Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

Twee zaken kan je niet ontkennen:

- er is een bewezen oversterfte door Covid-19

- zonder maatregelen liggen de ziekenhuizen in een mum van tijd vol, loopt het zorgsysteem vast en liggen de doden op straat.

 

Dat, en dat alleen, zou al reden genoeg moeten zijn voor de gemiddelde mens om toch maar een beetje voorzichtig te zijn, handjes te wassen enzovoort.

Helaas genoeg hebben veel mensen een gebrekkig kortetermijngeheugen, geholpen door hun social mediabubbel die fungeert als een klankkast voor de eigen mening.

 

In mijn dorp van herkomst is op dit moment een relletje bezig op de lokale ge zijt van... omwille van een trouwfeest dat een megabron van besmettingen is gebleken. De deelnemers vinden dat ze toch mogen feesten want het was wél een trouwfeest hé. De tegenstanders willen de deelnemers liefst aan een hoge boom opknopen.

 

I weap for humanity.

Link naar reactie

Voor mijn part mogen ze trouwfeesten organiseren, maar ze moeten alle regels naleven van de horeca en de podium- en andere kusnten.

Als dat trouwfeest een bron van besmettingen werd, dan is de zatte nonkel en het zotte zusterke weer bezig geweest.

Ik wil maar zeggen: sommige mensen denken dat als ze tijdens een trouwfeest in de zevende hemel geraken, niets aards hun nog kan raken.

Link naar reactie
20 uren geleden, Tanuki zei:

Twee zaken kan je niet ontkennen:

- er is een bewezen oversterfte door Covid-19

- zonder maatregelen liggen de ziekenhuizen in een mum van tijd vol, loopt het zorgsysteem vast en liggen de doden op straat.

 

Het eerste punt is waar in april/mei. 

In de maanden daarna is de oversterfte vooral het gevolg van de coronamaatregelen van de overheid waardoor patienten met bv kanker, hart- en vaatziekten etc, niet werden geholpen. 

 

Het tweede punt valt te betwijfelen, dat is paniekzaaierij.

Je ziet gewoon dat door het vele testen er wel veel positieve gevallen gevonden worden, meer dan in het voorjaar, maar dat er nog steeds weinig ziekenhuisopnames en sterfgevallen zijn. 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Het tweede punt valt te betwijfelen, dat is paniekzaaierij.

Je ziet gewoon dat door het vele testen er wel veel positieve gevallen gevonden worden, meer dan in het voorjaar, maar dat er nog steeds weinig ziekenhuisopnames en sterfgevallen zijn. 

 

 

Met alle respect dat ik kan opbrengen, en onder voorbehoud dat je Belg bent, maar onder welke steen leef jij de laatste weken? De laatste twee weken zijn er op intensieve 200 opnames bijgekomen, waarvan 50 beademd moeten worden. Dat de grote hoop daarvan in het Brusselse is, doet er niet toe. De ziekenhuizen daar trekken al een tijdje vruchteloos aan de alarmbel. Toen het in Antwerpen begon mis te lopen kon men niet snel genoeg moord en brand schreeuwen, nu hoor je niets uit de politiek.

Ik blijf maar links en rechts horen dat er niets aan de hand is, de ziekenhuizen zijn leeg... dat was een maand geleden misschien nog zo, maar nu al lang niet meer.

Sinds begin september is de Rt niet meer onder de 1 geweest. Dat wil zeggen dat de epidemie aantrekt en zoiets gebeurt niet lineair.

Mocht je me niet geloven: de officiële cijfers vind je hier.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Mocht je me niet geloven: de officiële cijfers vind je hier.

 

Ik kom zelf niet uit Belgie, maar heb je zelf wel eens goed naar die officiele cijfers gekeken? 

