Ga naar inhoud

Fantasyreeksen. Heb Ik Al Het Noemenswaardige?


Recommended Posts

@Sprinkhaan

Dwarf: Ziet er mooi uit maar van het verhaal wordt ik nu niet echt warm of koud.

Azimut: Afgelopen maandag doorgebladerd. Niet echt mijn ding

PS: Goeie nick. Eén van mijn favoriete reeksen.

 

Thanks! 

Ik vind Dwarf één van de beste recente fantasy-series, maar gelukkig verschillen smaken nogal eens. ;-)

Azimut vind ik al helemaal top: prachtig getekend en met schitterende absurde humor (beetje Alice in Wonderland-stijl)

 

 

@Nicenic:

Peter Pan is toch een kinderreeks of vergis ik me?

 

Je hebt de animatiefilm voor, de strip is niet echt gericht op jeugdige lezertjes

Link naar reactie

Kronieken van de Zwarte Maan.

Ok. De basisingrediënten zijn die van een heel klassieke fantasy: middeleeuwse setting, een rijk bestiarium, elfen en mensen, dwergen met hun constructies, machtige tovenaars, paladins en demonen, legers met wapentuig, wat sex op tijd en stond. De hele santenkraam, quoi.

Wat het laat afwijken van de rest is dat het verschil tussen goed en kwaad in het begin al niet zo duidelijk was (het hoofdpersonage gaat lekker mee plunderen, neemt een succubus als gezellin, moorden wordt met veel leedvermaak - en creativiteit - in beeld gebracht ( maar toch is het fijner dan pakweg Trollen van Troy qua humor (vind ik ( maar daar valt over te discussiëren ( en nu al mijn haakjes weer sluiten ) ) ) ) en het hoe meer het verhaal schuift, hoe schimmiger het verschil wordt, en hoe grootser het politieke spel. En er wordt nogal een verhaal opgebouwd, ook al lijkt het niet zo. Want dat durf je wel eens te vergeten temidden van de uitgebreide en magistraal in beeld gebrachte veldslagen.

 

't Is een speciaal reeksje, je bent ervoor of ertegen, denk ik.

 

 

(Oh, tussen haakjes, Het Kristallen Zwaard is veeeeel beter dan Atalante. Het is Crisse toen hij nog geen karikatuur van zichzelf was, met een scenarist die weet hoe hij een whopping einde aan een verhaal moet breien.)

Het enige wat mij stoort aan de Kronieken van de Zwarte Maan, is dat eeuwige cyclusje van terug tot leven komen, ook een beetje wat Dragonball op een bepaald moment om zeep heeft geholpen.

Kristallen zwaard (en Loretta en Harpeya, nog zo een guilty pleasurtje) had ik eerst in mjn lijstje opgenomen, maar er dan weer af gesmeten omdat het door de uitmelkerij zo om zeep is geholpen.

 

Wat op Zilveren dolfijn over Askell staat, Dio, is gewoon fout, geloof nu maar eerder je vriendje Nuwa dan een (goeie) site die zo dood is als een pier.

 

En smaken verschillen, maar hoe je Sabels en Galjoenen je ding niet kunt vinden...argh... :e007:  (Garulfo ook, trouwens - Ayroles is de verfijnde versie van Arleston). Ik snap wel hoe langer hoe meer je vraag niet: je vraagt om een "complete" fantasy lijst, je krijgt hier een hoop onvervalste klassiekers (waarover de meesten het hier eens zijn) en je zegt dat het allemaal je ding niet is :e005: . Tof dat je voor onze bezigheidstherapie zorgt, maar what's your point? :e012:

 

Nog een laatste: Peter Pan een kinderreeksje? :e010::e008:

Link naar reactie

:o

 

Ik had het meteen aan jou moeten vragen Yncke. Dat is een heel duidelijke uitleg. En als ik dit zo lees ben ik een oen dat ik dit niet eerder heb aangeschaft! Klinkt helemaal als mijn soort reeks.

 

OK Ga ik ook kopen. Zeker nu DDB de complete reeks voor zo'n aangenaam prijsje op de markt brengt is de beslissing heel makkelijk gemaakt.

