Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

We moeten geen zaken door elkaar gooien.

Er is een verschil tussen vatbaarder zijn voor corona door een tekort aan vitamine D, en corona genezen door vitamine D te nemen.

Dat ze in Canada gratis vit D onder de bevolking verspreiden, klinkt me wel logisch: het is een koud land, dus mensen zullen er zelden zonnen.

Hier zou zo'n maatregel veel minder effect hebben.

Overigens heb ik al eens gelezen dat er een groot vit D-tekort is onder islamitische migrantenvrouwen, omdat zij als een geanonimiseerd bol.com-pak rondlopen en daardoor te weinig zon krijgen. In de landen van herkomst zou dat minder kwaad kunnen dan hier, doordat ginder meer zon is.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Mask zei:

 

Het is vrij verkrijgbaar in de apotheek hoor. Helemaal geen doktersvoorschrift voor nodig.

Ja zeker, daar ben ik van op de hoogte hoor (ik heb het vorige winter zeer vaak afgeleverd ;)).

Ik wil maar zeggen dat dokters enkel vitamine D gaan voorschrijven voor oa die indicaties. Vitaminen nemen als je geen tekort hebt, heeft toch geen voordeel (en kan zelfs schadelijk zijn - maar in het geval van vitamine D moet je serieus je best doen om te overdoseren).

 

1 uur terug, Peter Motte zei:

We moeten geen zaken door elkaar gooien.

Er is een verschil tussen vatbaarder zijn voor corona door een tekort aan vitamine D, en corona genezen door vitamine D te nemen.

Dat ze in Canada gratis vit D onder de bevolking verspreiden, klinkt me wel logisch: het is een koud land, dus mensen zullen er zelden zonnen.

Hier zou zo'n maatregel veel minder effect hebben.

Overigens heb ik al eens gelezen dat er een groot vit D-tekort is onder islamitische migrantenvrouwen, omdat zij als een geanonimiseerd bol.com-pak rondlopen en daardoor te weinig zon krijgen. In de landen van herkomst zou dat minder kwaad kunnen dan hier, doordat ginder meer zon is.

 

Jep ik geloof ook dat het eerder "minder vatbaar zijn voor" is dan "sneller genezen van".

En dat heeft er ook mee te maken dat mensen met gepigmenteerde huid minder vitamine D opnemen. Ook zonder bedekkende kledij (maar dat gaat de zaak natuurlijk niet verbeteren 😛 )

Link naar reactie

Ik draag zo'n ding 8 uur aan een stuk op 't werk, met een veiligheidsbril er bovenop.

Er is bij ons al van alles geprobeerd maar 't enige dat écht helpt, is dat ijzerdraadje goed aanduwen op de neusbrug tot de punten bijna naar beneden wijzen, tegen de neusvleugels, en zet het masker hoog genoeg op de neus. De bril zet je dan net voorbij het draadje en niet erop zoals hierboven op de tekening. Op deze manier wordt de uitgeademde lucht niet langs boven weggeblazen maar door het masker, zoals het hoort.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Volgens de coronablog van De Standaard "vernam het Noorse gezondheidsinstituut vandaag dat Pfizer zijn coronavaccin met BioNTech aan Europa vanaf volgende week tijdelijk op een lager pitje zal zetten om de productiecapaciteit te kunnen opschalen."

 

Wat ze er niet bij vermelden is dat er in Noorwegen ondertussen al 23 personen overleden zijn kort nadat ze het Pfizer vaccin gekregen hebben . Ten minste 13 overlijdens zijn in verband gebracht met bijwerkingen van het vaccin.

 

 

Link naar reactie

Enige nuance bij deze bewering mag wel:

Er is nog niets bewezen, het gaat om 13 mensen en niet 23 en men waarschuwt om mensen met een zeer zwakke gezondheid misschien niet te prikken. (net zoals men ook mensen met een eiwitallergie niet zal inenten)

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/15/ema-onderzoekt-doodsoorzaak-13-noorse-fragiele-ouderen-na-vaccinatie-a4027766

 

Voor sommigen zou het al voldoende zijn als ik morgen een prik krijg en overmorgen onder een bus terechtkom om het vaccin als schuldige aan te wijzen.

 

Over de werking van mRNA-vaccins en hoe men zo snel tot dat vaccin is gekomen wil ik de podcasts van Nerdland onder de aandacht brengen. Lieve Scheire en enkele andere kompanen die weten waarover ze praten hebben het in de laatste twee afleveringen onder andere over het vaccin en de werking ervan. Te beluisteren op Spotify, Soundcloud, ...

