Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

Enkele statistieken voor Italie:

 

International Journal of Infectious Diseases
Volume 88, November 2019, Pages 127-134

 

Investigating the impact of influenza on excess mortality in all ages in Italy during recent seasons (2013/14–2016/17 seasons)

 

Results

We estimated excess deaths of 7.027, 20.259, 15.801 and 24.981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively, using the Goldstein index. The average annual mortality excess rate per 100,000 ranged from 11.6 to 41.2 with most of the influenza-associated deaths per year registered among the elderly. However children less than 5 years old also reported a relevant influenza attributable excess death rate in the 2014/15 and 2016/17 seasons (1.05/100,000 and 1.54/100,000 respectively).

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285


Corona, tot nu toe: 5.476 doden in Italië

Link naar reactie
10 minuten geleden, Mask zei:

Enkele statistieken voor Italie:

 

International Journal of Infectious Diseases
Volume 88, November 2019, Pages 127-134

 

Investigating the impact of influenza on excess mortality in all ages in Italy during recent seasons (2013/14–2016/17 seasons)

 

Results

We estimated excess deaths of 7.027, 20.259, 15.801 and 24.981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively, using the Goldstein index. The average annual mortality excess rate per 100,000 ranged from 11.6 to 41.2 with most of the influenza-associated deaths per year registered among the elderly. However children less than 5 years old also reported a relevant influenza attributable excess death rate in the 2014/15 and 2016/17 seasons (1.05/100,000 and 1.54/100,000 respectively).

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285


Corona, tot nu toe: 5.476 doden in Italië

Dat zijn dan nog enkel de extra doden vanwege griep, niet alle griep doden, dat cijfer ligt veel hoger.

 

Dat lijkt ook het probleem niet te zijn, Corona patienten ligger langer op intensieve en net dat is het probleem, ze vrezen de piek niet aan te kunnen. Of je daarvoor de wereld in een recessie moet sturen is een andere vraag, dat zal ook voor veel extra slachtoffers zorgen als we nog minder geld gaan hebben voor de zorgsector het komende decennium.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Bonte zei:

Dat lijkt ook het probleem niet te zijn, Corona patienten ligger langer op intensieve en net dat is het probleem, ze vrezen de piek niet aan te kunnen. Of je daarvoor de wereld in een recessie moet sturen is een andere vraag, dat zal ook voor veel extra slachtoffers zorgen als we nog minder geld gaan hebben voor de zorgsector het komende decennium.

Dat is inderdaad de vraag. Hoeveel werklozen en failliessementen wil je accepteren? Dat zal ook voor veel slachtoffers zorgen, al zijn die erg verspreid en slecht meetbaar.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat is inderdaad de vraag. Hoeveel werklozen en failliessementen wil je accepteren? Dat zal ook voor veel slachtoffers zorgen, al zijn die erg verspreid en slecht meetbaar.

Eigenlijk mag dit maar duren tot 5 april om geen rampzalig effect te hebben, die virologen spreken van 6 maanden en Corona wordt waarschijnlijk een jaarlijks terugkerend fenomeen in hopelijk afgezwakte vorm.

 

Italië kent jaarlijks 7500 doden in het verkeer, veelal jonge mensen (ze komen van 15.000). Daarvoor leg je de wegen ook niet stil, ze gaan ergens een middengrond moeten vinden. 

Link naar reactie

Corona is géén griep.  In geen enkel opzicht.  Die cijfers erbij halen heeft geen enkele zin, tenzij om aan te tonen hoe corona zich gedraagt in vergelijking met griep.

https://www.vox.com/science-and-health/2020/3/18/21184992/coronavirus-covid-19-flu-comparison-chart

 