Als ik ze samenvat, zie ik geen enkele reden om van m'n standpunt af te gaan dat "Je ziet gewoon dat door het vele testen er wel veel positieve gevallen gevonden worden, meer dan in het voorjaar, maar dat er nog steeds weinig ziekenhuisopnames en sterfgevallen zijn. "

 

image.thumb.png.6914e31ed2cdc14c05901e006e7892a2.png

 

Alsook de oversterfte grafiek die op die site staat, die ook mijn conclusie ondersteunt.

corona belgie.JPG

Link naar reactie
42 minuten geleden, Tweetie zei:

 

 "Je ziet gewoon dat door het vele testen er wel veel positieve gevallen gevonden worden, meer dan in het voorjaar, maar dat er nog steeds weinig ziekenhuisopnames en sterfgevallen zijn. "

 

 

 

lees m'n bericht nog eens terug.

 

1 uur geleden, Tanuki zei:

 

Ik blijf maar links en rechts horen dat er niets aan de hand is, de ziekenhuizen zijn leeg... dat was een maand geleden misschien nog zo, maar nu al lang niet meer.

 

 

Toevallig had mijn vrouw pas nog contact met een vriendin, die verpleegster is. In hun ziekenhuis (ten noorden van Antwerpen) is de Covid-afdeling deze week weer open gegaan, na drie weken gesloten te zijn geweest. Zij en haar collega's maken zich op voor een herhaling van de eerste golf.

 

Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar hier in België is voor zover ik weet geen enkele, geen enkele dringende ingreep uitgesteld geweest. Dat weet ik uit eerste hand van die vriendin. Mijn ouders hebben moeten wachten, ja. Maar bij hen was het dan ook niet dringend. Waar je die oversterfte daarvan vandaan haalt is mij een mysterie. Een collega van mij heeft in maart een kankerdiagnose gekregen, hij is Nederlander, of Zeeuw als je 't hem zelf vraagt. Ook bij hem is er geen dag gewacht om de behandeling te starten, Covid of niet.

Als er al iemand niet op tijd in het ziekenhuis is geraakt, is het misschien omdat die persoon zelf niet durfde komen. Aan de ziekenhuizen en het personeel aldaar zal het in ieder geval niet gelegen hebben.

Link naar reactie

Ik heb ook nergens gehoord dat mensen met andere gezondheidsproblemen niet meer konden geholpen worden, enkel dat sommige niet noodzakelijke ingrepen tijdens lockdown even uitgesteld werden. 

 

Alle acties ivm "flatten the curve" werkt nu natuurlijk als een zelfweerleggende voorspelling helaas maar je kan dat toch niet serieus gewoon als bang makerij beschouwen? Moesten we dan geen lessen trekken uit de toestand van bvb Spanje's eerste golf? 

Link naar reactie
9 hours ago, Lav said:

Alle acties ivm "flatten the curve" werkt nu natuurlijk als een zelfweerleggende voorspelling helaas maar je kan dat toch niet serieus gewoon als bang makerij beschouwen? Moesten we dan geen lessen trekken uit de toestand van bvb Spanje's eerste golf? 

Inderdaad. Ik heb zo een beetje een "millennium bug"-déjà vu. Massa's bekwame mensen die veel skill en inspanningen aan de dag gelegd hebben om te voorkomen dat 't misliep, en als 't dan niet misliep, vond iedereen dat 't dan wel zo erg niet geweest kon zijn.

Damned if you do, damned if you don't...

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Inderdaad. Ik heb zo een beetje een "millennium bug"-déjà vu. Massa's bekwame mensen die veel skill en inspanningen aan de dag gelegd hebben om te voorkomen dat 't misliep, en als 't dan niet misliep, vond iedereen dat 't dan wel zo erg niet geweest kon zijn.

Damned if you do, damned if you don't...

Akkoord, maar dat waren blijvende aanpassingen dat die programmeurs deden. Het probleem werd grotendeels blijvend opgelost. Als die lockdown zou gewerkt hebben, dan zou het virus even hard moeten toeslaan als je die maatregelen verminderd of stopt, en dat zien we hoegenaamd niet in de sterfgevallen.

 

Waar ze nu mee bezig zijn begrijp ik niet, massahysterie bij het leiderschap, iets anders kan ik het niet noemen. Alsof mensen niet meer mogen ziek worden en sterven.

Link naar reactie
3 uren geleden, Timothy van Damme zei:

Bron?

