Ga naar inhoud

Verplichte leesvoer


Geinz

Recommended Posts

26 minuten geleden, sanderg zei:

het succes van een film/ serie/ boek etc resulteert nogal eens in de status "klassieker". In het geval van Kuifje en Asterix speelt dit zeker mee. Mochten die series in hun algemeenheid niet zo goed zijn geweest dan hadden ze nooit zoveel lezers getrokken en zouden het geen klassiekers zijn geweest 

Je vergeet hierin mee te nemen dat de meeste mensen vaak niet op de hoogte zijn van betere of eigentijdse alternatieven en dus keer op keer dezelfde oude troep blijven kopen. Iets wat zeker bijdraagt aan die hoge verkoopcijfers.

Link naar reactie
10 minutes ago, Neat Stuff said:

Je vergeet hierin mee te nemen dat de meeste mensen vaak niet op de hoogte zijn van betere of eigentijdse alternatieven en dus keer op keer dezelfde oude troep blijven kopen. Iets wat zeker bijdraagt aan die hoge verkoopcijfers.

Wat mij betreft is juist het feit dat reeksen als Kuifje en Asterix nog steeds goed verkopen (ondanks het feit dat inmiddels naast strips zaken als computergames, Netflix en ook heel veel nieuwe stripreeksen zijn opgekomen) een bevestiging van hun status. Daar komt nog bij dat het hier om series gaat waarbij, als mensen losse albums niet (meer) goed zouden vinden, de verkopen als totaal naar mijn idee bij lange na niet zo goed meer zou zijn.

 

Daar komt nog bij dat kuifje en Asterix zowel voor kinderen als volwassenen leuk zijn. 

 

Dit is anders dan bij reeksen als Largo Winch (alleen voor volwassenen leuk) en Suske en Wiske (vooral toch voor kinderen leuk mijn inziens).. 

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat deze titels alleen maar gekocht worden uit gewenning en onwetendheid. Na 'Het Geheime Wapen' zou ieder weldenkend mens wel twee keer nadenken of hij nog een nieuwe Asterix zou gaan aanschaffen. Onder het mom dat de reeks kompleet moet blijven staan ze vervolgens verontschuldigend de schouders op te halen aan de kassa met een volgend matig deel. Dit is ook zo met een nieuwe Suske en Wiske. Ik verkoop die niet (nooit) aan jeugd. Die willen dat helemaal niet. Ik verkoop ze alleen maar aan 40-plussers omdat ze die grote oranje vlek in hun boekenkast maar eindeloos willen aanvullen. Vaak staan ze te twijfelen bij een nieuw deel of ze 'm misschien tóch niet al aangeschaft hebben. Kom op zeg! Die dingen worden 4 maal per jaar uitgekakt. Ik mag er toch wel van uitgaan dat je geheugen verder terug gaat dan 12 weken? Conclusie: Het wordt uit gewenning aangeschaft en veelal niet eens gelezen... Het maakt ze niet tot klassiekers, maar slechts tot veel verkochte titels.

Link naar reactie
40 minutes ago, Neat Stuff said:

Mijn ervaring is dat deze titels alleen maar gekocht worden uit gewenning en onwetendheid. Na 'Het Geheime Wapen' zou ieder weldenkend mens wel twee keer nadenken of hij nog een nieuwe Asterix zou gaan aanschaffen. Onder het mom dat de reeks kompleet moet blijven staan ze vervolgens verontschuldigend de schouders op te halen aan de kassa met een volgend matig deel. Dit is ook zo met een nieuwe Suske en Wiske. Ik verkoop die niet (nooit) aan jeugd. Die willen dat helemaal niet. Ik verkoop ze alleen maar aan 40-plussers omdat ze die grote oranje vlek in hun boekenkast maar eindeloos willen aanvullen. Vaak staan ze te twijfelen bij een nieuw deel of ze 'm misschien tóch niet al aangeschaft hebben. Kom op zeg! Die dingen worden 4 maal per jaar uitgekakt. Ik mag er toch wel van uitgaan dat je geheugen verder terug gaat dan 12 weken? Conclusie: Het wordt uit gewenning aangeschaft en veelal niet eens gelezen... Het maakt ze niet tot klassiekers, maar slechts tot veel verkochte titels.

juist ook weer het feit dat de huidige uitmelkbrol van Asterix nog altijd enorm goed verkoopt bevestigt de klassieker status. Met dergelijke slechte verhalen had dit nooit zo goed verkocht wanneer de reeks niet al lang de status van klassieker had gehad.