Waarschuwing: dit is gedegen uitleg en geen snel snel filmpje van twee minuten zonder nuance op youtube!

https://nerdland.be/

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Enige nuance bij deze bewering mag wel:

Er is nog niets bewezen, het gaat om 13 mensen en niet 23 en men waarschuwt om mensen met een zeer zwakke gezondheid misschien niet te prikken. (net zoals men ook mensen met een eiwitallergie niet zal inenten)

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/15/ema-onderzoekt-doodsoorzaak-13-noorse-fragiele-ouderen-na-vaccinatie-a4027766

 

Voor sommigen zou het al voldoende zijn als ik morgen een prik krijg en overmorgen onder een bus terechtkom om het vaccin als schuldige aan te wijzen.

 

Over de werking van mRNA-vaccins en hoe men zo snel tot dat vaccin is gekomen wil ik de podcasts van Nerdland onder de aandacht brengen. Lieve Scheire en enkele andere kompanen die weten waarover ze praten hebben het in de laatste twee afleveringen onder andere over het vaccin en de werking ervan. Te beluisteren op Spotify, Soundcloud, ...

Waarschuwing: dit is gedegen uitleg en geen snel snel filmpje van twee minuten zonder nuance op youtube!

https://nerdland.be/

Nerdland is het beste voorbeeld om de wetenschap achter het vaccin in klare taal te brengen.

Dank voor het delen van de link, ik ging dit net zelf ook doen ;) 

 

Gisteren stierf een man in België ook 5 dagen na het vaccin. Meteen een onderzoek gestart of er een link is en de "facebook-experten" waren al moord en brand aan het roepen. Nu eergisteren waren er al 33 000 inwoners van WZC gevaccineerd als ik correct ben. Ik vind dat niet verrassend dat er 1 van die 33 000 mensen overlijdt in een week tijd, aangezien dit over mensen gaat van hoge leeftijd. 

 

Maar bon, de anti-vaxx hype is overgewaaid uit Amerika tot mijn grote spijt en elke ultrafijne aanwijzing (correct of niet) springen ze meteen op.

Ik snap het indien je enige twijfel hebt over de veiligheid gezien de korte tijd van ontwikkeling, maar in Nerdland geven ze hier een mooi antwoord op.

Maar anderen aansporen om niet te vaccineren, dat vind ik pas gevaarlijk. Als het zo ver komt dat voldoende mensen het vaccin weigeren, wel dan gaan we nog wel wat langer dan 2021 met lockdowns aan ons been zitten.

 

Bon, rant over en alvast mijn excuses, maar ik vind het een zeer frustrerende evolutie.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

De anti-corona-vaccins wekken ook een beetje ten onrechte de indruk dat ze er snel waren.

De griepvaccins zijn volgens mij doorgaans veel sneller klaar.

Wel ja, je hebt hier gelijk in. Om er een zo kort mogelijk antwoord op te geven:

 

Griepvaccins zijn elk jaar hetzelfde concept. Telkens worden ze echter aangepast naar de 4 stammen van griep die op de moment van productie het meest aanwezig zijn in de bevolking aangezien het virus telkens muteert (het kan zijn oppervlakte eiwitten die herkent worden door ons immuunsysteem zeg maar roteren waardoor we het niet meer herkennen).

 

Nu de coronavaccins zijn een andere zaak. Pfizer bv heeft zich gebaseerd op mRNA vaccins. Die worden nog niet voor preventie gebruikt, maar die zijn zeker niet nieuw. Worden al 1 of 2 decennia ingezet in kankerbehandeling (dus de angst van mensen dat deze vaccins kanker zouden veroorzaken is ook niet erg logisch - bovendien geraakt mRNA van deze vaccins niet tot in de celkern, waar het DNA zich bevindt en het kan het hier ook geen mutaties induceren en in gevolg dus ook geen kanker veroorzaken). 

 

Daarnaast is dit niet het eerste coronavirus. Men had reeds kennis van oa de genetische sequentie van het CoVid 1 virus en deze is voor 80% gelijk aan deze van het CoVid 2 virus.

 

Dus men heeft geen nieuwe techniek gebruikt, weinig nieuw onderzoek naar de sequentie moeten uitvoeren.

Daarnaast heeft er veel meer samenwerking tussen verschillende spelers plaatsgevonden en heeft men stappen die men normaal gezien sequentieel uitgevoerd, parallel uitgevoerd (gebonden aan het risico van grote verliezen te lijden).

 

Men heeft bovendien dezelfde klinische studies uitgevoerd als bij een normaal geneesmiddel. De fase 3 van Pfizer is bv uitgevoerd op 44 000 mensen. Das nu niet niks. En voor lange termijnseffecten kan men zich grotendeels baseren op gelijkaardig opgebouwde vaccins, wetenschappelijke kennis, preliminaire resultaten van de uitgevoerde klinische tests en gaat men zich voor eender welk product altijd ook baseren op nevenwerkingen die pas optreden wanneer het product op de markt. Dat is voor elk product het geval, niet enkel dit vaccin en dit concept heet post marketing surveillance.

