Ga naar inhoud

Zijn er te weinig horrorstrips?


Geinz

Recommended Posts

Als groot liefhebber van horror, sci-fi en fantasy heb ik de indruk dat er te weinig horrorstrips zijn.

In de film is horror populairder dan ooit, maar in de strip (The walking dead, Zombies enzo) is het aanbod heel wat minder.

 

Eigenlijk is er omgekeerd effect: horror is populair in film en niet in strips, fantasy is populair in strips en niet in films

Link naar reactie

Goede horrorstrips zijn er in overvloed, alleen moet je die vaak over zee zoeken. Ik ben het wel met je eens dat het aanbod goede horror vertaald naar het Nederlands nogal dun gezaaid is. Maar als je kennis van de Engelse taal een beetje voldoet raad ik je aan eens wat Amerikaanse tradepaperbacks aan te schaffen. Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn.

Link naar reactie
8 minuten geleden, linthout zei:

Ikke wel. En heb een paar prachtige originelen...

Twintig jaar geleden kon je hem gewoon opbellen.

Ik vind zijn werk uiterst sfeervol.

Door Corben ben ik comics beginnen lezen.

 

Wow, ik heb zijn werk in de jaren 80 leren kennen. De afgelopen jaren kwam er het e.e.a. uit zoals zijn verzamelde werk in de integrale uitgave van Eerie/Creepy waar een aantal verhalen in voorkomen die met recht naargeestig zijn. Heerlijk!

Link naar reactie
10 minuten geleden, linthout zei:

Zoals je zegt.

In Heavy Metal staat een nieuw verhaal van Corben dat er ook erg goed uitziet. Maar ik wacht op de bundel. Dat blad ligt haast nergens te koop.

 

Meen je dat nu? Ik heb een paar nummers gekocht en ik vind de redactioneeltjes van Grant Morisson wel tof. Maar voor de rest is dat blad extreem hit & miss. De meeste strips zou ik persoonlijk kwalificeren als vulsel. Ik vraag me ook af of ze überhaupt nog bundels gaan uitgeven? Begin dit jaar werd het in 2017 aangekondigde Savage Sword of Jesus Christ eindelijk gecanceld.

Link naar reactie

Alice Matheson eventueel wel. Ttz. de Zombies zijn een echte sideshow, de horror zit in de psyche van Alice.

Marvel Zombies is meer comedy, Walking dead relatie blabla, zombies, fun maar geen horror. Sarah moet ik nog lezen. Dead Life. Zombies en aktie. De serie lijkt halverwege afgeknipt te zijn. Territorium en Pandemonium niet gelezen.

Echt veel horror is er niet te rapen dat ook nog goed getekend is. Je moet al teruggrijpen naar EC comics.

Er was eerder een bijna identieke thread btw.

 

 

 

Link naar reactie

Technisch wel, maar ze falen allemaal. 
Horror imho is niet wat bovennatuurlijke elementen gebruiken, maar echt het gevoel overdragen. Bij films lukt dat goed. Bij strips zelden. De immersie ligt ook een stuk lager. Hellboy bv is een goede avonturenstrip, maar komt niet in de buurt van Horror.

 

 

 

Link naar reactie

Goede horror is dan ook een moeilijk genre. 
Night of the living dead vond ik wel goed.

Monster (psychologische horror), in het Engels (of Japans) alles van Ito, Death Note. Preacher categoriseer ik er ook wel onder. Rachel Rising (Moore) ook top.

En wat dacht je van De Veerman van de dood van Mic Mac Adam? Of een “De Ijstrein”? 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
11 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Horror in film en op tv werkt voor een groot stuk op schrikeffecten. Dat is al moeilijker in boekvorm en bijna ondoenbaar in een beeldverhaal. Als lezer lees je plaatje per plaatje maar bekijk je ook een volledige bladspiegel.

 

Black Hole van Charles Burns noem ik wel een geslaagde horrorstrip. 

Die laatste wou ik ook naar voor schuiven als voorbeeld.  In stripvorm moet op een ietwat ongemakkelijke manier erg sfeervol zijn om mij mee te krijgen.  Al is dat bij film vaak niet anders, ik heb het dikwijls eerder voor titels die anderen als "saaie" cinema zien.  Black Hole noem ik zeker ook geslaagde horror.  Ik hoop ooit z'n andere titels te kunnen lezen.

Ooit wel het drieluik 'Halloween' (Callede - Denys - Hubert) gelezen.  Ik vond dat best goed in z'n genre.  Een beetje volgens het boekje, maar de spanning werkte wel, dat telt.  Nederlandstalige horror-strips met stevige gore ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 6-4-2020 om 17:39, Ambreville zei:

Technisch wel, maar ze falen allemaal. 
Horror imho is niet wat bovennatuurlijke elementen gebruiken, maar echt het gevoel overdragen. Bij films lukt dat goed. Bij strips zelden. De immersie ligt ook een stuk lager. Hellboy bv is een goede avonturenstrip, maar komt niet in de buurt van Horror.

