een rare reeks.

Hij begint met een viertal kapoentjes en Jakke, de 'Flurk' van dienst. Na een aantal albums/jaren verdwijnen alle mannelijke kapoentjes naar de achtergrond en wordt Poes, het meisje, hoofdpersonage samen met de Jakke. Hurey introduceert dan Blutske, het neefje van Poes. Langzaam maar zeker wordt die het hoofdpersonage en verdwijnt ook Jakke. Blutske krijgt een nieuwe buur, de kleuter Mumke en draait de strip een jaar lang hoofdzakelijk rond Blutske en Mumke (en zijn gans) en wordt Poes een nevenpersonage. En dan duikt Brek op, een nieuwe versie van Flurk. Mumke verdwijnt en nu gaat de reeks een jaar lang over Blutske en Brek, met Poes in een zeer sporadische rol.

 

Dus Poes is dat meisje rechts. Is Mumke dan dat tutterkereltje en Blutske die jongen met zijn blond haar?

 

afbeelding.thumb.png.b961f097375da2d3713f0eb726772e3d.png

 

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, TDPB zei:

ja.

 

 

Weet je, doordat die Sleenkapoentjes altijd zijn blijven opdraven als cameo's in de Nerostrips denk ik nog steeds aan die 4 als ik aan de Kapoentjes denk.

 

Ik snap trouwens ook niet hoe het precies zit met albums zoals deze hieronder.

Zijn dat gags die later gerecycleerd zijn in bijvoorbeeld Gekke Grappen of het Plezante Kliekske?

 

afbeelding.thumb.png.01eccd78c49647f8aa1fc400fe3e7822.png

 

In die gags voelden de karakters van de personages en dan vooral Jommeke inconsistent aan met die in de albumvullende verhalen.

Hierin waren ze echt kinderen met dito gedrag terwijl ze in de avonturen erg matuur voor hun leeftijd overkwamen.

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

 

Weet je, doordat die Sleenkapoentjes altijd zijn blijven opdraven als cameo's in de Nerostrips denk ik nog steeds aan die 4 als ik aan de Kapoentjes denk.

 

Ik snap trouwens ook niet hoe het precies zit met albums zoals deze hieronder.

Zijn dat gags die later gerecycleerd zijn in bijvoorbeeld Gekke Grappen of het Plezante Kliekske?

Er zijn minstens 25 lustige kapoentjes. Waarvan een aantal compleet vergeten zijn.

12.jpg

 

afbeelding.thumb.png.54d1a11be328ac07777bc183ff402fca.png

 

15.jpg

 

afbeelding.thumb.png.f64e1ca5fa8bd79f42c34d1e8231920e.png

 

 

Ik dacht dat de gags uit wie twee LK/Jommeke-albums niet opgenomen zijn in de reguliere Jommeke-reeks. De gags die daarin verschenen waren die uit Ohee. Maar hier en daar werden er grappen gerecycleerd of herwerkt, dus het kan zijn dat er overlapping is.

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Raar, ik zie er op de computer maar twee. Als het aan mijn computer ligt, heb ik niets gezegd. (edit : op mijn mobiel, zie ik er ook vier, dus ik weet het niet hoe dat kan)

 

Ah, ik zie hoe het komt.

Hij heeft ze niet allemaal op dezelfde manier gecopy-paste.

Afhankelijk van je browser of je instellingen kan het daardoor zijn dat je bepaalde afbeeldingen niet kan zien.

Dat kan verholpen worden door enkele parameters of opties in je instellingen te wijzigen.

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Ach ja, de naam gewoon, zoals je al eens vermeld had.

 

 

Omdat je de cover van die heruitgave had getekend, was ik in de veronderstelling dat je de back catalogue van personages ook kon gebruiken.

 

Ben gewoon gevraagd dat te doen, aangezien Hurey het zelf niet meer kan. Heb daar verder niets mee te maken.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

 

Ah, ik zie hoe het komt.

Hij heeft ze niet allemaal op dezelfde manier gecopy-paste.

Afhankelijk van je browser of je instellingen kan het daardoor zijn dat je bepaalde afbeeldingen niet kan zien.

Dat kan verholpen worden door enkele parameters of opties in je instellingen te wijzigen.

 

Bedankt voor de uitleg, cinco!

Ik heb echter niet zoveel verstand van computers en instellingen e.d.

Het gebeurt ook in oudere topics dat ik soms afbeeldingen niet kan zien maar ik veronderstelde dan dat die verdwenen waren.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Zaterdag was ik in De Poort, en ik werd daar geconfronteerd met een enorme stapel van de nieuwe uitgave van Don Bosco, een kloeke strip over een Italiaanse priester naar wie scholen genoemd zijn (de leerlingen van die scholen noemden wij vroeger de Don Boskonijnen). Nu is mijn respect voor Jijé als tekenaar vrij groot, maar toch blijf ik zitten met de vraag wie dit, bij de baard van de profeet, gaat kopen?

