Ga naar inhoud

Het album te veel...


Ambreville

Recommended Posts

Op 28/1/2021 om 13:54, TDPB zei:

 

Goh, Vandersteen was misschien wel de betere fantasiest en de betere humorist maar hij was zeker niet de betere plotter.

Begint een beetje opvallend te worden, dat telkens als het over de kwaliteiten van Vandersteen gaat, jij hier in een ontzettende kramp schiet. Heeft hij je misschien ooit een handtekeningetje of getekend kopje onthouden? 😂

Link naar reactie
Op 28/1/2021 om 11:40, TDPB zei:

Wat je nu eigenlijk zegt is dat je de verhalen van Vandersteen, die aan verschillende reeksen tezelfdertijd werkte en als we de verhalen mogen geloven soms 5 à 6 pagina's op een weekend bijeenpende, beter vindt dat de albums van de huidige makers die enkel aan die ene reeks werken en het werk delen door meerdere personen? 

Dat zeg ik inderdaad ja. En niet zo'n beetje ook. Op een paar redelijke verhalen na, zijn de meeste recente S&W-albums op kinderen van een jaar of 12 gerichte bagger. Flutscenario's, nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting. De kwaliteit van die albums is vaak om te janken. Vandersteen was, zeker in zijn beginjaren tekentechnisch verre van goed, maar had zelfs eind jaren '40 en begin jaren '50 in 1 pink al meer kwaliteit dan het huidige team in heel hun donder. Om nog maar te zwijgen over de blauwe albums/Kuifje periode. Smaken kunnen verschillen, maar als jij het kwaliteitsverschil tussen de S&W-albums van Vandersteen en die van het huidige team niet ziet, dan begrijp je er weinig van. Morjaeu en Van Gucht kunnen nog niet in de schaduw staan van de "Bruegel van het beeldverhaal". En zoals je zelf al aangeeft: Vandersteen moest naast die 4 albums per jaar nog heel wat meer doen dan Morjaeu en Van Gucht.
Zo, nou jij weer.

Link naar reactie
9 uren geleden, SAVANTAS zei:

 Op een paar redelijke verhalen na, zijn de meeste recente S&W-albums op kinderen van een jaar of 12 gerichte bagger. Flutscenario's, nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting. De kwaliteit van die albums is vaak om te janken.

+ 1

Link naar reactie
10 uren geleden, SAVANTAS zei:

Dat zeg ik inderdaad ja. En niet zo'n beetje ook. Op een paar redelijke verhalen na, zijn de meeste recente S&W-albums op kinderen van een jaar of 12 gerichte bagger. Flutscenario's, nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting. De kwaliteit van die albums is vaak om te janken. Vandersteen was, zeker in zijn beginjaren tekentechnisch verre van goed, maar had zelfs eind jaren '40 en begin jaren '50 in 1 pink al meer kwaliteit dan het huidige team in heel hun donder. Om nog maar te zwijgen over de blauwe albums/Kuifje periode. Smaken kunnen verschillen, maar als jij het kwaliteitsverschil tussen de S&W-albums van Vandersteen en die van het huidige team niet ziet, dan begrijp je er weinig van. Morjaeu en Van Gucht kunnen nog niet in de schaduw staan van de "Bruegel van het beeldverhaal". En zoals je zelf al aangeeft: Vandersteen moest naast die 4 albums per jaar nog heel wat meer doen dan Morjaeu en Van Gucht.
Zo, nou jij weer.

Ik kan het niet beter verwoorden !

Link naar reactie
13 uren geleden, SAVANTAS zei:

Begint een beetje opvallend te worden, dat telkens als het over de kwaliteiten van Vandersteen gaat, jij hier in een ontzettende kramp schiet. Heeft hij je misschien ooit een handtekeningetje of getekend kopje onthouden? 😂

 

Een ontzettende kramp? Omdat ik -voor de terugkerende grap- telkens weer over zijn onmogelijkheid tot het tekenen van een correct perspectief begin? Moet ik het eens duidelijk zeggen anders: Vandersteen was één van de beste stripmakers die dit land(sdeel) ooit heeft gehad!

 

13 uren geleden, SAVANTAS zei:

Dat zeg ik inderdaad ja. En niet zo'n beetje ook. Op een paar redelijke verhalen na, zijn de meeste recente S&W-albums op kinderen van een jaar of 12 gerichte bagger. Flutscenario's, nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting. De kwaliteit van die albums is vaak om te janken. Vandersteen was, zeker in zijn beginjaren tekentechnisch verre van goed, maar had zelfs eind jaren '40 en begin jaren '50 in 1 pink al meer kwaliteit dan het huidige team in heel hun donder. Om nog maar te zwijgen over de blauwe albums/Kuifje periode. Smaken kunnen verschillen, maar als jij het kwaliteitsverschil tussen de S&W-albums van Vandersteen en die van het huidige team niet ziet, dan begrijp je er weinig van. Morjaeu en Van Gucht kunnen nog niet in de schaduw staan van de "Bruegel van het beeldverhaal". En zoals je zelf al aangeeft: Vandersteen moest naast die 4 albums per jaar nog heel wat meer doen dan Morjaeu en Van Gucht.
Zo, nou jij weer.