 

Okee dan nu de voorlopige uitslag: Het Kristallen Zwaard en De Kronieken van de Zwarte Maan ga ik beslist kopen en De Legende der Dorre Gewesten hou ik mijn ogen voor open en mij warm voor aanbevolen mocht iemand m ergens hebben zien staan voor een aardig prijsje. (max 80 euro)

 

Hardstikke bedankt iedereen voor alle tips. Echt fijn zo'n forum waar je nog eens goeie nieuwe dingen leert kennen.

Persoonlijk denk ik, gezien je aversie voor de humor in pakweg Trollen van Troy of Sabels en Galjoenen, dat de Zwarte maan een tegenvaller gaat zijn voor jou.

Link naar reactie

De reden waarom ik bijvoorbeeld Rork en Peter Pan niet vermeld had, is trouwens dat ik bij fantasy altijd meer aan heroic fantasy denk. Soms is het moeilijk om reeksen zomaar in een categorie te steken. Is hauteville house bijvoorbeeld fantasy (zolang steampunk niet als genre op zich bestaat)?

Link naar reactie

Koen, waar haal jij toch altijd die knappe figuurtjes!?

Ivm Fantasy, ik heb op het boekenfestijn daar ooit eens een boek over gekocht waarin ook een overzicht van de fantasy-films en TV-reeksen stond. Daar bleek de definitie echt wel breed op toegepast te zijn. Het ging van pakweg Conan de barbaar over Sneeuwwitje en Fantasia (what's in a name) tot The Young Indiana Jones Chronicles.

Link naar reactie

De reden waarom ik bijvoorbeeld Rork en Peter Pan niet vermeld had, is trouwens dat ik bij fantasy altijd meer aan heroic fantasy denk. Soms is het moeilijk om reeksen zomaar in een categorie te steken. Is hauteville house bijvoorbeeld fantasy (zolang steampunk niet als genre op zich bestaat)?

Zelfde bedenking met Koblenz. (Deel 1. Gewoon deel 1. De rest komt spijtig genoeg niet in de buurt van deel 1. Maar, ah!, deel 1. Zo sterk en ontroerend. En perfect op zichzelf staand, eigenlijk.) 

Link naar reactie

Ik vind het super hier. Zou nooit zoveel fantastische strips hebben leren kennen zonder de repers hier. 

+1 en dan heb ik het niet alleen over deze draad. Sterker nog voordat ik hier kwam was mijn stripliefde eigenlijk een beetje aan het doodbloeden. Ik kocht alleen maar simpele actiethrillers als I.R.$. en Largo Winch en begon er serieues genoeg van te krijgen. Maar via dit forum en via de stripbeurzen die ik via dit forum ontdekte (ik had vier jaar terug nog nooit van stripbeurs Breda gehoord) ontdekte een goudmijn aan mooie strips.

 

@Bilal:

Storm: Ik denk het niet. Het staat mij tegen en het is alweer een reeks met tigduizend delen

Aria was ik van plan te kopen tot ik zag hoe verschrikkelijk veel albums de reeks bevat en het standalone format van de reeks stond mj toch al niet echt aan dus maar gelaten.

 

@Sprinkhaan: Ah ja dat zal het zijn. Ik zal mij Peter Pan desondanks toch niet aanschaffen, althans niet meteen, want de delen 5 en 6 zijn zelfs op catawiki niet meer te krijgen.

 

@Nuwanda:

Eh...meneer heeft niet goed gelezen hoor:

Daarom ben ik dan ook niet geinteresseerd in een complete lijst van fantasyreeksen die ik nog mis...

 

Wat ik wel graag wil weten is:

1. Mis ik nog iets echt noemenswaardigs? Een echte fantasyklassieker of topper die in geen collectie mag ontbreken.

2. Mis ik nog iets dat volledig aansluit bij mijn voorkeuren? Zie daarvoor de globale ratings bij het lijstje hieronder. Alles wat aansluit bij 4 sterren of meer wil ik weten.

En wat de klassiekers betreft: dat het een klassieker is wil nog niet zeggen dat het ook iets voor mij is. De Torens van Schemerwoude is een klassieker waar iedereen het over eens is dat het goed is dus die had ik destijds alle 10 de delen in één keer van gekocht. Het is één van de weinige reeksen die ik nog steeds niet uitgelezen heb. Ik kom er niet doorheen zo slecht vind ik het. Ik wil mij wat klassiekers betreft dus er alleen van verzekeren dat ik niet iets heel moois misloop zoals bijv Op Zoek naar de Tijdvogel.

