Ga naar inhoud

strips over virussen en besmettingen


cinco

Recommended Posts

Geen speciale reden hoor, voor dit onderwerp.

 

afbeelding.png.ed1ee40a659abf87213f5a4fcdb913c8.png

 

De Zwarte Smurfen vind ik nog altijd een heel boeiend verhaal.

Zonder dat ik het realiseerde als kind, gaf het eigenlijk op een bondige manier een goed beeld over verschillende stappen van een besmettingsproces.

 

Virussen die van een dierlijk organisme op een menselijk organisme worden overgedragen en het patient zero concept.

 

afbeelding.thumb.png.f53e7afbbc782d947e96092f2b412fb4.png

 

De manier waarop een virus zich exponentieel kan verspreiden.

 

Peyo_Schtroumpfsnoirs02.jpg

 

Het feit dat geen enkele quarantaine-maatregel 100% waterdicht is.

 

7fe2849a9923a7dda7ee31d6adc1ada1.jpg

Link naar reactie

Niet mijn genre maar wel eentje die alleen door Speedy benoemd is....

Namelijk de zombie virus

The Walking dead.

afbeelding.png.03c5cb25447709f59a15feb6a1a772a9.png

 

Leuk feitje (bron Wikipedia)

Wiskundig model voor hypothetische zombie-uitbraak

Vier Canadese wiskundigen kregen in 2009 het idee om in hun artikel When zombies attack! Mathematical modelling of an outbreak of zombie infection[1][2] via stroomschema's, differentiaalvergelijkingen en Jacobiaanmatrices te voorspellen wat er gebeurt wanneer de mensheid wordt geconfronteerd met een zombieplaag. Ze vroegen zich af wat de overlevingskansen van de mensheid zouden zijn bij een besmettelijke ziekte van dergelijke omvang. In het begin van de "studie" wordt vermeld dat men voor de modellen van het klassieke zombiemodel uitgaat van de traag bewegende, kannibalistische ondode.

De onderzoekers maken in hun eerste model het onderscheid tussen drie groepen:

De susceptibles: Niet besmette mensen die kunnen sterven of zombies kunnen worden.

De zombies

De removed: Dode mensen die in zombies kunnen veranderen.

In hun eerste model wordt aangenomen dat de zombieziekte zich op een korte tijd verspreidt, waaruit volgt dat geboortecijfers en het aantal natuurlijke sterfgevallen verwaarloosbaar zijn. Deze situatie mondt uit in een verstoord evenwicht waarbij mensen en zombies niet langer naast elkaar kunnen bestaan. Er dient dus een evenwichtssituatie te komen, waarbij de situatie waarin alleen mensen overleven instabiel blijkt te zijn en die waarin zombies het halen blijkt dan weer stabiel te zijn.

Bij het tweede doorgerekende zombiemodel wordt naast de drie eerder beschreven klassen een vierde klasse toegevoegd, de infected (de geïnfecteerden). Deze mensen zijn reeds besmet met het zombievirus maar zij zijn nog niet veranderd in een zombie.

Na het toepassen van wiskundige formules blijkt co-existentie tussen mens en zombie ook in dit model onmogelijk en is het evenwicht waarin alleen zombies overleven de enige stabiele oplossing. Dit geldt ook voor het derde model, waarbij een deel van de geïnfecteerden en de zombies in quarantaine worden geplaatst.

Het vergaat de mensheid beter bij een vierde scenario, waarbij men in staat is een medicijn te ontwikkelen dat de zombieziekte geneest maar dat er ons niet immuun voor maakt. Nu wordt de mens niet uitgeroeid, maar blijft deze als minderheidsgroepering bestaan naast de zombies.

Ten slotte berekende men ook nog een vijfde model waarbij men ervoor kiest de zombiepopulatie in toom te houden door de zombies op strategische wijze te vernietigen. Wanneer de aanwezige militaire middelen op tijd worden ingezet, kunnen we het zombievirus tijdig stoppen.

Aan het einde van hun artikel concluderen de onderzoekers dat een zombieplaag hoogstwaarschijnlijk het einde van de mensheid betekent.

