Ga naar inhoud

genderbenden in strips


cinco

Recommended Posts

Ik had ooit een vaag idee voor een reeks waarbij je niet kon zien van welke geslacht de hoofdpersonages waren (beetje zoals ik lange tijd heb gedacht dat Wicky de viking een meisje was) Ik herinner me nog dat een van de twee Kim heette. Maar qua dialogen zou dat een mijnenveld geweest zijn.

 

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Ik had ooit een vaag idee voor een reeks waarbij je niet kon zien van welke geslacht de hoofdpersonages waren (beetje zoals ik lange tijd heb gedacht dat Wicky de viking een meisje was) Ik herinner me nog dat een van de twee Kim heette. Maar qua dialogen zou dat een mijnenveld geweest zijn.

 

 

Best wel een interessant idee. Stel je voor, relaties vormgegeven in zulk een concept.

Het zou op één of andere manier moeten lukken om persoonlijke voornaamwoorden in de dialogen op een natuurlijke wijze te vermijden of omzeilen.

 

Link naar reactie

Album 8 van En Daarmee Basta, waarin het hoofdpersonage Joost het hele album door als vrouw verkleed is, begon met een Jommeke-parodie waarin een uitvinding van meneer Corpusje in het eten van de schoolkantine terecht komt en iedereen van geslacht verandert. Het parodiegehaalte is helaas een beetje verpest door een slechte inkleuring, het was de bedoeling dat de hoofdpersonages in dezelfde kleuren als Jommeke en Filiberke gekleed waren.

coverbasta8.jpg

118207206_579140626305092_1217600700695882775_n.jpg

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

Het zou op één of andere manier moeten lukken om persoonlijke voornaamwoorden in de dialogen op een natuurlijke wijze te vermijden of omzeilen.

 

Dat zou zeker kunnen, maar het zou wellicht wel tot vergezochte en rare formuleringen leiden. Vervang maar eens alle hem, haar, jongen, meisje, zij... uit pakweg een doorsnee S&W door iets neutraals. Het resultaat zal zeer gekunsteld overkomen.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

 

Dat zou zeker kunnen, maar het zou wellicht wel tot vergezochte en rare formuleringen leiden. Vervang maar eens alle hem, haar, jongen, meisje, zij... uit pakweg een doorsnee S&W door iets neutraals. Het resultaat zal zeer gekunsteld overkomen.

 

Misschien de strip dan beperkt in dialogen maken.

 

Of de namen van de personages gebruiken in plaats van hij, zij, hem, zijn, haar.

 

bijvoorbeeld: Kim is zo een warhoofd. Hij heeft zijn paraplu weer vergeten mee te nemen. -> De paraplu van Kim ligt hier nog. Natuurlijk weer vergeten door dat warhoofd.

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Of de namen van de personages gebruiken in plaats van hij, zij, hem, zijn, haar.

 

bijvoorbeeld: Kim is zo een warhoofd. Hij heeft zijn paraplu weer vergeten mee te nemen. -> De paraplu van Kim ligt hier nog. Natuurlijk weer vergeten door dat warhoofd.

 

 

Tuurlijk kan het. Als iemand een roman kan schrijven waar de letter e niet in voorkomt, kan dit ook. Maar het zou wel een uitdaging zijn om het een beetje natuurlijk te laten overkomen. In het engels zou het al net iets vlotter gaan.

Link naar reactie

Doet me wel weer denken aan deze ultieme verkleedpartij die ik hier al eerder signaleerde:

 

20955793.jpg

 

In het Italië van de Renaissance treffen we Bianca, jongedame van gegoede komaf, die geacht wordt te trouwen met de jonge en rijke koopman Giovanni. Dat ze aldus door haar ouders wordt uitgeleverd aan een man die ze helemaal niet kent, zit haar dwars.

 

Dan krijgt ze de beschikking over een oud familiegeheim: een ‘mannenhuid’.

 

Door dit Adamskostuum te dragen, kan ze incognito haar verloofde alvast leren kennen in zijn natuurlijke omgeving. Maar…letterlijk in de huid van een buitengewoon knappe jongeman, durft Bianca alle grenzen te overschrijden die aan vrouwen wordt opgelegd. Als de beeldschone Lorenzo ontdekt ze de liefde en de seksualiteit.

Link naar reactie

Europeanen en genderbenden, het is een slecht huwelijk. Zoals @TDPB al aangeeft: naar conversatie toe is dat een ramp.

Jammer eigenlijk, want soms is het wel een leuk genre, en sommige van de beste manga draaien rond dit thema. Voordeel is natuurlijk dat in 't Japans de woorden niet aan seks doen. Mannen en vrouwen wel een eigen manier van spreken, maar er is ook de beleefde spraakvorm, ... keuze te over om misverstanden te maken dus.

Ik raad in elk geval de manga "Ranma 1/2" van Rumiko Takehashi aan, in die reeks (lange tijd dé bestseller in 't wereldje) verandert een jongen in een meisje wanneer hij koud water over zich krijgt. Met warm water verdwijnt het effect weer. Goed voor 38 tankobons aan weergaloze humor, 7 seizoenen anime, 13 OVA's en minstens 1 life action film.

Oorzaak van het gegeven is het feit dat hij in een vervloekte bron is gevallen:

741f5c85ea14c0c1502b4cf789b242d5.png

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Voor de smurfin erbij kwam waren alle smurfen in theorie genderloos. Of toch in ieder geval sexeloos.

 

Al zou de komst van de Smurfin er niet toe mogen doen aangezien ze geen natuurlijke smurf is. (zie ook die ganse uitvindingen-competitie van vorig jaar)

De enige natuurlijke vrouwelijke smurfen zijn die van de recentste tekenfilm (Het Verloren Dorp) en de 2 afgeleide strips daaromtrent.

All zijn die waarschijnlijk niet canon wat betreft de hoofdreeks.

 

Maar om terug te komen op Smurffatje. Als kind was het voor mij een raadsel wat Fatje betekende.

En in de tekenfilm noemden ze hem gewoon Hippe Smurf.

Eigenlijk is hij simpelweg Narcissus, verliefd op zijn spiegelbeeld. Dus dat is geen factor.

De bloem daarentegen is een hoofddracht die zo goed als vrouwelijk is.

 

 

afbeelding.png.b219035418b8a8911035d1bda214a674.pngafbeelding.png.4e2b8c182e8c1c802107229f289892a5.png

 

afbeelding.thumb.png.b9475cb52b931bf320597fc63129c7c0.png

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Het varken in De Onnoembaren is nog maar een klein biggetje als het de eerste keer in de reeks opduikt in het Shukumei album. Het wordt Raoul genoemd, ervan uitgaand dat het een mannetje is, maar dit blijkt albums later een grove vergissing te zijn geweest als een volgroeide Raoul enkele biggetjes heeft geworpen en dus een zeug blijkt te zijn.

 

afbeelding.thumb.png.c9edb2cf8b8af25f1d2d2f8c4634386d.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...