Een voorbeeld is die 2de piek ten gevolge van de warmte en corona maatregelen die stelden dat ventilators en airco niet mochten aan staan. Dat lijkt me al een erg duidelijke oversterfte door de maatregelen. 1000 mensen stierven van de hitte toen, dubbel dan verwacht schat ik.

 

En dit, dubbel zoveel doden van hartaanvallen omdat mensen bang waren om naar het ziekenhuis te gaan of minder vlug werden doorgestuurd. In België sterven maandelijks 600 mensen van een hartaanval dus als we hier hetzelfde fenomeen zouden gehad hebben dan hadden we 1000 a 1500 meer overlijdens. Dat zou al een heel pak van de oversterfte verklaren, er was een oversterfte van 4000 mensen tegenover het zware griepjaar 2018.

 

https://www.healthline.com/health-news/why-the-heart-attack-death-rate-has-doubled-during-covid-19

 

Dat is dan nog enkel hartaanvallen, ook kankerbehandelingen werden gestopt, operaties uitgesteld, minder gesport, ouderen overleden aan eenzaamheid en stress. De cijfers beginnen meer en meer aan te tonen dat de volledige oversterfte van 4000 mensen eerder het gevolg waren van de maatregelen dan van corona zelf.

Link naar reactie
4 uren geleden, Yncke zei:

Inderdaad. Ik heb zo een beetje een "millennium bug"-déjà vu. Massa's bekwame mensen die veel skill en inspanningen aan de dag gelegd hebben om te voorkomen dat 't misliep, en als 't dan niet misliep, vond iedereen dat 't dan wel zo erg niet geweest kon zijn.

 

Damned if you do, damned if you don't...

 

Als er niets gedaan zou zijn, zou het waarschijnlijk minder erg geweest zijn dan de doomscenario's die we toen hoorden. 

Wel zou je problemen mogen verwachten met systemen die met leeftijden werkten, bv pensioenen of bevolkingsregistratie. 

 

Maar de Millennium-bug genereerde tenminste meer meer werk en meer economische groei i.p.v. de economische krimp als gevolg van de Coronamaatregelen. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

Dat lijkt me...

en

1 uur geleden, Bonte zei:

...schat ik.

zijn precies waar ik op doel. Van alle kanten worden aannames en gevoelens gepresenteerd als feiten.

 

1 uur geleden, Bonte zei:

Interessant stuk. Zeker het stuk over een ongezondere leefstijl tijdens lockdown zie ik om me heen wel gebeuren, inclusief ondergetekende.

 

1 uur geleden, Bonte zei:

dubbel zoveel doden van hartaanvallen omdat mensen bang waren om naar het ziekenhuis te gaan

Treurig, maar dit ligt niet aan de maatregelen. Het is mensen nooit verboden naar een ziekenhuis te gaan als ze een hartaanval krijgen.

 

1 uur geleden, Bonte zei:

of minder vlug werden doorgestuurd.

Wederom: bron? Dat komt in dat hele stuk namelijk niet aan bod.

 

1 uur geleden, Bonte zei:

De cijfers beginnen meer en meer aan te tonen dat de volledige oversterfte van 4000 mensen eerder het gevolg waren van de maatregelen dan van corona zelf.

Zo zullen sommigen de cijfers uitleggen, maar daarmee is het verre van een feit...

Link naar reactie
41 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

en

zijn precies waar ik op doel. Van alle kanten worden aannames en gevoelens gepresenteerd als feiten.

 

Idem voor de redenen van de lockdown, er gingen 100.000 doden vallen in België, dat is ondertussen bijgesteld maar het was wel een grote reden voor de lockdown. Die 1000 extra warmte-doden zijn echter wel een feit alsook dat die maatregelen daar een invloed op hadden.

 

41 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

Interessant stuk. Zeker het stuk over een ongezondere leefstijl tijdens lockdown zie ik om me heen wel gebeuren, inclusief ondergetekende.

 

Treurig, maar dit ligt niet aan de maatregelen. Het is mensen nooit verboden naar een ziekenhuis te gaan als ze een hartaanval krijgen.