 

Asterix is met Goscinny gestorven..

 

Van Kuifje zijn er al decennia geen nieuwe delen verschenen en de oude garde heeft alle albums al. Dat de reeks nog altijd goed verkoopt komt mijn inziens voort uit de status van klassieker en de kwaliteit van de reeks

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Dus is die geroemde stijl van de Nieuwe zakelijkheid van Elsschot eigenlijk gewoon ... de stijl van een hollander die netjes schrijft!

Daarom waarschijnlijk dat het mij niet aansprak. En die verplichting maakte het er niet beter op. Geef mij maar de humor en rake observaties van Pratchett. Aan dat elitaire geneuzel heb ik geen boodschap.

 

Er zijn wel een aantal strips die ik opvat als tijdsdocumenten, materie waarvan ik hoop dat mijn kinderen ze ook gaan oppikken en er iets uit leren.

Zo heb je bv de reeks Hadashi no Gen van Keiji Nakazawa, in 't Nederlands vertaald als Gen Barrevoets in Hiroshima. De recente reeks Kinderen in het verzet van Vincent Dugomier, en waarom niet zaken als Kuifje in Afrika/Congo.

Verhalen die tonen wat er gebeurt wanneer mensen andere mensen om één of andere reden als minder beschouwen, of hoe vroeger over andere mensen werd gedacht. Of die de waanzin en de gevolgen van oorlog aantonen.

 

Dat zijn dingen die de tijd zouden moeten overleven. Al de rest is gewoon mijn eigen nostalgie die ik probeer aan te smeren aan de volgende generatie.

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

Wat voor strips koopt de jeugd tegenwoordig?

Reeksen die het goed doen bij jeugd zijn titels als 'Green Class', Alleen, het gecancelde 'Frnk', 'Monsterallergie', 'Onklopbaar', 'Kid Paddle' en 'Game Over'. Ook het briljante 'Geestenburg' doet het nog steeds goed. Bij de dames zijn 'Mooie Navels', 'BFF's' en 'Sisters' hardlopers. 'Bovenste Besties' en 'Giant Days' doen het goed maar krijgen vooralsnog geen vertaalde vervolgen. 'Smile' en 'Spoken' van Raina Telgemeier doen het fantastisch en zijn overzee goed voor de verkoop van miljoenen exemplaren. We hoeven onze kids niet in de waan te laten dat er na 1976 niets fatsoenlijks meer voor ze gemaakt is. Ouders gaan met hun kinderen ook niet wachten tot er een retrospectief van Harold Lloyd in de bioscopen draait. Die nemen ze gewoon mee naar de nieuwste Pixar producties. Dat zou met de moderne strip ook zo moeten zijn.

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, cinco zei:

Wat voor strips koopt de jeugd tegenwoordig?

Bij mijn kinderen deden "Jump" en "Frnk" het goed. Beide reeksen zijn gecanceld. Mijn zoon vindt ook "Kid Paddle" en "Game Over" goed.

De dochter vond "Celestine" en "De Kampioenen" wel goed, maar is ondertussen overgestapt op boeken. Mijn nichtjes zitten nog in de fase van Sus en Wis junior en de oudste daar heeft "De Nachtwacht" ontdekt en de "Celestine"-reeks van mijn dochter overgenomen.

Link naar reactie
3 hours ago, Vittorio said:

Lerares? Vertel!

 

Of doel je op zijn werfcollega Anna van der Tak uit zijn Rotterdamse jaren die zijn debuut Villa des Roses heeft nagekeken waardoor er misschien iets minder Vlaamse tongval in zit dan in zijn latere werk?

