Waldorf Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 12 uren geleden, Chimi zei: Niet echt helemaal waar dit topic over gaat, maar toen ik 11 of 12 jaar oud was zag ik regelmatig de namen "Jacques Tardi" en "Jacques Tati" terugkomen, maar het duurde wel een tijdje voor ik doorhad dat het twee totaal verschillende personen waren, wat zeer verwarrend kon zijn. Les vacances d'Adèle Blanc-Sec! Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Werner Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 Ik ben er nog altijd niet uit of Lambik nu een snor heeft of gewoon slecht getekend is. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
Hamirubi Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 43 minuten geleden, Werner zei: Ik ben er nog altijd niet uit of Lambik nu een snor heeft of gewoon slecht getekend is. Beide! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
TDPB Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 Daar staan al hele draden over volgeschreven. Bij mij heeft het heel lang geduurd vooraleer ik doorhad dat zowel Sidonia als Barabas een bril dragen. Quote Link to comment
Dickerdack Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 1 uur geleden, TDPB zei: Daar staan al hele draden over volgeschreven. Bij mij heeft het heel lang geduurd vooraleer ik doorhad dat zowel Sidonia als Barabas een bril dragen. Bij mij idem... tot ik het album De Geverniste Zeerovers las , en Sidonie haar bril afnam voor één van haar zeldzame maar befaamde woede- aanvallen... Quote Link to comment
Aleksandr Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 ik heb lang gedacht (1979) dat Sokal de reeksnaam was van die rare eend Quote Link to comment
TDPB Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen (alhoewel ze evengoed verhalen zouden kunnen maken die zich een paar honderd jaar later afspelen, gezien de leeftijd die die wezens kunnen bereiken). Maar dat was de schuld van de platen, waar ze in hedendaagse situaties werden gedropt. Quote Link to comment
cinco Posted April 29, 2021 Author Share Posted April 29, 2021 8 minuten geleden, TDPB zei: Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen Ja, same here. Het was ook de periode dat de Johan & Pirrewiet verhalen nog amper verkrijgbaar waren. Als ik daar eerst mee had kunnen kennismaken, was dat misverstand er niet geweest. Quote Link to comment
kbellon Posted April 30, 2021 Share Posted April 30, 2021 Op 29/4/2021 om 18:24, TDPB zei: Het heeft een tijdje geduurd voor ik besefte dat de smurfenverhalen zich in de middeleeuwen afspelen (alhoewel ze evengoed verhalen zouden kunnen maken die zich een paar honderd jaar later afspelen, gezien de leeftijd die die wezens kunnen bereiken). Maar dat was de schuld van de platen, waar ze in hedendaagse situaties werden gedropt. Dat wist ik zelfs nog niet tot op het moment dat ik dit bericht las. Verklaart wel het uiterlijk van Gargamel zijn woning. Quote Link to comment
cinco Posted April 30, 2021 Author Share Posted April 30, 2021 8 minuten geleden, kbellon zei: Dat wist ik zelfs nog niet tot op het moment dat ik dit bericht las. Verklaart wel het uiterlijk van Gargamel zijn woning. Nooit de Juwelensmurfer onder ogen gekregen? Daarin komt de Middeleeuwse setting uitgebreid aan bod. Quote Link to comment
kbellon Posted April 30, 2021 Share Posted April 30, 2021 Nee heb slechts een 5 tal albums liggen thuis en dat zijn ook de enigen die ik gelezen heb, onder andere de wilde smurf en alles smurft vanzelf. Nooit de juwelensmurfer vrees ik Quote Link to comment
Aleksandr Posted April 30, 2021 Share Posted April 30, 2021 de Smurfen waren oorspronkelijk toch maar bijfiguranten uit (page) Johan en (hofnar) Pirrewiet's 7smurfenfluit Quote Link to comment
Peter Motte Posted April 30, 2021 Share Posted April 30, 2021 Op 27/4/2021 om 08:21, Waldorf zei: Les vacances d'Adèle Blanc-Sec! Tiens, die heb ik nooit gevonden. Ik heb nochtans alles met Monsieur Hulot. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Op 30/4/2021 om 19:14, cinco zei: Nooit de Juwelensmurfer onder ogen gekregen? Daarin komt de Middeleeuwse setting uitgebreid aan bod. Dat werd al duidelijk in een vroeger verhaal : Honger bij de Smurfen. Quote Link to comment
