Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

Mm, daarin volg ik je niet Mario. 10% is wel heel weinig. Het is jaaaaren geleden dat er nog eens een Standaard reeks met zoveel bombarderie werd aangekondigd én dat de pers erin meegaat. Ik denk dat De Geuzen de laatste was....

 

Ik denk dat het eerste album wel goed gaat verkopen, en dan zal de kwaliteit van het verhaal veel bepalen.

 

Je kan nu niet zeggen dat het doelpubliek de stijl van een Cambré - enfin dat is mijn gedacht - niet zal lusten. Zelfs Jump verkocht 10% van Suske en Wiske....

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Pff, er zijn andere uitgeverijen dan SU die kunnen vertalen, en die de wind vd wilgen op A3 kunnen uitgeven.

 

Ik heb veel liever dat SU blijft investeren in lokaal talent. En ach, meestal duurt het amper 6 of 12 albums, maar die gasten geraken zo toch gelanceerd.

 

amen to that, brother.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

SUSKE EN WISKE: VOORSTELLING NIEUWE STRIPREEKS “AMORAS”

De cover van de nieuwe Suske en Wiske stripreeks “Amoras” wordt bekendgemaakt in Wijnegem Shopping Center.

In de balloon court komt vanaf 29/04 een groot scherm te staan, waarop alle fans pixels van de cover kunnen laten verschijnen, door de facebookpagina van Amoras te “liken” .

 

Rondom het scherm komen grote graffitikunstwerken van de nieuwe stripreeks.

 

Benieuwd naar deze nieuwe stripreeks? Alle info vind je op: http://www.amoras2047.com

 

crap, ik loop daar elke week een keer of twee rond om mijn vriendin op te halen. Ik zal eens zien of de reclamecampagne inderdaad wat volk lokt.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Dit is natuurlijk top, eindelijk neemt iemand de marketing een beetje serieus en probeert weer iets, maar dan gaan we weer zitten zeuren.

Echt heel goed, dat overlijdingsbericht.

 

Ik heb eigenlijk niks met Sus en Wis, maar deze zal ik zeker aanschaffen, ik vind het geweldig verzonnen.

 

helemaal mee eens. We moeten blij zijn dat er überhaupt marketing gebeurt door een uitgeverij, dat brengt misschien anderen op gedachten, in het kielzog van deze marketingaktie kan er misschien met een kleiner budget en meer creativiteit ook wel interessante dingen te maken zijn. Misschien zijn de grotere uitgeverijen wakker? Is het besef er gekomen dat je met je doelpunbliek via marketing moet communiceren om je verkoop te halen.

 

Aanmoedigen verdorie!

 

Ik heb ook niks meer met S&W en ik vermoed niet dat dit album voor mij is, maar ik zal het via de bib een eerlijke kans geven en dan zien we wel verder.

Link naar reactie

Na drie (of maximaal vier) albums voert Standaard Uitgeverij de reeks weer af wegens tegenvallende verkoopcijfers. Het eerste album zal voornamelijk gekocht worden door stripliefhebbers en de vaste fans van Suske en Wiske. Het tweede album door de vaste fans en enkele stripliefhebbers die overblijven en het derde door nog een fractie van de vaste fans die de reeks toch niet vinden passen bij hun Suske en Wiske. In een wanhoopspoging worden de voorbije delen aan een dumpingprijs verkocht in combinatie met een laatste mogelijk vierde deel. En dan... :oxo:

 

Op wie richt SU zich met dit album: jongvolwassenen, het publiek waar ik dagelijks mee werk op school. Zitten die te wachten op een meer gedurfde versie van Suske en Wiske? Helemaal niet... het merendeel leest amper strips. Laat staan dat ze in hun vrije tijd nog vrijwillig gaan lezen. SU wil een doelgroep bereiken die helemaal geen interesse meer heeft in strips. Sociale media, gamen en uitgaan, daar zijn die gasten mee bezig. Strips, dat was iets van toen ze nog kinderen waren. Ik heb in de loop der jaren af en toe leerlingen kennis laten maken met de andere strip (strips voor een ouder publiek kennen ze helemaal niet): Blacksad, De Schorpioen, ... En soms wek je zo de interesse op.

 

Die hele Amoras-campagne krijgt nu veel aandacht, omdat ze tegen alle heilige huisjes schopt die met Suske en Wiske te maken hebben, maar het succes zal snel wegdeemsteren. Veel blabla, maar de boemboem zal snel achterwege blijven. Standaard Uitgeverij bekommert zich maar om één ding: winst maken. Wat niet rendeert vliegt eruit. Ze slepen een kwalijke reputatie met zich mee wat dat betreft.

