Ga naar inhoud

misvattingen die je had over de inhoud of de personages van stripreeksen


cinco

Recommended Posts

17 uren geleden, esteban² zei:


image.thumb.png.85ff2f6552dc7fe0c7150aed846c9520.png

Ik kan me vergissen, maar dat lijkt me een Gerard Leever tekening. Wat wel zal geholpen hebben met jouw (en mijn) verwarring is dat veel Nederlandse humoristische tekenaars uit de Eppo en SjoSji-periode geïnspireerd zijn door de tekenstijl van de Turf-strips.

(en het is niet omdat een strip zich in een bepaald land afspeelt dat dat iets zegt over het land waar het gemaakt wordt)

Link naar reactie

Om even terug te komen op Donald Duck.

Misschien geen misvattingen maar wel verwarrend :

Waarom noemen Kwik, Kwek en Kwak Katrien tante?

Waarom hebben Donald en Katrien dezelfde achternaam? Hetzelfde geldt voor Mickey en Minnie. Geen van deze paren zijn getrouwd.

Lang geleden heb ik eens naar Mickey maandblad geschreven om te vragen waarom Boris Boef in de nieuwe strips twee benen heeft en in de oude strips een been en een houten poot. Mickey had me terug geschreven dat Boris nu een nepbeen (vals been) heeft.

boris oud.jpg

 

versus

 

boris nieuw.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Waarom noemen Kwik, Kwek en Kwak Katrien tante?

 

Waarom hebben Donald en Katrien dezelfde achternaam? Hetzelfde geldt voor Mickey en Minnie. Geen van deze paren zijn getrouwd.

Ze kunnen gewoon familie zijn. Eenden en muizen trekken zich niet teveel aan van incest.

Link naar reactie

Ja, zo vermenselijkt dat ze rondlopen zonder broek. Als dat geen probleem is, gaan interfamiliaire relaties dat ook wel niet zijn.

(het zou mss wel een leuk doch verwarrend verhaal opleveren indien al die Disneyfiguren eens effectief wat van hun dierlijk instinct en gedrag zouden hebben).

 

Geantropomorfiseerde stripfiguren roepen wel meer vragen op. Vooral de huisdieren van die dieren vind ik heel vreemd. Of de vogels die in de lucht vliegen. Of het feit dat muizen en eenden en varkens en paarden allemaal ongeveer even groot zijn.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Ja, zo vermenselijkt dat ze rondlopen zonder broek. Als dat geen probleem is, gaan interfamiliaire relaties dat ook wel niet zijn.

(het zou mss wel een leuk doch verwarrend verhaal opleveren indien al die Disneyfiguren eens effectief wat van hun dierlijk instinct en gedrag zouden hebben).

 

Yep, vertel maar in je kenniskring dat je verhaaltjes leest over een ongetrouwde oom met 3 minderjarige neefjes die de hele dag in hun blote kont lopen...

Dit levert anno 2020 toch wat gefronste wenkbrauwen op..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Geantropomorfiseerde stripfiguren roepen wel meer vragen op. Vooral de huisdieren van die dieren vind ik heel vreemd. Of de vogels die in de lucht vliegen. Of het feit dat muizen en eenden en varkens en paarden allemaal ongeveer even groot zijn.

Als dit soort vragen gaan spelen dan is het tijd om te stoppen met het lezen van dit soort strips. ;) :D 

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

Geantropomorfiseerde stripfiguren roepen wel meer vragen op. Vooral de huisdieren van die dieren vind ik heel vreemd. Of de vogels die in de lucht vliegen. Of het feit dat muizen en eenden en varkens en paarden allemaal ongeveer even groot zijn.

Dat doet me denken aan Hello Kitty, waar ik verder niks mee heb maar toch was ik verward toen ik ontdekte dat ze geen kat is maar een meisje. Èn ze heeft dus ook een kat, Charmmy. En die kat heeft een hamster :D

Link naar reactie
Op 6/3/2020 om 15:35, Retardi zei:

Alleen Sjors en Sjimmie is een afgietsel van een oude Amerikaanse strip. Voor de rest valt het wel mee.

Van Terry & The Pirates misschien? In deze stripreeks verschijnt echter niet 1 van The Pirates, evenals Sjors & Sjimmie van de Rebellenclub: nooit komt de rest van deze club in de serie in beeld... Een misvatting deze constatering?

