Ga naar inhoud

Het album te veel...


Ambreville

Recommended Posts

afbeelding.thumb.png.daeeae43d445014bac3c5211496b1f18.png.d6bdc446f506d8805f4bb3d88675f075.png

 

Vlucht 714 zou een veel beter einde voor de reeks geweest zijn dan het matige Kuifje en de Picaro's.

Sorry, maar wat is er nu memorabel aan dat album?

Zelfs de cover is zo generisch als het maar zijn kan.

En dan die nieuwe broek van Kuifje.

Kortom, zovele redenen dat de reeks een ander laatste afgewerkte album verdiende dan het deze.

En ja, natuurlijk wisten ze niet dat dit het laatste ging worden, maar na Tibet en Juwelen leek het Zenith van de reeks toch wel bereikt.

Laat Vlucht 714 de reeks dan mooi beëindigen met dit wat mysterieuze en paranormale slot.

 

afbeelding.thumb.png.9c3e9b270c7d347cf823627af037cf3b.png

Link naar reactie
44 minuten geleden, cinco zei:

afbeelding.thumb.png.daeeae43d445014bac3c5211496b1f18.png

 

Vlucht 714 zou een veel beter einde voor de reeks geweest zijn dan het matige Kuifje en de Picaro's.

Sorry, maar wat is er nu memorabel aan dat album?

Zelfs de cover is zo generisch als het maar zijn kan.

En dan die nieuwe broek van Kuifje.

Kortom, zovele redenen dat de reeks een ander laatste afgewerkte album verdiende dan het deze.

En ja, natuurlijk wisten ze niet dat dit het laatste ging worden, maar na Tibet en Juwelen leek het Zenith van de reeks toch wel bereikt.

Laat Vlucht 714 de reeks dan mooi beëindigen met dit wat mysterieuze en paranormale slot.

 

afbeelding.thumb.png.9c3e9b270c7d347cf823627af037cf3b.png

Heu. Vlucht 714 is er net te veel aan ja...

Link naar reactie
21 minuten geleden, Peter Motte zei:

Vlucht 714 ... weer een deus-ex-machina ... Bij Moulinart beweren ze ondertussen dat Hergé de deus-ex-machina heeft uitgevonden.

Overigens was Hergé het al lang beu om Kuifje te tekenen, en dat merk je in de Picaro's.

Ik vond de Picaro's net altijd een van de leukere verhalen. Nog steeds trouwens. 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Peter Motte zei:

Vlucht 714 ... weer een deus-ex-machina ... Bij Moulinart beweren ze ondertussen dat Hergé de deus-ex-machina heeft uitgevonden.

Overigens was Hergé het al lang beu om Kuifje te tekenen, en dat merk je in de Picaro's.

Wilde hij ook niet wat meer de Peanuts tour op? Nu ja, ik denk ook niet dat er als verhalenverteller meer in hem zat.

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

Ik vond de Picaro's net altijd een van de leukere verhalen. Nog steeds trouwens. 

 

Voor mij is er echt amper wat blijven hangen kwestie inhoud bij dat verhaal.

Ik weet dat er iets was met carnaval en een staatsgreep of zo in hun Zuid-Amerikaans land en dat die verzekeringsman er ook met zijn vrouw rondhing.

 

Waardoor is het volgens jou één van de leukere verhalen?

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, lukoste said:

Ik vond de Picaro's net altijd een van de leukere verhalen. Nog steeds trouwens. 

Ik vond het begin leuk, tot Kuifje opdook in Zuid-Amerika. Op een of andere manier past die figuur daar niet meer. Ik vind dat je merkt dat Hergé hem tegen zijn zin tekende.

Link naar reactie
Op 25/8/2020 om 21:47, Hamirubi zei:

Suske en Wiske is nu ook niet bepaald lezenswaardig begonnen.

Was De Witte Uil het eerste degelijke (verhaaltechnisch) album?

 

Bekijk het ook in zijn tijdskader. We zien hier een verhaalmedium openbloeien in het Vlaamse landschap vlak na de Tweede Wereldoorlog.

Los van de verhaalopbouw zijn er toch wel sterke platen terug te vinden, ook in die eerste albums.

Ik heb een beeld online gevonden van de droomscene in De Bokke(n)rijders, het album vlak voor De Witte Uil.

 

 

afbeelding.thumb.png.667c836b0a0ac8bfea97471aba0716a5.png

 

Zo een Dali-eske nachtmerrie blijft wel bij.

Visueel nog steeds indrukwekkend.

 

afbeelding.png.8f04ff258d6e3f0a005db3c801fac2ab.png

afbeelding.png.f9894567b6d8099cd0da75279e70f1a9.png

afbeelding.png.16a9c8d3dc192c7e422340adc2575385.png

 

 

 

Link naar reactie
37 minutes ago, cinco said:

Los van de verhaalopbouw zijn er toch wel sterke platen terug te vinden, ook in die eerste albums.

Ik heb een beeld online gevonden van de droomscene in De Bokke(n)rijders, het album vlak voor De Witte Uil.

Zeker.

Een van mijn favorieten in z/w: De Kleppende Klipper

In de kleurenversies valt de griezel weg.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Ambreville zei:

Een andere inkter?  

 

Sorry voor de persoon in kwestie, maar het tekenwerk ging hierdoor kwalitatief wel naar beneden.

 

En veel van de originele albums zijn bij hertekening ook mismeesterd omdat het waarschijnlijk rap-rap moest.

Dat heeft me altijd belet om veel van die oude goede verhalen te leren kennen.

Zelfs als kind voel je dat er iets niet klopt met die tekeningen en daardoor laat je die strips links liggen.