Link naar reactie

Das een behoorlijk negatieve kijk op de zaken, Acor :e009: .

Ik denk niet dat de reeks net zoveel zal verkopen als de echte, maar zeker en vast veel meer dan veel andere nieuwe reeksen. 

Het is gewoon leuk gevonden, een geheel andere versie van Sus en Wis.

 

En dat geklaag op de standaard uitgeverij begrijp ik nooit zo, natuurlijk bekommert die zich om winst te maken. Zo niet, dan gaan ze failliet en geven ze helemaal niets meer uit. 

Elk zinnig opererend bedrijf wil winst maken en zal niet bewust doorgaan met verliesgevende projecten, dus ook Standaard niet.

Je hoeft toch niet met iedere serie door te gaan, omdat een aantal liefhebbers of tekenaars dat van mening is, terwijl er geen winst op wordt gemaakt en zeker niet in deze tijden. Dat gebeurt nergens, in geen een branche.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Na drie (of maximaal vier) albums voert Standaard Uitgeverij de reeks weer af wegens tegenvallende verkoopcijfers. Het eerste album zal voornamelijk gekocht worden door stripliefhebbers en de vaste fans van Suske en Wiske. Het tweede album door de vaste fans en enkele stripliefhebbers die overblijven en het derde door nog een fractie van de vaste fans die de reeks toch niet vinden passen bij hun Suske en Wiske. In een wanhoopspoging worden de voorbije delen aan een dumpingprijs verkocht in combinatie met een laatste mogelijk vierde deel. En dan... :oxo:

 

Op wie richt SU zich met dit album: jongvolwassenen, het publiek waar ik dagelijks mee werk op school. Zitten die te wachten op een meer gedurfde versie van Suske en Wiske? Helemaal niet... het merendeel leest amper strips. Laat staan dat ze in hun vrije tijd nog vrijwillig gaan lezen. SU wil een doelgroep bereiken die helemaal geen interesse meer heeft in strips. Sociale media, gamen en uitgaan, daar zijn die gasten mee bezig. Strips, dat was iets van toen ze nog kinderen waren. Ik heb in de loop der jaren af en toe leerlingen kennis laten maken met de andere strip (strips voor een ouder publiek kennen ze helemaal niet): Blacksad, De Schorpioen, ... En soms wek je zo de interesse op.

 

Die hele Amoras-campagne krijgt nu veel aandacht, omdat ze tegen alle heilige huisjes schopt die met Suske en Wiske te maken hebben, maar het succes zal snel wegdeemsteren. Veel blabla, maar de boemboem zal snel achterwege blijven. Standaard Uitgeverij bekommert zich maar om één ding: winst maken. Wat niet rendeert vliegt eruit. Ze slepen een kwalijke reputatie met zich mee wat dat betreft.

 

je hebt gelijk. Laten we er maar gelijk mee stoppen. Wie belt er even de uitgeverijen op om te zeggen dat we er mee gestopt zijn? Bonte, trek jij zelf de stekker uit de reep of laten we het verhongeren? Nu nog even iemand vinden die de nek van die zieltogende tekenaars wil omdraaien en dan zijn we klaar. Het was leuk jullie allemaal gekend te hebben.

Link naar reactie

Ik heb bewondering en waardering voor de moed van SU om een dergelijke stap te zetten met een zo vertrouwde serie als Suske en Wiske. Ik noem dat ondernemerschap met lef. En ja dat kan verkeerd aflopen maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

 

En ze doen het ook nog op een manier waarbij ze vele mogelijkheden van de huidige tijd gebruiken. Niet geschoten is ook mis....

Link naar reactie

Bekijk de lijsten met de bestverkopende strips en je weet meteen waar het stripliefhebbend lezerspubliek van Vlaanderen zit: 6 tot 12-jarigen. De doelgroep waar Standaard Uitgeverij het meeste aan verkoopt, want papa en mama kopen nog graag een strip om de kinderen toch iets te laten lezen. SU domineert die markt, enkel Jommeke snoept nog een deel van de winst af. 

 

Spijtig genoeg haken veel kinderen af als het om lezen gaat. Leerlingen hebben me al regelmatig verteld dat er in een album van De Kiekeboes of Suske en Wiske veel te veel tekst staat. We zijn tegenwoordig al in zo'n toestand beland. Het leesniveau van de jeugd is dramatisch. Het onderwijs probeert om die verdwaalde lezers terug op het juiste spoor te krijgen, maar dat is heel vaak vechten tegen de bierkaai. Als ze van thuisuit niet ondersteund worden mag je het vergeten. 

