Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

56 minuten geleden, Bonte zei:

Ik zou graag de Joods Orthodoxe cijfers eens willen zien, die hebben vanaf het begin die regels niet of nauwelijks gevolgd dus er zou een extreem groot verschil moeten zijn met de rest van het land.

 

We weten dat die er zijn.

In de joodse wijk in Antwerpen waren meer besmettingen vastgesteld. Als ik me goed  herinner 3 tot 4 keer meer.

Daarom moesten ze zich een tijd geleden laten testen.

Link naar reactie
16 uren geleden, Hamirubi zei:

Welk verschil verwacht je precies, Peter?

 

Het gaat er hem om dat iedereen de regels volgt, om zodoende de besmettingen met het virus te doen stoppen.

Het virus stoppen kan niet, dat zou ondertussen voor iedereen toch duidelijk moeten zijn.

Daar is ondertussen ook al een consensus over in de wetenschap. 89% van de wetenschappers vindt het waarschijnlijk dat het virus endemisch (verkoudheid) wordt wanneer uiteindelijk iedereen het gehad heeft. Het virus stoppen lijkt ook voor hen onmogelijk.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2

 

Van die cijfers verwacht ik 4 keer meer doden volgens leeftijd, waarvoor doen we het anders? Om enkel die pieken te vermijden is de schade van de maatregelen veel te groot, de media zit met een vergrootglas op elke corona patiënt en dan worden er verkeerde beslissingen genomen.

Link naar reactie
6 uren geleden, Bonte zei:

Ik zou graag de Joods Orthodoxe cijfers eens willen zien, die hebben vanaf het begin die regels niet of nauwelijks gevolgd dus er zou een extreem groot verschil moeten zijn met de rest van het land.

 

In de nederlandse bible belt piekte de corona besmettingen. Daar dacht men zonder problemen met zijn honderden of duizenden in kerkgebouwen te kunnen zitten en en masse bij elkaar op bezoek te gaan. Groepsimmuniteit hebben de zwarte kousen, ondanks gods zege, nog niet  bereikt.....

 

https://www.rd.nl/artikel/904247-tweede-golf-corona-spoelt-over-biblebelt

Link naar reactie
1 uur terug, retep zei:

 

In de nederlandse bible belt piekte de corona besmettingen. Daar dacht men zonder problemen met zijn honderden of duizenden in kerkgebouwen te kunnen zitten en en masse bij elkaar op bezoek te gaan. Groepsimmuniteit hebben de zwarte kousen, ondanks gods zege, nog niet  bereikt.....

 

https://www.rd.nl/artikel/904247-tweede-golf-corona-spoelt-over-biblebelt

 

Ze tonen enkel de zwaarst getroffen gemeenten in die 3 maanden. Hoeveel gemeenten zitten er in de Bijbelgordel, 100?  Er zijn ook gemeenten buiten die gordel die 3-4 keer meer doden hebben dan gemiddeld, dat bewijst niets. Dat artikel is dus weeral een spelletje rammelen met statistieken.

 

Ik denk dat een jaar 2020 gemiddelde van alle gemeenten van de bijbelgordel een eerlijke vergelijking zou zijn, eventueel beperken tot een groep gemeentes met de grootste concentratie gereformeerden. Om helemaal correct te zijn moet je dan natuurlijk ook rekening houden met leeftijden en bevolking per m2. Correcte vergelijkingen doen via statistieken is veel werk.

 

De Bijbelgordel:

Sgpstemmen1.png

 

 

besmet.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, Bonte zei:

 

Ze tonen enkel de zwaarst getroffen gemeenten in die 3 maanden. Hoeveel gemeenten zitten er in de Bijbelgordel, 100?  Er zijn ook gemeenten buiten die gordel die 3-4 keer meer doden hebben dan gemiddeld, dat bewijst niets. Dat artikel is dus weeral een spelletje rammelen met statistieken.

 

Ik denk dat een jaar 2020 gemiddelde van alle gemeenten van de bijbelgordel een eerlijke vergelijking zou zijn, eventueel beperken tot een groep gemeentes met de grootste concentratie gereformeerden. Om helemaal correct te zijn moet je dan natuurlijk ook rekening houden met leeftijden en bevolking per m2. Correcte vergelijkingen doen via statistieken is veel werk.

 

De Bijbelgordel:

Sgpstemmen1.png

 

 

besmet.jpg

 

Ga je nu werkelijk elke bron, elk artikel, elk cijfer die ik post betwisten ? Het artikel was uit het Reformatisch Dagblad, ZE zijn de krant van de zwarte kousen zelf. Er zijn 42 gemeenten in de nederlandse bible belt.