 

De grootste vertraging die men gaat ondervinden is waarschijnlijk de administratieve rompslomp, want zo een goedkeuring voor op de markt brengen gaat gepaard met zeer uitgebreide documentatie en lange reviewperiodes (men heeft nu wel gebruik gemaakt van een noodprocedure voor dringende gevallen, maar dit houdt niet in dat er minder controle was, gewoon dat men hier intensiever aan gewerkt heeft, met meer werkkrachten).

 

Nu dit geneesmiddel is goedgekeurd, gaat men in het geval van mutaties ook veel sneller vaccins kunnen op de markt brengen die van toepassing zijn op de huidige mutaties (zoals het geval bij het griepvirus).

 

Ik hoop dat dit wat duidelijk is :D

 

In elk geval, als mensen vragen over deze zaken hebben (medicatie/vaccins ivm corona), mag je deze zeker stellen en zal ik deze in de mate dat mijn kennis rijkt graag beantwoorden.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Enige nuance bij deze bewering mag wel:

Er is nog niets bewezen, het gaat om 13 mensen en niet 23 en men waarschuwt om mensen met een zeer zwakke gezondheid misschien niet te prikken.

 

nrc mag zeggen wat ze willen. In Noorwegen zeggen ze dat er tot nu toe 23 overlijdens geweest zijn kort na vaccinatie, waarvan minstens 13 in verband gebracht zijn met bijwerkingen.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlvXGz/har-undersoekt-13-doedsfall-vanlige-bivirkninger-kan-ha-bidratt-til-doedsfall-hos-de-svakeste

 

Totalt har 23 personer dødd i nær tid etter at de har fått vaksinen i Norge. 13 av disse dødsfallene er ferdig vurdert per nå.

 

In Amerika is er een 56 jarige arts gestorven tengevolge van bijwerkingen die opgetreden zijn drie dagen na vaccinatie:

 

Dr. Jerry L. Spivak, an expert on blood disorders at Johns Hopkins University, who was not involved in Dr. Michael’s care, said that based on Ms. Neckelmann’s description, “I think it is a medical certainty that the vaccine was related.”

 

 

https://www.nytimes.com/2021/01/12/health/covid-vaccine-death.html

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Mask zei:

 

nrc mag zeggen wat ze willen. In Noorwegen zeggen ze dat er tot nu toe 23 overlijdens geweest zijn kort na vaccinatie, waarvan minstens 13 in verband gebracht zijn met bijwerkingen.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlvXGz/har-undersoekt-13-doedsfall-vanlige-bivirkninger-kan-ha-bidratt-til-doedsfall-hos-de-svakeste

 

Totalt har 23 personer dødd i nær tid etter at de har fått vaksinen i Norge. 13 av disse dødsfallene er ferdig vurdert per nå.

 https://www.hln.be/buitenland/noorwegen-waarschuwt-doodzieke-tachtigplussers-krijgen-beter-geen-coronavaccin~a2738421/

 

Uit het artikel: 

Dertien onder hen hebben een autopsie ondergaan. Daaruit zou blijken dat de tachtigplussers heftige reacties gekregen hebben op relatief milde bijverschijnselen van de coronavaccinatie. “Als iemand nog maar een heel beperkte levensduur heeft, heeft het eigenlijk geen zin”, stelt het Noorse Instituut voor Volksgezondheid.

“We zijn hier niet door gealarmeerd”, laat dokter Steinar Madsen weten. “Er is heel weinig risico mee gemoeid, behalve dan misschien voor de allerzwakste patiënten

Link naar reactie
1 uur terug, kbellon zei:

En voor lange termijnseffecten kan men zich grotendeels baseren op gelijkaardig opgebouwde vaccins, wetenschappelijke kennis, preliminaire resultaten van de uitgevoerde klinische tests

 

Gelijkaardig opgebouwde vaccins? Er zijn nog nooit RNA vaccins gebruikt.  Het is de eerste keer.

 

Uit een artikel over Moderna van enkele jaren terug:

 

It’s highly risky. Big pharma companies had tried similar work and abandoned it because it’s exceedingly hard to get RNA into cells without triggering nasty side effects. But if Moderna can get it to work, the process could be used to treat scores of diseases, including cancers and rare diseases that can be death sentences for children.

On their own, RNA molecules have a hard time reaching their targets. They work better if they’re wrapped up in a delivery mechanism, such as nanoparticles made of lipids. But those nanoparticles can lead to dangerous side effects, especially if a patient has to take repeated doses over months or years.

Novartis abandoned the related realm of RNA interference over concerns about toxicity, as did Merck and Roche.

“I would say that mRNA is better suited for diseases where treatment for short duration is sufficiently curative, so the toxicities caused by delivery materials are less likely to occur,” said Katalin Karikó, a pioneer in the field who serves as a vice president at BioNTech.