Ik ken spijtig genoeg geen details.

Link naar reactie
8 minutes ago, cinco said:

De aanhoudende populariteit van Kid Paddle en Game Over bij de jeugd verbaast me omdat de reeks vooral gebaseerd is op de videogame-cultuur zoals die er uitzag in de jaren '80 met de lunaparken en de 8-bit/16-bit platformers van Nintendo en Sega.

Die reeksen zijn ook in die periode ontstaan. Jong zijn ze niet meer.

Link naar reactie
10 minutes ago, cinco said:

De aanhoudende populariteit van Kid Paddle en Game Over bij de jeugd verbaast me omdat de reeks vooral gebaseerd is

op de videogame-cultuur zoals die er uitzag in de jaren '80 met de lunaparken en de 8-bit/16-bit platformers van Nintendo en Sega.

De side scroller als genre is zeker niet dood, dus de herkenbaarheid zal wel blijven, denk ik.

Link naar reactie
43 minuten geleden, Tanuki zei:

Verhalen die tonen wat er gebeurt wanneer mensen andere mensen om één of andere reden als minder beschouwen, of hoe vroeger over andere mensen werd gedacht.

Wat betreft kan ik je zeker de mooie novelle 'Kaas' aanraden, over een eenvoudige klerk die probeert respect af te dwingen bij de elitaire klasse die op hem neerkijkt. Met humor en rake observaties opgeschreven voor ene Elsschot.

Link naar reactie

Fout. "Kaas" speelt zich af in de jaren 50 (of 30) toen er een zware (ondertussen vergeten) economische crisis was, en iedereen een uitweg zocht.

Maar dat staat natuurlijk niet in het boek.

Zoals wel vaker bij fictie, worden we over belangrijke elementen die de mentaliteit en de houding van de personages bepalen, in het ongewisse gelaten, en wordt alles voorgesteld als eeuwige waarheden.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Peter Motte zei:

Die reeksen zijn ook in die periode ontstaan. Jong zijn ze niet meer.

 

Ik weet het. Ze konden eventueel mee evolueren met het videospel-landschap maar dat hebben ze niet gedaan.

Het voelt nu aan als stripreeksen over videogames gemaakt door mensen die geen videogames spelen.

 

10 minuten geleden, Yncke zei:

De side scroller als genre is zeker niet dood, dus de herkenbaarheid zal wel blijven, denk ik.

Het genre is vooral nog populair bij een kleinere en vaak oudere subcultuur binnen het videogame-milieu.

De doelgroep van Kid Paddle is vooral met games als Fortnite bezig.

Link naar reactie
3 minutes ago, cinco said:

Het genre is vooral nog populair bij een kleinere en vaak oudere subcultuur binnen het videogame-milieu.

De doelgroep van Kid Paddle is vooral met games als Fortnite bezig.

Ik denk dat er een verschil is tussen het spelen en het concept herkennen. Zelfs als ze Fortnite spelen, herkennen de lezers wel dat de strips gaan over een gamer en zijn in game character, en snappen ze de regels waaraan het personage onderhavig is.

Link naar reactie
24 minuten geleden, Peter Motte zei:

Fout. "Kaas" speelt zich af in de jaren 50 (of 30) toen er een zware (ondertussen vergeten) economische crisis was, en iedereen een uitweg zocht.

Maar dat staat natuurlijk niet in het boek.

Zoals wel vaker bij fictie, worden we over belangrijke elementen die de mentaliteit en de houding van de personages bepalen, in het ongewisse gelaten, en wordt alles voorgesteld als eeuwige waarheden.

?

 

Je bent soms onnavolgbaar, Peter. Elsschot had waarschijnlijk een mooi gespleten karakter van je gemaakt.

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Zeg eens eerlijk Bjorn; Kun jij de zaak draaiend houden zonder de meuk die de oudjes kopen?