 

Het RIVM concludeert dat negen van de tien grootste coronabrandhaarden van Nederland christelijke gemeenten zijn en veertien van de twintig. Een gemeente is christelijk volgens het RIVM als tenminste 15 procent van de inwoners op de SGP of ChristenUnie stemt. Daarvan zijn er 42 in Nederland (van in totaal 355 gemeenten).

Urk, Bunschoten, Altena, Wierden, Woudenberg, Zaltbommel, Rhenen, Veenendaal, allemaal in de top 10 van coronabrandhaarden, allemaal christelijk. Susan van den Hof, epidemioloog bij het RIVM, vindt het opvallend en zegt heel voorzichtig in Trouw: “Zorgwekkend is wat overdreven, maar we zien deze trend wel. En daarom lijkt het me goed, zonder stigmatiserend te willen zijn, om het te benoemen.”

Ze ziet de oorzaak in de grote gezinnen met veel thuiswonende kinderen, die elkaar besmetten, maar ook in het werk, dat ze vaak allemaal in hetzelfde dorp doen. Ook scholieren spelen een rol. “Leerlingen van reformatorische scholen komen uit verschillende gemeenten bij elkaar en kunnen met hun reisgedrag voor een grote verspreiding zorgen.” Kerkbezoek zou het probleem niet zijn, als iedereen zich aan de regels houdt, denkt Van den Hof. Maar het is wel duidelijk dat dat op de bible belt niet echt gebeurt.

 

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2376410/9-van-de-10-coronabrandhaarden-ligt-op-de-bible-belt.html

Link naar reactie
27 minuten geleden, Peter Motte zei:

Niemand heeft er belang bij de economie de nek om te wringen.

Het is te gek eigenlijk, dat al die complotdenkers niet beseffen dat hun redeneringen vol tegenstrijdigheden zitten.

 

Tja, in nederland zijn de leiders van de complotdenkers (Wilem Engel en Jeroen Pols)een dansleraar en een tot 5 jaar cel veroordeelde drugscrimineel. De radicaliteit van deze complotdenkers staat imo een gedegen discussie over maatregelen in de weg. Wanneer mogen de middelbare scholen weer open, wanneer gaat de avondklok afgeschaft worden? Engel en Pols geven in principe door hun extreme gedrag de overheid de ruimte om steeds restrictiever op te treden.

 

Overigens kun je de corona crisis ook als een katalysator zien die al aanwezige weerzin tov politici/overheid tot ontploffing doet komen.

 

https://www.trouw.nl/verdieping/de-coronacrisis-zet-complotdenkers-aan-tot-actie-hoe-zorgwekkend-is-dat~b470b327/

Link naar reactie
39 minuten geleden, retep zei:

 

Ga je nu werkelijk elke bron, elk artikel, elk cijfer die ik post betwisten ? Het artikel was uit het Reformatisch Dagblad, ZE zijn de krant van de zwarte kousen zelf. Er zijn 42 gemeenten in de nederlandse bible belt.

 

Het RIVM concludeert dat negen van de tien grootste coronabrandhaarden van Nederland christelijke gemeenten zijn en veertien van de twintig. Een gemeente is christelijk volgens het RIVM als tenminste 15 procent van de inwoners op de SGP of ChristenUnie stemt. Daarvan zijn er 42 in Nederland (van in totaal 355 gemeenten).

Urk, Bunschoten, Altena, Wierden, Woudenberg, Zaltbommel, Rhenen, Veenendaal, allemaal in de top 10 van coronabrandhaarden, allemaal christelijk. Susan van den Hof, epidemioloog bij het RIVM, vindt het opvallend en zegt heel voorzichtig in Trouw: “Zorgwekkend is wat overdreven, maar we zien deze trend wel. En daarom lijkt het me goed, zonder stigmatiserend te willen zijn, om het te benoemen.”

Ze ziet de oorzaak in de grote gezinnen met veel thuiswonende kinderen, die elkaar besmetten, maar ook in het werk, dat ze vaak allemaal in hetzelfde dorp doen. Ook scholieren spelen een rol. “Leerlingen van reformatorische scholen komen uit verschillende gemeenten bij elkaar en kunnen met hun reisgedrag voor een grote verspreiding zorgen.” Kerkbezoek zou het probleem niet zijn, als iedereen zich aan de regels houdt, denkt Van den Hof. Maar het is wel duidelijk dat dat op de bible belt niet echt gebeurt.