 

https://www.statnews.com/2016/09/13/moderna-therapeutics-biotech-mrna/

 

Een experiment, direkt op wereldschaal, uitgevoerd door start-ups die al enkele jaren zwaar gefinancierd worden maar nog weinig tot geen resultaten getoond hebben, onder de vleugels van meer gerenommeerde bedrijven.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Mask zei:

Als een allerzwakste patient sterft nadat hij gevaccineerd is, komt het doordat hij zwak was. Als een allerzwakst patient sterft met corona komt het door corona.

 

Het is gelijkend vind ik. 

Iemand die sterft aan corona is vaak iemand met een zwakke gezondheid, bv door ouderdom.

De hypothese hier is dat er mensen met zwakke gezondheid gestorven zijn aan bijwerkingen van het vaccin (zoals koortsontwikkeling). 

 

Nu vind ik de aanbeveling van het Noorse instituut best vreemd "doodzieke mensen geen vaccin geven". Je geeft zieke mensen normaal nooit een vaccin, al is het een griepvaccin. Als je bv wat koorts ontwikkelt, gaat je arts ook zeggen van een weekje te wachten om je griepvaccin te krijgen. Dan vind ik het onlogisch dat men doodzieke tachtigers gaat vaccineren.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Mask zei:

 

Gelijkaardig opgebouwde vaccins? Er zijn nog nooit RNA vaccins gebruikt.  Het is de eerste keer.

 

Uit een artikel over Moderna van enkele jaren terug:

 

It’s highly risky. Big pharma companies had tried similar work and abandoned it because it’s exceedingly hard to get RNA into cells without triggering nasty side effects. But if Moderna can get it to work, the process could be used to treat scores of diseases, including cancers and rare diseases that can be death sentences for children.

On their own, RNA molecules have a hard time reaching their targets. They work better if they’re wrapped up in a delivery mechanism, such as nanoparticles made of lipids. But those nanoparticles can lead to dangerous side effects, especially if a patient has to take repeated doses over months or years.

Novartis abandoned the related realm of RNA interference over concerns about toxicity, as did Merck and Roche.

“I would say that mRNA is better suited for diseases where treatment for short duration is sufficiently curative, so the toxicities caused by delivery materials are less likely to occur,” said Katalin Karikó, a pioneer in the field who serves as a vice president at BioNTech.

 

https://www.statnews.com/2016/09/13/moderna-therapeutics-biotech-mrna/

 

Een experiment, direkt op wereldschaal, uitgevoerd door start-ups die al enkele jaren zwaar gefinancierd worden maar nog weinig tot geen resultaten getoond hebben, onder de vleugels van meer gerenommeerde bedrijven.

Oeps ik was fout en bedoelde niet dat het al 20 jaar gebruikt werd op commerciële schaal, maar wel getest. Het is geen nieuwe technologie.

 

Hier was mijn andere gelinkte stelling op gebaseerd trouwens:

image.thumb.png.e41872b68e9f0f50a0acd6229709061b.png

Link naar reactie

De ouderen en risicopatienten inenten lijkt me voldoende, mensen tot 40 jaar en deze die al corona gehad hebben doe je beter niet. Dat lijkt me logisch want een gewone besmetting beschermt veel beter.

 

Groepsimmuniteit via vaccinatie zal toch niet lukken want je moet 60% hebben op een zo kort mogelijke termijn om de epidemie te doen uitdoven, in 4 maanden moeten ze die kunnen inenten of anders lukt de groepsimmuniteit niet. Die 60% moeten samen beschermd zijn, vandaar de tijdsdruk.

 

Als het wel lukt en we nemen aan dat het vaccin 6 maanden beschermd dan mag er 6 maanden na de eerste vaccinaties geen enkele besmetting meer uit het buitenland toekomen of het begint opnieuw. Dat zijn niet alleen mensen maar ook zoogdieren omdat die eveneens het virus kunnen overdragen, de mens is nu eenmaal een zoogdier.

 

Maar misschien ben ik te logisch, kan ook.

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

De ouderen en risicopatienten inenten lijkt me voldoende, mensen tot 40 jaar en deze die al corona gehad hebben doe je beter niet. Dat lijkt me logisch want een gewone besmetting beschermt veel beter.

 

Groepsimmuniteit via vaccinatie zal toch niet lukken want je moet 60% hebben op een zo kort mogelijke termijn om de epidemie te doen uitdoven, in 4 maanden moeten ze die kunnen inenten of anders lukt de groepsimmuniteit niet. Die 60% moeten samen beschermd zijn, vandaar de tijdsdruk.

