Peter Moerenhout Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 De reden waarom het zo slecht gaat met uitgeverijen en verkopers van strips zijn legio en grijpen allemaal in elkaar. Ik som er enkele op: (en dit gaat over stripwinkels in het algemeen hé, niet per sé over Willi's Wereld) -Uitgevers maken amper nog promotie voor strips buiten de eigen doelgroep. Argumenten daarvoor: "We verkopen toch niets extra als we promo voeren.", "We hebben daar het geld niet voor want de verkoop is te laag.", enz... => vicieuze cirkel. Die doelgroep van mensen die nog interesse heeft in strips, of die weet wat er op de markt te krijgen is in papiervorm verkleint dan ook nog eens want de lezers van vroeger worden ouder. Als men geen tabletkinders warm maakt voor papieren uitgave door promo-acties ed, zullen die nooit verliefd worden op papier. -Distributie: vele stripwinkels vloeken waarschijnlijk op het feit dat er strips verkocht worden in supermarkten. Ik vermoed dat de nadelen ongeveer even groot zijn als de voordelen: ja, kinderen kopen veel strips in supermarkten, en daar heeft de stripwinkel geen winst op, maar misschien werkt het wel als heroïne en worden die snotters verslaafd en kopen ze later heel veel strips in de stripspeciaalzaak die ze in de supermarkt niet hebben? Maar men moet die kopers oppikken: promo, aanwezigheid op het net. Veel auteurs doen dat nu voor een groot deel zelf, maar dit is deels de verantwoordelijkheid van de winkel. -Inderdaad het probleem hardcover/softcover. Ik denk niet dat de dure hardcovers het probleem zijn. Ik kocht vroeger (en nu meestal nog) met plezier de softcover omdat ik de HC niet kon betalen. Maar, de nu toch wel vrij dure softcovers of de reeksen die enkel in HC uitkomen ontmoedigen natuurlijk. Daar komt nog eens bij dat strips met een lage oplage sowieso duur zijn, HC of niet. -Aankoop via internet is veel goedkoper. Ik doe heel hard mijn best om nog dingen te kopen of te bestellen bij de twee winkels die ik frequenteer, maar als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ik zeker minstens 100 euro per maand zou uitsparen als ik meer via het net zou bestellen. Wat kunnen winkels daaraan doen? Speciale happenings houden: signeersessies, tentoonstellingen. Argumenten tegen: "Dat is onze job niet." (Dan zeg ik: vroeger misschien niet, maar nu wel) "We verkopen niet genoeg strips om dat te bekostigen" (Dan zeg ik: veel auteurs doen dat voor een reisvergoeding en promo kan gratis via het internet. -Er bestaan ook bijna geen goedkope magazines meer om de jeugd verslaafd te maken aan strips. Vroeger was er Robbedoes en Kuifje en die magazines lagen, bij wijze van spreken, overal te rapen. Jongeren kwamen daarmee in contact, willen of niet. Nu zijn die er niet meer omdat de verkoop daalde. Vermoedelijk was dat door internet, games, enz... Maar, als jongeren niet in contact komen met strips zullen ze ook geen stripliefhebber worden. => vicieuze cirkel. Een mogelijke oplossing: digitale stripmagazines. -Er bestaan ook bijna geen mogelijkheden meer tot voorpublicatie. Je moet al bijna een krant of tijdschrift gaan betalen willen ze jouw strip plaatsen. Zelfde argument: als mensen niet in contact komen met strips worden ze ook geen stripliefhebber. -In het zelfde bedje ziek is idd de aanwezigeheid op het net. Er zijn winkels die zeer aanwezig zijn op het net, die reservatie van strips aanbieden op het net, nieuws, recensies, Facebook, noem maar op. Die zullen geen miljoenen meer verdienen maar ze draaien wel beter. Vroeger moest dat idd allemaal niet, maar nu dus wel. Dat is gewoon een feit. -Door dalende verkoop dalen ook de oplages en minder strips laten drukken is per exemplaar duurder... Ik zie eigenlijk het volgende gebeuren in de toekomst en daar moeten én winkeliers, én stripmakers, én uitgeverijen rekening mee houden: Een steeds groter wordende groep zal digitaal gaan. (dit jaar al steekt de verkoop van tabletcomputers de verkoop van PC's en laptops voorbij.) De reden om papieren strips te kopen zal blijven bestaan voor een steeds kleiner wordende groep mensen. Er zullen steeds papierfreaks blijven (waaronder ikzelf) maar die zullen dus verminderen in aantal. De vraag blijft dan wat ze willen kopen? Ik vermoed dat als de groep papierliefhebbers uit liefde voor druk en papier blijft bestaan, dat ze dan vooral kwalitatieve, mooi gedrukte dingen zal