Mwah, ben ik het niet mee eens. Ik vind Requiem wel een naar gevoel oproepen en Hellboy een Lovecraftiaans pulp gevoel oproepen wat ik onder horror zou scharen. Geen splatter horror maar, net zoals Lovecraft, meer de intelligentere soort.

Ik denk dat de vraag: "wat is horror?", een goede zou zijn.

Link naar reactie
1 uur geleden, xroldx zei:

Ik kan Harrow County enorm aanbevelen in dit genre. Ook het nieuwe Something Is Killing The Children lijkt de goede kant op te gaan. 

Second that! 'Harrow County' is een absolute aanrader en zal in het genre nog voor lange tijd een prominente plaats op de leeslijst van velen innemen. Het nieuwe 'Manor Black' (van hetzelfde team) gaat ook meteen sterk uit de startblokken. Cullen Bunn levert al een paar jaar consistent sterk werk af als scenarist in het horrorgenre. Ook zijn horror-western hybride 'The Sixth Gun' is er één die je eigenlijk niet mag overslaan. En als we dan tóch bezig zijn is er nog een juweeltje dat niet onvermeld mag blijven: Jeff Lemire's 'Gideon Falls'. En zo zijn er nog wel een dozijn titels op te noemen. De horror is écht niet ondervertegenwoordigd in strips. Het wordt alleen niet vertaald.

Link naar reactie

Een tekenaar waar ik een enorm zwak voor heb, en gezien de posts hierboven ben ik niet de enige, is Richard Corben. Altijd een 'blind buy'. Ook de laatste jaren verschenen er een aantal pareltjes van zijn hand. Bij Dark Horse verschenen ondermeer 'Ragemoor', 'Spirits of the Dead', 'Rat God' en 'Shadows on the Grave'. Voor DC's Vertigo maakte hij een prachtige adaptatie van Hodgson's 'House on the Borderland' en voor IDW verscheen het enigszins ondergewaardeerde 'Bigfoot' wat geschreven werd door Steve Niles en Rob Zombie.

 

RCO023_1487448741.jpg

RCO024_1487448741.jpg

Link naar reactie

Bewerkingen van Poe zijn meestal ook wel goed, vooral als ze door Wrightson zijn gedaan.

Maar deze, van Dick Matena, vind ik ook goed!

Swamp Thing, DE Wrightson klassieker, valt toch ook wel onder horror.

Er zijn ook veel series met Clive Barker verstrippingen. Hellraiser enzo… Maar dat doet me niet zoveel.

 

Poe-cover.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Rene zei:

Er zijn ook veel series met Clive Barker verstrippingen. Hellraiser enzo… Maar dat doet me niet zoveel.

 

Oh, maar die zijn me een partij geweldig. De verstrippingen van zijn 'Books of Blood' verhalen in de vijfdelige reeks 'Tapping the Vein' zijn zeer geslaagd en in de Hellraiser reeks van Epic staan shorts waarvan je zou willen dat ze die als uitgangspunt voor de films hadden gebruikt. Weaveworld, The Yattering and Jack, Son of Celluloid en zeker Dread met artwork van Dan Brereton... Good times, good times...

Link naar reactie
3 uren geleden, Neat Stuff zei:

Oh, maar die zijn me een partij geweldig. De verstrippingen van zijn 'Books of Blood' verhalen in de vijfdelige reeks 'Tapping the Vein' zijn zeer geslaagd en in de Hellraiser reeks van Epic staan shorts waarvan je zou willen dat ze die als uitgangspunt voor de films hadden gebruikt. Weaveworld, The Yattering and Jack, Son of Celluloid en zeker Dread met artwork van Dan Brereton... Good times, good times...

 

 

Zal het weer eens herlezen dan. Er is bij mij weinig van blijven hangen, al bleef ik ze wel kopen.

Ben ooit begonnen met Hellraiser 1 omdat er een verhaal van Wrightson instaat, maar het was ook meteen zijn laatste.

Link naar reactie
10 uren geleden, lukoste zei:

De verstripping van De Beproeving van Stephen King staat al lang op mijn lijstje. Is dat horror? Goed?

The stand is zowel in het Engels als in het Nederlands te verkrijgen. Het complete verhaal telt 6 delen.

Het was altijd mijn favoriete King roman. Ook de stripversie is de moeite waard.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
12 uren geleden, Neat Stuff zei:

Een tekenaar waar ik een enorm zwak voor heb, en gezien de posts hierboven ben ik niet de enige, is Richard Corben. Altijd een 'blind buy'. Ook de laatste jaren verschenen er een aantal pareltjes van zijn hand. Bij Dark Horse verschenen ondermeer 'Ragemoor', 'Spirits of the Dead', 'Rat God' en 'Shadows on the Grave'.

Bij Ragemoor mag je de rol van Jan Strnad niet onderschatten. Hele goede schrijver met wie Corben ook al eens een soort duizend-en-een-nacht vervolg maakte. 

 

 

12 uren geleden, Rene zei:

Bewerkingen van Poe zijn meestal ook wel goed, vooral als ze door Wrightson zijn gedaan.

Maar deze, van Dick Matena, vind ik ook goed!

Dit album heb ik nooit getroffen. Dat had volgens mij ooit in Kuifje moeten staan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...