 

Als het wel lukt en we nemen aan dat het vaccin 6 maanden beschermd dan mag er 6 maanden na de eerste vaccinaties geen enkele besmetting meer uit het buitenland toekomen of het begint opnieuw. Dat zijn niet alleen mensen maar ook zoogdieren omdat die eveneens het virus kunnen overdragen, de mens is nu eenmaal een zoogdier.

 

Maar misschien ben ik te logisch, kan ook.

Ik denk dat men daar op termijn ook wel op gaat overstappen, gelijkaardig aan griepvaccinatie. Maar dat men nu waarschijnlijk het gedacht heeft iedereen in te enten om de epidemie te controleren.

 

Maar het lijkt me logisch dat eens deze onder controle is en even ingeburgerd is dan de griep (want corona zal ook gewoon een virale ziekte zijn dat blijft), denk ik wel dat men een gelijkaardige vaccinatiestrategie gaat toepassen als bij de standaard griep. Allez dat is maar wat ik er van denk natuurlijk.

 

Want op zich zijn er zeer weinig -40ers die moeten opgenomen worden in het ziekenhuis inderdaad.

Link naar reactie
14 uren geleden, Mask zei:

 

Gelijkaardig opgebouwde vaccins? Er zijn nog nooit RNA vaccins gebruikt.  Het is de eerste keer.

 

 

Het is de eerste keer dat deze technologie gebruikt wordt om een vaccin te produceren.

Het is niet de eerste keer dat deze technologie gebruikt wordt in de medische wereld. Men is al jaren succesvol bezig met immuuntherapieën te ontwikkelen voor onder andere kankerbestrijding. Een collega van mij leeft momenteel nog dankzij deze therapie.

 

Waar het in feite om gaat in deze therapie is dat men eiwitten aanmaakt met behulp van mRNA. Normaal gezien gebeurt dit door trial and error en duurt het maanden, zoniet jaren om het juiste eiwit te maken. Zo'n eiwit is enorm complex om op te bouwen en de juiste code zoeken is in feite nattevingerwerk geweest.

 

Door de ontwikkeling van CRISPR én artificiële intelligentie zijn hier gigantische sprongen gemaakt. Enerzijds kan men nu veel sneller DNA en RNA produceren, anderzijds kan men nu véél sneller voorspellen hoe het eiwit er gaat uitzien. Hiermee worden maanden, zoniet jaren uitgespaard.

 

Dit is wat de snelheid van ontwikkeling verklaart. Men had veel sneller kandidaat-vaccins klaar om getest te worden.

 

Door mRNA te gebruiken kan vermeden worden dat verzwakt virus moet ingespoten worden. Men injecteert enkel de code om spike-eiwitten te maken: die uitstulpingen die je ziet op de tekeningen van het virus. Dat zijn de ankers waarmee het virus zich vastzet in je cellen, en het zijn de herkenningspunten voor onze antilichamen om het virus te bestrijden. Het virus zelf of de code ervan komt nog niet in de buurt van het vaccin.

 

Ik weet niet of er ergens een teller loopt van hoeveel mensen er al een vaccin gekregen hebben, maar het moeten er al heel veel zijn. Alleen al Pfizer heeft getest op 44000 mensen. Wereldwijd moeten er al honderdduizenden dosissen verdeeld zijn.

Waakzaamheid is nodig, panikeren niet.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

 

Het is de eerste keer dat deze technologie gebruikt wordt om een vaccin te produceren.

Het is niet de eerste keer dat deze technologie gebruikt wordt in de medische wereld. Men is al jaren succesvol bezig met immuuntherapieën te ontwikkelen voor onder andere kankerbestrijding. Een collega van mij leeft momenteel nog dankzij deze therapie.

 

Waar het in feite om gaat in deze therapie is dat men eiwitten aanmaakt met behulp van mRNA. Normaal gezien gebeurt dit door trial and error en duurt het maanden, zoniet jaren om het juiste eiwit te maken. Zo'n eiwit is enorm complex om op te bouwen en de juiste code zoeken is in feite nattevingerwerk geweest.

 

Door de ontwikkeling van CRISPR én artificiële intelligentie zijn hier gigantische sprongen gemaakt. Enerzijds kan men nu veel sneller DNA en RNA produceren, anderzijds kan men nu véél sneller voorspellen hoe het eiwit er gaat uitzien. Hiermee worden maanden, zoniet jaren uitgespaard.

 

Dit is wat de snelheid van ontwikkeling verklaart. Men had veel sneller kandidaat-vaccins klaar om getest te worden.

 

Door mRNA te gebruiken kan vermeden worden dat verzwakt virus moet ingespoten worden. Men injecteert enkel de code om spike-eiwitten te maken: die uitstulpingen die je ziet op de tekeningen van het virus. Dat zijn de ankers waarmee het virus zich vastzet in je cellen, en het zijn de herkenningspunten voor onze antilichamen om het virus te bestrijden. Het virus zelf of de code ervan komt nog niet in de buurt van het vaccin.