willen kopen, zijnde hardcovers en speciale uitgaves. (In de muziekwereld doen ze nu al hun best om aan CD's iets extra te geven, hetzij in de verpakking, hetzij een videoclip op het CD-tje enz... om het kopen van de fysieke CD aantrekkelijker te maken.) De toekomst van de stripwinkel? Die moet aanwezig zijn op het internetnet en/of uitgroeien tot een plaats waar men wil zijn: expo's, signeersessies, workshops, mogelijkheid tot neder zitten en koffie drinken, boekvoorstellingen met een receptie, etc... Een bijkomende mogelijkheid: specialisatie. In Gent is er maar 1 stripwinkel waar je elke week de nieuwe losse comics kan kopen, of specialiseer je in originele pagina's ed... De angst van winkeliers voor digitale uitgaves is zeker te begrijpen. Maar digitale uitgaves zal je nooit tegen kunnen houden. Ik denk dat die op termijn zelfs wervend kunnen werken. De digitale lezers zullen stripliefhebbers kunnen worden doordat ze tenminste met strips in aanraking komen. Misschien zullen ze vervolgens naar de stripwinkel gelokt worden door de evenementen die daar door gaan. En dan zien ze die originele pagina's, of die mooie speciale uitgaves en zis er een deel van die zich laat meeslepen en die hebben de winkeliers dan bij hen schabbernak. Ik ben al te lang bezig en heb al veel meer geschreven dan ik wou schrijven. Ik ga wat strips lezen. Quote http://petermoerenhout.be Link to comment
steelke Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Volgens mij is het vooral de prijs. Twee weken geleden kocht de laatste 2delen van Sherman en het nieuwste van Wayne shelton, 7,5 euro per stuk, dat begint al te tellen. Bij de hardcovers is het er al helemaal erover, zeker omdat de effectieve productiekostprijs voor een hardcover amper hoger is dan een softcover. Quote Link to comment
Theoak Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik sluit mij volledig aan bij Peter, met nog een kleine addendum; voorpublicatie in kranten wordt lastiger want ook daar dalen de oplages en dus het beschikbare budget om tekenaars te kunnen betalen. Quote Link to comment
anathema76 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Het zou een goede zaak zijn als uitgevers op zoek gaan naar mogelijkheden om strips goedkoper aan te bieden. Ik heb sterk de indruk dat er nu altijd heel veel waarde wordt gehecht aan een luxe uitgave, bewerkte kaft, bedrukte schutbladen, extra dossierpagina's en kwaliteitspapier. Daarmee stijgt een gemiddelde hardcover onderhand inderdaad naar de € 18,00 en dat begint dus echt een serieus bedrag te worden. Op dit forum komen regelmatig discussies op dit gebied voor. Voor sommigen kan het niet op en kunnen strips niet luxe genoeg uitgegeven worden. Maar voor heel veel anderen wordt het toch wel moeilijk om mee te blijven doen. Doch als deze groep gaat afvallen, dan blijft er echt niets over. Zelf kan ik in ieder geval beamen dat ik maar zelden een strip koop van € 18,00 stuk. Kan ik alleen maar beamen, ik wil gewoon goeie verhalen lezen, zo goedkoop mogelijk! Ik ben het ook zat om 18 euro voor een strip te betalen, ik voel me met zo'n prijzen flink bekocht! Quote Link to comment
beus Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 maar voorpublicatie helpt blijkbaar wel nog altijd kijk maar eens naar de "hype" die ontstond met de voorpublicatie van nacht in rome in de metro ook een strip als "snippers" is doorgebroken door in een krant te staan niet? voor de strips van bloann zou een voorpublicatie in een krant als de morgen of de standaard wel een meerverkoop betekenen denk ik wat me ook opvalt qua aanbod is dat het aanbod van strips ook in supermarkten als colruyt ook aan et dalen is! vroeger was die rayon veel groter en had je bijna alles van dargaud/dupuis/le lombard/casterman en standaard nu is dat ook maar de topreeksen meer zodat je dus ook al minder in contact komt met andere reeksen als kind Quote Link to comment
