Ga naar inhoud

Zijn er te weinig horrorstrips?


Geinz

Recommended Posts

13 uren geleden, Retardi zei:

 

 

Dit album heb ik nooit getroffen. Dat had volgens mij ooit in Kuifje moeten staan.

Dat denk ik niet - het is wel door Casterman uitgegeven (Wordt Vervolgd Novellen), maar het lijkt me wat te volwassen -bloot, horror- voor Kuifje.

Link naar reactie
1 uur geleden, Rene zei:

Dat denk ik niet - het is wel door Casterman uitgegeven (Wordt Vervolgd Novellen), maar het lijkt me wat te volwassen -bloot, horror- voor Kuifje.

Bloot kwam in Kuifje ook voor. Verder heb je helemaal gelijk. Ik heb dit album verward met een andere titel... 😢

Link naar reactie
Op 5/4/2020 om 18:57, Geinz zei:

Als groot liefhebber van horror, sci-fi en fantasy heb ik de indruk dat er te weinig horrorstrips zijn.

In de film is horror populairder dan ooit, maar in de strip (The walking dead, Zombies enzo) is het aanbod heel wat minder.

 

Eigenlijk is er omgekeerd effect: horror is populair in film en niet in strips, fantasy is populair in strips en niet in films

 

Schrijver Torres vanuit uitgeverij Amigo Comics maakt geweldige horror. Maar dan moet je uit het stripformaat treden, dat wel.

maar zijn ROMAN RITUAL en zijn STRAITJACKET zijn erg goed. En SUICIDE FOREST en WESTWOOD WITCHES.

Ook zijn comics voor IDW zijn erg gaaf. Ik geloof dat die DRUMS heten en.... eentje die ik nu even niet meer herinner.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Hoi, k verzamel al horrorstrips sinds 1983 en heb er een paar opmerkingen over. De beste horrorstrips zijn de EC-comics uit de jaren 50, titels als Tales from the crypt, Vault of horror, Shock suspenseseries, Haunt of fear, enz. Deze zijn talloze malen herdrukt, dus geen aanslag op je portemonnee Verder heb je nog de Warren-series: Creepy, Eerie, Vampirella, vooral in de begin periode waren die interessant. Grote namen als Richard Corben, Bernie Wrightson, Reed Crandall, Wallace Wood, ontbraken niet. Zijn er nog meer goeie horrorstrips? Ik ben bang dat ik moet zeggen dat het er niet zo heel gek veel zijn. Series als "House of mystery" en "Witching hour" (in Nederland uitgebracht als Shock) zijn aan de matige kant en niet bloederig. Waar je helemaal niet aan moet beginnen zijn de strips uitgebracht als "Strips voor volwassenen" zoals Oltretomba, Vampirissimo, Lucifera, omdat die ten eerste niet best getekend zijn (behalve de prachtige kaft!) en vol staan met sadisme (vooral de ogen moeten het ongelden) en vol staan met sex. Bij de iets beschaafdere ministrips zoals Gruwel, Griezel en Horror ontbreken de sex en het sadisme, maar ook die zijn niet goed getekend. Op Nederlandstalig horrorgebied kan ik echter aanraden: 7 nummers Vampirella, 7 nummers Creepy, 11 nummers Macabre (dat zijn ook verhalen uit Creepy), De Vloek van de volle maan (Dat zijn EC comics), Nacht der vampiers (Ook EC comics), Edgar Allan Poe (verhalen getekend door Richard Corben en andere groten), Elf gruwelijke verhalen (Corben), De laatste krijger (Wrightson) en mocht je het niveau van "House of mystery" en "Witching hour" toch waarderen, dan raad ik je aan: 47 nummers Shock, 4 nummers Spookuur, en Groot uur griezelen. En voor de rest alles waar de namen Corben, Wrightson, Crandall en Wood in verschijnen. Er is ook nog een deeltje Yech met alleen Nederlandse tekenaars en een aflevering Stripschrift over gruwelstrips waarin een Nederlandstalige versie van het EC-verhaal "Blind alleys" staat.

Link naar reactie

@steerling

Welkom, en naar aanleiding van je bericht hier zou ik in ieder geval  willen aanbevelen om "fatale" van Ed Brubaker en Sean Phillips te lezen.

Als er iemand is die de verbinding weet te leggen qua sfeer en "storytelling"  tussen EC en Warren vertaald naar een iets modernere

uitvoering hiervan is dit toch wel exemplarisch.

Op Europees gebied schiet me als eerst te binnen " De geest van Warren"  van Brunschwig en Servain, en " De woensdag avondsessies"

van Sergio Bleda ( verhaal is goed, alleen spreekt de tekenstijl van Bleda mij niet zo aan )

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Je kan in strips niet echt jumpscares creëren, dus als je al iets met horror wil doen, dan moet je het waarschijnlijk via een psychologische invalshoek benaderen.

 

In manga vinden ze er wel hun weg mee, dus moet het voor de Europese strips ook mogelijk zijn.

Van Blood on the Tracks door Shūzō Oshimi heb ik al heel wat positiefs gehoord, al heb ik hem zelf nog niet gelezen.

Maar schijnt heel beklemmend te zijn.

 

afbeelding.png.db597ec03a7b21bf03a11a60173067f1.png

 

 

Link naar reactie
Op 18/2/2022 om 10:23, cinco zei:

Je kan in strips niet echt jumpscares creëren, dus als je al iets met horror wil doen, dan moet je het waarschijnlijk via een psychologische invalshoek benaderen.

 

In manga vinden ze er wel hun weg mee, dus moet het voor de Europese strips ook mogelijk zijn.

Van Blood on the Tracks door Shūzō Oshimi heb ik al heel wat positiefs gehoord, al heb ik hem zelf nog niet gelezen.

Maar schijnt heel beklemmend te zijn.

 

afbeelding.png.db597ec03a7b21bf03a11a60173067f1.png

 

 

Zijn flowers of evil was fantastisch.

Happiness was een stuk minder.

Deze heb ik nog niet gelezen.

Link naar reactie
Op 7/4/2020 om 23:47, Neat Stuff zei:

 En als we dan tóch bezig zijn is er nog een juweeltje dat niet onvermeld mag blijven: Jeff Lemire's 'Gideon Falls'. En zo zijn er nog wel een dozijn titels op te noemen. De horror is écht niet ondervertegenwoordigd in strips. Het wordt alleen niet vertaald.

Die moet ik nog eens lezen. Dit jaar starten Lemire en Sorrentino een nieuw horror universum op. Die eerste GN wil ik wel uitproberen. 
 

Heeft er iemand Outcast al gelezen v Kirkman? Die tekeningen van Azaceta zien er tof uit. 
 

Ik denk dat niemand al Hellblazer heeft vernoemd? Toch wel 1 vd klassiekers. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...