 

Ik weet niet of er ergens een teller loopt van hoeveel mensen er al een vaccin gekregen hebben, maar het moeten er al heel veel zijn. Alleen al Pfizer heeft getest op 44000 mensen. Wereldwijd moeten er al honderdduizenden dosissen verdeeld zijn.

Waakzaamheid is nodig, panikeren niet.

 

Wat je zegt is volledig correct. 

 

Dit is een teller voor België

https://covid-vaccinatie.be/nl

 

Link naar reactie
2 uren geleden, bouncer zei:

Voor mensen buiten de geijkte gedachtegang zijn de mogelijke contouren van een nieuwe wereld al reeds

zichtbaar, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de filosofieen van andere repers, hoe zien jullie de wereld

de komende pakweg tien jaar veranderen, en je eigen leven/werk hierin.

Moeilijk te zeggen, terugkeren naar het oude leventje zal er niet meer in zitten maar het kan volgens mij 2 kanten opgaan. Ofwel een nieuwe roaring 20's met uitspattingen allerhande vanwege de herwonnen vrijheden, of een verder inperken van die vrijheden voor allerhande redenen zoals nieuwe nog gevaarlijker virussen en global warming, beide zaken waar het WHO al voor pleitte. Iets tussenin zie ik niet gebeuren, enkel die 2 uitersten.

Link naar reactie

Grappig dat je over de nieuwe wereld begint 🙂 Dit is een uitermate interessant gesprek op De Nieuwe Wereld met 2 Belgen over Corona en het vaccin, binnen de 20 minuten verklaren ze ook het succes van Japan die het al overwonnen heeft met 50% immuniteit zonder vaccin. 

 

 

Mattias Desmet is een Professor klinische psychologie aan de Universiteit Gent en Sam Brokken is lector gezondheidswetenschappen, beiden zijn uiteraard geen voorstanders van lockdowns en Japan bewijst dat wel.

Link naar reactie
3 uren geleden, bouncer zei:

Voor mensen buiten de geijkte gedachtegang zijn de mogelijke contouren van een nieuwe wereld al reeds

zichtbaar, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de filosofieen van andere repers, hoe zien jullie de wereld

de komende pakweg tien jaar veranderen, en je eigen leven/werk hierin.

 

 

Eerlijk gezegd wil ik de nieuwe wereld niet meemaken. Het zal alleen maar slechter worden. En vooral de groenen-achter-hun-oren gaan nog grote ogen opzetten.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Bonte zei:

Moeilijk te zeggen, terugkeren naar het oude leventje zal er niet meer in zitten maar het kan volgens mij 2 kanten opgaan. Ofwel een nieuwe roaring 20's met uitspattingen allerhande vanwege de herwonnen vrijheden, of een verder inperken van die vrijheden voor allerhande redenen zoals nieuwe nog gevaarlijker virussen en global warming, beide zaken waar het WHO al voor pleitte. Iets tussenin zie ik niet gebeuren, enkel die 2 uitersten.

 

De geschiedenis herhaalt zich, maar nooit op dezelfde manier.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Eerlijk gezegd wil ik de nieuwe wereld niet meemaken. Het zal alleen maar slechter worden. En vooral de groenen-achter-hun-oren gaan nog grote ogen opzetten.

Hangt van je leeftijd af, eenmaal in stroomversnelling kan het snel gaan, nog een leestip voor je van Google

en Microsoft medewerker Kai-fu Lee.

 

image.png.5621c7c7f64dba02320e57aaf96ed8ac.png

 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Eerlijk gezegd wil ik de nieuwe wereld niet meemaken. Het zal alleen maar slechter worden. En vooral de groenen-achter-hun-oren gaan nog grote ogen opzetten.

Goh alleen maar slechter. Dat zou ik niet zo snel zeggen. 

 

Ik denk eerder dat dit iets is dat op deze moment het gevoel geeft alsof het voor altijd gaat meegedragen worden, maar dat het (zoals alles) van tijdelijke aard is. Ik denk dat over  x aantal jaar het dagelijkse leven weer zijn normale gang gaat opnemen, maar dat in de eerste jaren er inderdaad verschillen gaan zijn. Ik zie bv sommige mensen hun mondmasker blijven dragen op drukke plaatsen of dat men minder snel een hand/knuffel/kus geeft als ontmoeting en dergelijke zaken. Maar dat in verloop van de tijd dat weer gaat evolueren naar wat we gewoon waren.

 

Dat lockdowns niet goed zijn voor de mentale gezondheid, is jammerlijk genoeg al meermaals bewezen (en ook in mijn eigen omgeving). Maar ik geloof wel dat deze hun nut hebben in de eerste fases van de epidemie. Het valt alleen te hopen dat de vaccinatie voldoende vlot verloopt en effectief blijkt, zodat deze periode van lockdowns en n-de golf/piek kan overwaaien.

