Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

En de hele infrastructuur lag overhoop door WOI, al zal dat niet zo erg geweest zijn als in WOII.

 

De Chinese experts zouden ook zeggen dat die mondmaskers wél werken.

Ik denk dat ze gelijk hebben omdat mondmaskers in principe alleen werken als je het virus al hebt. Maar het probleem is precies dat je het hebt vóór je symptomen hebt, en het dus hebt zonder het te weten.

Overigens gebruik ik geen mondmasker, maar ik draag bijna altijd een sjaal, wat met het huidige weer wel lastig wordt.

 

 

Wat Corvid-19 betreft, denki k dat we waarschijnlijk geen 100.000 doden bereiken.

 

 

Link naar reactie

Ik heb een online discussie gevolgd over dat gedoe waaraan iemand deelnam die erbij was (werkt voor de tolfirma).

Blijkbaar is het toch allemaal net iets anders dan wat het lijkt.

- het ging om ziekenvervoer, geen prioritair transport. Prioritair transport mag zo door en krijgt uiteraard ook voorrang. Daar zijn afspraken over.

- Ook Belgische ziekenwagens moeten betalen als het geen prioritair transport is, zowel in België als in Nederland. Tenzij: zie punt 1.

- wat doet een Nederlandse ambulance onderweg naar Terneuzen aan de Liefkenshoektunnel als de grenzen gesloten zijn? Zochten ze

een goedkopere route om niet door de Westerscheldetunnel te moeten? Het valt op dat ze hun vertrekpunt niet vermelden in hun betoog.

 

Ik vermoed dat de discussie ondertussen gesloten is wegens gescheld op de FB-pagina waar ik het eerst zag, want ik vind ze niet meer terug. Jammer, want er was ook een vreemd verhaal over dat die patiënt zelfs nog naar het toilet is geweest aan het tolkantoor.

 

Met andere woorden: dit is weer zo'n typisch verhaaltje van een krant die iets post dat ze op internet hebben gevonden zonder bronnen te checken of het verhaal na te pluizen. Elke ambulancier had dit verhaal kunnen duiden of weerleggen. De internettrollen kunnen hun hartje weer ophalen.

 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik vind dit een erg aangename periode, hoe vreemd dat voor velen ook zal lijken. Living the introvert's dream. 

Ook ik geniet van de massa vrije tijd,. Eindelijk lang tekenen, soms wat film kijken of strips lezen en dagelijks mijn wandeling  samen met mijn vriendin op de rustige en zonnige landwegen. Het voelt goed aan.

Link naar reactie

Vreemd.. Bij mijn moeder in de straat zijn inmiddels twee mensen overleden aan Corona. Een derde ligt in het ziekenhuis. 
 

 Vorige week was ik voor mijn werk onderweg, toen ik bij een serie aanleunwoningen kwam. Daar was de huisarts druk bezig om zijn mondkap en handschoenen aan te doen. De hele rij was in quarantaine....Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt. In Nederland worden de sterftecijfers al kunstmatig laag gehouden.

.

Link naar reactie
2 uren geleden, Spiro zei:

Ook ik geniet van de massa vrije tijd,. Eindelijk lang tekenen, soms wat film kijken of strips lezen en dagelijks mijn wandeling  samen met mijn vriendin op de rustige en zonnige landwegen. Het voelt goed aan.

Ik heb hier eerlijk gezegd geen woorden voor.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Retardi zei:

Ok. Je kunt het inderdaad lezen alsof het bewust gedaan wordt om mensen niet teveel in paniek te laten raken ofzo. Geen idee eigenlijk waarom je het bewust laag zou houden? Ik zie het meer als een gevolg van het feit dat er te weinig testen zijn en daarom voor een bepaald beleid is gekozen, waarvan dit dus een logisch gevolg is.

Als je de jaarlijkse griepcijfers bekijkt dan kloppen die toch feitelijk ook niet? Als daar niet bekend is dat griep de veroorzaker is dan wordt iemand die eraan overleden is ook niet meegeteld. Gaat dit dus niet voor alles op?

