Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

Op 22/7/2022 om 12:18, Peter Motte zei:

Is het je opgevallen hoe cliché iemand met een bril in die reeks wordt behandeld?

Als je een reeks van de jaren '60 met een bril (!) bekijkt van 2023, ga je natuurlijk van alles en nog wat vinden. Dat geldt voor alle oudere reeksen. Het gevolg van zo' n houding is wel dat alle oude series zonder uitzondering  door de koffiemolen  fijngemalen kunnen worden, bekeken vanuit het  "superieure" hedendaags standpunt. Bekijk eens hoe achterlijk toch die oude meuk! Een geluk dat we nu in verlichte tijden leven en dat niet moeten meemaken!  Maar misschien bedoelde je dat niet met je opmerking ... 

 

Een wat geleerd iemand  draagt een bril, zoals toen als normaal beschouwd in vele strips. Brillendragers  sla je niet, zijn fysisch wat zwakker, zijn een beetje weg van de wereld, enz. So what?  Punt andere lijn.

 

 

De reeks is een leuke spielerei en jongleert wat met zaken, want de dames en heren van de jaren' 60 waren niet zo achterlijk. De slimme prof met bril en massa boeken, het ijdele Staartje (de naam alleen al), de hongerige (gezette) Dikkie en de wat macho duivel-doe-al Boutje. Maar de reeks was ook een kind van zijn tijd en wordt het best ook zo benaderd. Interessant  werk om  het op zijn minpunten en merites te bekijken. Is het scenario origineel en goed opgebouwd, zijn de tekeningen verzorgd, spreken de personages aan, enz?  Pas dan de vraag of  een hedendaagse lezer nog van de serie zou kunnen genieten en waarom, enz. 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Blutch zei:

 

Als kind had ik dit album thuis liggen; geen idee waar het vandaan kwam. Ik herinner mij nog één gag in het bijzonder, over de sergeant die op zijn tv slaat totdat er voetbal uit komt. In het Engels heette Flip Beetle Bailey, blijkbaar. 

 

 

Als kind dacht ik dat de Familie Klepkes een Nederlandse reeks was.

Geen idee toen dat het eigenlijk Hi and Lois heette.

 

afbeelding.thumb.png.0f1179616d770e9126b11ff9e5449a59.png

 

Deze comics van Mort Walker en Dik Browne zijn volgens mij toch nog altijd vaste kost in de Amerikaanse kranten, dus nog niet vergeten.

 

afbeelding.thumb.png.2229773eb60cfdc1cab8135c5d4abe9f.png

 

 

Link naar reactie
Zojuist, Ambreville zei:

Ik begrijp het ook niet. Het zal een goedkope bladvulling zijn denk ik.

Toch was Mort Walker een grote invloed op enkele Nederlandse tekenaars sinds de jaren '80 of zo. Zoals Peter de Wit als belangrijkste voorbeeld, die nog bij Mort Walker op bezoek ging met Hanco Kolk. Dat heeft toen in Eppo Wordt Vervolgd gestaan, als ik me goed herinner.

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

 

Als kind dacht ik dat de Familie Klepkes een Nederlandse reeks was.

Geen idee toen dat het eigenlijk Hi and Lois heette.

 

afbeelding.thumb.png.0f1179616d770e9126b11ff9e5449a59.png

 

Deze comics van Mort Walker en Dik Browne zijn volgens mij toch nog altijd vaste kost in de Amerikaanse kranten, dus nog niet vergeten.

 

In Nederland is het De Familie Achterop. Klepkes is de vlaamse naam (gebaseerd op de naam van een familie uit een ouder populair toneelstuk).

Ik vond het altijd al vreemd dat Dick Browne, ook de tekenaar van Hagar, deze reeks niet in zijn eigen stijl tekende, maar wel in de stijl van Walker, de scenarist.

Alhoewel, de reeks is eigenlijk een spin-off van Beetle Baily.  Lois is zijn zus, dus dan klopt die tekenstijl wel.

