Ga naar inhoud

Animé van de dag


Bonte

Recommended Posts

2 uren geleden, TDPB zei:

Nu de studio Gibli films op Netflix staan, ben ik mijn achterstand aan het inhalen. Allemaal heel goed gemaakt, maar soms toch wel wat aan de trage kant.

 

Soms wat traag maar dat mag ook wel eens, die film over wasberen met magische teelballen bv was er voor mij wat teveel aan, soms is Japanse humor helemaal niet grappig. Maar zal die wel nog eens proberen ooit, ik wil de Gibli's sowieso allemaal eens bekeken hebben.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Waar heb je de film gezien?

Ik heb alleen vermelding van de Internationale release in april teruggevonden:

afbeelding.thumb.png.36c6ce071151035702382ac34bf69cb6.png

Kyoto 14 november.  Geweldige bioscopen in Japan. Iedereen is super netjes en stil. Stoelen zitten heerlijk en er wordt merchandise van de films verkocht. Kreeg bij mijn ticket een artbook van de film

Screenshot_20230301-004638.png

Screenshot_20230301-004621.png

Link naar reactie
Op 28/2/2023 om 19:38, Bonte zei:

 

die film over wasberen met magische teelballen bv was er voor mij wat teveel aan,

Oi!

Da's mijn persoonlijke favoriete Ghibli (naast spirited away misschien) en de reden van mijn nickname!

 

Veel Ghibli's gaan inderdaad redelijk traag, maar dat verhalende, die sfeer, kan ik goed hebben.

Link naar reactie
Op 28/2/2023 om 17:35, TDPB zei:

Nu de studio Gibli films op Netflix staan, ben ik mijn achterstand aan het inhalen. Allemaal heel goed gemaakt, maar soms toch wel wat aan de trage kant.

 

Ze maken bij Gibli soms toch wel rare scenariokeuzes. Gisteren zag ik Porco Rosso, over een piloot die door een vloek in een zwijn is veranderd. Maar dat is iets wat gewoon ergens in één zinnetje wordt vermeld. Over het wie, wat en waarom van die vloek kom je als kijker niets te weten. En ergens verwacht je dat hij op het eind van de film terug menselijk zal zijn. Maar neen. Blijkbaar vonden ze het bij Gibli gewoon leuk om hun hoofdpersonage om de een of andere compleet overbodige redenen een varkensneus te geven. Er loopt ook nog een vrouwelijk personage rond die verliefd is op Porco Rosso, maar ook daar wordt niets mee gedaan. Na de film zien beide personages elkaar nooit meer.

Beauty and the Beast it aint.

 

En daarvoor zag ik Arrietty the Borrower, over kleine mensjes die in het geheim in een huis van gewone mensen wonen. De hele film door worden er hints gegeven dat de gewone mensen het helemaal niet erg zouden vinden dat er kleine mensjes in hun huis zouden wonen. Ze hebben zelfs speciaal een minihuis voor hen gebouwd. Maar toch eindigt de film niet met een vrolijk samenleven van beide soorten, maar trekken de kleine (en eenzame) mensjes zonder reden weg uit hun geliefde woonst.

Link naar reactie

Voor logische happy endings moet je niet in Japan zijn. Ze zijn fan van tragische helden en quasi alle slechterikken zijn nooit door-en-door slecht zoals wij die kennen uit de Hollywoodstal. Ze hebben bijna altijd een logische backstory die hun slechterik zijn verklaart.

 

In het geval van Porco Rosso vond ik het daarom niet onlogisch dat de situatie bleef zoals ze was. Hij draagt zijn lot waardig, of zoiets...

Pompoko loopt eigenlijk ook niet goed af. De rebellen sterven, en de rest van de tanuki worden opgeslorpt in de grote stad en kunnen nog slechts af en toe zichzelf zijn.

Kijk naar 'een hond van Vlaanderen'. Nello en Patrasche sterven van de honger en kou. Toen de anime werd gemaakt was er nog ruzie onder de makers over hoe ze het verhaal zouden volgen. Ze bleven echter trouw aan het boek, en het werd één van de meest bekeken anime van het land, nog steeds. Een hele generatie krijgt nog steeds tranen in de ogen als ze eraan terugdenken.

 

(Arriety staat nog op mijn to-do.)

Link naar reactie

Ik heb op zich geen probleem met tragische eindes, maar wel als er elementen aangebracht worden in een scneario die nergens toe leiden.

 

Wat de vloek van Porco Rosso betreft: het past ook helemaal niet in het behoorlijk realistisch verhaal. Doe er iets mee, of zwijg erover, denk ik dan.

Twee keer dacht ik: ha, nu gaan ze er iets mee doen. Toen hij in een flashback scene samen met net overleden vliegeniers boven de wolken terecht kwam en hij de enige is die terug naar de levende kan gaan. Daar had ik de transformatie tot zwijn verwacht. Maar neen, ook met die scene gebeurde verder niets. En helemaal op het einde zegt iemand verwonderd tegen hem iets a la: "je gezicht, wat is er met je gezicht!", en dacht ik dat het terug menselijk was geworden (ook al gaat het wellicht gewoon over het feit dat hij net tot pulp is geslagen). Maar neen, we zien zijn gezicht niet meer.