Natuurlijk niet. Maar laat ik het zo zeggen. Ik zou mijn zaak geen speciaalzaak mogen noemen als ik dingen zou uitsluiten. Ik zou niet eens bestaansrecht hebben als ik niet het idee zou scheppen dat er voor ieder wat wils in de winkel aanwezig is. Ik heb over 'mijn oudjes' echter geen klagen. De meesten verbreiden nog steeds hun te lezen horizon. Deels omdat de moderne alternatieven bij mij aanwezig zijn, deels omdat er in de winkel naar alternatieven gevraagd wordt voor de reeksen die toch al gekocht werden. Maar ik constateer dat het aantal jonge, enthousiaste lezers in de winkel een steeds groter aandeel in de omzet krijgt. Ik koop daar dan ook bewust op in. Dit maakt me oprecht een blije verkoper en schept bij mij de waan dat er voor dit medium absoluut een mooie toekomst in het verschiet ligt. Enige nadeel is wel dat die mooie alternatieven door het gebrek aan vertalingen veelal uit de Engelstalige regionen komen en ik dus met die titels vaak pas jeugd vanaf 12 jaar bereik. Neemt echter niet weg dat ondanks de taalbarriere inmiddels meer dan drie kwart van mijn omzet uit die moderne strip vergaard wordt en niet alleen door het aandeel dat de jeugd daar in heeft. Ik heb beiden nodig. De 'oudjes' maar zeker ook de nieuwe generatie lezers. Dat zorgt er namelijk mede voor dat ik nooit met tegenzin over de drempel van mijn bescheiden onderneming stap en niet het idee heb dat ik dagelijks aan een dood paard aan het trekken ben.

Link naar reactie
14 minutes ago, lukoste said:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_séries_de_bande_dessinée_les_plus_vendues_au_monde

 

One Piece?

 

Edit: FYI ik viel wel ff achterover van de S&W cijfers. 200kk verkochte strips? Dat had ik nooit geloofd.

Ha, je bedoelt 200M.

Ja, dat is inderdaad erg veel. Had ik ook niet verwacht

Maar in de jaren 70 werd er van elk nieuw album 600K in Vlaanderen verkocht.

 

Zo veel Japanners ...

Ze hebben de VS duidelijk ingehaald.

 

En voor dat onnozel landje dat wij maa zijn, staan er geweldig veel Belgen in.

Link naar reactie
25 minuten geleden, lukoste zei:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_séries_de_bande_dessinée_les_plus_vendues_au_monde

 

One Piece?

 

Edit: FYI ik viel wel ff achterover van de S&W cijfers. 200kk verkochte strips? Dat had ik nooit geloofd.

Da's inderdaad een hoop. Hebben ze wel 75 jaar over mogen doen natuurlijk. Maar nog steeds een hoop. Wel apart dat Superman met meer dan 600 miljoen exemplaren hier niet wordt vermeld...

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, lukoste zei:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_séries_de_bande_dessinée_les_plus_vendues_au_monde

 

One Piece?

 

Edit: FYI ik viel wel ff achterover van de S&W cijfers. 200kk verkochte strips? Dat had ik nooit geloofd.

 

Even het lijstje eurostrips:

 

1. Asterix
in 2020 = 380M, in 1995 = 190M
2. Lucky Luke (voormalige nummer 1)
in 2020 = 300M, in 1995 = 270M
3. Kuifje
in 2020 = 200M, in 1995 = 190M
4. Suske en Wiske
in 2020 = 200M, in 1995 = 130M


Ik ontbreek de huidige verkoopcijfers van Bessy, die in 1995 de kaap van 140M haalden. Maar veel zal daar niet meer zijn bijgekomen, me dunkt.

En heeft Asterix werkelijk zo'n inhaalbeweging op Lucky Luke gemaakt? Verbluffend! Ik ga er wel van uit - gezien de voetnoten - dat vele 2020-cijfers niet up to date zijn.


 

Link naar reactie

In het verleden heb ik ooit eens een gebonden editie van De Verzamelde Werken van Willem Elsschot gekocht. Alles stond erin: zijn verhalend proza en zijn poëzie.

Ik heb ook alles gelezen, en sommige teksten meer dan één keer.