Link naar reactie
41 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De geschiedenis herhaalt zich, maar nooit op dezelfde manier.

Inderdaad.

 

"En vooral de groenen-achter-hun-oren gaan nog grote ogen openzetten" dit hoop ik vooral dat niet werkelijkheid wordt, want ik voel me aangesproken ;) 

 

Maar waarom de gedachte dat het enkel slechter gaat worden?

Is het niet zo dat elke tijdsperiode gewoon met andere problemen te kampen heeft (of gelijkaardige problemen in een ander jasje), maar dat het nu ook niet slechter te noemen is dan pakweg 50 jaar geleden?

Ik zou misschien net het omgekeerde zeggen.

Link naar reactie
6 minuten geleden, kbellon zei:

Inderdaad.

 

"En vooral de groenen-achter-hun-oren gaan nog grote ogen openzetten" dit hoop ik vooral dat niet werkelijkheid wordt, want ik voel me aangesproken ;) 

 

Maar waarom de gedachte dat het enkel slechter gaat worden?

Is het niet zo dat elke tijdsperiode gewoon met andere problemen te kampen heeft (of gelijkaardige problemen in een ander jasje), maar dat het nu ook niet slechter te noemen is dan pakweg 50 jaar geleden?

Ik zou misschien net het omgekeerde zeggen.

 

De jongeren van nu ( 15- 25 ) zijn de toekomst, digitalisering processen zijn gewoon een dagelijkse realiteit, en

zullen minder weerstand bieden aan de aanpassingen die dit met zich mee gaan brengen.

In verdere fases gaat het financieel systeem ook op de schop met o.a. het verder uitrollen van digitale currencies

vanwege het onhoudbare bank systeem, hierin zit natuurlijk de weerbarstigheid, ouderen met bezit en jongeren

met een universeel basisinkomen.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

Grappig dat je over de nieuwe wereld begint 🙂 Dit is een uitermate interessant gesprek op De Nieuwe Wereld met 2 Belgen over Corona en het vaccin, binnen de 20 minuten verklaren ze ook het succes van Japan die het al overwonnen heeft met 50% immuniteit zonder vaccin. 

 

 

Mattias Desmet is een Professor klinische psychologie aan de Universiteit Gent en Sam Brokken is lector gezondheidswetenschappen, beiden zijn uiteraard geen voorstanders van lockdowns en Japan bewijst dat wel.

 

Verplichte kost Peter, had je deze ook gezien?, herkenbaar.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, bouncer zei:

 

Verplichte kost Peter, had je deze ook gezien?, herkenbaar.

 

 

Jaah, makkelijk voor die politiekers, hun loon loopt door terwijl ze tegelijk zoveel mensen het faillissement in duwen. Daarom dat werken een grondrecht is dat een regering niet opeens zou mogen verbieden.

 

En allemaal voor niets, door de lockdowns en andere maatregelen hebben ze het zwaartepunt van de epidemie verplaatst van de actieve bevolking (waar die normaal zit) naar de rusthuizen en andere mensen die zware zorg nodig hebben. Alsof dit de eerste coronavirus epidemie is van de laatste 100 jaar, dat gebeurt met regelmaat.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

 

De geschiedenis herhaalt zich, maar nooit op dezelfde manier.

 

Dat heb je van de almanak!

(want de geschiedenis herhaalt zich niet)

 

Of de corona-epidemnie de wereld zal veranderen? Daarover liet Johan Braeckman (filosoof UGent) net zijn licht schijnen:
Ik denk het niet. Misschien dat thuiswerk – of een mengvorm – zal blijven. Of dat we elkaar anders zullen begroeten, niet meer kussen of knuffelen. Dat zijn geen grote veranderingen. Fundamenteel zal het wellicht blijven zoals het was, denk ik. Geef het nog een jaar, dan heeft de crisis twee jaar geduurd. Dat is nu ook weer niet overdreven lang, hè. Jammer genoeg zijn er wel veel doden gevallen, maar ik ben geen doemdenker. De wereld is niet aan het vergaan. Integendeel. We gaan hier beter uitkomen, niet zwakker.
Ik kan mij daar wel in vinden.

 

Link naar reactie
Op 16/1/2021 om 14:46, Tanuki zei:

Men is al jaren succesvol bezig met immuuntherapieën te ontwikkelen voor onder andere kankerbestrijding. Een collega van mij leeft momenteel nog dankzij deze therapie.

 

Men mag dan al jaren immuuntherapieën aan het ontwikkelen zijn, laten uitschijnen alsof immuuntherapieën op basis van RNA technologie al jaren gebruikt worden is de waarheid geweld aandoen denk ik.

