Ga naar inhoud

lijm en de rug


Chia

Recommended Posts

Ik doe dit al jaren met spatel en onderstaande lijm met heel goed resultaat.

123

Wel eerst even oefenen met hoeveelheid, gewoon spatel in pot dippen en tussen de rug wrijven waarna je het blad terug tussen steekt.

Als je samenperst tussen andere boeken of gewicht goed kijken of er niks uitkomt en direct weg wrijven of alles plakt samen!

Ook lang genoeg laten drogen eer je het boek terug opendoet om te lezen. 😉

Link naar reactie
1 uur terug, $tripofiel zei:

Ik doe dit al jaren met spatel en onderstaande lijm met heel goed resultaat.

123

Wel eerst even oefenen met hoeveelheid, gewoon spatel in pot dippen en tussen de rug wrijven waarna je het blad terug tussen steekt.

Als je samenperst tussen andere boeken of gewicht goed kijken of er niks uitkomt en direct weg wrijven of alles plakt samen!

Ook lang genoeg laten drogen eer je het boek terug opendoet om te lezen. 😉

😮Serieus? Dat spul wordt in de bouw gebruikt voor het verlijmen van gevel- en vloerplaten en is extra prijzig omdat het temperaturen verdraagt van -40 tot +110 graden. Dan is de lijm nog niet gesmolten, maar je album is wel verkoold.

 

Emmertje boekbinderslijm is flink goedkoper en als je dat verdunt en in lagen opbrengt kun je er ook omslaghoeken mee oplappen/verstevigen.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Vittorio zei:

😮Serieus? Dat spul wordt in de bouw gebruikt voor het verlijmen van gevel- en vloerplaten en is extra prijzig omdat het temperaturen verdraagt van -40 tot +110 graden. Dan is de lijm nog niet gesmolten, maar je album is wel verkoold.

 

Emmertje boekbinderslijm is flink goedkoper en als je dat verdunt en in lagen opbrengt kun je er ook omslaghoeken mee oplappen/verstevigen.

Chia vroeg gewoon hoe je dit kan oplossen, heb mijn methode geplaatst.

Dit kan uiteraard op veel manieren en goedkoper, maar nog nooit een boek gehad die opnieuw loskwam.

Begin de jaren 2000 iemand een boek zien restaureren, uitleg gevraagd en ik doe het nog steeds zo.

 

Ieder staat vrij om dit te proberen of zijn eigen manier te posten.

Link naar reactie
Op 1/3/2020 om 12:04, bouncer zei:

...prachtige kleuren overigens, mooier dan de integrale.

 

Mee eens! Daarom aan die integralen maar niet begonnen.

De HC van "Vogelvrij" met Tacky-Glue van Collall alsnog gelijmd en is niet meer van de andere HC's uit die prachtige collectie te onderscheiden.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Hardcover zei:

Mee eens! Daarom aan die integralen maar niet begonnen.

Hebben meer Repers die afweging gemaakt? De kleurkwaliteit in de (her)uitgaven van Dargaud uit de jaren tachtig is inderdaad vaak prachtig, daar steekt de integrale op het veel te dunne papier toch wel slecht bij af. De vertaling is dan weer minder slordig (ook niet foutloos), maar de computerlettering haalt veel sfeer weg.  Frustrerend toch dat er bij die integrale niet vol op kwaliteit is gegaan, zeker voor deze reeks.   

Link naar reactie

Helemaal mee eens. Heb nooit begrepen waarom integralen vaak op voorvergeeld, matig papier gedrukt worden (vintage look?). Ook de kleuren en de detaillering van de tekeningen lijden daaronder. De nieuwe lettering is ook niet altijd een suc6.

Had 4 bundels van Blueberry laten komen en naast die HC's van Blueberry uit de jaren 70 en 80 gelegd: schrok van de verschillen. Snel die integralen weer geretourneerd.

Maar het kan nog erger: in de 1e integrale van Roodbaard hebben enkele verhalen een nieuwe inkleuring gekregen.

En die papier verslindende (lijvige) dossiers met te vaak niet relevante info's kunnen me sowieso gestolen worden. Graag de energie steken in uitstekende drukkwaliteit van de verhalen (en zet die dossiers maar in .PDF bestand op site uitgever).

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

restasuratie-Kit-Carson-Neerlandia-sc-s.

 

Bij deze slappe kaft boekjesreeks de roestige nietjes vervangen door die van een programmablad (dezelfde maat) en de omslag in het midden verstevigd met de matte Scotch tape, welke op den duur niet vergeeld en bruine sporen achterlaat.

Vlekken en signaturen weggewerkt met gum.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Op 26/2/2020 om 15:17, Mask zei:

Ik zou dat met houtlijm doen. Ik heb dat zelfs al met houtlijm gedaan. Ik heb dat eigenlijk altijd al met houtlijm gedaan.

Houtlijm wordt keihard, het is beter om lijm te gebruiken die flexibel blijft zoals boekbinderslijm.

 

Traditioneel is dat een poeder die je moet mengen met water, je maakt wat je nodig hebt. Tegenwoordig bestaan die ook in potjes die niet al te vlug uitdrogen.

 

 

9200000040217524.jpg

Link naar reactie
Op 26/2/2020 om 13:20, Chia zei:

hallo allemaal,

 

ik heb een probleem. met een strip die ik heb, de lijm van de rug is niet meer goed. het is een oude strip, de cover komt los en soms scheurt het blad eruit.

kan ik dit maken? hoe?

 

dank je

Voor softcovers:

- Het best snij je met een grote snijmachine het strookje met de lijm volledig af, probeer hierbij zo min mogelijk papier mee te hebben.

- dan het binnenwerk tussen 2 planken of een presse vast zetten dicht tegen de rug

- opnieuw verlijmen met boekbinderslijm, niet te dik leggen

- als het bijna droog is nog een dun laagje erop doen en dan bevestigen in de kaft

- dan het boek terug onder de presse of gewicht leggen maar niet de rug zelf, die moet net uitsteken

- als de rug teveel 'uitpuilt' dan het gewicht verminderen en ook de rug wat meepressen zodat je een egaler resultaat hebt

 

Zo hoor je het te doen, ik smeer daar gewoon een strookje lijm op en drogen onder een stapel andere boeken, voor echt restauratiewerk heb ik de tijd en kennis niet echt. :)

 

Link naar reactie
  • 2 years later...
On 3/22/2020 at 8:52 AM, Bonte said:

Houtlijm wordt keihard, het is beter om lijm te gebruiken die flexibel blijft zoals boekbinderslijm.

o geweldig!! Ik wist niet eens dat men dit als privé-persoon zelf kon doen!!!

On 10/24/2022 at 10:53 PM, Lamme Goedzak said:

Boekbinderslijm en een 2ml injectiespuit van 50c€ bij de apotheek.

echt top! Er zijn wel een paar boeken die ik zo wellicht kan redden.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
7 hours ago, Richard Boom-vavavoom said:

o geweldig!! Ik wist niet eens dat men dit als privé-persoon zelf kon doen!!!

echt top! Er zijn wel een paar boeken die ik zo wellicht kan redden.

Best wel eerst eens proberen op een weg te gooien strip. Ik heb me in het begin mispakt op de hoeveelheid lijm dewelke echt bijna een onzichtbare hoeveelheid moet zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...