 

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2376410/9-van-de-10-coronabrandhaarden-ligt-op-de-bible-belt.html

 

Dat betwist ik totaal niet, als ze de regels niet volgen en door de grote multigeneratie gezinnen zullen ze meer besmettingen hebben. Dat zien we hier ook bij Moslims en Joden, die leven met 6 kinderen nog samen met opa en oma in hetzelfde huis of complex. Dat is wel het stukje van de religieuzen waar ik nog wat jaloers op ben.

 

De vraag is of dit gegeven zich doorzet in de ziekenhuisopnames en sterfgevallen van het jaar 2020, dat is minder duidelijk. Het zou een mooi vergelijkpunt zijn om te kijken of lockdowns buiten de piekmomenten wel zo'n groot verschil maken.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Bonte zei:

 

De vraag is of dit gegeven zich doorzet in de ziekenhuisopnames en sterfgevallen van het jaar 2020, dat is minder duidelijk. Het zou een mooi vergelijkpunt zijn om te kijken of lockdowns buiten de piekmomenten wel zo'n groot verschil maken.

 

De streng christelijke gemeenschap in nederland is te klein om voor een sterke stijging in sterfte dan wel ziekenhuis opnames te zorgen.  Het is wel een duidelijke indicator om aan te geven wat er gebeurt als een aantal regels niet of minder goed worden nageleefd.

Link naar reactie
2 uren geleden, retep zei:

De streng christelijke gemeenschap in nederland is te klein om voor een sterke stijging in sterfte dan wel ziekenhuis opnames te zorgen.  Het is wel een duidelijke indicator om aan te geven wat er gebeurt als een aantal regels niet of minder goed worden nageleefd.

Natuurlijk zijn er meer besmettingen, dat is net de bedoeling ook van mijn voorstel voor grote zomerfestivals.

 

Je kunt wel de totale Covid sterfgevallen per 100.000 bekijken, dat is voor Nederland 85.

Voor Urk is dat 60

Katwijk 75

Bunschoten 100

Alblasserdam 90

Altena 130

Zaltbommel 144

Rhenen 90

Veenendaal 105

Molenlanden 55

Krimpen aan den IJssel 194

 

Op het eerste gezicht meer dan gemiddeld maar dit zijn wel de zwaarst getroffen gemeenten in de Bijbelgordel, bv in Oss zijn er ook 135 doden en die zit niet in de Bijbelgordel. Meierijstad 200 enz. Er zijn veel factoren die de cijfers beïnvloeden zoals de leeftijdspiramide en bv een concentratie aan rusthuizen in die bepaalde gemeente. Voorlopig zie ik dus geen groot verschil al is dit natuurlijk geen grondig onderzoek.

 

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/gemeente/GM1959/sterfte

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Niemand heeft er belang bij de economie de nek om te wringen.

Het is te gek eigenlijk, dat al die complotdenkers niet beseffen dat hun redeneringen vol tegenstrijdigheden zitten.

En toch doen ze het, niettegenstaande we weten dat dit voor een onnoemelijk aantal doden zal zorgen in de 3de wereld. Als je logisch nadenkt heb je gelijk, niemand heeft er belang bij de economie de nek om te wringen. Ook nu niet.

 

Wereldeconomen dromen wel al decennia van een grote crisis waarbij ze alles eens zouden kunnen omgooien in een groot experiment. Ze noemen het de Great Reset of ook wel Build Back Better als de politieke slogan. We gaan zien of ze het zal lukken maar ik heb er geen goed oog in of het dan allemaal zoveel beter zal zijn.

https://www.weforum.org/great-reset/

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

Wereldeconomen dromen wel al decennia van een grote crisis waarbij ze alles eens zouden kunnen omgooien in een groot experiment. Ze noemen het de Great Reset of ook wel Build Back Better als de politieke slogan. We gaan zien of ze het zal lukken maar ik heb er geen goed oog in of het dan allemaal zoveel beter zal zijn.

https://www.weforum.org/great-reset/

 

Wat jij zegt is wel een interpretatie in een bepaalde richting van The Great Reset.

Mijn ervaring is dat zulke groots opgezette plannen en ideeën zelden tot iets concreets leiden.

Link naar reactie
4 uren geleden, Bonte zei:

Natuurlijk zijn er meer besmettingen, dat is net de bedoeling ook van mijn voorstel voor grote zomerfestivals.

 

Je kunt wel de totale Covid sterfgevallen per 100.000 bekijken, dat is voor Nederland 85.