 

De mensen zijn extreem bang gemaakt en dan zijn dat de gevolgen, het werd je ook lastig gemaakt om actief en gezond te leven. Dit is een direct gevolg van de maatregelen en de communicatie, hoe je het ook bekijkt. De mensen moesten bang gemaakt worden, hoe banger hoe beter want dan zouden ze luisteren.

 

41 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

Wederom: bron? Dat komt in dat hele stuk namelijk niet aan bod.

 

Een beetje wel, ze zeggen dat de symptomen van een hartaanval soms vergelijkbaar zijn met Corona en dan kunnen verkeerde diagnoses worden gesteld, zeker als dokters je enkel nog met de telefoon willen zien zoals bij ons het geval was.

 

41 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

Zo zullen sommigen de cijfers uitleggen, maar daarmee is het verre van een feit...

 

Uiteraard, dat moet onderzocht worden. Idem voor coronadoden die gestorven zijn aan iets anders en de ratio besmettingen en doden. De cijfers zijn inderdaad verre van een feit, aan alle kanten. Toch worden ze gebruikt om zonder inspraak extreme maatregelen te treffen met decennialange gevolgen.

 

Link naar reactie
7 hours ago, Yncke said:

Inderdaad. Ik heb zo een beetje een "millennium bug"-déjà vu. Massa's bekwame mensen die veel skill en inspanningen aan de dag gelegd hebben om te voorkomen dat 't misliep, en als 't dan niet misliep, vond iedereen dat 't dan wel zo erg niet geweest kon zijn.

Damned if you do, damned if you don't...

 

Er was wel degelijk een millenniumbug. Ik heb het op mijn eigen pc's gemerkt.

Verder waren er echt wel maatregelen nodig om sommige geheugens van bijgehouden datums aan te passen.

Ik vond het trouwens ongehoord dat bekende softwarehuizen nog in 1998 programma's op de markt brachten waar de bug in zat.

Ik ben in die periode mijn vertrouwen in IT wel verloren. Mijn stelling is: IT liegt altijd.

Maar de bug is er wel degelijk geweest.

 

Of hij meer werk heeft opeleverd? In het begin wel, maar daarna niet meer.

Veel bedrijven hadden hun computers rond 2000 (millenniumbug) en 2001 (overschakeling naar euro) vervroegd geüpdated. Investeringen die aanvankelijk voor na 2001 waren gepland, werden vervroegd ingevoerd, zodat na 2001 de computerinvesteringen daalden tot onder het niveau van voor de  millenniumaanpassingen.

Dat extra werk was dus een perspectiefvervalsing.

 

PS eind de jaren 90 werkte ik bij een IT-mulitnational i.v.m. de millenniumbug. Ik heb de hele zaak dus nauwkeurig opgevolgd.

Link naar reactie

Dit is de beruchte terugkeer van Trump bij het White House, en als hij op het balkon zijn masker afzet, zie je heel duidelijk dat hij moeite heeft met ademhalen.

Het is best mogelijk dat hij er nog aan doodvalt. Hij had volgens mij het ziekenhuis nog niet mogen verlaten, maar dat zou in tegenspraak zijn met zijn uiltatingen dat corona alleen maar een griepje is.

Overigens: toen ik vrijdag vernam dat hij corona had, wist ik direct dat hij de verkiezingen had verloren. De twijfelaars zullen massaal de kant van Biden kiezen.

De verkoop van mondmaskers is in de VS ook plots sterk gestegen na de bekendmaking van Trumps ziekte, en de kopers zullen geen aanhangers van Biden zijn. Die hebben al lang genoeg mondmaskers. Het zijn (voormalige) Trump-aanhangers, die nu waarschijnlijk behoorlijk geïriteerd zijn dat hij corona altijd heeft gebagatelliseerd.

Uit peilingen bleek zaterdag dat hij al een heel slechte beurt had gemaakt op het tv-debat. Het was plots erg duidelijk dat hij maar een windbuil is, al denk ik dat hij erg intelligent is en goed weet hoe hij mensen moet aanpakken - anders was hij niet president kunnen worden - maar hij weet niets.

Die coronakwestie komt daar nog eens bovenop.

Trump doet me denken aan die slogans voor Johnny English: He knows no fear. He knows no danger. He knows nothing.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Als ze niet leren afstand houden, zal niets werken.