De énige reden waaróm de (lopende) sterfte-cijfers nu nog "laag" zijn, is omdát de huidige maatregelen genomen zijn.  Dat lijkt maar niet door te dringen.  Laat corona ongecontroleerd z'n gang gaan en we zouden mogen gaan hopen dat het 'maar' om griep-cijfers ging qua sterfte.  De toekomst van oa. de economie (waar we ons ongetwijfeld al grote zorgen mogen over maken) zou dan nog het minste van je zorgen zijn, vrees ik.  Enfin, "vrees ik", ik denk dat de experten die het in de afgelopen weken al honderden keren tevergeefs uitgelegd hebben, die vrees wel delen. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb ook al experten gezien die zaken naast zich neerleggen waar je eigenlijk echt niet omheen kan.  We zullen zien.  Het gaat op dit moment niet meer over welke expert helemaal gelijk heeft, denk ik dan.  Maar de boel met griep sterfte-cijfers vergelijken om corona te "relativeren" (ik zeg niet dat jij dat doet), dat slaat gewoon nergens op.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Corona is géén griep.  In geen enkel opzicht.  Die cijfers erbij halen heeft geen enkele zin, tenzij om aan te tonen hoe corona zich gedraagt in vergelijking met griep.

https://www.vox.com/science-and-health/2020/3/18/21184992/coronavirus-covid-19-flu-comparison-chart

 

De énige reden waaróm de (lopende) sterfte-cijfers nu nog "laag" zijn, is omdát de huidige maatregelen genomen zijn.  Dat lijkt maar niet door te dringen.  Laat corona ongecontroleerd z'n gang gaan en we zouden mogen gaan hopen dat het 'maar' om griep-cijfers ging qua sterfte.  De toekomst van oa. de economie (waar we ons ongetwijfeld al grote zorgen mogen over maken) zou dan nog het minste van je zorgen zijn, vrees ik.  Enfin, "vrees ik", ik denk dat de experten die het in de afgelopen weken al honderden keren tevergeefs uitgelegd hebben, die vrees wel delen. 

De verkoudheid is ook een Corona virus, idem voor Mers en Sars. 

 

60% van onze belastingen gaat naar de sociale- en medische sector, eigenlijk nog meer dan dat. Als de economie inzakt (wat we binnenkort gaan zien gebeuren) gaat dit voor nog veel meer slachtoffers zorgen. Die virologen zijn zo super gefocust waardoor ze al de rest uit het oog lijken te verliezen. De politiek zou een balans moeten vormen maar door de extreme mediatisering kan die dat niet, ze moeten volledig mee in het verhaal.

 

Volgens mij is er een sterke correlatie met het aantal rokers in een land, hoe meer rokers, hoe meer doden. Ruwe schatting maakt dat 80% van de doden voormalige rokers zijn, dat we dan overstappen naar verzwakte ouderen en rokers in quarantaine te plaatsen in plaats van de complete economie kapot te maken.

 

Als iedereen dan uiteindelijk een immuniteit heeft is het voor hen ook veiliger, nu zitten we in een situatie waarbij het nooit veiliger kan worden. Die virologen spreken er al van om vakanties en de gehele kust te verbieden deze zomer, dit gaat nooit stoppen op die manier. :e010:

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik moest dit weekend op de spoed zijn, en het was daar extreem rustig. Wedden dat er straks nog een rits doden gaan vallen omdat ze nu niet naar het ziekenhuis durven/willen/mogen gaan?

Daar vrezen ze inderdaad al voor, ze ontvangen veel minder patiënten met bv hartklachten omdat iedereen een bezoek uitstelt. Bij mijn ouders zie ik dat ook, vaste onderzoeken worden onbepaald uitgesteld. Hoe lang zal het zorg personeel nog aan huis durven komen?

 

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200322_04898096/artsen-vrezen-collateral-damage-door-de-coronacrisis-waar-zijn-al-die-patienten-met-hartklachten

Link naar reactie
10 minuten geleden, Bonte zei:

De politiek zou een balans moeten vormen maar door de extreme mediatisering kan die dat niet, ze moeten volledig mee in het verhaal.

Ik denk dat de politiek het eigenlijk nog niet zo slecht heeft aangepakt in België, en dat het veel scheelt dat er net nu iemand op volksgezondheid zit die zélf weet waarover het gaat, zelf huisarts zijnde.

Ik denk ook dat we in België over een uitgebreid en ervaren zorgnetwerk beschikken, wat men ook mag beweren. Het is niet toevallig dat we meer bedden op spoeddiensten hebben per 1000 inwoners dan in de ons omringende landen.