Ik denk dat er zoveel mogelijk gedaan wordt om de boel zo stabiel mogelijk te houden. In elk land. En ieder doet het op zijn of haar eigen manier. Ik zou er wel voor pleiten om in de toekomst te zorgen dat je een internationaal beleid uitstippelt dat voor iedereen geldt. Ik las laatst ook een artikel over dat Taiwan niet meegenomen wordt door de WHO. En zij dus wel bepaalde resultaten boeken met hun aanpak. Wordt gewoon onder China geschaard.

Link naar reactie
6 minutes ago, JPAR said:

Ik las laatst ook een artikel over dat Taiwan niet meegenomen wordt door de WHO. En zij dus wel bepaalde resultaten boeken met hun aanpak. Wordt gewoon onder China geschaard.

Hoeft ook niet zo vreemd te zijn. Als je een brief stuurt naar Taiwan staat daar ook ROC achter. De internationale wereld die China niet voor 't hoofd wil stoten, rekent Taiwan tot China.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Yncke zei:

Hoeft ook niet zo vreemd te zijn. Als je een brief stuurt naar Taiwan staat daar ook ROC achter. De internationale wereld die China niet voor 't hoofd wil stoten, rekent Taiwan tot China.

Dat weet ik. Maar als ze met betere ideeën en resultaten komen zou je dat toch op zijn minst mee kunnen nemen in je communicatie?

Link naar reactie
42 minuten geleden, bouncer zei:

Ik heb hier eerlijk gezegd geen woorden voor.

https://www.trouw.nl/leven/dit-is-de-invloed-van-corona-op-onze-mentale-gezondheid~b7195557/

 

Hier een fragment waar ik me in kan vinden.

 

Factoren die tijdens quarantaine voor stress zorgen, zijn bijvoorbeeld verveling, financieel verlies, stigmatisering door de buitenwereld, verwarrende informatie over wat wel en niet te doen, of over hoe lang de moeilijke situatie duurt. In sommige studies kwam zelfs naar voren dat quarantaine ook op de langere termijn een negatief effect heeft op de psychische gezondheid.

Voordat we met z’n allen in een zwart gat verzinken, wil Jaap Van der Stel het volgende zeggen: “Heel veel mensen kunnen zich in veranderde omstandigheden als deze prima herpakken. Ze gedijen er zelfs bij. Kijk wat voor creativiteit er nu bij mensen loskomt! Ik heb niet het idee dat mensen nu al zo enorm onder de coronacrisis lijden.”

“Churchill heeft ooit gezegd: ‘Never waste a good crisis’, reageert Coppens. “Ja, we worden hierdoor echt gedwongen om veerkrachtig om innovatief te zijn, maar ik kan niets met het idee dat een crisis het mooiste in mensen boven brengt. Het is voor veel mensen best moeilijk. Ik kan meer met wat filosoof René Gude zei: ‘Het leven is ook gewoon een gedoe’.”

Link naar reactie
3 uren geleden, Spiro zei:

Ook ik geniet van de massa vrije tijd,. 

Geen massa's vrije hier. Ik werk, en niet van thuis. Maar 2/3 is technisch werkloos waardoor ik hier geen kat zie. We hebben slechts enkele werven waar we kunnen verder werken. Ik moet nu wel invallen als vrachtwagenchauffeur, en dat doe ik ook graag.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
59 minuten geleden, JPAR zei:

Dat weet ik. Maar als ze met betere ideeën en resultaten komen zou je dat toch op zijn minst mee kunnen nemen in je communicatie?

De WHO is ook een politiek instrument. China weegt daar erg zwaar en ze vallen in Peking liever dood dan te doen alsof Taiwan bestaat. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Retardi zei:

In Nederland worden de sterftecijfers al kunstmatig laag gehouden.

Lijkt me onzin. In Nederland ligt het sterftecijfer nog iets hoger dan bij jullie. Aangezien we buurlanden zijn, moet het om hetzelfde virus gaan. 

