Ga naar inhoud

misvattingen die je had over de inhoud of de personages van stripreeksen


cinco

Recommended Posts

Toen ik begin jaren '90 Asterix begon te lezen, dacht ik dat dit een afgeronde reeks was met de Roos en het Zwaard als laatste album.

Dat album eindigde trouwens met een banket waar Assurancetourix eindelijk aan mocht deelnemen.

Hij kwam niet vastgebonden aan een boom te hangen.

En ook de vrouwen waren nu welkom aan het feestgelag, terwijl twee kinderen symbool stonden voor een frisse toekomst.

Het voelde dus aan als een volwaardige afsluiter voor de reeks.

 

1552665178_Screenshot2023-02-05at14-51-16(JPEG-afbeelding18001350pixels).thumb.png.55e5588c87028292cb0380b25bbf275b.png

 

Ik was dan ook verbaasd toen in de tweede helft van de jaren '90 de Beproeving van Obelix verscheen.

Asterix ging gewoon verder, al zat er dus soms een half decennium tussen nieuwe uitgaves.

(en de lengte van een half decennium was nu eenmaal enorm als tiener)

Link naar reactie

Ik was me als kind vaak niet bewust van hoe oud mijn stripverhalen wel waren. Kuifje is het beste voorbeeld. Kuifje in Afrika ging wat mij betreft gewoon over Afrika. Wist ik veel dat dit verhaal ouder was dan mijn ouders en zich afspeelde in een koloniaal Congo dat niet meer bestond. In die zin hebben de wokies wel een punt. Al geloof ik niet in "duiding" en nog minder in censuur.

Link naar reactie
2 uren geleden, Blutch zei:

Al geloof ik niet in "duiding" en nog minder in censuur.

 

Duiding stoort mij niet zo echt. Ik zie er geen probleem mee als ze op een witte pagina wat tekst zetten om het allemaal wat te kaderen in het tijdsvak waarin zo een album gemaakt is.

 

Zie ook de aanpak van WB en anderen bij de presentatie van oude tekenfilms op dvd en blu-ray.

 

afbeelding.thumb.png.8eb1bbd3fadd064a4e9d59c831aa3baa.png

Link naar reactie
4 uren geleden, Blutch zei:

Ik was me als kind vaak niet bewust van hoe oud mijn stripverhalen wel waren. Kuifje is het beste voorbeeld. Kuifje in Afrika ging wat mij betreft gewoon over Afrika. Wist ik veel dat dit verhaal ouder was dan mijn ouders en zich afspeelde in een koloniaal Congo dat niet meer bestond. In die zin hebben de wokies wel een punt. Al geloof ik niet in "duiding" en nog minder in censuur.

Dit had ik ook.. Geen moment realiseerde ik mij dat kuifje, toen ik dit als kind las, al zo ontzettend oud was.. De ouderwetse auto's e.d. die in de strip voorkwamen deden me dit ook niet realiseren. Ik zag die gewoon als 'auto's' en stond er niet bij stil dat ik dergelijke auto's in de jaren 80 niet (meer) rond zag rijden 🙂 

Link naar reactie
Op 7/2/2023 om 14:59, cinco zei:

 

Duiding stoort mij niet zo echt. Ik zie er geen probleem mee als ze op een witte pagina wat tekst zetten om het allemaal wat te kaderen in het tijdsvak waarin zo een album gemaakt is.

 

Zie ook de aanpak van WB en anderen bij de presentatie van oude tekenfilms op dvd en blu-ray.

 

afbeelding.thumb.png.8eb1bbd3fadd064a4e9d59c831aa3baa.png

 

Geen slechte tekst, maar het blijft betuttelend. En kinderen of minder kritische geesten die baat kunnen hebben bij zo'n duiding, lezen dat toch niet.

Link naar reactie
1 uur geleden, Blutch zei:

 

Geen slechte tekst, maar het blijft betuttelend. En kinderen of minder kritische geesten die baat kunnen hebben bij zo'n duiding, lezen dat toch niet.

 

Ah, maar met de kinderen maken ze komaf door op de box te vermelden dat het voor de volwassen verzamelaar bedoeld is. Zo is dat probleem van slechte invloed op onschuldige zieltjes ook al weer van de baan.

 

 

 

960939765_Screenshot2023-02-08at16-42-0091codi5sszL._AC_UF8941000_QL80_.jpg(JPEG-afbeelding7321000pixels).png.a3293dc97164bc220b5539f2e67263c8.png

 

 

 

 

afbeelding.thumb.png.b2d931d3f84e2a66fd1e68c21ef37255.png

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Eigenlijk zijn dat enkel in naam en uiterlijk dezelfde personages.

 

Tja, in die recentste Kleine Robbe werd er in het kortverhaal toch weer even aansluiting gezocht met de volwassen Robbedoes tijdens een moment waarin Robbe fantaseert over hoe zijn toekomst er zou kunnen uitzien.

 

afbeelding.png.6b89b2975e047339038d750a5d3520bb.png

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Tja, in die recentste Kleine Robbe werd er in het kortverhaal toch weer even aansluiting gezocht met de volwassen Robbedoes tijdens een moment waarin Robbe fantaseert over hoe zijn toekomst er zou kunnen uitzien.