Maar dat wil niet zeggen dat we het niet een tijdlang zwaar gaan hebben in de ziekenhuizen. Sommigen lijken wel te denken dat goed voorbereid zijn synoniem is met "geen vuiltje aan de lucht."

 

Wat me wél geweldig stoort is die affaire afgelopen week waarin men een soort mini-staatsgreepje heeft gepleegd om toch maar voort te modderen met de politique Belgique, om toch maar die vervloekte NVA er weer af te rijden. Degoutant vond ik dat. Maar dat is off-topic.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik denk dat de politiek het eigenlijk nog niet zo slecht heeft aangepakt in België, en dat het veel scheelt dat er net nu iemand op volksgezondheid zit die zélf weet waarover het gaat, zelf huisarts zijnde.

Ik denk ook dat we in België over een uitgebreid en ervaren zorgnetwerk beschikken, wat men ook mag beweren. Het is niet toevallig dat we meer bedden op spoeddiensten hebben per 1000 inwoners dan in de ons omringende landen.

Maar dat wil niet zeggen dat we het niet een tijdlang zwaar gaan hebben in de ziekenhuizen. Sommigen lijken wel te denken dat goed voorbereid zijn synoniem is met "geen vuiltje aan de lucht."

Dokter Maggie was in den beginnen in het andere kamp (zie de dramaqueen uitspraak) en heeft dan moeten inbinden, gelijk welke ziekte die ze zo in de media uitsmeren zorgt automatisch voor angst en overreactie. Ik denk wel dat we goed bezig zijn, daar niet van, de komende week zou duidelijkheid moeten geven. Maar ergens gaan ze een werkbare situatie moeten uitdokteren.

 

De ziekenhuizen zijn extreem voorbereid, ze zijn al een maand bezig met alles om te vormen. Wat de Italianen al duidelijk maakten is dat we virale zieken extern gaan moeten verplegen en niet allemaal samen proppen in overvolle ziekenhuizen, dan kun je zo'n piek makkelijker aan zonder extreme voorbereiding behalve wat medisch materiaal op stock houden. We zagen uit Italië beelden van 10 man in 1 kamer op zogezegde quarantaine, crazy.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
31 minutes ago, Tanuki said:

Ik denk dat de politiek het eigenlijk nog niet zo slecht heeft aangepakt in België, en dat het veel scheelt dat er net nu iemand op volksgezondheid zit die zélf weet waarover het gaat, zelf huisarts zijnde.

 

Door effectief te zeggen dat het "maar een griepje" is...
"Was uw handen met zeep en water, da's voldoende. Alcoholgels zijn niet geschikt." Terwijl men in ziekenhuizen niet anders dan die gels gebruikt. Alcohol doodt virussen en de meeste andere micro-organismen. Dat een "arts" zoiets durft verkondigen in de openbaarheid...

Zowel Marc Van Ranst als Maggie zouden mij nog niet eens een aspirine mogen voorschrijven.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 minute ago, Bonte said:

Dokter Maggie was in den beginnen in het andere kamp (zie de dramaqueen uitspraak) en heeft dan moeten inbinden, gelijk welke ziekte die ze zo in de media uitsmeren zorgt automatisch voor angst en overreactie. Ik denk wel dat we goed bezig zijn, daar niet van, de komende week zou duidelijkheid moeten geven. Maar ergens gaan ze een werkbare situatie moeten uitdokteren.

 

De ziekenhuizen zijn extreem voorbereid, ze zijn al een maand bezig met alles om te vormen. Wat de Italianen al duidelijk maakten is dat we virale zieken extern gaan moeten verplegen en niet allemaal samen proppen in overvolle ziekenhuizen, dan kun je zo'n piek makkelijker aan zonder extreme voorbereiding behalve wat medisch materiaal op stock houden. We zagen uit Italië beelden van 10 man in 1 kamer op zogezegde quarantaine, crazy.

Dus meer ziekenhuizen. Wat maar normaal is; Meer vraag -> meer aanbod. En net daar zithem het probleem: dat kan niet zomaar. En da's al jaren zo. Je kunt niet zomaar een prakrijk oprichten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat ik corona zou beschouwen als een aandoening die nog minder gevaarlijker is dan de griep en dat we massaal aan het panikeren zijn?