 

Is mijn beeld voor velen te negatief? Misschien wel, maar ik baseer me op de realiteit waar ik op school dagelijks mee te maken krijg. Chapeau voor Standaard Uitgeverij dat ze het nog eens willen proberen bij een publiek van 14-jarigen en ouder , maar in het verleden hebben ze al veel pogingen gedaan in die richting en wat schiet daar nu nog van over? Voor SU draait het enkel om winst en dat zal altijd zo blijven.

Link naar reactie

Mm, daarin volg ik je niet Mario. 10% is wel heel weinig. Het is jaaaaren geleden dat er nog eens een Standaard reeks met zoveel bombarderie werd aangekondigd én dat de pers erin meegaat. Ik denk dat De Geuzen de laatste was....

 

Ik denk dat het eerste album wel goed gaat verkopen, en dan zal de kwaliteit van het verhaal veel bepalen.

 

Je kan nu niet zeggen dat het doelpubliek de stijl van een Cambré - enfin dat is mijn gedacht - niet zal lusten. Zelfs Jump verkocht 10% van Suske en Wiske....

 

 

totaalverkoop van Sus en Wis is zo'n 300.000, dus 10% is 30.000. (en dat heeft Jump nooit gehaald)

30.000 exemplaren in Vlaanderen (Nederland is quantité négligeable) voor een strip is een groot succes tegenwoordig. Zeker voor een strip voor volwassenen. Maar lusten volwassenen zo'n 'tussenstijl' wel? Ik hoop van wel (om egoïstische redenen ook :) )

 

'k Heb es gecheckt: er zijn 2300 likes voor de FB-pagina van Amoras. da's weinig.

Link naar reactie

Even een positief tegengeluid.

 

In de reclame en marketing wereld is storytelling op dit moment hot. De stripwereld zou daar op in kunnen springen. Bands als Coldplay en Within Temptation hebben recent strips gebruikt om hun verhaal te vertellen.

 

Een bedrijf als Marvel is zeer succesvol omdat ze hun product multichannel inzetten.

 

Die slag kunnen de Europese stripuitgeverijen ook maken als ze lef tonen. Een serie als Blacksad in de handen van Dreamworks (Spielberg) zou een fantastische animatiefilm opleveren met als merchandise o.a. de verkoop van strips.

 

Lef en visie heren, daar draait het om, en zeker geen negativiteit.

Link naar reactie

en toch vind ik dat een bedrijf als Standaard Uitgeverij ook zou moeten investeren in reeksen waar maar 3000 exemplaren van verkocht worden.

 

 

 

Inderdaad. 

Als je businessmodel gebaseerd is op de verkoop van 30.000 exemplaren om break-even te draaien, dan moet je je businessmodel aanpassen aan de huidige markt

Link naar reactie

totaalverkoop van Sus en Wis is zo'n 300.000, dus 10% is 30.000. (en dat heeft Jump nooit gehaald)

30.000 exemplaren in Vlaanderen (Nederland is quantité négligeable) voor een strip is een groot succes tegenwoordig. Zeker voor een strip voor volwassenen. Maar lusten volwassenen zo'n 'tussenstijl' wel? Ik hoop van wel (om egoïstische redenen ook :) )

 

'k Heb es gecheckt: er zijn 2300 likes voor de FB-pagina van Amoras. da's weinig.

300.000? Waar haal je dat optimistische cijfer vandaan?

Link naar reactie

hier wordt serieus met cijfers gegoocheld heb ik den indruk. 300 000 jawadde, en ik dacht dat het slecht ging met de strip. Ik heb zelfs mensen gehoord die weten hoeveel JUMP verkocht. Hahaha, altijd grappig om die dingen te lezen. Ik zou graag al jullie bronnen eens kennen. 'T is goe weer mannen , doe zoals ik en ga wat in den hof zitten met een goe pintje

 

cheers

charel

Link naar reactie

'k Heb es gecheckt: er zijn 2300 likes voor de FB-pagina van Amoras. da's weinig.

 

Terwijl de best verkopende reeks van Vlaanderen, de kiekeboes, 'slechts' 6 650 heeft en de nummer twee, F.C. De Kampioenen er amper 791 heeft(!)

2300 likes hebben vooraleer je album uit is of zelfs je auteur(s) bekend zijn, dat kan je verre van slecht of weinig noemen natuurlijk  :)

 

Wat ik voornamelijk hoop is dat Amoras eindelijk het gat weet toe te rijden dat gaapt tussen de kinder- en/of kinderlijke familiestrips en de volwassen-strips.

Daarvoor is een basis-merk als Sus en Wis perfect.

 

Suske en Wiske Junior dekt de 3 tot 7 jarigen

Suske en Wiske is voor 7 tot 13-jarigen

Amoras is voor 13 tot 20-jarigen.