cinco Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 4 minuten geleden, cartoonesk zei: Dat werd al duidelijk in een vroeger verhaal : Honger bij de Smurfen. Dat afgelegen kasteel? Waar ik ben opgegroeid, waren er ook nog mensen die in oude kastelen woonden. Ik denk dat het vooral door anachronismen komt dat mensen in de war zijn kwestie tijdsperiode. Ik bedoel... er komen vormen van robotica voor in sommige smurfenverhalen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Het is maar een gedachte. Ik had er althans nooit een misvatting over, misschien dankzij de tekenfilm De fluit met de zes smurfen. Ondanks dat Vader Abraham zong op zijn elpee, dat de Smurfen met een raket naar de maan gingen en treinen en trammen hadden. Quote Link to comment
cinco Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 14 minuten geleden, cartoonesk zei: dat de Smurfen met een raket naar de maan gingen althans een poging Quote Link to comment
cinco Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Daardoor ook dat de illusie gewekt wordt dat het in een meer hedendaags tijdperk afspeelt. Al dat technisch materiaal, trapmechanismes, dat ruimtepak + helm... Maar de Middeleeuwse setting was dan ook maar een erfenis van het bronmateriaal waaraan de smurfen zijn ontsproten. De vraag is of Peyo een andere tijdsperiode had gekozen indien de smurfen niet gelinkt waren aan Johan en Pirrewiet. Quote Link to comment
Ambreville Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 1 uur geleden, cinco zei: Maar de Middeleeuwse setting was dan ook maar een erfenis van het bronmateriaal waarin de smurfen zijn ontsproten. De vraag is of Peyo een andere tijdsperiode had gekozen indien de smurfen niet gelinkt waren aan Johan en Pirrewiet. Een ander tijdvak met een paddestoel etende tovenaar die eenzaam in een toren woont? Was het niet voor de jurk van Gargamel zou ik voor Rommelgem gaan. Nu zijn het meer de jaren zestig. Quote Link to comment
TDPB Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Hoe zat dat ook alweer met die recente film waarin ze in het hedendaagse New York terecht komen. Reizen ze daarin door de tijd? Quote Link to comment
TDPB Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 2 uren geleden, cinco zei: Daardoor ook dat de illusie gewekt wordt dat het in een meer hedendaags tijdperk afspeelt. Al dat technisch materiaal, trapmechanismes, dat ruimtepak + helm... Ja, dat helpt allemaal niet. Hadden ze ook niet ergens houten vliegtuigen? En hedendaags aandoende politie-uniformen. Er gaan wel meer voorbeelden te vinden zijn van anachronismes. Deze kledij bijvoorbeeld: Quote Link to comment
cinco Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 1 uur terug, TDPB zei: Hoe zat dat ook alweer met die recente film waarin ze in het hedendaagse New York terecht komen. Reizen ze daarin door de tijd? Die bewuste film is ook al weer 10 jaar oud. Ze komen in hedendaags NY terecht via één of andere vortex die enkel opent gedurende de Blue Moon. (volgens de makers gelinkt aan smurfen-lore?!?) Quote Link to comment
TDPB Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 31 minuten geleden, cinco zei: Die bewuste film is ook al weer 10 jaar oud. Ze komen in hedendaags NY terecht via één of andere vortex die enkel opent gedurende de Blue Moon. (volgens de makers gelinkt aan smurfen-lore?!?) Eens je een bepaalde leeftijd hebt bereikt is alles jonger dan 10 jaar recent. De blauwe maan was het moment waarop de ooievaar baby-smurf bracht. Quote Link to comment
cinco Posted May 11, 2021 Author Share Posted May 11, 2021 Het heeft lang geduurd voor ik doorhad dat Sidonia enkel tante was van Wiske en niet van Suske. Quote Link to comment
TDPB Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 12 uren geleden, cinco zei: Het heeft lang geduurd voor ik doorhad dat Sidonia enkel tante was van Wiske en niet van Suske. Wat zou in de ware wereld de correcte benaming/functie zijn van Sidonia tov S&W? Van Wiske zal ze inderdaad tante zijn, maar wellicht ook voogd. Van Suske is ze, veronderstel ik, de adoptiemoeder. Hij zou haar dus wellicht eerder moeder noemen. Of mama. Of moesje. Of ma. Quote Link to comment