 

550x625.jpg

 

jije_copie_du_2018_08_28_huberty_breyne_

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Waar is de tijd dat we met een forumdelegatie het Jijé-museum bezochten en zo meteen het bezoekersaantal naar ongeziene hoogten dreven? Dat moet ergens rond 2004 geweest zijn. Daar waren toen nog erg actieve forummers bij als Flater, Tuizentfloot, Generator, Herbert...

Link naar reactie

Dat wou Theo Keizer 15 jaar geleden al doen.

Maar het werd toen door Fam. de Smet en Arco van Os tegengehouden

Ik weet niet meer of ze te veel geld vroegen of ze de kwaliteit niet goed genoeg vonden.

Ik dacht dat het de eerste item was.

Maar het ging toen niet door.

Theo had toen al een verhaal helemaal (in kleur) al bewerkt / opgefrist.

Ik vond het er toen goed uitzien.

Ik heb nog een aantal van die bewerkte pagina's nog in mijn eigen archief.

Voor er vragen komen, ik zal ze hier niet publiceren.

Het is namelijk niet van mij!

 

 

 

Link naar reactie

Ik vond vroeger spy versus Spy geweldig, maar kreeg zelden een Mad Magazine in handen. 

 

Je ziet ze volgens mij ook nooit meer. 

Althans.... Op Google bij plaatjes zijn er voldoende uit te kiezen 😄

 

En ik kreeg ook een Spy versus Spy computerspel in handen. 3 onderdelen van een raket vinden in een gebouw en ondertussen valletjes in lades, emmers water boven een deur plaatsen voor de andere spy.... Etc, Geweldig! 3 spellen zelfs (1 in kantoorgebouw, 1 op een eiland en 1 op de noordpool)

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Op 5/7/2022 om 21:32, cinco zei:

Geniale Olivier

 

afbeelding.thumb.png.05c537c3db333d40a79a718f4f6f0e32.png

 

 

Ik heb nog kortgeleden deze stripalbums aangeschaft, bijna de hele reeks.  De laatste albums waren erg slecht geworden qua tekenstijl en verhalen, maar buiten dit is het gros van de verhalen best tot zeer goed te pruimen. Soms een lange verhaal die in feite ook goed  is qua scenario en slapstickscenes. Topper is wel het langere verhaal  waarin ze een neanderthaler uit het verleden halen die de boel op stelten zet. Toch originele komische korte en langere verhalen waarvan ik kan genieten.😃 

Link naar reactie

Zulke dingen gaan op en af. Voor zover ik weet was Devos (in sommige sectoren noemen ze zo iemand een miskend genie) niet tevreden over het contract dat Dupuis met hem had afgedwongen (nog erger dan Demesmaker) - wat ooit werd toegegeven - waardoor hij de laatste GO's begon te verwaarlozen.

Verder was Devos geweldig veelzijdig.

Ik heb veel plezier beleefd aan zijn Sebastopols. Het oogt niet aantrekkelijk, maar het is geweldig goed.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Kennen er nog mensen "De 4 helden" van  François Craenhals, geschreven door Georges Chaulet? 4 tieners  en een hond die samenwonen en elk hun ondeugd hebben. Het resultaat was soms hilarische interacties tussen de personages.  Dit waren jonge mensen zonder veel psychologische diepgang die "zedig" samenleefden en geen geldgebrek hadden. Blijkbaar is de Franse serie doorgegaan tot in 2007 met 43 titels, in het Nederlands zijn  alleen de 23 eerste titels vertaald.  

 

vierheldenk1.thumb.jpg.743d300896b79aae678a26229758e3e5.jpg

 

 

vierheldeni.thumb.jpg.88f39c3dbbd1aa0be069d3cdd117a773.jpg

 

vierheldenk5.thumb.jpg.51a3850eefc02f7916b8d43cb979bc97.jpg

 

De serie startte sterk met zeer verzorgde tekeningen en dito doordachte scenario's voor de eerste 5 verhalen. Er werd gevochten tegen schurken allerlei. De humor was eenvoudig maar fijn. De bijfiguren van hetzelfde laken een pak. Het was een heel brave serie (we zijn nog jaren '60).  Maar vanaf  de titel  "De meesterspion" 1974 liep het volgens mijn bescheiden mening grondig mis qua kwaliteit, tekenwerk en scenario tegelijk. De tekeningen werden vooreerst een stuk eenvoudiger (achtergronden, gestiek) en voelden meer afgeraffeld aan. De scenario's werden erg versimpeld, onlogisch en fragmentarisch. De personages verwerden compleet tot karikaturen. De humor ging naar een  toch erg onnozel niveau. De metier, die beide heren toch wel bewezen te hebben kwam niet meer aan de bak.  De serie  werd meer genre "De Kampioenen" maar dan avant la lettre. Nooit echt goed begrepen waarom (maar het zal wel met de oplages en/of de centjes te maken hebben wed ik). En waarom zou je veel tijd steken in verzorgde tekeningen en doorwrochte scenario's voor dat jonge publiek dat toch mindere kwaliteit als zoete koek slikt?  Geen paarlen meer voor de zwijnen!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...