 

Maar wel allemaal heel goed geanimeerd natuurlijk.

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

 

Wat de vloek van Porco Rosso betreft: het past ook helemaal niet in het behoorlijk realistisch verhaal. Doe er iets mee, of zwijg erover, denk ik dan.

 

 

Zal meer met de cultuur en verhaaltradities te maken hebben?

In Dragon Ball is er ook een antropomorf biggetje zonder verklaring terwijl alle andere personages mensen (of mensachtig) zijn.

 

afbeelding.thumb.png.5900624b83d492514328b7b38e55d9ae.png

 

En dat vindt dan weer zijn oorsprong in het 16de-eeuwse Journey to the West waar er ook een personage met een varkenshoofd mee op queeste ging.

 

afbeelding.thumb.png.89b443243031dbd939242ca0ffa8ad90.png

 

 

Link naar reactie
Op 10/3/2023 om 16:24, TDPB zei:

Moest er helemaal geen verklaring gegeven worden voor die varkenskop zou ik dat geen enkel probleem vinden, maar nu is het te halfslachtig.

 

Why did Porco become a pig?

 

Although it was never mentioned in the movie, a press release states that he was disillusioned with humanity, and cursed himself to be a pig. Miyazaki stated that "When a man becomes middle-aged, he becomes a pig". It seems that Porco is carrying a lot of baggage, and that has something to do with him quitting being a human.

 

Wellicht dat dit meer perspectief bied

Link naar reactie
2 uren geleden, Michie zei:

 

Why did Porco become a pig?

 

Although it was never mentioned in the movie, a press release states that he was disillusioned with humanity, and cursed himself to be a pig. Miyazaki stated that "When a man becomes middle-aged, he becomes a pig". It seems that Porco is carrying a lot of baggage, and that has something to do with him quitting being a human.

 

Wellicht dat dit meer perspectief bied

 

Het is een reden als een ander. Maar als kijker heb je niets aan informatie die niet in de film zit.

Het blijft een rare, halfslachtige manier van vertellen waar iedere leraar creatief schrijven punten voor zou aftrekken.

Link naar reactie

Ik denk eerlijk gezegd dat die vloek meer een metafoor is dan een plot device. Het is voor het verhaal van de film alleen interessant om aan te tonen hoe gedesillusioneerd de protagonist is met zichzelf en de mensheid.

 

Het is ook geen Beauty and the Beast waarin ze een happy ending hebben. Soms zijn wonden te diep of omstandigheden te ingewikkeld om op te lossen. Ghibli vind ik in dat opzicht altijd redelijk realistisch. 

 

Oorspronkelijk was overigens wel het idee dat er een sequel zou komen al is die kans inmiddels vervlogen 

Link naar reactie
Op 15/4/2022 om 18:36, cinco zei:

Oh wow! Ziet er weer ontzettend goed uit.

 

 

In China hebben ze blijkbaar maar één zanger die al die titelsongs inzingt. De trailer/MV voor deze film werd daar vandaag gepost.

 

Maar de animatie voor deze film zit er echt wel geweldig uit. Een goeie mix van handanimatie (en decors) met computeranimatie. Maken ze bij Disney eigenlijk nog films die eruit zien alsof ze met de hand getekend zijn?

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

 

Wat wil je als er iemand beschikbaar is met zo'n engelenstem... :P

 

Ik klaag niet hoor. (10 jaar geleden werd hij nog na een paar afleveringen uit The Voice gegooid omdat het publiek er niet klaar voor was, ondertussen is hij een grote ster daar. Het kan verkeren)

Link naar reactie

Strikt gezien geen anime omdat Peter Chung een Zuid-Koreaan was die tekenfilms maakte voor het Amerikaanse bedrijf MTV, maar het wordt wel vaak bij anime gerekend.

De reden dat ik het vermeld, is echter dat het bekende citaat "That which doesn't kill us, makes us stranger" bijna altijd wordt toegeschreven aan de Joker in de film The Dark Knight.

Eerst dit: het is een bekend citaat dat geen citaat is, want de Joker zegt in werkelijkheid: "Whatever doesn't kill you, simply makes you stranger".

Maar vooral dit: de oosprong van het citaat is niét The Dark Night, maar de anime Aeon Flux, waarin Trevor Goodchild (een dubieus personage waarvan niet helemaal duidelijk is of hij nu goed of slecht is) letterlijk zegt: "That which does not kill us makes us stranger.”

Hij doet dat in de aflevering Thanatophobia uit 1995.

De enige websites die het tot nu toe juist hebben, zijn deze:

https://taterthought.blogspot.com/2007/06/what-doesnt-kill-us-makes-us-stranger.html

en

https://learned.substack.com/p/that-which-does-not-kill-us

En vanaf vandaag ook De Getekende Reep :)

 

th?id=OIP.xzQKVnRQNlxZ2bXTBzbcMgHaKd%26p

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 22/3/2023 om 13:28, Peter Motte zei:

Strikt gezien geen anime omdat Peter Chung een Zuid-Koreaan was die tekenfilms maakte voor het Amerikaanse bedrijf MTV, maar het wordt wel vaak bij anime gerekend.