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, cartoonesk zei:

Toch was Mort Walker een grote invloed op enkele Nederlandse tekenaars sinds de jaren '80 of zo. Zoals Peter de Wit als belangrijkste voorbeeld, die nog bij Mort Walker op bezoek ging met Hanco Kolk. Dat heeft toen in Eppo Wordt Vervolgd gestaan, als ik me goed herinner.

Mort Walker was ook voor amerikaanse krantenstripmakers héél belangrijk. Verkocht zijn eerste gags als jonge tiener. Startte in 1950 met Flippie Flink, maakte daarnaast met collega's meerdere andere reeksen, zoals dus Hi & Lois, het geweldige Sam's strip en Boners ark. Daarnaast richtte hij een nationaal museum voor strips op en was lange tijd voorzitter van een cartoonistenvereniging.

Tot op hoge leeftijd tekende hij zijn strip nog zelf. De man is een legende in het vak.

Link naar reactie
23 minutes ago, cartoonesk said:

Toch was Mort Walker een grote invloed op enkele Nederlandse tekenaars sinds de jaren '80 of zo. Zoals Peter de Wit als belangrijkste voorbeeld, die nog bij Mort Walker op bezoek ging met Hanco Kolk. Dat heeft toen in Eppo Wordt Vervolgd gestaan, als ik me goed herinner.

Ja, maar we zijn in 2022. Voor mij is dit een blad in Eppo waar ik los overkijk. Braaf, tam en zelden een mop die binnenkomt. Tegenwoordig mag het meer zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

KeeKazoo...

Een strip van Fred Julsing.

Wat ik vandaag ontdekt hebt is dat Jan van der Voo ook aan meegewerkt heeft.

Jan van der Voo (En "by-the-way" ook Fred Julsing! 😉)

Één van mijn favoriete tekenaars!

Ik denk dat Jan van der Voo de ideeën en scenario's verzon, tijdens de periode dat Fred Julsing bij hem thuis tekende.

Maar dat gaat ik nog eens bij Jan navragen.

Maar deze strip is ooit gepubliceerd in Muziek Expres en daarna als bijlage 1983 bij Striprofiel gepubliceerd is.

Oh.. Wat mis ik Striprofiel en Brabant Strip die dit soort vergeten pareltjes als bijlage uitgaven.

 

 

Striprofiel j1983 n47 bijlage p13.jpg

Link naar reactie

Ja

Ukkie was volgens mij een erg populaire strip in Margriet.

Maar waarom ze met Ukkie gestopt zijn weet ik niet.

 

Fred was trouwens een kunstenaar in sfeer

Het schat van het landje is daar een goed voorbeeld van.

Ik was vandaag in mijn verzameling op zoek naar oude Striprofielen.

Helaas niet gevonden, maar ik kwam wel deze oude reclame strip van Fred Julsing tegen.

Hoe ik er ooit aangekomen ben.. Ik zou het niet weten.🤔

Waarschijnlijk zat het ergens bij, in een partij oude bladen of iets dergelijks.

julsingbrde-schat-van-het-landjebr1e-druk-1979.jpg

De Heren Goedbekeken en Foutgedaan houden 'n praatje.jpg

Link naar reactie

Wat ik ervan kan herinneren speelde er toch iets meer

(Fred Julsing was niet de makkelijkste)

Fred Julsing heeft hele leuke strips gemaakt

Wellington Wish, De schat van het landje, KeeKazoo (Geen album, maar dat was een bijlage bij Striprofiel)

Ook de sprookjes die in Jippo hebben gestaan zijn goed.

Maar hij heeft ook minder (zwak) werk geleverd zoals bijvoorbeeld: De broertjes Samovarof & Co, Tuimel & Ich. etc

Link naar reactie

Fred Julsing was een erg goede tekenaar en verteller. Het is spijtig dat hij na het einde van Pep, geen kans meer kreeg een strip voor Eppo te tekenen (evenals Dick Matena). Dat moet zeer gedaan hebben. Ik heb eens wat oude Jippo's gekocht met covers van Julsing. Dat album van Tuimel was mooi maar moeilijk verhaal. Ik heb ook nog zijn stripboek van André van Duin.

