Ga naar inhoud

Vertaalachterstand ARBORIS... trop is te veel !?


Veto

Recommended Posts

Op 29/7/2020 om 20:19, Veto zei:

Ik heb het enorm voor de zwierige en filmische stijl van tekenaar Munuera. Dus daarom een musthave voor mij. Maar niet te vergelijken qua stijl en 'feel' met hoofdreeks 'Konvooi'. Is eigenlijk pure komische strip. Gag-achtig. 

Gaat die nu de Blauwbloezen tekenen 

of ben ik nu helemaal mis ?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Goed geteken, maar stelt het qua verhaal wel iets voor? Het lijkt me het zoveelste dystopische actieverhaal waarvan sommigen vinden dat het waardevol is omdat het over overleven gaat.

En een meisje met een geweer! Helemaal woke, joh!

Het is vooral triest dat dit gaat om de afsluiter van de reeks. Voor al die kopers van de eerste 4 delen zou het toch fijn zijn als dit een afronding krijgt.

 

Is daarnaast goed voor het vertrouwen van kopers in (nieuwe) reeksen.

Mijn aankopen liggen dit jaar drastisch lager dan voorgaande jaren, ik heb gewoon vaak geen zin meer om ergens aan te beginnen. 

Onlangs Ter 1 en Op Mars 1 van uitgeverij Microbe aangeschaft, hopelijk gaan zij niet teleurstellen. Ik vrees dat dat dan de spreekwoordelijke druppel gaat worden.

Link naar reactie
15 uren geleden, De Hollander zei:

Het is vooral triest dat dit gaat om de afsluiter van de reeks. Voor al die kopers van de eerste 4 delen zou het toch fijn zijn als dit een afronding krijgt.

 

Is daarnaast goed voor het vertrouwen van kopers in (nieuwe) reeksen.

Mijn aankopen liggen dit jaar drastisch lager dan voorgaande jaren, ik heb gewoon vaak geen zin meer om ergens aan te beginnen. 

Onlangs Ter 1 en Op Mars 1 van uitgeverij Microbe aangeschaft, hopelijk gaan zij niet teleurstellen. Ik vrees dat dat dan de spreekwoordelijke druppel gaat worden.

Ik wacht al 750 jaar op het afsluitende deel van Garulfo. Om de één of de andere reden wil Arboris dat niet uitgeven. Da's echt van niet willen, daar moet niet flauw over gedaan worden...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Bottomline is, je bent nooit ergens zeker van. Het is niet alleen Arboris. Kijk maar naar Frnck of Harmony die ondertussen vaste waardes zijn geworden in het Frans. En zelfs daar kan de plug uit een serie getrokken worden als ze niet verkoopt. Kijk maar naar La Religion/De orde van Jacamon. Wil je zekerheid, koop dan een serie pas als ze klaar is. Maar als iedereen dat doet, dan komt er natuurlijk nooit meer een serie van de grond. Het beste wat je dus kan doen is investeren in kennis Frans of zelfs Engels via Europe Comics, en enkele uitgevers zoals Arboris en Daedalus structureel wantrouwen.

 

 

 

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, Ambreville zei:

Klopt. Maar ze hebben wel twee delen uitgebracht vooraleer ze dat doorhadden. Die sector blijft maar aanmodderen zoals in de 20e eeuw. 

Ik ben het helemaal met je eens.

 

En terugkomend over je opmerking over bepaalde uitgeverijen links laten liggen: Dat is een gevolg dat al gaande is. Doordat er slecht omgegaan wordt met het afronden van series zijn velen afwachtend en dat heeft weer tot gevolg dat .... Het is een vicieuze cirkel.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Bottomline is, je bent nooit ergens zeker van. Het is niet alleen Arboris. Kijk maar naar Frnck of Harmony die ondertussen vaste waardes zijn geworden in het Frans. En zelfs daar kan de plug uit een serie getrokken worden als ze niet verkoopt. Kijk maar naar La Religion/De orde van Jacamon. Wil je zekerheid, koop dan een serie pas als ze klaar is. Maar als iedereen dat doet, dan komt er natuurlijk nooit meer een serie van de grond. Het beste wat je dus kan doen is investeren in kennis Frans of zelfs Engels via Europe Comics, en enkele uitgevers zoals Arboris en Daedalus structureel wantrouwen.

 

Waarom moet je Daedalus wantrouwen? Zij vervolledigen al hun reeksen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Ambreville zei:

Maar niet in een betrouwbaar tempo. Soms na jaren zagen.

Topreeksen krijgen natuurlijk sneller een vervolg dan reeksen die slecht verkopen. Maar voor de stripliefhebber vervolledigen ze zelfs hun verliesmakende reeksen.(maar deze albums kan je natuurlijk niet iedere maand plannen)  

Link naar reactie
20 minuten geleden, bammar zei:

Topreeksen krijgen natuurlijk sneller een vervolg dan reeksen die slecht verkopen. Maar voor de stripliefhebber vervolledigen ze zelfs hun verliesmakende reeksen.(maar deze albums kan je natuurlijk niet iedere maand plannen)  

Het blijft zwans. Lost world bv. brengen ze twee delen tegelijk uit terwijl de serie in het frans al compleet is in drie delen. Die twee delen verkopen dan minder omdat mensen minder geneigd zijn om twee delen te kopen in een nieuwe reeks met het risico dat het hun niet aanstaat. Gevolg deel 3 komt er niet. Gevolg mensen downloaden dan maar de piraat versie van drie en voor hun is de kous dan af. Met als gevolg dat deel 3 nog langer zal achterblijven. Dat is wat je kan verstaan onder marketingpraktijken van de 20e eeuw.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Het blijft zwans. Lost world bv. brengen ze twee delen tegelijk uit terwijl de serie in het frans al compleet is in drie delen. Die twee delen verkopen dan minder omdat mensen minder geneigd zijn om twee delen te kopen in een nieuwe reeks met het risico dat het hun niet aanstaat. Gevolg deel 3 komt er niet. Gevolg mensen downloaden dan maar de piraat versie van drie en voor hun is de kous dan af. Met als gevolg dat deel 3 nog langer zal achterblijven. Dat is wat je kan verstaan onder marketingpraktijken van de 20e eeuw.