Wat Zwarte Maan betreft zou je gelijk kunnen hebben. Misschien moet ik die ook eerst eens opsnorren in mijn bib.

Wat genredefinite betreft ben ik het wel met je eens. Ik heb met het lijstje maken ook een paar keer staan twijfelen of iets nu wel of niet fantasy is zoals bijv Fox. Het bevat geen elfen, dwergen en trollen maar wel een hele reeks goden die met elkaar in de clinch liggen. Hauteville House reken ik overigens onder Steampunk (is volgens mij een apart genre) en niet fantasy vandaar dat ie niet in de lijst stond maar er valt over te twisten.

Chinees Rood wilde ik een tijd terug kopen maar heb het opgegeven want het is onmogelijk te krijgen.

 

@Koen:

Wie zit er hier nu te trollen? :e012:

In alle serieusheid ik snap wel wat je bedoelt maar niet alle fantasyreeksen zijn cliché. Neem nu Servitude, een reeks zonder duidelijke goeien en slechten met maar zeer weinig echte fantasy elementen of Drakenbloed een originele combinatie van Piratenreeks en medieval fantasy. Ik concentreer me ook niet al jaren op alleen fantasy hoor. Pas het afgelopen jaar. Hiervoor concentreerde ik mij op historische reeksen (bijv De Schorpioen en Zevens Levens van de Sperwer) en daarvoor op detectivereeksen (bijv Fog en Isabelle Avondrood, een reeks waarin ik de humor wel zeer kon waarderen.) Dus ik pik van alles wel het goeds mee denk ik zo. (binnen de Europese strips uiteraard)

 

@Yncke:

Koblenz zal ik eens naar kijken. Eén album kan ik mij geen buil aan vallen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik ga niet meer discussiëren over je dubieuze vraagstelling, Dio, ik ben content met de bezigheidstherapie :e011: (en hij zei "meneer" tegen me :e005: )

Fog zou je trouwens ook gerust onder fantasy kunnen categoriseren, m.i..

 

Van Chinees Rood sta ik ook wel te kijken dat je het niet bij elkaar krijgt. Ik heb niet meer dan 2 euro per deel betaald (in prima staat). Dorre Gewesten is een ander verhaal, ik was ook al lang op zoek naar 1 van de 3 delen, en schrok me een hoedje dat ze alledrie gewoon in de bakken lagen op het Boekenfestijn.

Mag het voor Chinees rood een mix van SC en HC zijn (zoals bij mij het geval is)? Dan wil ik wel eens voor je rondkijken.

 

Van Peter Pan sta ik ook wel te kijken dat deel 6 (deel 5 wel, of heeft "meneer" niet goed gekeken?) niet op Catawiki te krijgen is. Een moeilijk boekje, lecram?? :e005:

Link naar reactie

Dio , Land van langvergeten is opgedeeld in cyclussen.je kan ieder cyclus lezen als een afgesloten verhaal dus er is geen reden tot geen aankoop.Van cyclus 4 moeten nog 3 delen vertaald worden + een epiloog.

 

Als ik zie wat je wel goed vind ( oa.kind v/h onweer , kreeg ik niet uitgelezen en nog andere matige reeksen )ben ik wel verbaasd

dat je' scharlaken wolken' niet ziet zitten .je moet het toch een kans geven want dit is zuivere fantasy met goeie tekeningen en

was in Frankrijk een dikke hit.

 

littekens is ook leuk reeksje maar verdween snel in de massa en is wellicht nog te vinden in afprijsbakken.

Link naar reactie

Ik heb geen probleem. Waarom is 'Monster' fantasy ???? Zou je nu nog 'Death Note' voorstellen, daar zie ik wel een fantasy-element in.

Dio heeft trouwens een afwijking die veel NL-striplezers hebben : allergie van manga.

't was Koen, niet Dio.

Zoals ik zei: het valt niet op. Er zitten wel degelijk fantastische elementen in Monster.

Link naar reactie

Pure fantasy maar hier schaamteloos vergeten: Rozebottel!! 

 

henrotin-daniel-dany-1943-belg-olivier-r

 

 

En Peter Pan ( Loisel ) mmmmm zo mooi. Ok, het is geen pure fantasy zoals Op Zoek naar de Tijdvogel, maar toch beter getekend.

 

Had helaas nog nooit van Rozebottel gehoord tot ik vorige week in de bieb aan het bladeren was in '100 stripklassiekers' van Geert de Weyer. Het sprak mij heel erg aan en als ik jouw afbeelding zie denk ik weer: jemig, wat mooi!