retep Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 In nederland liggen niet of nauwelijks strips in de supermarkt (een verdwaalde suswis bij Appie). Door de wet op de vaste boekenprijs is de koop van nederlandstalige strips op internet niet goedkoper. We kunnen lang en breed discussieren of een stripboek te duur is maar de situatie is nu eenmaal dat alle uitgevers een zelfde soort prijs(stijging) aanhouden. Wat nu te doen ? Ik koop mijn strips bij mijn eigen vertrouwde ssz. Je krijgt daar een vriendelijk woord, service, een kop koffie en een koekje en zijnde een vaste klant 10 % korting (wat eigenlijk niet mag according to Daan). Ik koop bij voorkeur softcovers (die ook al aardig naar de € 10 kruipen) en hardcovers wanneer dat niet anders kan wbt een tekeningetje. Mijn ssz doet niet aan signeersessies, expos ed, daar zijn ze veel te klein voor. Wel put men ziich uit in goede service, vriendelijkheid ed. Ook voert men bladen, kranten en rookgerei hetgeen (mede gezien de centrale ligging) een opmerkelijke klantenkring oplevert. Ik denk dat het enige wat de ssz kan doen is: een actueel assortiment voeren, een bepaalde mate van diversificatie aanbrengen en service bieden, heel veel service. Degenen met de laagste kosten (huur, personeel), de beste locatie en de trouwste klantenkring zullen het overleven. Quote Link to comment
ivo Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 We zouden gebaat zijn bij een "Metro", maar dan alleen met strips voorgepubliceerd, en heel veel reclame erin. Elke woensdag in het station en andere openbare plaatsen, zomaar (wegens de reclame en op gazettenpapier) mee te nemen. Op die manier kan je mensen weer laten kennismaken met strips denk ik. Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
eriktex Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Volgens mij is het vooral de prijs. Twee weken geleden kocht de laatste 2delen van Sherman en het nieuwste van Wayne shelton, 7,5 euro per stuk, dat begint al te tellen. Bij de hardcovers is het er al helemaal erover, zeker omdat de effectieve productiekostprijs voor een hardcover amper hoger is dan een softcover. Euh...en waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb hier toevallig flink wat prijzen van drukkers en een softcover is heus wel goedkoper dan een hardcover - tenminste als je het afzet tegen de lage aantallen die gedrukt worden (misschien heb je gelijk als je 10.000 stuks laat drukken in Oost-Europa, maar die aantallen haal je alleen nog in Frankrijk). Wel is de marge per hardcover hoger, vanzelfsprekend, maar dat is nu juist de reden dat er veel HC's op de markt komen. Je weet dat de oplage niet meer heel hoog is, dus dan zijn sommige projecten alleen levensvatbaar met HC uitgaves... Erik Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
eriktex Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Kan ik alleen maar beamen, ik wil gewoon goeie verhalen lezen, zo goedkoop mogelijk! Ik ben het ook zat om 18 euro voor een strip te betalen, ik voel me met zo'n prijzen flink bekocht! Tsja als dit je instelling is dan moet je gewoon alles lekker downloaden en af en toe naar een stripbeurs om de ramsj-bakken leeg te kopen. Of wil je luxe hardcovers voor 4,95...dream on! (alhoewel, de Talent bakken staan ook nog vol ). Erik Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
anathema76 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Tsja als dit je instelling is dan moet je gewoon alles lekker downloaden en af en toe naar een stripbeurs om de ramsj-bakken leeg te kopen. Of wil je luxe hardcovers voor 4,95...dream on! (alhoewel, de Talent bakken staan ook nog vol ). Erik Ik download niks, maar ik kan wel leven met een goedkopere uitgave, bv. mindere papierkwaliteit, enkel SC etc. En liever zelfs helemaal geen HC, tenzij enkel voor een select publiek dat dat de prijs waard vindt... Quote Link to comment
Daan Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 ...maar ik kan wel leven met een goedkopere uitgave, bv. mindere papierkwaliteit, enkel SC etc. En liever zelfs helemaal geen HC, tenzij enkel voor een select publiek dat dat de prijs waard vindt... Ik ben toch bang dat je dan tot de minderheid van de stripliefhebbers behoort... Ikzelf houd wel van mooie uitgaven, mooi papier, goed gedrukt, enzovoorts. De prijs moet alleen niet te gek worden, dat ben ik wel met je eens, maar 16 of 17 euro voor een prachtig uitgegeven HC vind ik niet gek en niet zo'n probleem. Quote Link to comment
