Vittorio Geplaatst: 27 augustus 2020 Share Geplaatst: 27 augustus 2020 14 uren geleden, Ambreville zei: Maar goed dat Storm op zo'n origineel idee gebaseerd was. Gil Gerard! Zonder helm is hij nog verleidelijker. Quote Link naar reactie
Waldorf Geplaatst: 27 augustus 2020 Share Geplaatst: 27 augustus 2020 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link naar reactie
Aleksandr Geplaatst: 27 augustus 2020 Share Geplaatst: 27 augustus 2020 10 uren geleden, Vittorio zei: Gil Gerard! Zonder helm is hij nog verleidelijker. biddibiddibiddi Quote Link naar reactie
acor Geplaatst: 27 augustus 2020 Share Geplaatst: 27 augustus 2020 Op 25/8/2020 om 19:46, Retardi zei: Wilde hij ook niet wat meer de Peanuts tour op? Nu ja, ik denk ook niet dat er als verhalenverteller meer in hem zat. Ik ben Kuifje voor de allereerste keer aan het lezen: neem in de albums de achtervolgingen en het zich verplaatsen van de personages via allerlei transportmiddelen weg en er schiet maar een mager verhaaltje over. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 On 8/26/2020 at 6:38 PM, sanderg said: misschien, maar ik ben zelf Hollands :-) Ik niet, en ik heb Storm altijd graag gelezen als kind. Onlangs heb ik de reeks eens herlezen, en er wederom veel plezier aan beleefd, zeker eenmaal ze op Pandarve belandden. Hele mooie tekeningen, maffe verhalen in een ongelooflijk creatieve wereld: meer moet dat soms niet zijn. (Voor mij beperkt Storm zich wel tot de delen die door Don Lawrence getekend zijn. Moolenaar geeft me het gevoel dat hij de personages niet helemaal snapt.) Quote yncke.be Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 44 minutes ago, Yncke said: Ik niet, en ik heb Storm altijd graag gelezen als kind. Onlangs heb ik de reeks eens herlezen, en er wederom veel plezier aan beleefd, zeker eenmaal ze op Pandarve belandden. Hele mooie tekeningen, maffe verhalen in een ongelooflijk creatieve wereld: meer moet dat soms niet zijn. (Voor mij beperkt Storm zich wel tot de delen die door Don Lawrence getekend zijn. Moolenaar geeft me het gevoel dat hij de personages niet helemaal snapt.) Maf en creatief was het zeker- Dat creatieve was wat betreft de verhalen echter vooral een minpunt wat mij betreft. Qua grafische kracht echter was het Don Lawrence op zijn best in die Pandarve verhalen. Het is en blijft eeuwig zonde dat Lawrence niet met betere scenaristen heeft gewerkt. Mijns inziens had hij het statuur van een Rosinski kunnen hebben anderszins. Nu is en blijft hij vooral in de lage landen bekend... Nou ja,., ik meen dat hij er prima van heeft kunnen leven en dat is toch mooi Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 8 uren geleden, acor zei: Ik ben Kuifje voor de allereerste keer aan het lezen: neem in de albums de achtervolgingen en het zich verplaatsen van de personages via allerlei transportmiddelen weg en er schiet maar een mager verhaaltje over. Geldt dat niet voor alle avonturenstrips? En films? James Bond, Indiana Jones... Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 Moet je Tenet eens gaan zien. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 11 uren geleden, acor zei: Ik ben Kuifje voor de allereerste keer aan het lezen: neem in de albums de achtervolgingen en het zich verplaatsen van de personages via allerlei transportmiddelen weg en er schiet maar een mager verhaaltje over. Hoever zit je? Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 17 minuten geleden, Peter Motte zei: Moet je Tenet eens gaan zien. Van zodra dat op een normale manier kan, graag. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 Kan normaal, hoor. Geen probleem. Er waren ook niet te veel mensen in de zaal. En we zaten ver uit elkaar. Echt ver. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
acor Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 2 uren geleden, cinco zei: Hoever zit je? Nu bezig met Kuifje in Tibet ... Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 2 minuten geleden, acor zei: Nu bezig met Kuifje in Tibet ... Ah, je bent al bijna klaar met de reeks. Welke verhalen vond je tot nu toe de uitschieters? Quote Link naar reactie