Tgoh...de beelden en de mensen die er aan overlijden zeggen toch genoeg dacht ik? Er zijn ook enkele varianten van corona in circulatie. Eentje die in feite wel gelijkaardig is met een gewoon griepje en eentje die een stukje gevaarlijker is.
En hetgeen ik zie is niet alleen de reguliere media, maar ook mensen die patient zijn en die getroffen zijn door de gevaarlijker variant.

Mensen die omvallen op straat is nu niet direct iets waar ik zit op te wachten en kan afdoen als, "och...en zware verkoudheid ofzo..."
De beelden/filmpjes die ik al zag midden en eind februari op twitter komende uit China waren wel onrustwekkend.

Er is ook geen enkele duidelijkheid wat die ende daar in Peking uitspookt en in hoeverre hun info correct is. Vandaar ook dat de naburige rgio's gewoon direkt hun voorzogen hebben genomen wanneer ze merken dat er iets vanuit dirtland naar hun overwaait.

Ik vind het dan ook vreemd dat de "experts" hier in het westen - vnl West-Europa - nauwelijks over Taiwan, HK, Singapore en Zuid-Korea praten.
Ginds hebben ze inderdaad een boel maatregelen genomen en hun economie niet naar de vaantjes geholpen door iedereen in een lockdown te houden. Burgers behouden hun vrijheid. Kun je hier van de EU en de overheden die pro EU zijn niet zeggen.

Sedert die onlusten in HK aangaande de agressie van China, merk je op subtiele wijze de apathie en de onuitgesproken afwijzing van het EU gezinde establishment voor HK.  China heeft een veel te grote en ongewenste invloed op Europa. Men staat te popelen om van Europa ook 1 groot Chinaland te maken. De drones vliegen al rond in Brussel. Zoek maar op.

Link naar reactie
11 minuten geleden, esteban² zei:

Op de andere manier gaat het nog veel minder goed komen.  Dezelfde gevolgen zullen op termijn even erg of erger zijn.

Erger dan het instorten van de economie en de zorgsector? Je moet weten, dat is in wezen een reus op lemen voeten. Dat werkt goed maar er mag niet teveel tegelijk verkeerd lopen, dan zitten we helemaal in de zak. Wat we nu meemaken op wereldniveau is ongezien, de gevolgen zullen dat ook zijn.

Link naar reactie

Daar ben ik mij maar al te goed van bewust en zeg ik dus zelf ook.  Maar de mate waarin het gaan instorten en in hoeverre het nog enigszins te redden valt, daar gaat het over.  En dan is de bom laten ontploffen op termijn misschien wel de slechtste optie.  Daarbij, zou jij die optie verkiezen?  Ondanks dat ik je volledig volg, er gaan inderdaad serieuze gevolgen aan vast hangen.  Werd hier op de eerste pagina's reeds benoemd. Bart De Wever, los van of je daar nu fan van bent of niet, trekt aan de bel wat de economie betreft.  En hij heeft in deze gelijk, we moeten daar NU óók al volop mee bezig zijn.  Maar het sentiment van het moment staat in de weg.  Mensen willen het niet horen, veel politici zijn nu vooral bezig met hoe zij op dit moment uit de verf komen.  En op dit moment, dat is niet een paar maanden vooruit.  Helaas.

 

Wat Maggie De Block betreft, ...  Dat het een meerwaarde zou zijn dat ze huisarts is?  Neen.  In geen geval.  Omdat ik nu eenmaal in een bepaalde situatie zit en haar (samen met vele anderen) in verscheidene cases volg, samen met de artsen die zich over mij ontfermen, weet ik als geen ander hoe Maggie niet de juiste persoon op de juiste plaats is.  Alles behalve zelfs.  Die onnozele zoethoudertjes die van geen belang zijn in het zorgsysteem, daar is ze wel een krak in.  En het volk trapt daar massaal in.  Op vlakken die écht van tel zijn, schiet Maggie te kort, om het zacht uit te drukken.  Maar goed, het volk is dan ook allemaal niet mee bezig tot ze er zelf mee te maken hebben.  Dat is eigen aan de mens.  *steekt hand op*  De Block is de spreekbuis van een systeem, zonder veel meer dat.  En soms pakt dat eens goed uit, zoals het aantal beschikbare bedden.  Maar laten we nu ook niet te zotjes doen en die eer helemaal aan Maggie over te laten.  Zo werkt dat niet.  Wat haar aanpak betreft, ze heeft haar kar helemaal moeten keren omdat het niet anders kon.  Blijkbaar is iedereen die eerste weken al vergeten?  Maar goed, dat is Maggie haar ding.  Alles minimaliseren, van tafel vegen en desnoods ontkennen.  Ze doet hetzelfde in vele grote zaken.  Alleen krijgt ze zelden te maken met de onweerlegbare realiteit die er open en bloot metéén heftig op in hakt, dus meestal draait ze niet bij.