 

Iedereen doet z'n best om goed te meten, maar er wordt niet overal even intensief getest en de definities verschillen ook. 

 

Percs.JPG.7184a21260f7a30f3f9f525a30a3d43e.JPG

 

Alleen bij een land als China geloof ik niets van de cijfers die ze geven.

Link naar reactie
2 uren geleden, Spiro zei:

https://www.trouw.nl/leven/dit-is-de-invloed-van-corona-op-onze-mentale-gezondheid~b7195557/

 

Hier een fragment waar ik me in kan vinden.

 

Factoren die tijdens quarantaine voor stress zorgen, zijn bijvoorbeeld verveling, financieel verlies, stigmatisering door de buitenwereld, verwarrende informatie over wat wel en niet te doen, of over hoe lang de moeilijke situatie duurt. In sommige studies kwam zelfs naar voren dat quarantaine ook op de langere termijn een negatief effect heeft op de psychische gezondheid.

Voordat we met z’n allen in een zwart gat verzinken, wil Jaap Van der Stel het volgende zeggen: “Heel veel mensen kunnen zich in veranderde omstandigheden als deze prima herpakken. Ze gedijen er zelfs bij. Kijk wat voor creativiteit er nu bij mensen loskomt! Ik heb niet het idee dat mensen nu al zo enorm onder de coronacrisis lijden.”

“Churchill heeft ooit gezegd: ‘Never waste a good crisis’, reageert Coppens. “Ja, we worden hierdoor echt gedwongen om veerkrachtig om innovatief te zijn, maar ik kan niets met het idee dat een crisis het mooiste in mensen boven brengt. Het is voor veel mensen best moeilijk. Ik kan meer met wat filosoof René Gude zei: ‘Het leven is ook gewoon een gedoe’.”

Begrijpelijk dat iedereen emoties op zijn eigen manier verwerkt, en sterkte met je technisch werkeloos zijn, alleen aan het eind van de dag

gaan filosofische benaderingen je niet helpen bij de bakker of betalen van de huur/hypotheek.

Dit kan wel eens een hele lange zit worden, en economie breed gezien zijn alle activiteiten tussen mensen onderling met een vorm van beloning,

meestal in geld uitgedrukt, en juist dit systeem staat in de verdrukking, ook de hooggeleerde Van der Stel kan zich hier niet aan onttrekken.

Het ga je verder goed Spiro!

 

 

Link naar reactie

Ik kan me wel vinden in de manier waarop @Spiro het bekijkt.

 

Zelf ben ik van nature vrij kalm, ook in momenten dat de rest in paniek schiet en naar de nooduitgangen stormt. Na 24 jaar in een world scale chemische productieplant durf ik dat wel zeggen. Mijn totem is ook niet voor niets rustige Buizerd.

Maar tot nu toe heb ik de luxe gehad dat ons bedrijf toch wel vrij stabiel is, ook in crisistijden, ook als de aandelen in vrije val gaan zoals dat nu weer het geval is. In 2008 draaiden wij nog op het absolute minimum, verschillende naburige plants van het bedrijf lagen zelfs een tijdje gewoon stil. De kans zit er in dat dat nu weer gaat gebeuren. Maar in 2008 is niemand van ons technisch werkloos geweest. Ook nu weer neemt het bedrijf maatregelen daarvoor. Daarentegen liepen er in 2008 nog maar héél weinig contractors rond. En toen een jonge collega in de controlekamer zich afvroeg wat er eigenlijk aan was van die crisis omdat hij er niets van merkte, heb ik hem daarop gewezen. Al die mensen zaten thuis, met 70% van hun loon als ze al niet aan het plafond zaten want dat is er ook, zichzelf gelukkig te prijzen dat dit België is en ze aldus nog iets van een loon hadden. Voor mij zou dit hard aankomen en een serieuze herevaluatie van mijn way of life vergen. Maar ook dan denk ik wel dat ik er rustig onder zou blijven en m'n weg wel zou vinden.