Retardi Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 19 uren geleden, acor zei: Ik ben Kuifje voor de allereerste keer aan het lezen: neem in de albums de achtervolgingen en het zich verplaatsen van de personages via allerlei transportmiddelen weg en er schiet maar een mager verhaaltje over. Ergens is Kuifje inderdaad een thriller. Wat mij wel weer boeit is dat je wel kunt zien dat Hergé zich liet inspireren door de actualiteit van dat moment. Met de term mager verhaaltje doe je het deels onrecht. Het heeft absoluut zijn momenten. Maar voor een publiek wat is opgevoed met complexe Netflix series bieden dit soort albums waarschijnlijk niet veel. Kuifje is daar dan wel weer niet alleen in. Quote Link naar reactie
Neat Stuff Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 10 uren geleden, Peter Motte zei: Moet je Tenet eens gaan zien. Dat was ook niet veel meer dan een achtervolgingsfilm met een schurk die de wereld wil vernietigen. Alleen rennen ze hier meermaals door een inversiecontraptie heen en weer waardoor alles, inclusief de stoelgang van de hoofdpersonen, een stuk ingewikkelder werd dan écht nodig was... Quote Link naar reactie
acor Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 4 uren geleden, Retardi zei: Maar voor een publiek wat is opgevoed met complexe Netflix series bieden dit soort albums waarschijnlijk niet veel. Kuifje is daar dan wel weer niet alleen in. Euh ... ik behoor niet tot die doelgroep. Kuifje staat hier al jaren in een verzamelbox stof te vergaren. Gewoon nog nooit de behoefte of tijd gehad om ze effectief te willen lezen. Hergé was zeker niet de enige die de actualiteit als inspiratiebron gebruikte. Vandersteen deed niets anders. Merho nog altijd. Ik ben eigenlijk wat teleurgesteld in Kuifje: zo'n monument. In zijn tijd zal het waarschijnlijk wel tot het allerbeste behoord hebben, maar om nu te zeggen dat ik de reeks tot het allerbeste reken wat ik ooit gelezen heb ... Leuke verhaaltjes, dat wel. Maar bij momenten sleept de plot zich voort. Quote Link naar reactie
acor Geplaatst: 28 augustus 2020 Share Geplaatst: 28 augustus 2020 10 uren geleden, cinco zei: Ah, je bent al bijna klaar met de reeks. Welke verhalen vond je tot nu toe de uitschieters? 'De blauwe lotus', 'Mannen op de maan' en 'Kuifje in Tibet'. De rest varieert tussen 'zozo' en 'leuk verhaaltje'. Quote Link naar reactie
Theoak Geplaatst: 29 augustus 2020 Share Geplaatst: 29 augustus 2020 Wouden van Opaal had voor mij ook niet verder hoeven te gaan na de eerste cyclus, en Lanfeust van Troy is er na de eerste 8 albums ook niet beter op geworden. Quote Link naar reactie
Aleksandr Geplaatst: 29 augustus 2020 Share Geplaatst: 29 augustus 2020 die tweede Opaal-reeks moet nog op toeren komen, denk ik en met de tweede Lanfeuts is het nog goed gekomen, al was de verhaallijn wel een (originele) verrassing voor mij Quote Link naar reactie
Lük Bey Geplaatst: 2 september 2020 Share Geplaatst: 2 september 2020 Op 25/8/2020 om 21:07, cinco zei: De Kwakstralen Wat moet dit voorstellen? Vergelijk met het voorgaande album De Kaartendans dat er nog zo smaakvol getekend uitzag. Vanaf het moment dat de Blauwe Reeks er parallel bij komt, zijn die vroege S&W's allemaal sterke verhalen. Enkel 'de lachende wolf', 'de snorrende snor' en 'de windmakers' zijn zwakkere momenten maar dan meer vanwege de flauwe ontknopingen. 'Kwakstralen' is voor mij ook de eerste keer dat de kwaliteit ineens een flinke duik neemt, nochtans is het (volgens de 'totale tabel': http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php) met dezelfde medewerkers gemaakt als de vorige tien en de volgende vijftien. Niet alleen de tekeningen zijn minder maar dat voortdurende gekwak is bijzonder irritant . Nu is dat wel al album 57, en tussen de erop volgende albums zitten nog verschillende goeie verhalen, maar toch een beetje een 'jump the shark' album wat mij betreft. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 september 2020 Share Geplaatst: 9 september 2020 waarschuwing: hieronder staat niet het album te veel, maar het album dat de reeks mooi had kunnen afsluiten. Want stel dat Jommeke een mini-reeks van 9 albums was geweest, had je toch een perfecte verhaalboog voor elk personage. Dan heb je Flip die in de tussentijd wat meer empathie heeft aangeleerd, Filiberke die van zijn stotteren is afgeraakt, Annemieke en Rozemieke die uiteindelijk ook mee de stap naar het avontuur hebben gezet en Jommeke die oorspronkelijk nog vergezeld door zijn vader de knecht Anatool moest bestrijden in De Jacht op een Voetbal, maar nu in De Schildpaddenschat compleet zelfstandig zonder ouderlijk gezag of volwassen supervisie zijn second round tegen Anatool kreeg en zich met de verovering van al dat goud mocht beschouwen als de bekendste schattenzoeker van ons land. Guillaume van Hecke, je hebt het ver gebracht! Quote Link naar reactie