Wat Zuid-Korea (bv) betreft, ... Inderdaad, daar lukt het wel.  Maar  in de EU zijn ze om tal van redenen niet in staat zoiets te organiseren.  Ik wil daarmee geen kritiek spuien op de EU, maar het is wel een feit.  En dan is een lock down de "beste" oplossing.  Wegens gebrek aan de kunde om een andere aanpak te realiseren.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
46 minutes ago, Kameraad Mauser said:


Ik vind het dan ook vreemd dat de "experts" hier in het westen - vnl West-Europa - nauwelijks over Taiwan, HK, Singapore en Zuid-Korea praten.
Ginds hebben ze inderdaad een boel maatregelen genomen en hun economie niet naar de vaantjes geholpen door iedereen in een lockdown te houden. Burgers behouden hun vrijheid. Kun je hier van de EU en de overheden die pro EU zijn niet zeggen.

Vandaag nog gesproken met een Taiwanees, het is niet onwaarschijnlijk dat een lockdown toch nog komt.

Link naar reactie
44 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Ik vind het dan ook vreemd dat de "experts" hier in het westen - vnl West-Europa - nauwelijks over Taiwan, HK, Singapore en Zuid-Korea praten.
Ginds hebben ze inderdaad een boel maatregelen genomen en hun economie niet naar de vaantjes geholpen door iedereen in een lockdown te houden. Burgers behouden hun vrijheid.

Dan lees je toch niet alle berichtgeving hierrond denk ik. Armbanden die je konstant monitoren en die je niet uit kunt doen. Drones die je terecht wijzen. Een overheid die je GSM signalen constant volgt. Die je opbelt om te vragen waarom je op dat moment op die bepaalde plaats bent. Die je om 3  uur 's nachts opbelt om te vragen waarom je je GSM niet opgenomen hebt toen ze je eerder op de dag gebeld hebben.  De voorbije weken hebben op een beangstigende manier laten zien met welk gemak een bevolking op een paar dagen tijd totaal aan banden gelegd kan worden.

 

Link naar reactie

En verder.  Ik hoop gewoon dat jullie allemaal gespaard blijven.  That's all.  From the heart.

Als ik die Rutten bijvoorbeeld bezig zag op TV.  Om het eens minder netjes te stellen:  Steek toch allemaal die "de rest opofferen om immuniteit te kweken" in jullie gat, want dáár komt het eigenlijk simpelweg op neer.  Laten we dat nu gewoon eens benoemen.  Het zal je eigen vrouw, moeder, zus, kind, etc maar zijn.  Maar hey, gelukkig draait de economie nog.  (twijfelachtig, maar soit)  We moeten niet kiezen, OF / OF, we moeten trachten redden met de EN / EN gedachte.  Maar het één opofferen voor het ander?  Mij achter die optie scharen, dat heb ik nooit overwogen.  En zal ik ook niet overwegen.

Ik ken twee overledenen, niemand heel close, ik hoop dat het daar bij blijft.

Mijn moeder, zus en petekind hebben prijs.  Dat ene gezonde kind dat door de zieke ouders meegestuurd werd naar school via de bus?  Het ligt op intensieve zorgen.  Het is afwachten.  De longen zitten vol.  Binnen die school is de afgelopen week het ene na het andere bericht binnen gekomen.  Allemaal gewonnen.  Nog niets over de slachtoffers binnen die leeftijdsgroep gehoord in het nieuws trouwens.  Heb ik dat gemist?  Het kan. 