Link naar reactie
4 uren geleden, Aerogi zei:

eerste deel vond ik heel goed. Deel 2 vond ik bij momenten nogal 'warrig' om te kunnen blijven volgen. Jammer dat het van een tweeluik naar een veelluik is gegaan

Bilal is de laatste jaren sowieso de vage kant opgegaan. Ik kan dat wel waarderen maar ik kan mij goed voorstellen dat dat niet de gangbare mening is.

Link naar reactie
Op 1/3/2020 om 12:56, Rik zei:

En deze moeten we natuurlijk ook plaatsen in het rijtje..

king.jpg

oh...kan dit nergens terugvinden maar heb destijds de videobanden(hoe moet ik uitleggen wat dat is in deze tijd) gekocht.

6 uur film en vond het zeer goed.

als echt iets over een virus gaat is deze film het wel.

Het boek ook gelezen, net als bijna alles van stephen king.

Maar deze afbeelding ken ik niet.

Graphic novel?

Link naar reactie
11 minuten geleden, Willem zei:

 

Het boek ook gelezen, net als bijna alles van stephen king.

Maar deze afbeelding ken ik niet.

Graphic novel?

De Stand is als graphic novel zowel verschenen in het Engels als het Nederlands.

Het complete verhaal telt 6 delen. De Engelse versies hebben andere covers dan de Nederlandse.

 

https://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/499807-beproeving-de

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 months later...

Er is een vreemd stripverhaal opgedoken(met Morvan als scenarist) dat verdacht veel doet denken aan de situatie waar we ons nu in bevinden. Het stripboek, dat in 2012 is gemaakt op verzoek van de EU, gaat over een virusuitbraak die ongekozen bureaucraten weten te bezweren.

Het stripboek, getiteld ‘Infected’ (Besmet), was niet bedoeld voor het grote publiek, maar voor intern gebruik. Er zijn slechts een paar honderd exemplaren van gemaakt. In de beschrijving bij de vreemde publicatie stelt de EU dat het verhaal ‘fictie is, maar ook feitelijke informatie bevat’.

In het stripboek zijn wetenschappers te zien die in een laboratorium in China experimenteren met dodelijke virussen.

Een held reist terug in de tijd om de autoriteiten te waarschuwen voor de aanstaande pandemie. Hij heeft een medicijn, maar opportunisten willen het stelen om het vervolgens te verkopen aan farmaceuten.

Te zien is hoe een nieuw virus op een drukke voedselmarkt van dieren op mensen weet over te springen. Vervolgens slaagt een wereldgezondheidsorganisatie er niet in om tijdig te reageren en het virus tegen te houden.

Het stripboek voorspelt ook draconische veiligheidsmaatregelen, waaronder afstand houden, die het dagelijks leven ondraaglijk maken. Vliegverkeer zou de verspreiding van de ziekte versnellen.

Het verhaal eindigt met een hoorzitting in het EU-parlement, waarin Brussel pleit voor meer Europese samenwerking op het gebied van gezondheidszorg. Dit doet denken aan het Europese initiatief One Health.

De globalisten worden hierna geprezen omdat ze hebben geholpen bij de ontwikkeling en verspreiding van een vaccin.

Is hier sprake van bizar toeval?

 

infected.jpg

Link naar reactie

Het is niet moeilijk om te voorspellen of iets in de toekomst gaat gebeuren. Je moet het alleen niet te specifiek doen en zeker niet tijdsgebonden, de mensen plakken dan vanzelf je verhaal wel eens op een bepaalde situatie. Nostradamus ook goed in het formuleren van dergelijke vaagheden.

Zonder de strip te kennen is feitelijk wat je noemt een redelijk standaard draaiboek voor dit soort situaties met wat avontuurlijke kantjes. Echt originele dingen staan er niet in. Voor die tijd hebben we ook een paar vergelijkbare ziekten gehad: SARS (2003) en Influenza (2009). Met name die laatste die wereldwijd is verspreid zou hier aanleiding toe hebben gegeven. Dat ze er een strip van hebben gemaakt is wellicht wel bijzonder. Er zijn natuurlijk wel meer educatieve strips maar beleidvormende strips ken ik eigenlijk niet.
 

Link naar reactie
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...