Ik had me vanmiddag ergens opzettelijk tussen een muur en een bord op het trottoir gezet terwijl ik stond te wachten om een winkel binnen te gaan, zodat ze eigenlijk wel aan de andere kant van het bord moesten passeren en dus niet te dichtbij konden komen. Maar toch willen ze zich tussen mij en dat bord wringen.
Ik heb toen tegen iemand geroepen dat hij afstand moest houden, en die kerel is uitdagend tegen mij beginnen te duwen. Uiteindelijk lagen zijn eigen pet en bril daardoor op de grond, terwijl ik geen vinger heb uitgestoken.
Daarna kwam er een gezin van drie, die ik maar direct heb gezegd dat ze moesten rondlopen. Die hebben dat dan gedaan.
Dat gebrekkig afstand houden is de enige echte oorzaak van de verspreiding van het virus, en zolang dat niet in orde komt, zal het blijven verspreiden.

Bovendien denkt al die scholieren dat ze immuum zijn. Er zijn hier heel wat scholen in de buurt, en je merkt direct wie het virus verspreidt.

DIe lockdown zou niet nodig zijn als iedereen afstand zou houden.

Link naar reactie

Het is weer absurdistan. Bol.com mag alles verkopen maar een supermarkt zoals Makro moet televisies, boormachines, meubels, kleding, kookpotten, e.d. uit de rekken halen om een gelijk speelveld te creëren met de winkels die moeten sluiten hoewel die laatste wel click&collect mogen organiseren. Als ze de lijn doortrekken zouden DHZ-zaken dan ook geen gordijnen, verf, meubels of elektro meer mogen verkopen.

 

DHZ moet openblijven om de mensen iets te doen te geven. Houdt dan ook boekenwinkels open.

En dat kleding niet essentieel is vind ik ook al absurd.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Het is weer absurdistan. Bol.com mag alles verkopen maar een supermarkt zoals Makro moet televisies, boormachines, meubels, kleding, kookpotten, e.d. uit de rekken halen om een gelijk speelveld te creëren met de winkels die moeten sluiten hoewel die laatste wel click&collect mogen organiseren. Als ze de lijn doortrekken zouden DHZ-zaken dan ook geen gordijnen, verf, meubels of elektro meer mogen verkopen.

 

DHZ moet openblijven om de mensen iets te doen te geven. Houdt dan ook boekenwinkels open.

En dat kleding niet essentieel is vind ik ook al absurd.

Zouden de regeringen door Amazon aangestuurd worden? 

 

Af en toe denk je dat de winkelstraten leeg moeten en alle bestedingen via het web. 

Link naar reactie
7 hours ago, Aleksandr said:

tja, maar je mag nergens binnen (cafe/resto/cinema/schouwburg/opera) om je nieuwe handtas en kleedje <te showen> of te paraderen

 

je mag nog wel naar de markt maar mischien kan je daar je kleedje kopen?

 

na het plastic-geld willen ze ons nu de online-webshops opdringen   😩

 

Op de markt mag ook enkel voeding verkocht worden. Kleedje of handtas showen niet, maar een warme trui of jas voor de koude dagen lijkt me toch een essentieel item. Of moeten we met een regenjasje de winter door om er zeker van te zijn dat we ziek worden.

13 minutes ago, Peter Motte said:

In de Standaard Boekhandel beweren ze geen cash meer te kunnen aanvaarden, omdat ze geen wisselgeld meer zouden hebben.

Het is nochtans niet via winkelbetalingen dat het virus zich verspreidt.

Mag je eigenlijk cash geld weigeren? Dat is tot nader order toch nog een legitiem betaalmiddel.

Link naar reactie
4 hours ago, Peter Motte said:

In de Standaard Boekhandel beweren ze geen cash meer te kunnen aanvaarden, omdat ze geen wisselgeld meer zouden hebben.

 

Ik wou in de week een boek bestellen via hun site. Alles doorlopen tot ik op het einde bij betalen merkte dat de optie "betalen bij afhalen in de winkel" tijdelijk niet meer mogelijk was.

Ik heb hen een mail gestuurd dat ze een bestelling misgelopen zijn.