 

afbeelding.thumb.png.a0c70bc1867e55efda51a6cbb668bf6b.png

 

Vergelijk met het origineel. (de blote bast van Jerom is ons trouwens ook ontnomen in de remake)

 

afbeelding.png.9937dc82dcd0407efd7bec61ce4a18ae.png

Link naar reactie

cms_visual_1242480.jpg_1571752772000_434

 

Isabelle stierf in deel 4 (Maanzieke mummies) en dit deel 5 had van mij niet meer gehoeven. Een onzinnig omslachtig 'verhaal' (meer een exposé) waarin Tardi het in zijn hoofd heeft gehaald dat een vroeger personage van hem (soldaat Morgendauw) Isabelle weer tot leven moet wekken. Hij heeft heel veel uitleg nodig om die twee geloofwaardig bij elkaar te brengen (wat niet lukt). 

 

De reeks wordt er daarna niet beter op met een nieuwe tekenstijl waarin, zie ook het Tardi-draadje, de stoere Isabelle transformeert in een totebel met een lompe neus:

 

AsRdddd20202020.jpg.f4ea912bf03a7868b053

AsRdddd2020202020.jpg.3229765c8d5cd0a0a1

 

 

  

Link naar reactie

bee5c1262399eeeab733da326399245683b84c96

 

Over neuzen gesproken... Zelfde laken een pak. Na het vanaf Chihuahua Pearl langzaam toewerken naar het hoogtepunt in de reeks, Angel Face, voelt dit als een vermoeid 'moetje'. Veel fraaie pagina's van Giraud, dat wel, maar ook erg veel herhaling van zetten van Charlier die in de verdere delen op de automatisch piloot toewerkt naar het geforceerde einde (afrekening met Angel Face, volledige rehabilitatie). Spannend op zijn tijd, maar ik vind het weinig toevoegen. Na vijf albums te veel met meer van hetzelfde en het slappe Arizona Love, wordt het weer interessant zonder Charlier en met de pokeraar Blueberry, in de Mister Blueberry-reeks.   

 

  

Link naar reactie
13 minuten geleden, sanderg zei:

Voor Largo Winch had t wat mij betreft wel kunnen stoppen na deel 14. Daarna werd t meer (goedkope) actie dan een onderhoudende reeks op basis van een economische en fiscale insteek.

Wat vond je van Morning Star/Scharlaken Zeilen? Giacometti zei in interviews dat hij weer meer focus wil leggen op de business-wereld en eventueel Groep W herstructureren.

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Raadje plaatje:

 

20200826_122939.thumb.jpg.a067ad7695013f76e9d7fc0aafff909e.jpg

 

Misschien leuk voor een nieuw draadje: Het album te geel

 

Als ik zo door Tussen Aarde en Licht blader, dan lijkt het precies alsof iemand te veel geeltinten had besteld en dat ze daar dringend van af moesten. Gele luchten alleen was niet meer voldoende. Alles wat geel kon, moest geel.

 

afbeelding.thumb.png.7e23bf648d77abaa668da80b07d67c4d.png

Link naar reactie
Op 26/8/2020 om 13:22, Vittorio zei:

Op de volgende pagina zijn de luchten nog dieper geel en ik kan het niet helpen maar zeker op die pagina verwacht ik elk moment Storm te gaan zien:

 

thrg.thumb.jpg.8f735b7781d4dd646ef570ebf7379ccf.jpg

 

 

 

Thorgal en Storm zijn duidelijk familie van elkaar. Of één en dezelfde persoon. Kan ook.

 

afbeelding.thumb.png.2452ea633f9e2ca2bbc629c87dbb1e92.png

 

En Storm is ook de koning van de gele luchten.

Dat is een voorwaarde in zijn contract. Hij bezoekt alleen maar werelden die baden in de rijkdom van allerlei soorten geelschakeringen.

 

afbeelding.png.aba94b6562bea840b0e2942d91854af1.pngafbeelding.thumb.png.383df7cb2956cc7b8039282684c5c535.png

 

Daar heb je trouwens die draagpose weer, eerder in een andere thread omschreven als sjouwen met vrouwen.

Link naar reactie
2 hours ago, Vittorio said:

Op de volgende pagina zijn de luchten nog dieper geel en ik kan het niet helpen maar zeker op die pagina verwacht ik elk moment Storm te gaan zien:

 

thrg.thumb.jpg.8f735b7781d4dd646ef570ebf7379ccf.jpg

 

 

 

 

 

 

Inderdaad- dat bedoel ik... Zo diep was de kwaliteit gedaald 😉

Van Storm kan ik echt enkel De laatste vechter en de Doder van Eriban wel smaken.. alles destijds weg gedaan- voor die twee losse goede albums ga ik geen reeks in m'n kast laten staan (destijds voor een prikkie op de kop getikt). Zonde dat zo'n geweldige tekenaar als Don Lawrence genoegen nam met zulke brolverhaaltjes.. 

Voor de reeks Storm merk ik dus op dat ze na deel 2 al hadden kunnen stoppen

 

Link naar reactie

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Storm is misschien ook wel veel te Hollands? Hetzelfde met Agent 327.
De strip Storm was echt zo'n Eppo strip. Een van de peilers van Eppo. En moest het hebben van de lezers van Eppo. De reeks telt best een aantal juweeltjes. Maar zoals met de meeste langlopende reeksen koopt men de strip alleen maar omdat ze rest vd reeks in de kast hebben staan.
De eerste twee na Don Lawrence waren nog wel te vreten. Maar daarna is er geen doorkomen meer aan en ben toen ook maar opgehouden. Het laatste deel dat dit jaar verscheen slaat helemaal nergens op. Er gebeurd werkelijk niets in het verhaal. De zg. spin-off met Roodhaar is niet veel beter. 
Jammer, de strip had best een bepaalde status.
 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...