 

julsing_andrevanduin.jpg

Link naar reactie

image.thumb.png.7fc4add52bb4f963bec2f5d2c47612fd.png

 

Willem Peper. Ik moet dit album ooit gelezen hebben, maar veel weet ik er niet meer van. Op wikipedia lezen we het volgende over de tekenaar:

"Henk ’t Jong had eerder strips getekend voor de tijdschriften Hitweek, Aloha, Pep en Sjors voor hij in 1976 begon aan de avonturenstrip Willem Peper voor het tijdschrift Eppo. Na het zesde avontuur in 1981 verloor ’T Jong interesse in strips en ging hij zich richten op heraldiek."

De belangstelling voor heraldiek blijkt al uit deze cover...

Link naar reactie

Wat ik ooit van Robert van der Kroft begrepen hebt

Is dat er rond die tijd (1981) te veel klare lijn tekenaars bij Eppo waren

en dat Dick Briel (professor Palmboom) toen de voorkeur had.

en dat het voor Henk 't Jong het niet erg was, omdat hij toen een vaste baan in de stadsarchief van Dordrecht had.

Was een leuke strip.

Van die verhalen mogen ze van mij ook een integraal van maken

Trouwens voor de liefhebbers van Dordt, Dordrecht kwam er ook regelmatig in voor.

 

Link naar reactie
Op 26/9/2022 om 11:30, AHMO zei:

Wat ik ervan kan herinneren speelde er toch iets meer

(Fred Julsing was niet de makkelijkste)

Fred Julsing heeft hele leuke strips gemaakt

Wellington Wish, De schat van het landje, KeeKazoo (Geen album, maar dat was een bijlage bij Striprofiel)

Ook de sprookjes die in Jippo hebben gestaan zijn goed.

Maar hij heeft ook minder (zwak) werk geleverd zoals bijvoorbeeld: De broertjes Samovarof & Co, Tuimel & Ich. etc

 

Ach de broertjes Samovarof waren niet verkeerd, maar zo ongelooflijk druk getekend.

Nou ben ik toch echt wel een zwart/wit liefhebber, maar het doet gewoon pijn aan de ogen.

De eerste strip die ik ingekleurd prettiger vind om te lezen.

image.png.91cb65c254d155a3df2a04297f60db6f.png

                                                                                    

 

 

image.png.1c8eedab341ed9c820909086e4fb26b8.pngimage.png.758296a88c9e27cd67d91cdcfe9d8860.png

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Isabelle uit Nero heeft wel een eigenaardig verloop gehad.

Oorspronkelijk was ze een oudere vrouw die door de verjongingsstoel van Matsuoka in een jongedame werd getransformeerd en vervolgens met Jef Pedal aanpapte.

Deze relatie werd geconsumeerd met Pierke Pedal als resultaat.

 

920535846_Screenshot2022-10-26at11-12-14115379-nero-de-ultieme-editie-het-rattenkasteel.jpg(JPEG-afbeelding602560pixels).png.d9ffe3dfb2ac8e0fc5814f18fb55ca0a.png

 

Doorheen de beginjaren bleef Isabelle een vast personage.

 

848835480_Screenshot2022-10-26at11-05-38reader-N.6-NeroDePremires-JanSpier.thumb.png.2a4949b70d3392e6e3c1864d8009125e.png

968816508_Screenshot2022-10-26at11-05-55reader-N.6-NeroDePremires-JanSpier.thumb.png.69ab5cd8187fadce8fcc3728d86ae371.png

 

Maar toen Jef Pedal uit de reeks verdween, onderging zij hetzelfde lot.

Totdat ze jaren later plots opnieuw opdook, maar als vriendin van Jan Spier omdat Sleen vergeten was dat die eigenlijk samen was met Minoetje. Deze vergissing werd opgelost via een compromis in de vorm van een discrete polygame relatie waar slechts af en toe woordeloos naar gehint werd.

 

788997888_Screenshot2022-10-26at11-24-19nero-header.jpg(JPEG-afbeelding1425735pixels)-Geschaald(87).thumb.png.ccb9962be2bda416b92ebcddfc9bb005.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...