De reden dat ik het vermeld, is echter dat het bekende citaat "That which doesn't kill us, makes us stranger" bijna altijd wordt toegeschreven aan de Joker in de film The Dark Knight.

Eerst dit: het is een bekend citaat dat geen citaat is, want de Joker zegt in werkelijkheid: "Whatever doesn't kill you, simply makes you stranger".

Maar vooral dit: de oosprong van het citaat is niét The Dark Night, maar de anime Aeon Flux, waarin Trevor Goodchild (een dubieus personage waarvan niet helemaal duidelijk is of hij nu goed of slecht is) letterlijk zegt: "That which does not kill us makes us stranger.”

Beide zijn gewoon flauwe, voor de hand liggende  woordspelingen op What does not kill me makes me stronger (Was mich nicht umbringt, macht mich stärker) van Nietzsche (1888).

Link naar reactie
Op 16/4/2023 om 20:02, Koen Claeys zei:

Met één van mijn dochters naar Chainsaw Man beginnen kijken... Waw...Waanzinnig...Geschift... Vier afleveringen ver en zeer onder de indruk.

image.png.9c5ce25ad1f03d00461d802288526a09.png

 

En het wordt nog beter, in het 'demon hunter' genre bij het beste ooit gemaakt volgens mij. Ik huiver bij de meeste 3D in anime maar niet bij Chainsaw Man, dik de moeite.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Welke bioscopen?

Antwerpen, Gent en Hasselt. Maar de zalen verschillen per dag, morgen is het bv in Gent een mottig zaaltje van 30 man, maandag avond zaal 5 van 200 man.

 

Misschien maandag avond eens samen gaan? Ik rij wel. Ik heb wel goesting om 'm op groot scherm te zien en ik vrees dat het de laatste dag is.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Ben je de film gaan zien?

Ja, we zijn net terug. Ik vond 'm echt wel goed. Er zijn natuurlijk terugkerende thema's maar ik vond het erg mooi, al heb ik deze keer niet geweend wat voor mij nogal uitzonderlijk is tegenwoordig. Er zit wel meer 3D in en een heuse bossfight, dat is een evolutie waar ik minder blij mee ben al valt het hier nog goed mee. Dikke aanrader opnieuw, ik ben blij dat hij op groot scherm draait en er was zelfs redelijk wat volk.

Link naar reactie
Op 24/4/2023 om 23:17, Bonte zei:

Ja, we zijn net terug. Ik vond 'm echt wel goed. Er zijn natuurlijk terugkerende thema's maar ik vond het erg mooi, al heb ik deze keer niet geweend wat voor mij nogal uitzonderlijk is tegenwoordig. Er zit wel meer 3D in en een heuse bossfight, dat is een evolutie waar ik minder blij mee ben al valt het hier nog goed mee. Dikke aanrader opnieuw, ik ben blij dat hij op groot scherm draait en er was zelfs redelijk wat volk.

 

Was het de Japanse of de Engels gedubde versie?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Groot was mijn verwondering wanneer ik Tengoku Daimakyou aka Heavenly Delusion vond op Disney+. Eindelijk weer eens een echte distopian SF anime zonder mecha robotten. Ze zitten nu aan aflevering 7 van de 13 en het is danig de moeite, supergoeie SF reeks waarbij het mysterie beetje bij beetje ontrafeld wordt met interessant uitgewerkte neven characters. Direct mijn favoriet voor het jaar 2023, ik ben heel erg onder de indruk hoe goed het verhaal is.

 

Het staat gemarkeerd als 16+ vanwege het volwassen verhaal maar het geweld is niet extreem overdreven, het is geen kettingzaagman maar er is wel degelijk geweld, en het bloot past perfect binnen het verhaal zonder overdreven erotisch proberen te zijn. 
 

Ik kijk uiteraard Japans maar de dub valt nog goed mee en het is Nederlands ondertiteld, dat is wel een voordeel van Disney+.

 

https://myanimelist.net/anime/53393/Tengoku_Daimakyou
 

personajes_de_tengoku_daimakyou_que_debe

Link naar reactie

Oshi no Ko vind ik ook zalig, al is het na die eerste superlange/superzalige aflevering wel wat teruggevallen, hun kleuterfase was het leukst... 😅

 

En Heavenly Delusion ga ik ook maar eens een kans geven. Ik denk dat ik ooit eens in een ver verleden aan de manga ben begonnen, maar geen idee meer waarom ik toen afhaakte - waarschijnlijk omdat ik te veel kocht/te weinig plaats had en er sowieso veel bij mij sneuvelt na enkele volumes... 😉

Link naar reactie

Oshi no Ko had een prachtige eerste aflevering maar ben wat bang voor het idol en acteur gegeven in de volgende afleveringen, ik moet nog verder kijken.

 

Al hou ik ook wel van extremen, aan de ene kant Heavenly Delusion en aan de andere kant ben ik zot van school romcoms waar vuurwerk en het cultureel festival vaste waarden zijn. 🙂

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...