 

Wat me wél begint te storen is de domheid van een aantal mensen in mijn brede omgeving, zowel online als IRL. Het klakkeloos geloven van elke stupiditeit wat "iemand op het internet" beweert maar iemand die jaren naar school is geweest en een hele carrière heeft uitgebouwd onmiddellijk wegzet als niet te vertrouwen. Je weet wel wat ik bedoel.

Of het ongeduld van sommige mensen tijdens het winkelen. Direct agressief wanneer iets niet naar hun zin is, denkend dat ze lijf en leden riskeren wanneer iemand te dicht nadert naar hun gevoel (maar een beetje later wel hun kar aan de kant zetten en me bijna wegduwen aan de vleestoog van de Colruyt). :castle:

 

Ik trek me wel op aan een aantal andere zaken. Niet aan al die online dingen die vooral bedoeld zijn om zichzelf een goed gevoel te geven, zoals die witte lakens en dat applaus. Maar wel aan het feit dat er nu plots meer wordt gebabbeld op sommige plaatsen. In de winkel bv, op straat, ... buren die je anders nooit ziet spreken je plots aan bv. Of gisteren toen ik ben gaan bloedgeven (dat gaat gewoon door blijkbaar) in de wachtrij waar je anders meestal gewoon op je smartphone zit te turen... Er is toch wel een zekere solidariteit onder de meeste mensen wanneer het begint te spannen. Hoopgevend vind ik dat.

 

Link naar reactie
Op 1/4/2020 om 17:05, bouncer zei:

Begrijpelijk dat iedereen emoties op zijn eigen manier verwerkt, en sterkte met je technisch werkeloos zijn, alleen aan het eind van de dag

gaan filosofische benaderingen je niet helpen bij de bakker of betalen van de huur/hypotheek.

Dit kan wel eens een hele lange zit worden, en economie breed gezien zijn alle activiteiten tussen mensen onderling met een vorm van beloning,

meestal in geld uitgedrukt, en juist dit systeem staat in de verdrukking, ook de hooggeleerde Van der Stel kan zich hier niet aan onttrekken.

Het ga je verder goed Spiro!

 

 

Dank je @Tanuki

 

Link naar reactie
5 uren geleden, JPAR zei:

Ok. Je kunt het inderdaad lezen alsof het bewust gedaan wordt om mensen niet teveel in paniek te laten raken ofzo. Geen idee eigenlijk waarom je het bewust laag zou houden? Ik zie het meer als een gevolg van het feit dat er te weinig testen zijn en daarom voor een bepaald beleid is gekozen, waarvan dit dus een logisch gevolg is.

Als je de jaarlijkse griepcijfers bekijkt dan kloppen die toch feitelijk ook niet? Als daar niet bekend is dat griep de veroorzaker is dan wordt iemand die eraan overleden is ook niet meegeteld. Gaat dit dus niet voor alles op?

Het beleid is hier het probleem. De regering Rutte heeft tien jaar lang structureel bezuinigd op de zorg. En dat betaald zich nu uit in gebrek aan alles.  

Het probleem voor hem is dat hij nu de sterftecijfers zo laag mogelijk moet houden en de schade aan de economie moet zien te beperken. Het laatste jaar was er, door de milde winter, sprake van een zekere ondersterfte. Er overlijden elk jaar een bepaald aantal mensen in de winter aan de griep. Die leven nu nog. Er is nu een bepaald aantal mensen wat mag sterven voordat er sprake is van duidelijk wanbeleid. Het feit dat huisartsen geen Corona sterfgevallen kunnen melden helpt hem hierbij. 

En dan praat ik nog niet eens over het Eurobond verhaal en de wijze waarop veel kleine ondernemers nu het loodje gaan leggen. 
 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Retardi zei:

Het beleid is hier het probleem. De regering Rutte heeft tien jaar lang structureel bezuinigd op de zorg. En dat betaald zich nu uit in gebrek aan alles.  