Enfin, dus ondanks alle voorzorgen die we al lang vóór de maatregelen volgden alhier (in mijn belang, ik krijg de 'gewone griep' best ook niet, maar dat is een lachertje in vergelijking met corona, aldus de arts) heeft z'n effect zodoende dus gemist.  De griep waar ze bij papa's kand van 't petekindje mee zaten, blijkt dus na 5 weken (zo lang duurde het voor de bloeduitslagen gedeeld werden) dus ook al corona te zijn.  De opa aan papa's kant is er met heel veel moeite door gekomen.  Nu is het bang afwachten wat mijn vader gaat doen.  Risicopatiënt, maar ze testen hem niet, omdat de symptomen er nog niet zijn, hopelijk nooit. Ook al is het belangrijk daar meteen op te springen in zijn geval.  "Normaal wel, maar zo werken we nu niet." klink het in het ziekenhuis.  En over mijzelf maakt iedereen zich nu ook grote zorgen, in die mate dat ik er zenuwachtig van begin te worden.  Want zelf ben ik eigenlijk heel gerust.  Als het komt, dan komt het.  Ik heb niet de neiging te panikeren wat mijzelf betreft.

Die quarantine doet mij weinig, noodgedwongen leef ik al jaren regelmatig zo.  Meestal omdat ik té ziek ben, soms om mijzelf te beschermen.  Ik krijg het dan ook gewéldig op mijn zenuwen van al die watjes die nu "Lockdown Dag 5 - Ik voel mij depressief en kan er niet meer tegen, oh neen, ik kan niet naar de kapper, mijn haar is in de war!" posts plaatsen, terwijl ze thuis alles kunnen doen wat ze maar willen.  Maar goed, dat ligt aan mij.  Ik heb van de laatste (bijna) 7 jaren het beste gemaakt tijdens mijn dagelijkse strijd, ook al valt er weinig uit te halen.  En ik heb altijd veel chapeau's gekregen, nooit gevraagd, voor de positieve manier waarop ik daar mee om ging.  Dus moest het mislopen met mij, dan hebben we dat gehad.  Maar mijn familie?  Ik geloof dat die daar anders over denken.  Dat zij ook niet echt voor het "immuniteit-kweken" verhaal zouden kiezen.  En voor hen zou ik het liefst ook vermijden dat ik opgeofferd zou worden, wat vrij waarschijnlijk is in die ene optie waar ik mij niet kan in vinden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
51 minutes ago, Mask said:

Dan lees je toch niet alle berichtgeving hierrond denk ik. Armbanden die je konstant monitoren en die je niet uit kunt doen.

 

da's HK en Taiwan dacht ik.

 

 

52 minutes ago, Mask said:

 Drones die je terecht wijzen. Een overheid die je GSM signalen constant volgt. Die je opbelt om te vragen waarom je op dat moment op die bepaalde plaats bent. Die je om 3  uur 's nachts opbelt om te vragen waarom je je GSM niet opgenomen hebt toen ze je eerder op de dag gebeld hebben.  De voorbije weken hebben op een beangstigende manier laten zien met welk gemak een bevolking op een paar dagen tijd totaal aan banden gelegd kan worden.

 

Da's China dacht ik. En da's de weg die men in de EU op wil.

Link naar reactie
36 minuten geleden, esteban² zei:

Die quarantine doet mij weinig, noodgedwongen leef ik al jaren regelmatig zo.  Meestal omdat ik té ziek ben, soms om mijzelf te beschermen.  Ik krijg het dan ook gewéldig op mijn zenuwen van al die watjes die nu "Lockdown Dag 5 - Ik voel mij depressief en kan er niet meer tegen, oh neen, ik kan niet naar de kapper, mijn haar is in de war!" posts plaatsen, terwijl ze thuis alles kunnen doen wat ze maar willen.  Maar goed, dat ligt aan mij.  Ik heb van de laatste (bijna) 7 jaren het beste gemaakt tijdens mijn dagelijkse strijd, ook al valt er weinig uit te halen.  En ik heb altijd veel chapeau's gekregen, nooit gevraagd, voor de positieve manier waarop ik daar mee om ging.  Dus moest het mislopen met mij, dan hebben we dat gehad.  Maar mijn familie?  Ik geloof dat die daar anders over denken.  Dat zij ook niet echt voor het "immuniteit-kweken" verhaal zouden kiezen.  En voor hen zou ik het liefst ook vermijden dat ik opgeofferd zou worden, wat vrij waarschijnlijk is in die ene optie waar ik mij niet kan in vinden.