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Hardcover zei:

Van Terry & The Pirates misschien? In deze stripreeks verschijnt echter niet 1 van The Pirates, evenals Sjors & Sjimmie van de Rebellenclub: nooit komt de rest van deze club in de serie in beeld... Een misvatting deze constatering?

Nee, kijk maar eens naar Buster Brown.

Link naar reactie
4 uren geleden, Hardcover zei:

Van Terry & The Pirates misschien? In deze stripreeks verschijnt echter niet 1 van The Pirates, evenals Sjors & Sjimmie van de Rebellenclub: nooit komt de rest van deze club in de serie in beeld... Een misvatting deze constatering?

Natuurlijk komen de piraten in 'Terry and the pirates'! Vooral in het begin van de reeks.

Link naar reactie
  • 4 months later...
Op 18/3/2020 om 08:12, Aerogi zei:

Het heeft eigenlijk nog lang geduurd (als kind) vooraleer ik door had dat de tijger in Casper & Hobbes niet echt is. 

Wat van Casper/Calvin plots een heel eenzaam en zielig jongetje maakt.

Zie ook de bewerkte versie waarin Hobbes voortdurend door de levenloze pop vervangen is.

 

afbeelding.png.9faa72f63bf87c7c72bb21256d9bf6c8.png

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Wat van Casper/Calvin plots een heel eenzaam en zielig jongetje maakt.

Zie ook de bewerkte versie waarin Hobbes voortdurend door de levenloze pop vervangen is.

 

afbeelding.png.9faa72f63bf87c7c72bb21256d9bf6c8.png

Wat een onzin. Ik was als kind het gelukkigst als ik alleen was en me kon verliezen in mijn eigen wereld. Ik ben eigenlijk nog steeds het gelukkigst als ik alleen ben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur terug, Waldorf zei:

Wat een onzin. Ik was als kind het gelukkigst als ik alleen was en me kon verliezen in mijn eigen wereld. Ik ben eigenlijk nog steeds het gelukkigst als ik alleen ben.

 

Als dit allemaal tot op zekere hoogte gebeurt, geen probleem. Fantasie is een belangrijk onderdeel bij het opgroeien. (en ook nog daarna)

Maar in het geval van Calvin/Casper creëert hij een permanent surrogaat waar hij bijna onafgebroken ganse gesprekken mee simuleert.

 

En je moet je toch serieus vragen beginnen stellen als je een punt bereikt waar je met jezelf zit te worstelen in het luchtledige...

afbeelding.thumb.png.e5ea7e10285c3368d0f4c5f7535f0a1a.png

Maar neem mijn stripanalyse natuurlijk ook met een korrel zout. It's just for fun.

Niks hiervan is een beoordeling met betrekking op real-life situaties.

Geen bestaande mensen met denkbeeldige tijgers worden specifiek geviseerd.

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, cinco zei:

 

Als dit allemaal tot op zekere hoogte gebeurt, geen probleem. Fantasie is een belangrijk onderdeel bij het opgroeien. (en ook nog daarna)

Maar in het geval van Calvin/Casper creëert hij een permanent surrogaat waar hij bijna onafgebroken ganse gesprekken mee simuleert.

 

En je moet je toch serieus vragen beginnen stellen als je een punt bereikt waar je met jezelf zit te worstelen in het luchtledige...

 

 

Eeeuuuuhhmmmmm, nee. Dat gaan we niet doen. We gaan ons daar geen vragen bij stellen. Calvin & Hobbes is een ode aan de kinderlijke fantasie, en dat volstaat.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Hier zijn enkele voorbeelden van bewerkte Calvin and Hobbes strips die je online terugvindt.

 

De Calvin without Hobbes reeks zoals hier wat hoger vermeld:

 

afbeelding.png.b216e9e269bc2481481f169581fdefb0.png

 

fan-art met Calvin als volwassene:

 

afbeelding.thumb.png.d78485f279a2dfc91b5ac36a608a3592.png

 

afbeelding.thumb.png.1d38ee8393bb5e0119b6adc9afe18deb.png

 

En dan zijn er ook nog veel Donald and Hobbes edits waarin Calvin vervangen is door Trump.

 

afbeelding.thumb.png.cdf2f24c6daf0f1634dd3ed50ffca9cd.png

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Als kind dacht ik dat Arabella en Jampudding een relatie hadden.