Nuwanda Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik maak me vooral zorgen over de vicieuze cirkel: prijzen verhogen (en vaak gaat de kwaliteit ook nog eens naar beneden, maar dat is een ander verhaal), omdat de oplagen kleiner worden. Omdat de prijzen hoger worden, worden er minder verkocht, dus de oplagen worden kleiner. Dus de prijzen worden hoger. Dus worden er weer minder verkocht. Dus... enz. Wie doorbreekt de cirkel? De discussie over HC snap ik niet zo goed, want de prijs van een millennium HC van Talent (nieuw in de winkel, niet enkele straten verder in de 2e hands-bakken van die andere winkel) was 10 jaar geleden ook 17 euro, dacht ik. Dat Silvester, Daedalus ea in diezelfde prijsklasse zitten, is eigenlijk toch wel normaal? Quote Link to comment
Yncke Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik ben toch bang dat je dan tot de minderheid van de stripliefhebbers behoort... Deze poll schetst toch een ander beeld. En ik denk dat pakweg vijf jaar geleden het verschil nog meer in het SC-voordeel zou uitgevallen zijn, want strips beginnen lezen, er gebeten door worden, er verslingerd aan geraken - dat gebeurt voor de meesten in de kinder-, tiener- of studententijd. Dat is nu niet bepaald de periode van een overschot in de portemonnee. Hoeveel potentiële striplezers zijn we al verloren door de huidige prijzenpolitiek? Quote yncke.be Link to comment
Yncke Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 De discussie over HC snap ik niet zo goed, want de prijs van een millennium HC van Talent (nieuw in de winkel, niet enkele straten verder in de 2e hands-bakken van die andere winkel) was 10 jaar geleden ook 17 euro, dacht ik. Dat Silvester, Daedalus ea in diezelfde prijsklasse zitten, is eigenlijk toch wel normaal?Met Talent had je wel quasi altijd de keuze om voor een SC te gaan, of zelfs - laat ons niet flauw doen - te wachten tot ze in de ramsj lagen. De clou is niet dat een HC duur is, dat is altijd wel zo geweest, de clou is dat het vandaag de dag vaak HC of niets is. Voor mij dus meer en meer 'niets'. Quote yncke.be Link to comment
anathema76 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Voor bijna iedereen ( behalve een gedeelte van de stripverzamelaars ) is 17 € te veel voor 30 minuten lectuur. Anathema76 behoort zeker niet tot één of andere minderheid maar gewoon tot de groep stripliefhebbers waarbij inhoud belangrijker is dan verpakking. Spijtig dat de hardcovers een 'noodzakelijk kwaad' is voor veel uitgevers want zoals Peter aanhaalt is dit deel van de 'downward spiral'. Het vetgedrukte in je quote is exact wat ik bedoel. Kijk, ik geef jaarlijks pakweg 1000 euro uit aan strips. Daarmee ben ik toch al geen gelegenheidskoper meer, meen ik. Wel, ik wil waar voor mijn geld. Met waar bedoel ik veel leesplezier. En door al die HC's heb ik idd het gevoel dat ik veel betaal, maar niet voldoende terug krijg. Ik ben ook nog één van die gekken die nog cd's koopt. Wel, van een cd van 15 euro heb ik véél meer plezier dan van een strip van dezelfde prijscategorie. Een cd kan je immers veel meer beluisteren dan altijd opnieuw dezelfde strip lezen. Strips zijn gewoon veel en veel te duur. En dat zegt iemand die goed zijn boterham verdient en niet gierig is Quote Link to comment
anathema76 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Met Talent had je wel quasi altijd de keuze om voor een SC te gaan, of zelfs - laat ons niet flauw doen - te wachten tot ze in de ramsj lagen. De clou is niet dat een HC duur is, dat is altijd wel zo geweest, de clou is dat het vandaag de dag vaak HC of niets is. Voor mij dus meer en meer 'niets'. Indien mogelijk kies ik altijd voor SC, voor HCs hou ik bijna altijd de boot af Ik ben de jongste tijd in het Nederlandse taalgebied vooral fan van de uitgavepolitiek van Saga: alles in één keer (geen kans op reeksen die niet afgerond raken) én bijna altijd de mogelijkheid van SC. Door de dure Nederlandstalige strips heb ik mijn interesses ook een beetje (niet veel) verlegd naar comics (vooral Vertigo en beetje Image). Veel waar voor minder geld. En ja, mindere papierkwaliteit en kleiner formaat, but i don't care... Quote Link to comment
Wollodrin Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Het probleem is het aantal pagina's wat ze in die hardcovers stoppen. Mag van mij wel omhoog naar ~100/150 pagina's. Ziet er ook gelijk beter uit als er wat meer in zit. 3 softcovers in 1 hardcover zou een idee zijn... Quote Link to comment
Elvis Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Peter heeft de belangrijkste redenen allemaal vernoemd. Ik blijf eveneens een papier addict. Quote Link to comment