Na afloop vond ik dat er een tamelijk xeonfobe steer uit naar voren kwam.

 

Verder vind ik ook dat die herkende stijl van de Nieuwe Zakelijkheid alleen maar herkend werd door critici die onvloende op de hoogte waren van wat gewoonlijk in Nederland verscheen, want dan zouden ze wel hebben gemerkt dat het gewoon om netjes geschreven Nederlands ging.

Daarbovenop komt dat een groot deel van die stijl het gevolg is van de correcties van een Nederlandse lerares, en dus niet kan worden toegeschreven aan het zogezegde "kunstenaarsschap" van Elsschot.

 

Verder heeft Elsschot het lang volgehouden, omdat hij in vergelijking met zijn Vlaamse tijdgenoten een veel beter Nederlands schreef. Met dank natuurlijk aan zijn corrector.

 

Ellsschot is bij mij dus nogal van zijn voetstuk gevallen.

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Hamirubi said:

En zou Jommeke ook niet zoetjesaan aan 100M zitten, of zelfs daarboven?


Superman bestaat sinds 1938, maar verscheen aanvankelijk in een tijdschrift.

Batman bestaat sinds 1939, maar verscheen voor de eerste keer  ook in een tijdschrift.

Hoe tel je dan het aantal verkochte exemplaren?

Link naar reactie
1 hour ago, Konincks said:

Gewoon netjes Nederlands. Zoals W.F.Hermans ook gewoon netjes Nederlands schreef.

 

Daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Waar ik wel problemen mee heb, is dat Elsschot door sommigen daarom op een voetstuk wordt gezet van de zogenaamde Nieuwe Zakelijkheid.

Van zijn uitgever kan ik dat begrijpen. Die gebruikt nu eenmaal alle argumenten om het verkocht te krijgen.

Maar ik kan dat niet begrijpen van leraren die dat spelletje meespelen en zich verlagen tot slippendragers van de uitgeverij.

Als licentiaat Germaanse filologie Engels-Nederlands-algemene literatuurwetenschap met een MaNaMa algemene literatuurwetenschap heb ik wel wat recht van spreken. Ik spreek niet als een jongetje dat in het MO moeilijkheden had met zo'n vak.

Link naar reactie
49 minuten geleden, Peter Motte zei:

Daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Waar ik wel problemen mee heb, is dat Elsschot door sommigen daarom op een voetstuk wordt gezet van de zogenaamde Nieuwe Zakelijkheid.

Van zijn uitgever kan ik dat begrijpen. Die gebruikt nu eenmaal alle argumenten om het verkocht te krijgen.

Maar ik kan dat niet begrijpen van leraren die dat spelletje meespelen en zich verlagen tot slippendragers van de uitgeverij.

Als licentiaat Germaanse filologie Engels-Nederlands-algemene literatuurwetenschap met een MaNaMa algemene literatuurwetenschap heb ik wel wat recht van spreken. Ik spreek niet als een jongetje dat in het MO moeilijkheden had met zo'n vak.

En zo gebruik jij ook alle argumenten om het verkocht te krijgen ☺️

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

Nu weer on-topic..

Precies. Al dat gewauwel over Willem Elsschot en Willem Frederik Hermans... Er is vast ergens een literair platform waar jullie de degens over deze literaire grootmeesters kunnen kruisen. Mogen we hier het niveau weer een beetje terugschroeven naar dat van het gepeupel zoals ik zelf dat plaatjes bij zijn boekjes nodig heeft om er enigszins 'kaas' van te kunnen maken?

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

Weer terug naar je bekende hautaine houding zie ik? Als je het over bovenstaande zaken wil hebben kan je daar een topic voor openen. Volgens mij, maar misschien kan je het een grootmeester vragen, is dat hoe een forum werkt, kneus.

 

??? Nou breekt mijn klomp. Volgens mij staat deze kneus je bij om weer on-topic te komen. Maar goed, wel geruststellend om te zien dat ik niet de enige sufferd ben die plaatjes bij zijn tekst nodig heeft om duidelijkheid verschaft te krijgen...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...