Voor Urk is dat 60

Katwijk 75

Bunschoten 100

Alblasserdam 90

Altena 130

Zaltbommel 144

Rhenen 90

Veenendaal 105

Molenlanden 55

Krimpen aan den IJssel 194

 

Op het eerste gezicht meer dan gemiddeld maar dit zijn wel de zwaarst getroffen gemeenten in de Bijbelgordel, bv in Oss zijn er ook 135 doden en die zit niet in de Bijbelgordel. Meierijstad 200 enz. Er zijn veel factoren die de cijfers beïnvloeden zoals de leeftijdspiramide en bv een concentratie aan rusthuizen in die bepaalde gemeente. Voorlopig zie ik dus geen groot verschil al is dit natuurlijk geen grondig onderzoek.

 

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/gemeente/GM1959/sterfte

 

 

Brabant kende meer doden wegens het carnaval. De meeste mensen in de bible belt zijn niet streng gelovig, daarom is de impact van het gedrag van de zwarte kousen minder dan wanneer ze 80-90 % van de bevolking uit zouden maken.

Link naar reactie

Herstel-NL is een halfslachtige poging iets te doen wat op een halve lockdown gelijkt wat uiteraard niet kan.

 

We moeten met dat nieuwe virus leren leven, vaccins worden ingehaald door varianten, er is geen piek in ziekenhuisopnames, the curve is flattened, er is betere verzorging en zelfs geen stijging in doden momenteel. Gewoon open doen en gaan met de banaan. 

Link naar reactie
Op 12/2/2021 om 10:05, Peter Motte zei:

Het lijkt me van een zwaar gebrek aan inzicht in zelfmoord te getuigen om de oorzaak van een zelfmoord volledig in de schoenen van de corona-maatregelen te willen schuiven.

Zo'n zelfmoord is meer een handige anekdote om de worden gebruikt door tegenstanders van corona-maatregelen, dan dat het de echte aard van het probleem blootlegt.

Mijn zuster is trouwens ook kapper, en heeft nog geen zelfmoord gepleegd.

Als die lockdown-maatregelen mee te maken hebben met die zelfmorod, dan zouden we een epidemie van zelfmoorden zien.

 

In dit geval was het puur Corona maatregelen, 6 maanden geleden zwaar depressief geworden door verplicht telewerk, z'n vrouw heeft een kapperszaak en nog inwonende kinderen met elk hun corona problemen. Een dodelijke combinatie zo blijkt.

 

Vandaag begon m'n eigen vader te flippen verdorie, gelukkig is er hier geen klif in de buurt of m'n ouders kwamen in de krant. Er zijn hier natuurlijk nog wel factoren die spelen zoals m'n herstellende moeder, maar op z'n 82 gaan we nu voor het eerst kijken om hem op medicatie te zetten voor z'n stress. Die man zit te wenen en ik mag van hem niet in de buurt komen vanwege schrik voor corona, achterlijker dan dit mag het toch niet worden hoor.

 

Zelfmoord preventie is overbelast, relatietherapeuten, psychologen, jongerenhulp, alles zit vol tot en met de wachtlijsten. Dan moet de economische klap nog komen, dat is enorm gekoppeld aan zelfmoorden. In m'n familie is iemand met een klein restaurant die hij zelfstandig runt. Als de bescherming tegen failissementen stopt (nu ongeveer?) dan is het de planning om persoonlijk failliet te gaan want er is geen andere uitweg. Hij is niet het type om de stap te zetten maar ik vrees dat 2021 een verschrikkelijk jaar zal worden, zowel hier als in landen waar corona als ziekte sowieso een non-issue is.

 

Ik blijf met verbazing kijken naar de vorm van zelfverminking die we onze gemeenschap en wereld aandoen in heel die crisis.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Bonte zei:

We moeten met dat nieuwe virus leren leven, vaccins worden ingehaald door varianten, er is geen piek in ziekenhuisopnames, the curve is flattened, er is betere verzorging en zelfs geen stijging in doden momenteel. Gewoon open doen en gaan met de banaan. 

 

Wanneer 70 % van de bevolking is gevaccineerd zal ik deze redenering volgen.  😉 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Eemis zei:

Wanneer 70 % van de bevolking is gevaccineerd zal ik deze redenering volgen.  😉 

Wat ga je dan doen als er covid varianten komen waar het vaccin niet tegen werkt? 

 

Dat is waarschijnlijk al het geval met de Zuid Afrikaanse versie en sowieso onvermijdelijk eenmaal de vaccinaties vorderen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Bonte zei:

Wat ga je dan doen als er covid varianten komen waar het vaccin niet tegen werkt? 

 

Dat is waarschijnlijk al het geval met de Zuid Afrikaanse versie en sowieso onvermijdelijk eenmaal de vaccinaties vorderen.