 

De stap tussen de klassieke strips, waar we allen mee beginnen, en de "kwaliteitstrips voor volwassenen" is voor het grote publiek nu eenmaal te groot.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 300 000 jawadde, en ik dacht dat het slecht ging met de strip.

 

het gaat helemaal niet slecht met de strip, althans sommige strips toch niet. Ballon heeft toch onlangs beweerd dat ze er 1 miljoen per jaar verkopen. S&W toch ook dacht ik (of vergis ik me daar?) Dat is dan wel 4 per jaar dus een 250.000 per album.

 

Of zijn dat oplagecijfers en geen verkoopcijfers? Kontiki weet, zoals altijd, wel raad :)

Link naar reactie

 Ik heb zelfs mensen gehoord die weten hoeveel JUMP verkocht. Hahaha, altijd grappig om die dingen te lezen. Ik zou graag al jullie bronnen eens kennen.

 

Ik dacht ook dat ik wist hoeveel Jump op het eind verkocht. Ik had dat namelijk gelezen in een recent interview met de maker van die reeks in BSM 192. :e012:

Link naar reactie

het gaat helemaal niet slecht met de strip, althans sommige strips toch niet. Ballon heeft toch onlangs beweerd dat ze er 1 miljoen per jaar verkopen. S&W toch ook dacht ik (of vergis ik me daar?) Dat is dan wel 4 per jaar dus een 250.000 per album.

 

Of zijn dat oplagecijfers en geen verkoopcijfers? Kontiki weet, zoals altijd, wel raad :)

 

Als ze zeggen dat ze er zoveel verkopen, dan zijn dat per definitie verkoopcijfers. Maar dan nog zijn dat vage cijfers. Gaat dat enkel over de nieuwe albums of worden alle albums uit de reeks die dat jaar verkocht worden daarbij opgeteld?

Link naar reactie

Als ik de pixel-foto goed interpreteer is Suske te zien die een gewond / dood Wiske in z'n armen draagt.

 

 

Ha, dat is logischer dan mijn interpretatie: Suske met ontbloot bovenlijf, rode cape en in de Superman-pose.

 

Het kan ook een combinatie van de twee zijn en hebben ze er een hommage aan dit van gemaakt:

death-of-batman.jpg

Link naar reactie

Die oplage zal wel met de herdrukken erbij zijn en daar komen er tientallen per jaar van uit. Ik weet ook niet of er nog het 5000-tal Franse exemplaren per nieuwe titel bij gerekend wordt. Maar 300000 of 250000 per nieuwe titel? No way! De helft daarvan zal correcter zijn.

 

De cover? Ik zie er nu precies al een schreeuwende Suske in met het ontzielde lichaam van Wiske in zijn armen.

Link naar reactie

400.000 per nieuwe titel in het jaar dat Vandersteen overleed. 10 jaar later net geen 300.000. Bij de overname van Morjaeu en Van Gucht schommelde het rond de 200.000. Dit zijn gedrukte oplages! Maar hoe het nu zit, weet ik niet.

Link naar reactie

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

102 is Wiske trouwens niet geworden. Bij haar eerste verschijning in 1945 was ze toch al'n jaar of 10?

 

Ze kan evengoed 27 of 32 of 47 geworden zijn. De brief vernoemt haar geboorte- en sterfdatum, maar dat wil niets zeggen. Als ze op pakweg haar 20ste naar bijvoorbeeld 2040 wordt gestuurd met de teletijdmachine, daar nog zeven jaar leeft en dan sterft in 2047, dan wordt ze maar 27 jaar oud maar is haar sterfdatum toch 2047.

Link naar reactie

Maar haar geboortedatum kan nooit 1945 zijn. Ofwel werd ze vroeger geboren en is ze 10 in '45 als ze nog niets tijdreisde. Ofwel werd ze later geboren en reisde ze naar 1945 op haar 10de. In 1945 kwam ze namelijk in'n album voor. 

 

Inderdaad. Ik vrees dat dat eerder een door de uitgever vrij ondoordacht gekozen datum is. Ik peins dat ze, voor het gemak haar geboortedatum gelijkstellen met haar eerste verschijnen.

Link naar reactie

Ik denk dat het meer iets is van praktisch nut dan in de continuiteits-clusterfuck van Suske en Wiske een eigenlijke geboortedatum te vinden.

 

Bijvoorbeeld wanneer Lambik zijn wapentuig van 14-18 bovenhaalt en laten we aannemen dat hij 18 was in 1918.. Dan zou hij vandaag de dag ook de gezegende leeftijd hebben van 113 jaar... mens ziet er nog kwik uit voor zijn leeftijd dan. :D

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...