Ga naar inhoud

😷 Coronavirus alias COVID - 21


Recommended Posts

zoals je weet: een domkop kan meer vragen dan een wijze kan antwoorden, en dat is het telkens terugkerende probleem met samenzweringstheorieën en anti-vaxxers. Ze blijven gewoon doorgaan, en ze winnen altijd want wie een VERSTANDIG antwoord wil geven, is op een bepaald moment aan het einde van zijn kennis gekomen.

Ergo: de dwaas wint.

Link naar reactie

Numquid nosti semitas nubium?

Weet gij waar de wind geboren,
waar de dauw geboren is?
Weet gij kunstig op te sporen
wat hierbij, hierboven is?
Weet gij wat de sterren zijn, en
wat de zon, de mane? Wat
in de bergen, in de mijnen
ligt, en in de zee bevat?
Weet gij iets klaar uit te leggen
van al 't geen me' u vragen kan?
Antwoordt dan en wilt mij zeggen:
Corona ... wat is corona dan?

 

(gepikt van Guido Gezelle)

Link naar reactie
  • 1 month later...

Dus ... Mijn grootvader (84) en zijn vriendin (91) gaan morgen naar een feest met 50 man, binnen.  Zaterdag naar een feest met 100 man, binnen.  Is dat dan met afstand?  "Neen, want het is toch buiten."  Hoezo?  Het is toch binnen?  "Ja, maar in tenten waar raampjes in zitten."  En dan zondag lentefeest.

Doe.  Dat.  Niet.  Het is niet het moment.  Maar goed, ik moet zwijgen.  We zijn gevaccineerd, is de redenering. *erger, erger*  Ik snap het ergens ook wel.  En dan denk ik:  Wie weet zijn ze er volgend jaar nog?  Ze zitten al anderhalf jaar binnen opgesloten.  Maar dan vind ik mezelf niet rationeel.

 

Anderzijds ligt een verre kennis van 39 jaar, kerngezond, volledig gevaccineerd, nu in 't ziekenhuis geïntubeerd te vechten dankzij de delta-variant.  En zonet via Messenger dat er een andere (eveneens via-via kennis) kerel, vader van 2, op 43-jarige leeftijd overleden is.  Eveneens geen gezondheidsproblemen, één keer gevaccineerd.

 

Allemaal ontzettend dubbel.

 

We zijn, zoals verwacht, nog niet aan de nief patatten, zoals ze bij ons zeggen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Kan wel kloppen. Wij hebben redelijk wat Aziatische leveranciers. Die stonden rond die periode al hypernerveus. Toen ik na een weekje kerstvakantie terugkwam op het werk hebben we al onze voorschotten opgeschort omdat we de lockdowns in Azië al zagen aankomen. 
 

Ik hoor mezelf nog zeggen: ‘Dit heeft gevolgen voor de rest van het jaar.’ Sloeg ik daar even de bal mis!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zou dat niet mogelijk blijven? Bij ons zijn ze 't ondertussen goed gewoon op de 16meter. De meesten zijn toch van plan om één of twee dagen thuiswerk te blijven doen, al was het maar omdat ze dan geen files meer moeten doen om tot op 't werk te geraken. Vergaderen gebeurt nu al deels live, deels op webex.

Link naar reactie
Op 27/7/2021 om 15:54, Lamme Goedzak zei:

En er zijn ook arbeiders die het blijkbaar niet eerlijk vinden als een bediende van thuis uit werkt.

 

Snap ik, maar anderzijds vond ik het ergens wel zalig tijdens de lockdown. De bedrijfsleider of zijn assistent en één van de drie meestergasten, dat was al op 't schoon verdiep. Het leek wel de hele week weekend.

Thuiswerken is met mijn job totaal onmogelijk (shiftoperator in de chemie), dus het heeft geen zin om jaloers te zijn.

Homer Simpson heeft dat in een bepaalde aflevering eens mogen doen, we weten allemaal hoe dat afliep, nietwaar?

afbeelding.png

Link naar reactie
2 hours ago, Tanuki said:

Snap ik, maar anderzijds vond ik het ergens wel zalig tijdens de lockdown. De bedrijfsleider of zijn assistent en één van de drie meestergasten, dat was al op 't schoon verdiep. Het leek wel de hele week weekend.

Thuiswerken is met mijn job totaal onmogelijk (shiftoperator in de chemie), dus het heeft geen zin om jaloers te zijn.

Homer Simpson heeft dat in een bepaalde aflevering eens mogen doen, we weten allemaal hoe dat afliep, nietwaar?

afbeelding.png

Maar het liep toch een tijdje goed 😁. No kidding ik denk dat er echt mensen zijn die denken dat thuiswerkers zo werken.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Het lijkt erop dat we een keerpunt hebben bereikt in hoe er in de medische wereld over de pandemie wordt nagedacht. Eindelijk zou ik zeggen, het werd tijd. In de UK zijn ze duidelijker in communicatie maar hetzelfde wordt hier onvermijdelijk vanaf dat ze de ballen vinden om het publiekelijk te zeggen.