"Exotische varianten maken zieker, maar slaan vaccins niet knock-out

Zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen inenten is daarom het beste wapen tegen de varianten, maar daarvoor moeten de spuitjes natuurlijk wel beschikbaar zijn. Ondertussen komt het erop aan de circulatie van het virus zo laag mogelijk te houden."

 

https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/algemeen/exotische-varianten-maken-zieker-maar-slaan-vaccins-niet-knock-out/10279503.html

Link naar reactie
1 minuut geleden, Eemis zei:

"Exotische varianten maken zieker, maar slaan vaccins niet knock-out

Zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen inenten is daarom het beste wapen tegen de varianten, maar daarvoor moeten de spuitjes natuurlijk wel beschikbaar zijn. Ondertussen komt het erop aan de circulatie van het virus zo laag mogelijk te houden."

 

https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/algemeen/exotische-varianten-maken-zieker-maar-slaan-vaccins-niet-knock-out/10279503.html

Voorlopig ja, virussen kunnen maar resistent worden tegen een vaccin als voldoende mensen gevaccineerd worden. Dat is zo de eeuwige strijd, hoe meer je vaccineert hoe meer resistentie je kweekt.

 

Niet helemaal hetzelfde maar als je antibiotica niet gebruikt kunnen bacteriën er ook niet resistent tegen worden, dat gebeurt maar als je die soort antibiotica meer gebruikt. 

Link naar reactie

Dat is toch een belachelijke uitleg : een bacterie of een virus is resistent geworden tegen...

Het is juist andersom: een antibiotica of een vaccin dekt niet meer de nieuwe varianten en zou moeten aangepast worden.

Zonder vaccin of antibiotica muteren die virussen en bacteriën evenzeer.

Link naar reactie
6 uren geleden, Mask zei:

Dat is toch een belachelijke uitleg : een bacterie of een virus is resistent geworden tegen...

Het is juist andersom: een antibiotica of een vaccin dekt niet meer de nieuwe varianten en zou moeten aangepast worden.

Zonder vaccin of antibiotica muteren die virussen en bacteriën evenzeer.

Zonder vaccin is er geen vaccin om resistent tegen te worden.

 

Een coronavirus muteert bij elke besmetting en dan zorgt evolutie voor de rest. De versie die het makkelijkst kan besmetten krijgt de overhand en die variant wordt dan dominant.

 

Als iedereen al besmet is geweest en immuniteit heeft opgebouwd zal het virus zo evolueren dat het die eerste klanten opnieuw kan besmetten, meestal met minder zware gevolgen omdat er een sterke kruisimmuniteit is van de vorige keer.

 

Als je iedereen inent met een vaccin zal het virus evolueren om dat vaccin te omzeilen zodat die terug besmet kunnen worden, hoe meer mensen je vaccineert hoe vlugger het virus zal moeten muteren om die te omzeilen.

Een vaccin concentreert zich maar op stukjes van het virus dus is er nauwelijks sprake van kruisimmuniteit zoals bij een besmetting, je hebt dan opnieuw kans om even ziek te worden.

 

Dus ja, hoe meer je vaccineert, hoe vlugger het virus resistent zal worden omdat er te weinig vatbare mensen overblijven. Het is een simpel mechanisme gebaseerd op evolutie.

Link naar reactie

Er zit een fout in je redenering: als een gemuteerde variant niet meer door een vaccin kan worden bestreden, dan kan zo'n gemuteerde variant ook niet worden bestreden door groepsimmuniteit of als je zelf immuun zou zijn geworden door een eerdere besmetting.

Met andere woorden: een vaccin is nog altijd beter dan geen vaccin.

 

Bovendien: als het vaccineren het verspreiden van het virus tegenwerkt, dan werkt het ook het muteren van het virus tegen.

Dus ook in dat geval is vaccineren nog altijd beter dan niet vaccineren.

Het is tenslotte toeval dat het virus muteert op zo'n manier dat het bestand wordt tegen het vaccin of tegen het immuun geworden immuunsysteem.

Het virus doet dat immers niet bewust, het is louter toeval dat het muteert en op welke manier het muteert.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

Er zit een fout in je redenering: als een gemuteerde variant niet meer door een vaccin kan worden bestreden, dan kan zo'n gemuteerde variant ook niet worden bestreden door groepsimmuniteit of als je zelf immuun zou zijn geworden door een eerdere besmetting.

Met andere woorden: een vaccin is nog altijd beter dan geen vaccin.