Deel 3 komt in het laatste kwartaal van 2020

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Het blijft zwans. Lost world bv. brengen ze twee delen tegelijk uit terwijl de serie in het frans al compleet is in drie delen. Die twee delen verkopen dan minder omdat mensen minder geneigd zijn om twee delen te kopen in een nieuwe reeks met het risico dat het hun niet aanstaat. Gevolg deel 3 komt er niet. Gevolg mensen downloaden dan maar de piraat versie van drie en voor hun is de kous dan af. Met als gevolg dat deel 3 nog langer zal achterblijven. Dat is wat je kan verstaan onder marketingpraktijken van de 20e eeuw.

Ja, dat soort miniseries zal beter verkopen als alle delen binnen korte tijd worden uitgebracht. Op het moment dat 1 en 2 uitkomen, moet 3 al aangekondigd zijn. 

 

Dit soort traag uitgeeftempo is voor niemand goed, ook niet voor de uitgever. 

Link naar reactie

Spijtig genoeg heeft mijn plaatselijke boekhandel de slechte gewoonte deel 1 en 2 in de winkel te krijgen, en als dan na een half jaar of zo een nivuewe levering komt met deel 3 erbij, dan stuurt hij domweg deel 1 en 2 terug.

Ja, zo krijg je natuurlijk niets verkochtc.

Je kunt natuurlijk denken: bestel het dan, maar in principe bestel ik niet meer, omdat ik dan te veel koop.

Link naar reactie
  • 1 year later...
17 minuten geleden, Waldorf zei:

Well dress me up in pink and call me Daisy! Sabels en Galjoenen 10 zou in de winkel liggen. :e010: Toen ik deel 1 kocht studeerde ik nog. 

 

 

De afsluiter mocht er stilaan komen: deel 1 was er in 1999, deel 9 in 2017. Er zijn wel nog twee delen over de verdere avonturen van Eusebio(11 &12). Ook Garulfo 6 is eindelijk vertaald, waarvan deel 1 al uit 1998 is en deel 5 uit 2014. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Waldorf zei:

Well dress me up in pink and call me Daisy! Sabels en Galjoenen 10 zou in de winkel liggen. :e010: Toen ik deel 1 kocht studeerde ik nog. 

 

 

Ook eerder deze week gekocht, nu alles aan het herlezen. Eerste 6 delen gelezen, nog 4 te gaan.

Benieuwd of de strip het lange wachten waard is? 
Maar feit blijft dat dit veel te lang heeft geduurd.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Gilles zei:

Ik heb ooit de eerste zes (of zeven?) Sabels en Galjoenen gekocht, maar jaren later dumpte ik ze omdat ik dacht dat ze er toch nooit mee verder gingen gaan. Jammer maar helaas duurt het veel te lang om zoiets te herkopen in de hoop dat ze het ooit afwerken. 

Same here. Alle "Garulfo's en Sabels en Galjoenen" zijn al enige tijd geleden de deur uit. Ik blijf niet wachten. Er zijn zoveel meer strips te ontdekken die wel op een 'normaal' uitgavebeleid beschikbaar worden gesteld. Sorry maar de manier van uitgeven van Arboris lijkt nergens op. Ik volg enkel de integralen van 'Beverpatroelje' 'Konvooi' en 'Durango' nog bij hen. 

'Konvooi' lees ik te graag om alles van de hand te doen. Maar ik heb er toch al aan gedacht, moet ik toegeven. Ook hier is het blijven wachten op Godot...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

En als je dan niet direct in je SSZ geraakt en er niet aan denkt om er 1tje opzij te laten leggen dan is de voorraad al weg natuurlijk. Zo de laatste Konvooi misgelopen. En eigenlijk geen goesting om elders te gaan zoeken of specifiek te bestellen (als dat nog kan). Eerlijk gezegd: laat maar, interesse is weg. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Op 28/4/2022 om 17:15, De Hollander zei:

Ook eerder deze week gekocht, nu alles aan het herlezen. Eerste 6 delen gelezen, nog 4 te gaan.

Benieuwd of de strip het lange wachten waard is? 
Maar feit blijft dat dit veel te lang heeft geduurd.

 

Vandaag de serie uitgelezen, het concept van deze serie is mij normaal gesproken wat over de top, maar ik moet zeggen, dit zit wel goed in elkaar. 
zeer genoten!!!

Link naar reactie
3 hours ago, De Hollander said:

Vandaag de serie uitgelezen, het concept van deze serie is mij normaal gesproken wat over de top, maar ik moet zeggen, dit zit wel goed in elkaar. 
zeer genoten!!!

Het concept is eigenlijk gebaseerd op Franse schrijvers zoals Voltaire en collega's. In die periode was er ook een boek over een koninkrijk op de achterkant van de maan, maar ik kan er niet meer op komen. Ayrolles speelt hier dus met een litteraire vorm, net zoals hij dat met Guarnido gedaan heeft voor de schelmenroman.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...