 

Dr. John Campbell geeft op z'n youtube blog een mooi overzicht van de huidige stand van zaken, iedereen zou dat toch eens moeten bekijken, 15 minuten en on-the-point. Campbell is een autoriteit betreft de medische kijk op de pandemie, wel vanuit Brits oogpunt.

 

Waar het op neer komt is dat ze eindelijk door hebben dat we dezelfde tactiek moeten gebruiken als bij de jaarlijkse griep. Dus niet iedereen constant gaan testen, en je blijft enkel thuis als je ziek bent, ... dat is het. Een hele ommekeer van het denken, dus dat wordt wel een lastige om aan de bevolking uit te leggen. Zij kregen tot nu toe steeds te horen dat net mensen die niet ziek zijn het grote gevaar vormen, dat idee zal dus moeten veranderen.

 

Een overzicht van wat er de laatste paar dagen duidelijk geworden is in de medische wereld.

 

Prof Andrew Pollard, Oxford vaccine team - chief investigator of the global clinical trials of the Oxford COVID-19 vaccine

- Duidelijk dat de Delta variant gevaccineerden kan besmetten

- Groepsimmuniteit via vaccin wordt dus onmogelijk

- Ongevaccineerden zullen hoe dan ook besmet worden (in de UK is dit alvast iedereen tot 18 jaar)

- Toekomstige varianten zullen nog beter doorheen het vaccin breken

- Als we iedereen blijven testen en boosters geven komen we in een situatie waar de boosters telkens gaan terugkomen

- Uiteindelijk is dit niet haalbaar en dit lost het Covid probleem ook niet op

- We moeten overstappen naar klinische testen = enkel testen in het ziekenhuis als iemand ziek is

- Enkel testen als je ziek bent

- Dichte contacten die niet ziek zijn, niet testen en gewoon verder gaan naar school en werk

- De volgende 6 maanden worden belangrijk wanneer we overstappen van epidemisch naar endemisch

- Dat wil zeggen dat we zullen moeten leren leven met het virus

- De volgende 6 maanden kan het lastig worden maar we moeten consolideren

 

Department of Health UK

- Vaccins helpen om ziekte te voorkomen, minder ziekenhuisopnames

- Vaccins hebben op die manier 60.000 doden voorkomen in de UK

- Grote piek komende winter lijkt onvermijdelijk

 

Professor Paul Hunter, University of East Anglia

- Het concept van groepsimmuniteit via vaccins is onbereikbaar

- Een 2-dosis vaccin beschermt volgens de laatste data 50% tegen besmetting (dit zal nog verder afnemen met de tijd)

- Het virus zal blijven verspreiden via ongevaccineerden en gevaccineerden

- Tijd om te veranderen hoe we test-data behandelen nu het virus endemisch aan het worden is (endemisch = jaarlijks terugkerend)

- We moeten stoppen met het melden van besmettingen zonder ziekte

- Voor dokters is het lastig om te zien of iemand ziek is van Covid of een andere ziekte heeft met daarnaast Covid

- Enkel de ziekenhuisopnames zijn belangrijk

- Anders maken we iedereen steeds opnieuw bang met test-data die niet gaat over zieke mensen

 

Sajid Javid

- Vanaf volgende maand vrijwillige boosters en een griepprik voor 50+ (UK)

 

Dr Ruchi Sinha, consultant paediatrician, Imperial College (Kinderdokter)

- Kinderen niet vaccineren zou geen problemen met de zorg mogen veroorzaken (UK vaccineert enkel 18+)

- Het enige belangrijke zijn de ziekenhuisopnames van kinderen

- Ziekenhuisbezetting van kinderen is erg laag tot onbestaand met de Delta variant

- Enkel opnames van kinderen met comorbidities, overgewicht en neurologische problemen.

- Deze kinderen worden wel gevaccineerd

- Covid is voor kinderen niet het probleem

 

Delta variant renders herd immunity from Covid ‘mythical’

https://www.theguardian.com/world/2021/aug/10/delta-variant-renders-herd-immunity-from-covid-mythical

 

https://www.standard.co.uk/news/uk/delta-coronavirus-government-liberal-democrat-b950068.html

 

 

Link naar reactie

Het probleem met dergelijke nieuwsberichten is dat het niet duidelijk is of dit nu de mening is van één of een paar personen, dan wel of het consensus is.

Want als er één ding is dat duidelijk is geworden, dan wel dat de media alles publiceert dat ze onder ogen krijgen, maar dat het zelden duidelijk is wat het nu precies is: algemeen aanvaarde consensus of slechts "een" studie.

Afgelopen weken/maanden heb ik drie studies zien verschijnen:

- New Israeli study finds fully vaccinated people are at "greater risk of hospitalisation" and 13 times more likely at catching Covid19 than people that have recovered and have natural immunity

- An Israeli study finds that a COVID booster shot curbs the risk of serious illness.