 

afbeelding.png.6b89b2975e047339038d750a5d3520bb.png

Ja, voor de makers is het duidelijk hetzelfde personage. Maar qua karakter hebben die twee versies toch echt niets gemeen met elkaar?

Link naar reactie

Hoeveel mensen zouden niet beseffen dat Popeye maar één oog heeft? Zelfs de makers van sommige tekenfilms en strips slagen erin hem twee ogen te geven.

 

afbeelding.png.779085ac9431a464e4a566d68be502c0.png

 

Zijn naam zegt letterlijk dat hij een oog heeft verloren.

(het rare is dat Poopdeck Pappy, zijn vader, exact hetzelfde probleem heeft)

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

 

Bedoel je dat de vader van Popeye ook letterlijk doet wat zijn naam zegt? Op het dek kakken, in dit geval.

Nope, ik bedoel dat hij ook zijn rechteroog is kwijtgeraakt.

 

And just for your information: The name Poop Deck originated from the French word La Poupe, which means “the stern.” This refers to the Poop Deck’s location at the aft of the ship.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
26 minuten geleden, Aerogi zei:

als kind vond ik dat verwarrend dat er een reeks was met enkel de nevenpersonages die mekaar niet tegenkomen.

 

Suske, Wiske en Lambik hadden de prestigieuze Blauwe Reeks.

Jerom, Sidonia en Barabas moesten het als compensatie stellen met de Gouden Stuntman. :P

 

Maar ik ben qua Jeromreeks vooral vertrouwd met die albums waar Dolly zijn sidekick werd.

 

afbeelding.png.c89645aec189c6af7184980b802db7df.png

 

Dat leverde voor Jerom de meest makkelijk te torsen toren op.

 

afbeelding.png.1120cc0b857851f2bb1bd62b05feb114.png

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Suske, Wiske en Lambik hadden de prestigieuze Blauwe Reeks.

Jerom, Sidonia en Barabas moesten het als compensatie stellen met de Gouden Stuntman. :P

 

Maar ik ben qua Jeromreeks vooral vertrouwd met die albums waar Dolly zijn sidekick werd.

 

afbeelding.png.c89645aec189c6af7184980b802db7df.png

 

Dat leverde voor Jerom de meest makkelijk te torsen toren op.

 

afbeelding.png.1120cc0b857851f2bb1bd62b05feb114.png

 

Dolly en die twee Suske en Wiske's van den Aldi: Boskop en Femke.

De Jeromreeks deed het eigenlijk wel goed qua vrouwelijke personages: je had Sylvia, Barabas' assistente. Daarna Sidonia. Dan de sexy Ingelein en als laatste dus Dolly.

Jerom verslijt evenveel assistentes als dat The Doctor companions verslijt.

 

Misschien moet iemand maar eens een album maken met al die vrouwen van Jerom samen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

Daarna Sidonia. Dan de sexy Ingelein en als laatste dus Dolly.

 

 

Wie was Ingelein? Een typisch blond meisjesfiguur?

Dan is het karakter en het design van Dolly toch wat origineler.

Nerdy en dorky met een erg grote bril, een apart kapsel en een stevige boezem.

 

 

afbeelding.png.b41add86a55cd50e069adea2707a4eea.png

 

Jerom had in die fase wel de beste kledij die hij ooit gehad heeft.

 

afbeelding.png.9393851f1cdc6c9cc5dcc8f271ccd1b5.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 10/3/2023 om 16:49, cinco zei:

Ik had geen groene Jeroms, maar een klasgenoot wel. Oorspronkelijk dacht ik dat dat Odilonmannetje een soort zoon van Jerom was. (hetzelfde haar en ook die ogen altijd gesloten)

 

 

afbeelding.png.a899010ae85753f3c2d57b0496f167fd.png

Ik snapte hier als kind geen fluit van.. wie was dat rare Odilon menneke en waar waren lambik en sus en wis? 

 

Ik snap het nu nog steeds niet trouwens... 

 

Kan iemand het me uitleggen?

 

Nooit geweten dat er blijkbaar ook nog vrouwen mee deden (Dolly?!). Wie waren dat nou dan en waar kwamen die vandaan? 

Link naar reactie
22 minuten geleden, sanderg zei:

Nooit geweten dat er blijkbaar ook nog vrouwen mee deden (Dolly?!). Wie waren dat nou dan en waar kwamen die vandaan? 

 

Van de periode met Dolly als sidekick heb ik indertijd enkele albums gehad voor mijn communie.

Die waren voornamelijk gebaseerd op sprookjes.

 

afbeelding.png.a347cdabd559ab19b4769e87e977bed6.pngafbeelding.png.8ed6e131da959190e44918cc9146aea1.png

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Nooit geweten dat er blijkbaar ook nog vrouwen mee deden (Dolly?!). Wie waren dat nou dan en waar kwamen die vandaan? 

 

Er lopen wel meer vrouwen op de wereld rond dan Sidonia en Wiske.

 

3 uren geleden, Waldorf zei:

De figuur vooraan

 

De gelaarsde kat, zoals we zeggen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...