 

En je bent appelen met peren aan het vergelijken. Er is een hemelsbreed verschil tussen experimentele geneesmiddelen toedienen aan kankerpatienten die weinig betere alternatieven hebben en een experimenteel geneesmiddelen toedienen aan miljoenen gezonde personen die daar eigenlijk geen nood aan hebben.

 

Er zijn voldoende hooggekwalificeerde personen die veel beter dan wij hier allemaal samen kunnen uitleggen wat dat spuitje juist doet en wat de mogelijke implicaties daarvan kunnen zijn. Hun stem wordt totaal genegeerd op de reguliere kanalen en je kan ze alleen maar vinden op de alternatieve sites, waar ze dan weggelachen kunnen worden, want ja, wie gelooft er nou al dat gebazel op het internet.

Link naar reactie
Op 16/1/2021 om 09:33, Bonte zei:

Groepsimmuniteit via vaccinatie zal toch niet lukken want je ....

 

Groepsimmuniteit, groepsimmuniteit...

Als je toch logisch wil redeneren Bonte:

We zitten nu een jaar met het coronavirus. Als de cijfers die ze ons geven kloppen, dan zijn er momenteel wereldwijd meer dan 95 miljoen besmettingen vastgesteld en 2 miljoen sterfgevallen.

Dat is dus een sterftecijfer van iets meer dan 2 %

Dan heb je nog een groep die daar zwaar ziek van is, waar intensieve zorgen voor nodig zijn en die daar blijvende letsels aan overhouden. Maar de overgrote meerderheid heeft daar ofwel totaal geen last van, ofwel ervaart het als een lichte griep, of ervaart het als een zware griep.

Nu, na 95 miljoen besmettingen, kun je enkel maar concluderen dat als groep we vrij immuun zijn.

Die groepsimmuniteit is vanaf het begin zo geweest. Die groepsimmuniteit zelf is niet gegroeid. Het enige wat er gegroeid is, is ons zicht in welke mate er groepsimmuniteit is.

Op basis van deze cijfers is er helemaal geen vaccinatie voor de totale bevolking nodig.

De overgrote meerderheid heeft er geen of weinig last van. Die hebben geen vaccin nodig en die moeten zich ook niet laten vaccineren omwille van hun medemensen want vaccinatie neemt de besmettelijkheid niet weg volgens onze experten.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Mask zei:

 

Op basis van deze cijfers is er helemaal geen vaccinatie voor de totale bevolking nodig.

De overgrote meerderheid heeft er geen of weinig last van. Die hebben geen vaccin nodig en die moeten zich ook niet laten vaccineren omwille van hun medemensen want vaccinatie neemt de besmettelijkheid niet weg volgens onze experten.

 

 

Het is maar wat je geen last noemt, uit de statistieken komt nu naar voren dat in Nederland de oversterfte in 2020 de hoogste was sinds de oorlog. Dit gaat dus om het aantal doden per 100.000 inwoners. Ik neem aan dat Belgie soortgelijke cijfers kent.  

 

 

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/14/sinds-de-oorlog-overleden-er-niet-zo-veel-mensen-als-in-2020-2-a4027648

 

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/gezondheid-in-coronatijd

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, retep zei:

Het is maar wat je geen last noemt, uit de statistieken komt nu naar voren dat in Nederland de oversterfte in 2020 de hoogste was sinds de oorlog.

 

Ah, da's ook lang geleden retep...

 

Wat ik "geen last" noem zijn al die personen die te horen gekregen hebben dat ze besmet waren met het corona virus, maar dat nooit zouden geweten hebben moesten ze het hen niet gezegd hebben. Dat zijn er toch wel heel wat.

 

Dat we het voorbije jaar meer sterfgevallen gehad hebben dan anders ga ik zeker niet ontkennen. Ik heb ook corona besmettingen in mijn direkte omgeving gehad en jammer genoeg ook meer dan één overlijden.

 

Maar dat grote sterftecijfer is voornamelijk te wijten aan de eerste golf en enkel aan personen ouder dan 45.

Beneden de 45 jaar is er totaal geen verschil met andere jaren en de tweede golf is minder erg dan de eerste.

Dat de tweede golf minder erg is zou je kunnen zien als een bewijs dat de maatregelen die ze nemen helpen, maar het kan evengoed zo zijn dat het gewoon is omdat er al een heel deel van de personen die er nu eenmaal aan moesten bezwijken al in de eerste golf overleden zijn.

Ik zie het nut niet om een ganse bevolking te vaccineren.

 

Grafieken van sterftecijfers voor gans Europa van de voorbije 4 jaar per leeftijdscategorie ( Euromomo - European mortality monitoring) :

 

charts-pooled-by-age-group.thumb.png.d16345f60f80accff2f155a92f18b181.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...