Het gaat 'm niet over opofferen, jij bent een zwaar risico patiënt maar zou je zelf niet liever een maand inbunkeren dan 6 maanden met het gedacht moeten leven dat iedereen rond je een besmettingsbron kan zijn? Al wat ze nu doen is uitrekken, sowieso moet er voldoende resistentie gekweekt worden om groepsimmuniteit te bekomen zodat de besmettingen afnemen. Eigenlijk moeten de jongeren zich opofferen om een resistentie te kweken zodat jij dan beschermd kan worden, door de lockdown zitten we met een situatie die totaal onbekend is.

 

Ik vermoed dat ze daarom niemand willen testen die niet doodziek is, die virus moet nog steeds de kans krijgen te verspreiden, alleen trager. Die zogenaamde piek afzwakken.

 

Ik hoop van ganse harte dat je het niet krijgt, duimen maar!

Link naar reactie

Bedankt, ik hoop voor iedereen hetzelfde, uiteraard.

Maar het gaat in het geval van corona, in tegenstelling tot bij griep, lang niet alleen over risicopatiënten.  Ook gezonde jongeren zijn slachtoffer.  En het is in vergelijking met de griep ook gewoon een véél groter risico in 't algemeen.  Dat is nu net het hele punt.  We zullen er anders over denken, ik kies absoluut voor 6 maanden inbunkeren indien nodig.  Want het gaat wél om opofferen in dit geval.  Daar zou ik niet anders over denken mocht ik gezond zijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
13 minutes ago, Bonte said:

er voldoende resistentie gekweekt worden om groepsimmuniteit te bekomen zodat de besmettingen afnemen. Eigenlijk moeten de jongeren zich opofferen om een resistentie te kweken zodat jij dan beschermd kan worden, door de lockdown zitten we met een situatie die totaal onbekend is.

 

 

Zelf geloof ik daar niet in. Omdat er op dit moment te weinig geweten is omtrent de mogelijkheid tot opbouw van immuniteit. De lichamelijke schade is te groot. Indien je gaat voor die herd-immunity strategie pas je feitelijk 1 groot sociaal&medisch experiment toe op de populatie. Nogal luguber.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 hours ago, Mask said:

Enkele statistieken voor Italie:

 

International Journal of Infectious Diseases
Volume 88, November 2019, Pages 127-134

 

Investigating the impact of influenza on excess mortality in all ages in Italy during recent seasons (2013/14–2016/17 seasons)

 

Results

We estimated excess deaths of 7.027, 20.259, 15.801 and 24.981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively, using the Goldstein index. The average annual mortality excess rate per 100,000 ranged from 11.6 to 41.2 with most of the influenza-associated deaths per year registered among the elderly. However children less than 5 years old also reported a relevant influenza attributable excess death rate in the 2014/15 and 2016/17 seasons (1.05/100,000 and 1.54/100,000 respectively).

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285


Corona, tot nu toe: 5.476 doden in Italië

Wie zegt dat er niet gelogen wordt omtrent de situatie? Net zoals in China?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Gans de recuperatie door de politiek wat betreft corona en de aanpak, de geopolitiek errond, overheidsinterventies enz...zijn feitelijk ideaal om een goed ouderwets robbedoes&Kwabbernoot-verhaal te maken. Met figuren als Wiebeling, Zwendel, gepatenteerde machtswellustelingen uit het huidige politieke establishment met bureaucratische dictatoriale neigingen die kunnen opdraven.

Avontuur in de EUSSR.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Zelf geloof ik daar niet in. Omdat er op dit moment te weinig geweten is omtrent de mogelijkheid tot opbouw van immuniteit. De lichamelijke schade is te groot. Indien je gaat voor die herd-immunity strategie pas je feitelijk 1 groot sociaal&medisch experiment toe op de populatie. Nogal luguber.