Het probleem voor hem is dat hij nu de sterftecijfers zo laag mogelijk moet houden en de schade aan de economie moet zien te beperken. Het laatste jaar was er, door de milde winter, sprake van een zekere ondersterfte. Er overlijden elk jaar een bepaald aantal mensen in de winter aan de griep. Die leven nu nog. Er is nu een bepaald aantal mensen wat mag sterven voordat er sprake is van duidelijk wanbeleid. Het feit dat huisartsen geen Corona sterfgevallen kunnen melden helpt hem hierbij. 

En dan praat ik nog niet eens over het Eurobond verhaal en de wijze waarop veel kleine ondernemers nu het loodje gaan leggen. 
 

Ik ben ook absoluut geen fan van Rutte en zeker niet van zijn beleid. En wat ik ook heel vervelend vind zijn alle VVD politici die in opspraak zijn geraakt de laatste jaren, maar de VVD wordt er niet op afgerekend. Het geeft aan dat het steeds normaler wordt om niet naar anderen om te kijken en voor eigen gewin te gaan. Precies zoals jij zegt over de bezuinigingen in de zorg of het onderwijs. De vrije markteconomie die zij geïntroduceerd hebben werkt op veel vlakken alleen maar averechts (zorg, openbaar vervoer, energie, onderwijs, verzekeringland enz). Maar genoeg politiek.

 

De cijfers van China worden toch ook meer en meer in twijfel getrokken: https://www.nu.nl/coronavirus/6041982/inlichtingendiensten-vs-china-verbergt-werkelijke-omvang-corona-uitbraak.html

Link naar reactie
38 minuten geleden, Tanuki zei:

On the bright side, blijkbaar zijn er niet meer sterfgevallen dan anders. O.a. door minder overlijdens aan de gewone griep ten gevolge van de social distancing:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/31/hoe-zit-het-bij-de-uitvaartsector/

 

 

On the minder bright side: de ergernissen binnen gezinnen lopen op. Hier en daar ook al wat moorden gebeurd, las ik. Mensen beginnen iets vlugger geïrriteerd te geraken, heb ik ook al mogen merken bij vrienden.

Link naar reactie
8 uren geleden, Retardi zei:

En dan praat ik nog niet eens over .....  de wijze waarop veel kleine ondernemers nu het loodje gaan leggen. 

Wat dat betreft is het beleid in Nederland beter dan in andere landen. Elders (bv Belgie) zijn winkels en kleine bedrijven gedwongen gesloten, in Nederland is er veel meer open en is eigenlijk alleen de horeca verplicht dicht. De omzet is natuurlijk veel minder dan anders, maar tenminste nog niet nul.

Link naar reactie
4 hours ago, Tweetie said:

Wat dat betreft is het beleid in Nederland beter dan in andere landen. Elders (bv Belgie) zijn winkels en kleine bedrijven gedwongen gesloten, in Nederland is er veel meer open en is eigenlijk alleen de horeca verplicht dicht. De omzet is natuurlijk veel minder dan anders, maar tenminste nog niet nul.

Nederland heeft geen Walen die naar de Franse televisie kijken. Het advies van de experts was om de scholen open te houden, maar Frankrijk sloot ze, dus tien milliseconden later moesten die in België ook dicht.

Link naar reactie
21 uren geleden, bouncer zei:

Ik heb hier eerlijk gezegd geen woorden voor.

De volgende reeks slachtoffers gaan depressies en zelfmoorden zijn, ik denk niet dat het verkeerd is om er het beste van te maken en je te concentreren op de positieve dingen voor zover mogelijk.

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Nederland heeft geen Walen die naar de Franse televisie kijken. Het advies van de experts was om de scholen open te houden, maar Frankrijk sloot ze, dus tien milliseconden later moesten die in België ook dicht.

Ik denk dat het toch lastig zou zijn om de kinderen en schoolpersoneel verplicht bloot te stellen aan de corona, ook in Zweden sluiten die op eigen houtje. Wat ze wel zouden mogen doen is parken en speelpleinen open houden, dan was het op vrijwillige basis.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...