En op één of andere manier dacht ik ook dat Petoetje en Petatje (half)broer en (half)zus waren, omwille van de allitererende namen. (ik kende alleen de Neros van Standaard Uitgeverij, dus strips zoals Moea Papoea en De Ring van Petatje waarin de figuren hun origin-story hebben, heb ik pas veel later leren kennen)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik wist vroeger niet dat de Marsupilami van Robbedoes niet dezelfde was als die uit de Marsipulamistrips.

Eigenlijk zijn er twee belangrijke mannetjesmarsupilami's die er identiek uitzien.

Enerzijds degene die bevriend is met Robbedoes en Kwabbernoot, anderzijds degene van Het Nest van de Marsupilami's die ook het hoofdfiguur is in de spinoff-reeks rond de Marsupilami.

Deze marsupilami heeft zich voortgeplant met een wijfje (zie: Het Nest van de Marsupilami's -> R&K 12) terwijl de Marsupilami die met R&K heeft gewoond achteraf terug solo leefde in het Palombiaans oerwoud.

(zie: De Marsupilami is Woest -> R&K 55)

Link naar reactie
  • 2 months later...

Doordat ik de latere Nero's voor de vroegere Nero's heb leren kennen, ging ik er altijd van uit dat meneer en madam Pheip al van jongs af aan getrouwd waren. Pas nadat ik de Zwarte Voeten onder ogen kreeg, kwam ik er dus achter dat ze elkaar pas op latere leeftijd hebben leren kennen.

 

Nero en zijn vrouw kennen elkaar dan weer wel sinds hun jeugdjaren.

Blijft de vraag waarom ze dan zolang gewacht hebben om Adhemar te verwekken.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Doordat ik de latere Nero's voor de vroegere Nero's heb leren kennen, ging ik er altijd van uit dat meneer en madam Pheip al van jongs af aan getrouwd waren. Pas nadat ik de Zwarte Voeten onder ogen kreeg, kwam ik er dus achter dat ze elkaar pas op latere leeftijd hebben leren kennen.

 

Nero en zijn vrouw kennen elkaar dan weer wel sinds hun jeugdjaren.

Blijft de vraag waarom ze dan zolang gewacht hebben om Adhemar te verwekken.

Gelukkig dat Philemon Isidoor Antoine Charles-Louis Pheip dezelfde naam had als zijn toekomstige vrouw.

Hou oud zou madam Pheip overigens zijn? Ze kan evengoed 35 als 65 zijn.

 

Nero en zijn madame hadden natuurlijk al twee kinderen. Of Adhemar was een ongelukje, of ze hebben het heel lang vruchteloos geprobeerd.

Link naar reactie
54 minuten geleden, TDPB zei:

Nero en zijn madame hadden natuurlijk al twee kinderen.

 

Ja, maar die waren alleen maar canon in dat allereerste album. En dan zijn ze zeker gaan aanschuiven voor een schoenbon in dezelfde rij waar Rikki van Wiske stond te wachten op zijn beurt.

 

54 minuten geleden, TDPB zei:

 

Hou oud zou madam Pheip overigens zijn? Ze kan evengoed 35 als 65 zijn.

 

 

Ik beschouw het merendeel van de figuren tussen de 50 en de 60. (Nero, zijn vrouw, Meneer en Madam Pheip, Van Zwam...)

Oliepul ergens in de 70, Jan Spier in de 30, Jef Pedal ook in de 30...

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Ja, maar die waren alleen maar canon in dat allereerste album. En dan zijn ze zeker gaan aanschuiven voor een schoenbon in dezelfde rij waar Rikki van Wiske stond te wachten op zijn beurt.

 

Sleen was die gewoon vergeten natuurlijk. Net zoals hij vergeten was welke voornaam meneer Pheip nu eigenlijk had of wat de naam van de vrouw van Jan Spier was.

 

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

 

Sleen was die gewoon vergeten natuurlijk. Net zoals hij vergeten was welke voornaam meneer Pheip nu eigenlijk had of wat de naam van de vrouw van Jan Spier was.

 

John Allison, die al sinds 1998 verschillende stripseries heeft getekend en/of geschreven binnen zijn eigen "Tackleford universe", had vaak hetzelfde probleem, maar gelukkig werkt hij in een internettijdperk en kan hij te rade gaan bij de fanwikipedia's die zijn lezers hebben samengesteld...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...