Dat hangt af van je leeftijd, vanaf dat je ene keer besmet wordt is je eigen immuniteit beter dan een vaccin. Er gaan ook zoveel varianten komen dat een vaccin er maar enkele kan voorzien, waardoor het makkelijk omzeilt kan worden.

 

Covid is een verkoudheid, tot nu toe bestonden daartegen geen vaccins omdat het ronduit nutteloos was die te ontwikkelen. Het is een ongelijke strijd omdat die teveel muteren. Nu kan het opeens wel omdat er zoveel angst is, geld en ze kunnen zich tijdelijk richten op die ene versie.

 

Het virus uitroeien door groepsimmuniteit is onmogelijk, zie mijn link naar 90% van alle wetenschappers.

Link naar reactie
17 uren geleden, Bonte zei:

Als je iedereen inent met een vaccin zal het virus evolueren om dat vaccin te omzeilen zodat die terug besmet kunnen worden, hoe meer mensen je vaccineert hoe vlugger het virus zal moeten muteren om die te omzeilen.

 

Je geeft de indruk dat je denkt dat het gebruik van vaccins virussen doet muteren in bepaalde varianten die er anders niet zouden zijn. En da's niet waar.

 

Virussen hebben een drager nodig om te 'overleven' . En dat kan zowel mens, dier als plant zijn.

Voor het virus is de ideale toestand dan ook dat het virus geen nadelen ondervindt van de drager en de drager geen nadelen van het virus, zodat drager en virus in symbiose kunnen samengaan. En het virus voor de drager uiteindelijk niet meer dan een soort van parasiet wordt.  

 

Dat evolueren van schadelijk naar onschadelijk gebeurt aan de twee kanten.

Enerzijds aan de kant van het virus door het constant muteren van het virus en anderzijds aan de kant van de groep van dragers doordat de individuen in de groep die er niet tegen bestand zijn uitgeschakeld worden.

Een virus kan nooit fataal zijn voor 100% van de bevolking. Anders zouden we al lang uitgestorven zijn.

(Tenzij het man-made is. Daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur steken.)

Link naar reactie
23 uren geleden, Bonte zei:

Wat ga je dan doen als er covid varianten komen waar het vaccin niet tegen werkt? 

 

 

Een virus muteert, of maakt kans daartoe, wanneer  het zichzelf laat voortcopiëren door z'n gastheer. Hoe meer het virus zich kan verspreiden, hoe meer kans op mutaties. Een vaccin zorgt ervoor dat een virus zich niet kan voortcopiëren.

Ergo: hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans op mutaties.

Vergelijk het met een kernreactor: hoe meer regelstaven (vaccins), hoe trager het proces verloopt. Trek de regelstaven weg en de reactor slaat op hol.

 

Dat die mutaties er uiteindelijk toch komen zal waarschijnlijk niet te vermijden zijn, maar dan past men de vaccins gewoon aan zoals ze dat nu al met de griep doen. Het grote voordeel aan mRNA-vaccins is dat men dit vrij snel kan doen.
De reden trouwens dat griep een wederkerend probleem blijft is dat deze zich vrij snel kan muteren (sneller dan covid blijkbaar) én dat in verhouding maar weinig mensen zich laten vaccineren tegen griep.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Mask zei:

Je geeft de indruk dat je denkt dat het gebruik van vaccins virussen doet muteren in bepaalde varianten die er anders niet zouden zijn. En da's niet waar.

Dat is inderdaad zo, virussen muteren gewoon altijd. Wat ik bedoel is dat de mutaties die bestand zijn tegen het vaccin vlugger dominant zullen worden eenmaal er veel mensen ingeënt zullen zijn. Hetzelfde gebeurt ook als veel mensen immuun zijn door besmetting, dan wordt de mutatie die deze mensen kan her-besmetten dominant.

 

1 uur terug, Mask zei:

Virussen hebben een drager nodig om te 'overleven' . En dat kan zowel mens, dier als plant zijn.

Voor het virus is de ideale toestand dan ook dat het virus geen nadelen ondervindt van de drager en de drager geen nadelen van het virus, zodat drager en virus in symbiose kunnen samengaan. En het virus voor de drager uiteindelijk niet meer dan een soort van parasiet wordt.  

 

Dat evolueren van schadelijk naar onschadelijk gebeurt aan de twee kanten.

Enerzijds aan de kant van het virus door het constant muteren van het virus en anderzijds aan de kant van de groep van dragers doordat de individuen in de groep die er niet tegen bestand zijn uitgeschakeld worden.

Een virus kan nooit fataal zijn voor 100% van de bevolking. Anders zouden we al lang uitgestorven zijn.