- Covid vaccine much safer than catching the virus, study in Israel finds

- Pfizer’s Covid-19 Booster Shot Improves Immunity, Israeli Study Suggests

 

Vier verschillende studies. Alle vier gepubliceerd in de laatste maanden, alle vier gedaan in hetzelfde land.

 

Wat is het nu? De titels worden gretig gedeeld in groepen waarbij deze in het narratief passen, terwijl de artikels en zeker de studies amper gelezen worden.

 

Wat blijkt nu?

- Mensen die de ziekte hebben doorgemaakt zijn inderdaad (tijdelijk) goed beschermd. In de studie gaat het wel over mensen die én de deltavariant hebben doorgemaakt, én opnieuw besmet worden met diezelfde deltavariant. Kleine nuance dus. Maar daarna hebben ze dan wel een betere bescherming tegen die deltavariant, vergeleken met Pfizervaccins.

- Ze moeten wel eerst de ziekte hebben doorgemaakt (met alle risico's vandien) terwijl de gevaccineerden misschien minder beschermd zijn, maar wel doorgaans minder ziek worden, wat precies de bedoeling was van de vaccins. Dat staat in de derde studie.

 

Wat doet een vaccin eigenlijk? Je beschermen tegen besmettingen? Nee. Dat is nooit gezegd geweest door mensen die er iets van kennen. Die perceptie heerste wel in de media en bij de gewone mens. Besmettingen blijven gebeuren, maar je immuunsysteem is wel voorbereid zonder dat je eerst de ziekte moest doormaken. Dat is wat vaccins doen.

 

Gevaccineerden kunnen de ziekte doorgeven? Klopt. Maar wel veel minder dan wanneer je in een niet-gevaccineerde groep zit. Dat is wat groepsimmuniteit wil zeggen. Maar zolang er wereldwijd niet voldoende immuniteit is, gaan de varianten blijven komen. Wereldwijd zitten we nu aan zo'n 25% gevaccineerden, tel er nog een hoop bij met "natuurlijke" immuniteit om juist te zijn maar dan nog zitten we ver onder de verhoopte 70-80%. Daar zijn jarenlange campagnes voor nodig, en solidariteit tussen rijke en arme landen.

 

Wat ik lees in de voorstellen, dat we het moeten gaan behandelen als griep... dat deden we in 2020. Er waren te weinig testen, geen mondmaskers, ... enkel wie ziek was werd getest en vaccins waren er niet. De ziekenhuizen stroomden vol, bezettingscijfers stegen exponentieel en voor we het wisten zaten we in een lockdown.

 

Nu lossen we de greep stilaan, bijna alles is terug open maar we blijven testen en controleren.

Voorlopig blijft de ziekenhuisbezetting houdbaar, behalve op die plekken waar amper gevaccineerd is: Brussel o.a.

 

Laatst zag ik cijfers van een ziekenhuis in Florida. Daar is quasi 50% van de volwassen bevolking gevaccineerd, maar besliste de gouverneur dat alle maatregelen tegen de vrijheid waren en ging alles weer op de schop. Inclusief maskerdracht.

De ziekenhuizen liggen er nu vol, ingrepen worden uitgesteld en 98% van hun gasten op de covidafdelingen zijn... niet gevaccineerd.

Een nicht van mij staat al bijna twee jaar op een covid-ICU en krijgt nu vooral ontkenners en antivaxers op de afdeling. Sommigen hebben dik spijt, sommigen ontkennen zelfs dan nog dat ze corona hebben. Probeer maar professioneel te blijven terwijl jij en je collega's het dik beu zijn.

 

Jongeren hebben inderdaad geen last van Covid, doorgaans dan toch. Er is in België vorig jaar een twaalfjarige gestorven als gevolg van een besmetting, maar dat is de statistische uitzondering hoe erg het ook is. Niettemin geven ze het wel door. En dan komt het eerste grafiekje weer in beeld: hoeveel % kans om het door te geven aan iemand die wel volwassen is en al dan niet gevaccineerd. Of gevaccineerd maar met een verlaagd immuunsysteem zoals de meeste hoogbejaarden dat hebben... 
 

Zullen we misschien toch maar de consensus volgen, inzetten op vaccinatie, solidair zijn met armere landen wat vaccins betreft, en onze cijfers in de gaten houden zolang de pandemie bezig is? Zijn we dat niet verplicht aan diegenen die al 17 maanden lang in de frontlinie staan, als we het dan toch niet voor onszelf willen doen.

 

Lichtpuntje voor de nabije toekomst: er komen vermoedelijk enkele medicijnen aan die nu in fase drie zitten, en mogelijk helpen tegen de gevolgen van een besmetting. Eentje daarvan hebben ze indertijd nog getest op Trump en nee, het is geen ontwormingsmiddel voor de veestapel.

FB_IMG_1630314512333.jpg

238073906_10159928066282044_2776460745902600130_n.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...