cinco Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 21 minuten geleden, TDPB zei: Wat zou in de ware wereld de correcte benaming/functie zijn van Sidonia tov S&W? Van Wiske zal ze inderdaad tante zijn, maar wellicht ook voogd. Van Suske is ze, veronderstel ik, de adoptiemoeder. Hij zou haar dus wellicht eerder moeder noemen. Of mama. Of moesje. Of ma. En de kleutertjes die via de Juniorversie kennismaken met de figuren gaan achteraf nog meer in de war zijn aangezien Suske hierin al van kleins af aan deel uitmaakt van de gezins-unit. Quote Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Een kind stelt zich daar geen vragen bij. Da's meer iets voor ons, volwassenen. Quote Link to comment
TDPB Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Bwah, je zegt dat. Hangt er een beetje vanaf van de leeftijd en de ingesteldheid van dat kind. Quote Link to comment
cinco Posted May 18, 2021 Author Share Posted May 18, 2021 Als kind realiseerde ik me niet dat Sammy zich in een andere periode afspeelde. Quote Link to comment
Aleksandr Posted May 18, 2021 Share Posted May 18, 2021 hadden jullie toen daar ook zo oude auto's door de straat rijden? Quote Link to comment
cinco Posted May 18, 2021 Author Share Posted May 18, 2021 34 minuten geleden, Aleksandr zei: hadden jullie toen daar ook zo oude auto's door de straat rijden? Ik dacht: dat zullen de auto's zijn die in Amerika rondrijden. Als kind dacht ik daar niet echt dieper over na. Quote Link to comment
Aleksandr Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 en dat is tegenwoordig dus ietske beter geworden? Quote Link to comment
cinco Posted May 19, 2021 Author Share Posted May 19, 2021 24 minuten geleden, Aleksandr zei: en dat is tegenwoordig dus ietske beter geworden? Mweh... ik heb maar weinig interesse in auto's dus ik herken ook geen merken of zo. Quote Link to comment
Theodoor Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 2 uren geleden, cinco zei: Mweh... ik heb maar weinig interesse in auto's dus ik herken ook geen merken of zo. Same here. Zo kreeg ik eens mijn auto niet open met de afstandsbedieningssleutel. Pas na enige tijd drong het tot me door dat ik niet bij mijn auto stond maar bij een andere auto van hetzelfde kleur. Geen flauw idee of die andere van hetzelfde merk en/of type was als de mijne maar het kleur kwam toch overeen. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Red Arrow Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Oplossing: een gele auto kopen. Quote Link to comment
cinco Posted May 20, 2021 Author Share Posted May 20, 2021 54 minuten geleden, Red Arrow zei: Oplossing: een gele auto kopen. Deze is te koop voor € 9,90. https://fr.shopping.rakuten.com/offer/buy/72819685/Les-Voitures-De-Spirou-Et-Fantasio---Citroen-5-Hp---Spirou-Et-Les-Heritiers---1-43-Atlas.html Quote Link to comment
TDPB Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 17 uren geleden, Theodoor zei: Same here. Zo kreeg ik eens mijn auto niet open met de afstandsbedieningssleutel. Pas na enige tijd drong het tot me door dat ik niet bij mijn auto stond maar bij een andere auto van hetzelfde kleur. Geen flauw idee of die andere van hetzelfde merk en/of type was als de mijne maar het kleur kwam toch overeen. Mijn moeder is één van die vrouwen die ooit in de auto stapte en merkte dat ze naast een vreemde man zat. Quote Link to comment
cinco Posted May 20, 2021 Author Share Posted May 20, 2021 28 minuten geleden, TDPB zei: Mijn moeder is één van die vrouwen die ooit in de auto stapte en merkte dat ze naast een vreemde man zat. Stel je een omgekeerde situatie voor. Als man je vergissen, in een auto stappen en plots langs een vreemde vrouw zitten. Best te hopen dat dat dan niet verkeerd geïnterpreteerd wordt. Quote Link to comment
cinco Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 Lang gedacht dat die intro's iets waren wat pas later gedaan werd bij de S&Ws, gewoon omdat die in de albumversies van de oude verhalen niet werden opgenomen. Dus ja, recentelijk en door het internet ben ik pas gaan beseffen dat die altijd bestaan hebben. Toch zonde dat ze die oude intro's niet hebben opgenomen in hun vierkleurendrukuitgaves. cartoonesk and fenip 2 Quote Link to comment
Recommended Posts