Ook volledig correct, dat is de gangbare theorie.

 

Men gaat ervan uit dat de mutaties met verloop van tijd meer besmettelijk en minder dodelijk worden omdat het virus daar evolutionair voordeel mee heeft. Het lijkt me tegelijk ook logisch dat mensen met een besmetting zonder symptomen een variant kunnen hebben die minder dodelijk is. De huidige fixatie op alles en iedereen die positief test zonder ziek te zijn vind ik dus contraproductief, want zo hou je net die ongevaarlijke variant tegen samen met de gevaarlijke. De Chinezen hebben ondertussen al lang het licht gezien in deze, die testen enkel mensen die duidelijk ziek zijn en organiseren feestjes voor de jeugd, op die manier propageer je de minder gevaarlijke variant en bereik je vlugger een tijdelijke groepsimmuniteit.

 

Door lockdowns te plaatsen op iedereen beschouw je de gevaarlijke en ongevaarlijke varianten als gelijkwaardig en hou je die evolutie tegen. Persoonlijk denk ik dus dat een lockdown die evolutie naar een minder gevaarlijk variant nadelig beïnvloedt heeft, een virus zal makkelijker muteren naar iets ongevaarlijks als het op korte termijn veel mensen kan besmetten waarbij enkel de zieke mensen zich afzonderen. Zoals we dus altijd al gedaan hebben bij een virale epidemie, enkel de zieken thuis houden en de rest laat je gerust. In deze theorie hebben we door de lockdown dus meer mensen dood gemaakt dan zonder algemene lockdown.

 

De lockdown diende om tijd te rekken tot aan het vaccin, maar die vaccins worden op korte termijn nutteloos door nieuwe mutaties van het virus. Vaccins zijn dus niet de grote redding en we hebben tegelijk geen grote evolutie naar een minder gevaarlijke virus variant. Alles was voor niets, het wordt gewoon tijd om dat toe te geven, de wonden te likken en verder te gaan. Maar dat blijkt een lastige stap om te zetten voor zowel politiekers, TV-vaccinologen als de bevolking.

 

 

 

"China’s official reports on the number of coronavirus infections have not been including people who have tested positive for the virus but who have no symptoms."

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00434-5

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tanuki zei:

Een virus muteert, of maakt kans daartoe, wanneer  het zichzelf laat voortcopiëren door z'n gastheer. Hoe meer het virus zich kan verspreiden, hoe meer kans op mutaties. Een vaccin zorgt ervoor dat een virus zich niet kan voortcopiëren.

Ergo: hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans op mutaties.

Vergelijk het met een kernreactor: hoe meer regelstaven (vaccins), hoe trager het proces verloopt. Trek de regelstaven weg en de reactor slaat op hol.

 

Dat die mutaties er uiteindelijk toch komen zal waarschijnlijk niet te vermijden zijn, maar dan past men de vaccins gewoon aan zoals ze dat nu al met de griep doen. Het grote voordeel aan mRNA-vaccins is dat men dit vrij snel kan doen.
De reden trouwens dat griep een wederkerend probleem blijft is dat deze zich vrij snel kan muteren (sneller dan covid blijkbaar) én dat in verhouding maar weinig mensen zich laten vaccineren tegen griep.

 

Uiteraard, maar ze gaan al blij mogen zijn als we het gros van de bevolking kunnen vaccineren tegen eind dit jaar, tegen dan is het virus al lang en breed resistent en kun je opnieuw van voor af aan beginnen. Het is een spelletje die je niet kan winnen.

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

 ze gaan al blij mogen zijn als we het gros van de bevolking kunnen vaccineren tegen eind dit jaar, tegen dan is het virus al lang en breed resistent en kun je opnieuw van voor af aan beginnen.

 

Als je weet dat daar ene zijn directeursfunctie aan een ziekenhuis opgezegd heeft om voltijds aan het hoofd te staan van de taskforce vaccinatiestrategie, en als je ziet met wat voor signalisatieborden ze die vaccinatie centra bewegwijzeren, dan weet je zo dat dat niet voor enkele maanden is. Da's voor jaren, waarbij we op regelmatige basis uit solidariteit voor onze medemens een nieuw spuitje moeten gaan halen.

Met verplegend personeel dat per spuitje betaald wordt, ... booming business.

Link naar reactie

Ik ben een jaar geleden zelfs een apotheekassistent tegengekomen die beweerde dat het virus ontwikkeld was door de Chinezen en dat het was ontsnapt. Ik weet niet wat zijn diploma precies was; ik weet alleen dat hij bij een apother werkt, maar volgens mij doet hij daar alleen administratie.