 

Ben dan vandaag maar naar de Slegte geweest. En daar hing een groot papier aan de kassa met daarop "wij aanvaarden nog graag betalingen in cash" met graag in het vet!

Link naar reactie
12 hours ago, Tweetie said:

Af en toe denk je dat de winkelstraten leeg moeten en alle bestedingen via het web. 

 

Uit een open brief van Aartsbisschop Vigano van 25 oktober gericht aan Trump. (Dus van voor dat de landen hier weer allemaal achter mekaar in lockdown gingen)

 

[...]

A global plan called the Great Reset is underway. [...] In several nations this plan has already been approved and financed; in others it is still in an early stage
[...]
Mr. President, I imagine that you are already aware that in some countries the Great Reset will be activated between the end of this year and the first trimester of 2021. For this purpose, further lockdowns are planned, which will be officially justified by a supposed second and third wave of the pandemic. You are well aware of the means that have been deployed to sow panic and legitimize draconian limitations on individual liberties, artfully provoking a world-wide economic crisis. In the intentions of its architects, this crisis will serve to make the recourse of nations to the Great Reset irreversible, thereby giving the final blow to a world whose existence and very memory they want to completely cancel.

[...]

 

 

Link naar reactie
13 hours ago, Mask said:

 

Uit een open brief van Aartsbisschop Vigano van 25 oktober gericht aan Trump. (Dus van voor dat de landen hier weer allemaal achter mekaar in lockdown gingen)

 

[...]

A global plan called the Great Reset is underway. [...] In several nations this plan has already been approved and financed; in others it is still in an early stage
[...]
Mr. President, I imagine that you are already aware that in some countries the Great Reset will be activated between the end of this year and the first trimester of 2021. For this purpose, further lockdowns are planned, which will be officially justified by a supposed second and third wave of the pandemic. You are well aware of the means that have been deployed to sow panic and legitimize draconian limitations on individual liberties, artfully provoking a world-wide economic crisis. In the intentions of its architects, this crisis will serve to make the recourse of nations to the Great Reset irreversible, thereby giving the final blow to a world whose existence and very memory they want to completely cancel.

[...]

 

 

 

Je probeert er misschien een grap van te maken, maar de banken proberen al jaren om cash geld af te schaffen.

Enkele jaren geleden probeerden ze nog ons te verplichten om altijd een minmium bedrag op de kaart te hebben om elektronisch te betalen, en het geld dat je ermee zou hebben uitgegeven, zou automatisch worden aangevuld als je de kaart aan een bankautomaat gebruikte.

Er is toen veel protetst geweest, en de banken hebben het ingetrokken. Veel mensen zouden hun bankkaart gewoon niet meer gewild hebben.

 

De staat probeert ook cash geld af te schaffen, om zwrt geld te bestrijden. Maar je weet natuurlijk zo goed als ik dat het grote zwart geld er niet mee zal worden bestreden.

 

En winkelketens willen cash afschaffen omdat ze hun eigen personeel niet vertrouwen.

 

Het is geen holle sanenzwaringstheorie dat sommigen de pandemie willen gebruiken om ons allemaal te verplichten om met de kaart te betalen.

Link naar reactie

Geen cash betekent nog afhankelijker van de banken die geld willen verdienen met ons geld maar ons geen rente meer willen geven en maandelijks "hoge" kosten aanrekenen voor eigenlijk geen service meer. Ik heb na een jaar nog steeds niet mijn adreswijziging kunnen doorgeven want alle kantoren in de buurt zijn dicht en online gaat niet.

 

Cash geld is ook makkelijker als je op een budget leeft.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Geen cash betekent nog afhankelijker van de banken die geld willen verdienen met ons geld maar ons geen rente meer willen geven en maandelijks "hoge" kosten aanrekenen voor eigenlijk geen service meer. Ik heb na een jaar nog steeds niet mijn adreswijziging kunnen doorgeven want alle kantoren in de buurt zijn dicht en online gaat niet.

 

Cash geld is ook makkelijker als je op een budget leeft.

Waarom kan dat online niet? Heb je niet een eigen bankomgeving waarin je in kunt loggen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...