Yncke Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 3 softcovers in 1 hardcover zou een idee zijn... Of omgekeerd. Eenmaal een mooi uitgegeven HC cyclus af is, een schappelijk geprijsde integrale. Quote yncke.be Link to comment
Nuwanda Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Met Talent had je wel quasi altijd de keuze om voor een SC te gaan, of zelfs - laat ons niet flauw doen - te wachten tot ze in de ramsj lagen. De clou is niet dat een HC duur is, dat is altijd wel zo geweest, de clou is dat het vandaag de dag vaak HC of niets is. Voor mij dus meer en meer 'niets'. AKkoord, Yncke! Quote Link to comment
anathema76 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Het probleem is het aantal pagina's wat ze in die hardcovers stoppen. Mag van mij wel omhoog naar ~100/150 pagina's. Ziet er ook gelijk beter uit als er wat meer in zit. 3 softcovers in 1 hardcover zou een idee zijn... Om terug te komen op Saga: ik heb het drieluik 'De Tombe van Alexander' in één keer gekocht (en er van genoten btw ) aan pakweg 20 euro (als ik me goed herinner). Ik had daar best 25 euro voor één integrale in HC voor willen betalen, geen probleem. Ik heb trouwens ook de twee HC integrales van Murena gekocht, maar 18 euro voor een HC van 46 bladzijden? Voortaan nog alleen in héél uitzonderlijke gevallen! Quote Link to comment
156 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 (In de muziekwereld doen ze nu al hun best om aan CD's iets extra te geven, hetzij in de verpakking, hetzij een videoclip op het CD-tje enz... om het kopen van de fysieke CD aantrekkelijker te maken.) Videoclips als extra op CD's zetten werd zo een 18 jaar geleden al gedaan. Als dat vandaag de dag nog beschouwd wordt als iets extra's om de fysieke drager aantrekkelijker te maken is het maar erg gesteld vind ik. Quote Link to comment
Lecram Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Vroeger kocht ik alleen softcovers, nooit hardcovers, alleen als dit eens noodzakelijk was voor bijvoorbeeld een dedi. In de loop van de laatste jaren ben ik (soms noodzakelijk kwaad) steeds meer overgegaan op hardcovers en eerlijk gezegd, het is toch wel een heel stuk mooier, ze blijven mooier, het staat mooier in de kast.......op dit moment blijf ik de oude reeksen vervolgen in SC (om constant te blijven), maar bij nieuwe strips kies ik steeds vaker voor de hardcovers, al ben ik wel weer selectiever met het starten van nieuwe reeksen. Vaak wordt dit ingegeven door beurzen met aanwezige tekenaars, die signeren, waardoor ik kennis maak met een nieuwe serie. Wellicht ook een teken dat ik meer verzamelaar ben geworden dan veel-lezer Quote Link to comment
Timhardt Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ik vind niet dat strips te duur zijn eigenlijk. De filmticketprijzen al eens bekeken? Of de diesel? Ik kom al jaren ruimschoots toe met hetzelfde budget en ik koop evenveel als vroeger. Ik vind soms dat er een gebrek aan durf is. In haast alle winkels ligt hetzelfde. En dat terwijl er zoveel verscheidenheid. Je moet eens een serie als fullmetal alchemist in een winkel proberen kopen. Wereldwijd een verkoop van 60 mlj stuks, maar als je het net niet opgaat, vind je het nergens. Quote Link to comment
Roque Ja Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Dan heb je ofwel vroeger andere dingen gekocht dan vandaag ofwel koop je nu op andere plaatsen dan vroeger, ofwel had je vroeger nog heel veel over van je budget, en vandaag minder. Maar je kunt toch echt niet beweren dat je vandaag de dag met dezeflde hoeveelheid geld evenveel strips kunt kopen dan 10 jaar geleden in dezelfde stripwinkel. Uitgedrukt in koopkracht misschien wel? Quote Link to comment
Timhardt Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Uitgedrukt in koopkracht misschien wel? Inderdaad! Quote Link to comment
156 Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Als ik het goed begrijp bedoel je dan met "hetzelfde budget" dat je al jaren eenzelfde vast percentage van je inkomen besteed aan strips? Quote Link to comment
Timhardt Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ongeveer. Kijk, alles wordt duurder. Als je alles tegen elkaar afzet is onze hobby niet zo duur hoor. Je hoeft je er al niet mee te verplaatsen, je moet voor een andere hobby de auto maar eens nemen. Je moet alles rekenen als je wilt vergelijken he? Ik kom vooral tijd te kort eigenlijk, daar merk ik veel deflatie in. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.