Ga naar inhoud

3 vragen over Biebel/Sam (poll)


cinco

3 vragen over Biebel/Sam (poll)  

28 leden hebben gestemd

  1. 1. voorkeur

  2. 2. voorkeur (Biebel)

    • de albumlange verhalen
    • de albums met verschillende kortere verhalen
    • de albums met de one-page grappen
    • de strookgrappen
    • nooit iets van Biebel gelezen
  3. 3. voorkeur (Sam)

    • De Garage (1990)
    • Apestreken (1990)
      0
    • De Knokenkoffer (1991)
    • Pruimentijd (1993)
    • De Kikkerpoel (1994)
    • Circus Campioni (1995)
    • Naar Pruttelaar (1996)
    • Hazera (1999)
    • Dubbel & Dwars (2007)
    • Aan de Grond (2008)
      0
    • Goudkoorts (2008)
      0
    • nooit iets van Sam gelezen


Recommended Posts

Biebel was de eerste strip waarin ik het concept zag van de schrijver die zelf het verhaal onderbreekt en met zijn creatie in discussie gaat.

En dan ook dat flexibele van Biebel als getekend figuur. Zijn ogen en mond kunnen echt overal op zijn hoofd staan en allerhande vormen en groottes aannemen en toch blijft hij onmiddellijk herkenbaar als Biebel.

Link naar reactie

Beide reeksen die ik ten zeerste kan waarderen.  Beide in het Suske & Wiske Weekblad mogen ontdekken in de jaren 90.  Van beide instant fan.  Bij Biebel heb ik voor de lange verhalen gekozen, omdat die avonturen heel inventief waren, doorspekt met absurde humor.  De unieke tekenstijl vind ik nog steeds helemaal geweldig.  Een integrale van Biebel zou ik maar al te graag kopen.  Ik heb ook een paar albums met de stroken, dan valt heel erg op dat je die beter in kleine porties kan verorberen.  Bij Sam ging mijn sympathie-stem naar "Naar Pruttelaar".  Maar die staat op gelijke hoogte met "De Kikkerpoel" en "Circus Campioni".  De dagdroom-scènes van Sam maken het geheel extra vermakelijk.


image.png.21835baced5d4774e5ed93771d1c850e.png
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Fan van beide reeksen. Legendre is een kei in zijn vak, wat mij betreft. Alleen had ik in zijn plaats een koffievlek op de dédi geklast.

 

Bij Biebel vind ik zowel de onepagers als de langere verhalen top. Vooral "de doos" springt bij de langere verhalen eruit.

Ook bij Sam vind ik het moeilijk om er een favoriet album uit te kiezen, al neig ik daar naar de latere verhalen:  Hazera, aan de grond, dubbel en dwars, ...

Link naar reactie
16 uren geleden, Retardi zei:

Ik vraag me af of Sam zonder Bosschaert een hit zou zijn geweest?

Hangt ervan af wie het in zijn plaats getekend zou hebben. Feit is wel dat Bosschaert er een schatje van gemaakt heeft, en er hier en daar wat subtiele fanservice instopt zonder dat het stoort, wat ik zeer apprecieer.

Maar ik denk dat er nog wel tekenaars zijn die er qua tekenstijl mooi zouden bijpassen. Om er zeker van te zijn zouden we hen eens moeten vragen hier hun tribute te posten... :)

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Maar ik denk dat er nog wel tekenaars zijn die er qua tekenstijl mooi zouden bijpassen. Om er zeker van te zijn zouden we hen eens moeten vragen hier hun tribute te posten... :)

 

Een goede plaatsvervanger zou het vast ook gekund hebben. Ik zou zelf zo een, twee, drie geen namen kunnen bedenken. 

Link naar reactie
23 uren geleden, Retardi zei:

Ik vraag me af of Sam zonder Bosschaert een hit zou zijn geweest? 
 

 

De reeks Sam is eigenlijk ontstaan doordat Legendre enkele Bosschaert-tekeningen van een bouwvakkersmeid onder ogen had gekregen.

Dus zonder die schetsen zou er nooit een aanzet geweest zijn om rond dit personage een reeks te beginnen.

 

afbeelding.png.9cdb2454449c43794e7bfbee80ca2818.png

afbeelding.thumb.png.a3cf31054fcf19455fa3c1bf063b5a3e.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...