Af en toe hebben we een griep die niet in het vaccin zit en dan hebben we hetzelfde, dan moeten we die zelf aankweken en dan zie je 3 keer meer doden. Zoals die cijfers in Italië, in 2016 hadden ze 16.000 extra doden hierdoor.

 

Die Covid19 ziet er wel ernstiger uit om te krijgen al heb ik daar geen zicht op, voor zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een zware griep gehad. Wel een half jaar kinkhoest maar dat is weeral iets anders, m'n jeugdvaccin was uitgewerkt op late leeftijd.

Link naar reactie

Maar het is helemaal niet hetzelfde, beste Bonte.  Het is geen SARS, het is geen MERS, het is geen Influenza.  Het mag dan al in één adem genoemd worden met wat in de volksmond een griep is, het is een heel ander beestje in vele opzichten, van besmetting tot de gevolgen ervan.  Ik begrijp niet goed waarom je het daarmee blijft vergelijken.  "Die covid 19 ziet er wel ernstiger uit", met alle respect, dat is een understatement om u tegen te zeggen.  En alweer die cijfers ter vergelijking.  Door de band genomen richt een griep lichamelijk geen schade van die orde aan, dat is hier toch ook wel heel anders.  Covid-19 is een uniek virus met unieke kenmerken.  Corona is veel dodelijker.  Van de besmette patiënten bij griep, overlijdt minder dan 1%, bij covid-19 is het momenteel 3,4%.  Een percentage dat nog op punt gezet moet worden.  Er is overigens nog veel twijfel over dat immuniteit-verhaal, want ze weten eigenlijk helemaal nog niet hoe dit beestje zal evolueren.

Mauser is mee.  Zo experimenteren met de bevolking, dat is onverantwoord.

 

Maar goed, we zijn hier ook wel al lang dezelfde rondjes aan 't draaien.  Uiteindelijk zullen we het moeten doen met wat ze van bovenaf beslissen.  Ik heb het specifiek daarmee nu wel even gehad, om eerlijk te zijn.  Veel succes aan elk van jullie, dat in ieder geval.  Dat jullie allemaal gezond en wel mogen blijven.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Zelf geloof ik daar niet in. Omdat er op dit moment te weinig geweten is omtrent de mogelijkheid tot opbouw van immuniteit. De lichamelijke schade is te groot. Indien je gaat voor die herd-immunity strategie pas je feitelijk 1 groot sociaal&medisch experiment toe op de populatie. Nogal luguber.

Inderdaad

Link naar reactie

 

13 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Zelf geloof ik daar niet in. Omdat er op dit moment te weinig geweten is omtrent de mogelijkheid tot opbouw van immuniteit. De lichamelijke schade is te groot. Indien je gaat voor die herd-immunity strategie pas je feitelijk 1 groot sociaal&medisch experiment toe op de populatie. Nogal luguber.

Wat stel je dan voor? Allemaal thuis blijven tot euh... het eten op is? Zuid-Korea test erg intensief, en iedereen die besmet is wordt geïsoleerd. Iedereen die in contact kan geweest zijn met de besmette persoon wordt opgespoord en ook getest. Maar dat is dan weer een erg verregaande inbreuk op je persoonlijke leven. Dat vereist (hou je nu vast) stevig overheidsingrijpen. Het is wel kostenefficiënt, omdat er kan verder gewerkt worden, en omdat er gewoon minder zieken zijn.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur terug, Waldorf zei:

Wat stel je dan voor? Allemaal thuis blijven tot euh... het eten op is? Zuid-Korea test erg intensief, en iedereen die besmet is wordt geïsoleerd. Iedereen die in contact kan geweest zijn met de besmette persoon wordt opgespoord en ook getest. Maar dat is dan weer een erg verregaande inbreuk op je persoonlijke leven. Dat vereist (hou je nu vast) stevig overheidsingrijpen. Het is wel kostenefficiënt, omdat er kan verder gewerkt worden, en omdat er gewoon minder zieken zijn.

Ik denk inderdaad dat een aanpak als in Zuid-Korea veel beter werkt dat datgene wat wij doen. 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/20/south-korea-rapid-intrusive-measures-covid-19

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...