Onlangs was er een spelletjesmaker die zegt dat er een belangrijke slogan is die o.a. door QAnon wordt gebruikt: Do the research.
Die spelletjesmaker zei dat het heel moeilijk is om mensen van een idee af te brengen als ze het zelf (denken) te hebben gevonden, zelfs als is het duidelijk dat er tegenstrijdigheden zijn en dat hun bronnen niet deugdelijk zijn en de voorkeur geven aan informatie die hun ideeën bevestigt. (Ik denk dat de link naar een artikel daarover hier op het forum werd gezet)
Als je dat combineert met het Donning-Kruger-effect, waar iedereen het slachtoffer van kan worden - zowel hoogopgeleiden als laagopgeleiden - dan begrijp je hoe verkeerde informatie en verkeerd geïnterpreteerde informatie tot een kluwen van moeilijk te ontkennen maar wel verkeerde ideeën kan leiden.

 

Het is een van de redenen dat het heel moeilijk kan zijn om iets te leren waar je desondanks al veel vanaf weet. Ik had het een tijd geleden erg moeilijk tijdens chat-gesprekken over fysica met enkele degelijk onderlegde wiskundigen en fysici. Ik heb toen eerlijk gezegd veel bijgeleerd.

Link naar reactie
8 uren geleden, Mask zei:

 

Als je weet dat daar ene zijn directeursfunctie aan een ziekenhuis opgezegd heeft om voltijds aan het hoofd te staan van de taskforce vaccinatiestrategie, en als je ziet met wat voor signalisatieborden ze die vaccinatie centra bewegwijzeren, dan weet je zo dat dat niet voor enkele maanden is. Da's voor jaren, waarbij we op regelmatige basis uit solidariteit voor onze medemens een nieuw spuitje moeten gaan halen.

 

Niet noodzakelijk: pas een maand of wat geleden merkte ik bij de plaatselijke bakker dat ze een kolom staan had om je handen te ontsmetten. Blijkt dat het daar al een jaar stond voor ik het had gezien! Gelukkig heb ik mijn eigen ontsmetter bij.

Dus die grote borden staan daar niet omdat het voor jaren is.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik ben een jaar geleden zelfs een apotheekassistent tegengekomen die beweerde dat het virus ontwikkeld was door de Chinezen en dat het was ontsnapt. Ik weet niet wat zijn diploma precies was; ik weet alleen dat hij bij een apother werkt, maar volgens mij doet hij daar alleen administratie.

Onlangs was er een spelletjesmaker die zegt dat er een belangrijke slogan is die o.a. door QAnon wordt gebruikt: Do the research.
Die spelletjesmaker zei dat het heel moeilijk is om mensen van een idee af te brengen als ze het zelf (denken) te hebben gevonden, zelfs als is het duidelijk dat er tegenstrijdigheden zijn en dat hun bronnen niet deugdelijk zijn en de voorkeur geven aan informatie die hun ideeën bevestigt. (Ik denk dat de link naar een artikel daarover hier op het forum werd gezet)
Als je dat combineert met het Donning-Kruger-effect, waar iedereen het slachtoffer van kan worden - zowel hoogopgeleiden als laagopgeleiden - dan begrijp je hoe verkeerde informatie en verkeerd geïnterpreteerde informatie tot een kluwen van moeilijk te ontkennen maar wel verkeerde ideeën kan leiden.

 

Het is een van de redenen dat het heel moeilijk kan zijn om iets te leren waar je desondanks al veel vanaf weet. Ik had het een tijd geleden erg moeilijk tijdens chat-gesprekken over fysica met enkele degelijk onderlegde wiskundigen en fysici. Ik heb toen eerlijk gezegd veel bijgeleerd.

 

QAnon is meestal pure BS, ze kennen soms wel iets maar blazen dat dan op tot belachelijke proporties, het is quasi een spelletje van hoe zotter hoe beter.

 

Een virus die ontsnapt is echter niet zo uitzonderlijk, SARS is bv al 2 keer of meer ontsnapt uit een labo in China, 30 minuten rijden van Wuhan. Daarom ook dat het WHO onderzoekers heeft gestuurd naar China om de oorsprong van Covid-19 te zoeken en de VS die piste ook bekijkt. Maar hoe dan ook verandert dat niets aan het feit dat het een virus is als een ander, of het daar nu ontsnapt is of niet. Ik zou niet weten wat voor complot daar achter zou kunnen zitten want de Westerse reactie erop was niet te voorspellen.

 

2004: SARS escaped Beijing lab twice

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7096887/

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...