Link naar reactie

Het valt misschien niet op, maar dit is eigenlijk ook een fantasyreeks:monster_mangas.jpgmonster-deel-1.jpg

Mooi in orde gebracvht, zie ik.

Met dank aan de dader.

 

Het fantasyelement: het einde kan alleen maar als fantasy worden uitgelegd, en die rare Johann heeft toch wel vreemde vermogens die niet realistisch meer zijn. Dus ja, voor mij is het fantasy, maar niet de typische zwaarden-en-draken-met-magiërs-fantasy.

 

Och, Dio is Diogenes, en hij houdt dus niet van manga.

Nou, dan mist hij wel wat, maar ja, iedereen selecteert, natuurlijk, anders is er geen beginnen aan.

Link naar reactie

Mooi in orde gebracvht, zie ik.

Met dank aan de dader.

 

Het fantasyelement: het einde kan alleen maar als fantasy worden uitgelegd, en die rare Johann heeft toch wel vreemde vermogens die niet realistisch meer zijn. Dus ja, voor mij is het fantasy, maar niet de typische zwaarden-en-draken-met-magiërs-fantasy.

 

Och, Dio is Diogenes, en hij houdt dus niet van manga.

Nou, dan mist hij wel wat, maar ja, iedereen selecteert, natuurlijk, anders is er geen beginnen aan.

Bijna iedere strip/comic heeft wel iets ''onrealistisch'' of een aantal ''fantasie'' elementen.

Maar Monster is toch echt gewoon een thriller hoor.

Link naar reactie

Mooi in orde gebracvht, zie ik.

Met dank aan de dader.

 

Het fantasyelement: het einde kan alleen maar als fantasy worden uitgelegd, en die rare Johann heeft toch wel vreemde vermogens die niet realistisch meer zijn. Dus ja, voor mij is het fantasy, maar niet de typische zwaarden-en-draken-met-magiërs-fantasy.

 

Och, Dio is Diogenes, en hij houdt dus niet van manga.

Nou, dan mist hij wel wat, maar ja, iedereen selecteert, natuurlijk, anders is er geen beginnen aan.

idd. ik ben zeker de laatste tijd een echt mangalezer geworden. een japanner kan als geen ander zijn tanden in iets zetten. Dat lees je gewoon. Het is veel minder vrijblijvend, maar soms op leven en dood. Als je ziet wat Tezuka bij elkaar getekend heeft: duizenden en duizenden pagina's. En verhaaltechnisch ernorm veel op zeer hoog niveau. Da's meer dan gek.

Link naar reactie

@Retep:

Het verhaal van Helse Meute klinkt mij niet echt goed en ik schrik nogal van de extreem lage rating die het krijgt op bdtheque een site waar ik het meestal wel mee eens ben. Maar toch leuk dat je meedenkt.

 

@Nuwanda:

Bedoel je nu Fox, een avonturenreeks met flink veel fantasy elementen of echt Fog, een Victoriaanse detective met maar in één verhaal (het zwakste van de vier) een fantasy element? Want als je echt Fog bedoelt kun je alles wel fantasy geen noemen.

Wat Chinees Rood betreft maakt SC of HC mij niet uit. Ik heb Sofaletta ook gedeeltelijk in SC en gedeeltelijk in HC (en het laatste deel dan ook nog van een andere uitgeverij) evenals De Dochters van Afrodite. Met Talent kun je het je nu éénmaal niet veroorloven kieskeurig te zijn.

Wat Peter Pan betreft: er is één exemplaar van deel 6. Die kost 74 euro en moet dan vanuit Belgie opgestuurd worden dus daar komen ook nog fikse verzendkosten bovenop. Van deel 5 zie ik drie exemplaren staan maar geen van die drie zijn te koop als ik er op klik. Maar zelfs al was deel 5 wel te koop. Zonder deel 6 ga ik er toch echt niet aan beginnen. Hoog tijd dus voor een Peter Pan heruitgave. En een heruitgave van De As van de Katharen. En geen nieuwe albums meer van Kapitein Kreiss en vergelijkbare troep. Grrrr Arboris grrrr!

 

@Kontiki:

Wat raad je me aan? Want als mijn stripwinkel 'm niet heeft. En Catawik heeft 'm niet en Bol.com heeft 'm niet. Dan weet ik niet meer waar ik moet zoeken. Tips?