cartoonesk Geplaatst: 9 september 2020 Share Geplaatst: 9 september 2020 De albums van Olivier Blunder en Dommel na Greg en Dupa waren er teveel aan. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 26 januari 2021 Share Geplaatst: 26 januari 2021 Yann en Berthet hebben naar mijn aanvoelen nooit meer de magie van hun originele trilogie terug kunnen vastgrijpen en weergeven. Quote Link naar reactie
De Hollander Geplaatst: 26 januari 2021 Share Geplaatst: 26 januari 2021 1 uur geleden, cinco zei: Yann en Berthet hebben naar mijn aanvoelen nooit meer de magie van hun originele trilogie terug kunnen vastgrijpen en weergeven. Helemaal mee eens, het ging steeds verder bergaf. Quote Link naar reactie
Savantas Geplaatst: 27 januari 2021 Share Geplaatst: 27 januari 2021 Op 2/9/2020 om 19:38, Lük Bey zei: Vanaf het moment dat de Blauwe Reeks er parallel bij komt, zijn die vroege S&W's allemaal sterke verhalen. Enkel 'de lachende wolf', 'de snorrende snor' en 'de windmakers' zijn zwakkere momenten maar dan meer vanwege de flauwe ontknopingen. 'Kwakstralen' is voor mij ook de eerste keer dat de kwaliteit ineens een flinke duik neemt, nochtans is het (volgens de 'totale tabel': http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php) met dezelfde medewerkers gemaakt als de vorige tien en de volgende vijftien. Niet alleen de tekeningen zijn minder maar dat voortdurende gekwak is bijzonder irritant . Nu is dat wel al album 57, en tussen de erop volgende albums zitten nog verschillende goeie verhalen, maar toch een beetje een 'jump the shark' album wat mij betreft. Dat er ook in die tijd sommige uitschieters naar beneden zaten (hoewel dat relatief is, want de minst goede Vandersteen S&W-verhalen zijn m.i. nog altijd stukken beter dan de beste S&W-albums die de laatste 25 jaar zijn uitgebracht) heeft ook niet zozeer met de kwaliteit van de scenaristen en tekenaars te maken. Het heeft alles te maken met veel productie moeten draaien. In de jaren 60 draaide Studio Vandersteen op volle toeren met veel verschillende reeksen. Op een gegeven moment werd kwantiteit belangrijker dan kwaliteit. Tja, dan heb je als je 4 S&W-albums per jaar uit moet brengen, er soms ook wel eens wat kwalitatief mindere verhalen tussen zitten. Ik ben niet weg van een album als De Kwakstralen, maar lees dat nog altijd liever dan de tegenwoordige S&W-albums. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 Wat je nu eigenlijk zegt is dat je de verhalen van Vandersteen, die aan verschillende reeksen tezelfdertijd werkte en als we de verhalen mogen geloven soms 5 à 6 pagina's op een weekend bijeenpende, beter vindt dat de albums van de huidige makers die enkel aan die ene reeks werken en het werk delen door meerdere personen? Quote Link naar reactie
Tweetie Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 1 uur geleden, TDPB zei: Wat je nu eigenlijk zegt is dat je de verhalen van Vandersteen, die aan verschillende reeksen tezelfdertijd werkte en als we de verhalen mogen geloven soms 5 à 6 pagina's op een weekend bijeenpende, beter vindt dat de albums van de huidige makers die enkel aan die ene reeks werken en het werk delen door meerdere personen? Wat mij betreft wel. Vandersteen is de betere verteller. En het nieuwe team zit ook met de situatie dat na zoveel jaar bijna alles al gedaan is. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 12 minuten geleden, Tweetie zei: Wat mij betreft wel. Vandersteen is de betere verteller. Goh, Vandersteen was misschien wel de betere fantasiest en de betere humorist maar hij was zeker niet de betere plotter. Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 28 januari 2021 Auteur Share Geplaatst: 28 januari 2021 1 minuut geleden, TDPB zei: Goh, Vandersteen was misschien wel de betere fantasiest en de betere humorist maar hij was zeker niet de betere plotter. Ik weet niet hoe je dat zou vergelijken, maar hij had zeker de meeste fantasie, en zijn verhalen hadden nog het gevoel dat ze ergens over gingen. Het is ook geen eerlijke vergelijking. Hij had ook geen backlog van meer dan 300 verhalen waartegen hij moest opletten om ze niet te opvallend te recycleren. Langs de andere kant, als het huidig team technisch zo beter is, waarom werken ze dan niet gewoon aan eigen IP. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 14 minuten geleden, Ambreville zei: Langs de andere kant, als het huidig team technisch zo beter is, waarom werken ze dan niet gewoon aan eigen IP. Omdat zelfs de knapste stripmakers eigen (nieuwe) reeksen amper verkocht krijgen. En dat heeft helemaal niets te maken met al dan niet technisch beter zijn, maar met de economische en commerciele realiteit. Waarom tekent Conrad de laatste twee decennia strips zoals Asterix, Kid Lucky Luke of De marsupilami in plaats van gewoon iets nieuws te maken? Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 12 minuten geleden, TDPB zei: Waarom tekent Conrad de laatste twee decennia strips zoals Asterix, Kid Lucky Luke of De marsupilami in plaats van gewoon iets nieuws te maken? ... of voortgaan met De Onnoembaren. Jammer dat de stripauteurs genoodzaakt zijn om eigen werk te laten schieten voor langlopende franchises. En in Nederlandstalig gebied heerst dat nog veel sterker dan in Franstalig gebied. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 1 minuut geleden, cinco zei: En in Nederlandstalig gebied heerst dat nog veel sterker dan in Franstalig gebied. Peter van Dongen, een zak geld, ik snap dat wel, maar toch zonde om je talent te verspillen aan B&M. Giraud die op zijn oude dag zijn talent en kostbare tijd verspilde aan XIII, ook pijnlijk, ook voor een zak geld voor de nabestaanden waarschijnlijk Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 29 minuten geleden, Vittorio zei: een zak geld En in één klap een enorme naamsbekendheid over de grens.... Ik neem het terug, dat over Van Dongen. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 Het kan voor een auteur als een shortcut fungeren. Steven Dupré levert al decennia lang kwalitatief tekenwerk maar heeft nu met zijn hommages voor zowel S&W als Jommeke waarschijnlijk een groter publiek bereikt dan ooit tevoren. Quote Link naar reactie
Tweetie Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 1 uur terug, Vittorio zei: Peter van Dongen, een zak geld, ik snap dat wel, maar toch zonde om je talent te verspillen aan B&M. Hij bereikt met B&M een veel grote publiek dan mat z'n eigen strips. Nu wordt hij ook in het buitenland bekend. En hij doet het voor z'n brood, dus het geld is ook niet weg. Quote Link naar reactie
De Hollander Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 Hoe vaak hebben wij al niet gelezen dat striptekenaars moeite hebben om rond te komen. Heel begrijpelijk dus dat men kiest voor die reeksen die wat opleveren. Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 28 januari 2021 Auteur Share Geplaatst: 28 januari 2021 Sorry @TDPB. Ik las net dit : https://www.actuabd.com/Marche-de-la-BD-en-France-en-2020-des-ventes-records En moet je dus gelijk geven. Die oude series zijn nodig. Quote Link naar reactie
Gilles Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 Op 28/8/2020 om 00:35, acor zei: Ik ben Kuifje voor de allereerste keer aan het lezen: neem in de albums de achtervolgingen en het zich verplaatsen van de personages via allerlei transportmiddelen weg en er schiet maar een mager verhaaltje over. Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die vindt dat Kuifje serieus overroepen is. De meeste albums zijn middelmatigheid ten top, zeker als je vergelijkt met sterke reeksen die decennia later verschenen. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 5 minuten geleden, Ambreville zei: Sorry @TDPB. Ik las net dit : https://www.actuabd.com/Marche-de-la-BD-en-France-en-2020-des-ventes-records En moet je dus gelijk geven. Die oude series zijn nodig. Mortelle Adèle heb ik moeten opzoeken wat dat was. Da's weer in de lijn van de CalArts stijl. Dit soort van kopjes moet je hebben mensen, om je kansen te verhogen bij de jongste generatie. Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.