 

@Elvis:

Land van Langvergeten zal ik dan eens naar kijken. Hij is volledig verkijgbaar bij catawiki en 't ziet er goed uit. Volgens BDTheque kakt 't wel volledig in na cyclus 1 maar dat is natuurlijk ook maar een mening. Ik zal eens kijken of mijn bib het heeft.

Kind van het Onweer vond ik wel goed. Nu eens High Fantasy in een stuk minder cliché middeleeuwse setting. Het is niet één van mijn favoriete reeksen maar ja mij beviel het wel. Het is natuurlijk wel een jeugdreeks he en zo moet je het ook lezen. Prins van het Onweer is dan alweer wat volwassener. Althans het eerste deel wel. Legende van de Scharlaken wolken is dan natuurlijk wel weer een subgenre dat mij eigenlijk niet interesseert. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom zoveel mensen met Samoeraireeksen aan komen terwijl er achter de enige Samoeraireeks in de lijst maar drie sterren staan en ik had gevraagd om reeksen die overéénstemmen met reeksen die ik vier sterren of meer gaf.

 

Mocht dit niet duidelijk zijn wegen te kleine sterren dan som ik ze hierbij nog wel even op:

Godenschemering: 4 sterren

Magus: 4 sterren

De Wouden van Opaal: 4 sterren

Servitude: 4,5 sterren

Op Zoek naar de Tijdvogel: 5 sterren

Drakenbloed: 4 sterren

De Klaagzang van de Verloren Gewesten: 4 sterren

De Gezellen van de Schemering: 5 sterren

 

@KT:

Ik vond Op Zoek naar de Tijdvogel al zo mooi getekend. Mocht ik het nog eens kunnen bemachtigen zal ik PP zeker lezen.

 

@Beus:

De Grote Dode was ik helemaal vergeten op de lijst te zetten. Ik heb alle drie delen de delen in kast staan en eerlijk gezegd vind ik er geen zak an. Het verhaal trekt nergens op. Er zit geen duidelijke verhaallijn in en geen duidelijk hoofdpersonage. Loisel kan mooi tekenen maar schrijven kan ie niet naar mijn mening.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Land van Langvergeten zal ik dan eens naar kijken. Hij is volledig verkijgbaar bij catawiki en 't ziet er goed uit. Volgens BDTheque kakt 't wel volledig in na cyclus 1 maar dat is natuurlijk ook maar een mening. Ik zal eens kijken of mijn bib het heeft.

 

Totaal mis deze keer. Ik vind het land van langvergeten elke cyclus even sterk. Zelfs het begin van de vierde cyclus nog maar 1 album vertaald) vond ik grandioos. Maar ik ben in de minderheid met deze mening, dat besef ik, maar dat geeft niet.

Link naar reactie

Ik vind toch de eerste cyclus het sterkst...

 

Ja, daar kan ik inkomen. Ik zou echt niet kunnen kiezen en dat meen ik. Alle tekenaars die al aan bod kwamen (per cyclus een andere) behoren tot mijn favorieten. vicomte,  Faure, Herenguel. ook de nieuwe laval (nog nooit van gehoord) vond ik ver boven gemiddeld zitten.

Link naar reactie

@Diogenes

 

Ik las dat er van Peter Pan een integrale in het Engels op de planning staat voor deze zomer. Dat kan misschien dienen als alternatief? Dat de losse delen niet allemaal kunnen nabesteld worden bij de SSZ heeft mij tot nu toe ook tegengehouden om de reeks te lezen.

 

For the first time in English, in one omnibus edition, Soaring Penguin Press will be publishing Regis Loisel’s epic series, Peter Pan. This 372-page, full colour hardback will tell the entire story of how Peter, a young boy on the streets of Dickensian London, became Peter Pan.

This omnibus edition collects the complete 6 volume bande dessinee series lovingly created by Loisel from 1990 to 2004. This series has never before been seen in the UK, and has never been collected in English.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Als het in semi-realistische of zelfs humoristische stijl getekend mag zijn:

 

Taï Dor, redelijk korte reeks maar zowat de enige fantasy die ik in huis heb. 

 

Ah, die wou ik zelf ook voorstellen. Ik vond die geweldig. Jammer dat die reeks nooit écht voltooid is. Al is het geen probleem dat het stopt waar het nu stopt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...