Maar zei je niet dat een te grote productie nefast is voor de kwaliteit en dat het daardoor nu niet meer zo goed is als vroeger? Terwijl Vandersteens productie juist groter was dan dat van zijn opvolgers? Dan spreek je jezelf toch tegen?

 

Ik heb overigens nog nooit ergens beweerd dat de huidige albums (en met huidig bedoelen we wellicht de laatste 30 jaar) beter zijn dan die van Vandersteen. Ik zie het wat genuanceerder: alle S& W makers hebben goeie albums gemaakt maar hebben ook brol gemaakt. Ook Vandersteen. Want naast zijn overduidelijke talenten had hij ook zijn gebreken.

Maar het door vele nostalgische lezers zo verguisde huidige team hebben ook behoorlijk goeie albums gemaakt. "nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting" is een grove, behoorlijk krampachtige overdrijving.

 

Weet je welk S&W-album het album teveel was? Vandersteens allerlaatste Suske en Wiske:  De Wervelende Waterzak. Over matige tekeningen, lijnvoering en inkting gesproken!

Link naar reactie

Als ze nu eens in de eerste plaats die strips met de originele tekeningen beschikbaar hadden gehouden.

Ik leende als kind S&Ws van een klasgenoot en ik herinner me dat ik die hertekende strips van de Vandersteenperiode oversloeg omdat ik voelde dat die tekeningen niet echt goed zaten. En daar zitten sommige van de meest bejubelde albums van de rode reeks tussen en die zijn alleen maar in het reguliere boekhandelcircuit verkrijgbaar in hertekende vorm.

Met de witte reeks hadden ze een kans om dit aan te pakken, maar dat project is ondertussen ook al weer stopgezet.

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Ik heb overigens nog nooit ergens beweerd dat de huidige albums (en met huidig bedoelen we wellicht de laatste 30 jaar) beter zijn dan die van Vandersteen. Ik zie het wat genuanceerder: alle S& W makers hebben goeie albums gemaakt maar hebben ook brol gemaakt. Ook Vandersteen. Want naast zijn overduidelijke talenten had hij ook zijn gebreken.

Maar het door vele nostalgische lezers zo verguisde huidige team hebben ook behoorlijk goeie albums gemaakt. "nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting" is een grove, behoorlijk krampachtige overdrijving.

 

Weet je welk S&W-album het album teveel was? Vandersteens allerlaatste Suske en Wiske:  De Wervelende Waterzak. Over matige tekeningen, lijnvoering en inkting gesproken!

 

 

Volledig mee akkoord. Zelf lees ik ook veel liever Sus en Wis uit de jaren '40 en '50 maar dat betekent niet dat ik het werk uit de decennia daarna sowieso rommel vind. De omschrijving van Savantas die ik hier eerder in de draad las, getuigt van weinig respect voor de opvolgers van de reeks. Die mensen proberen ook alleen maar hun boterham te verdienen. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Gilles zei:

 De omschrijving van Savantas die ik hier eerder in de draad las, getuigt van weinig respect voor de opvolgers van de reeks. Die mensen proberen ook alleen maar hun boterham te verdienen. 

 

Dat ze er hun boterham mee verdienen, heeft niet als gevolg dat ze boven kritiek van lezers staan.

Link naar reactie
Zojuist, Spiro zei:

 

Dat ze er hun boterham mee verdienen, heeft niet als gevolg dat ze boven kritiek van lezers staan.

 

Zei ik dat? Dat is raar, dat herinner ik me totaal niet. Ik lees de recentere jaren van Suske en wiske ook niet graag. Dat wil niet zeggen dat ik hun werk als bagger ga omschrijven. Kritiek is oké, maar het mag wel met een tikkeltje respect. Overigens behoren de lezers die zo hun gal uitspuwen niet meer tot het doelpubliek dat de huidige makers voor ogen hebben. 

Link naar reactie
7 uren geleden, TDPB zei:

 

Een ontzettende kramp? Omdat ik -voor de terugkerende grap- telkens weer over zijn onmogelijkheid tot het tekenen van een correct perspectief begin? Moet ik het eens duidelijk zeggen anders: Vandersteen was één van de beste stripmakers die dit land(sdeel) ooit heeft gehad!

 

Maar zei je niet dat een te grote productie nefast is voor de kwaliteit en dat het daardoor nu niet meer zo goed is als vroeger? Terwijl Vandersteens productie juist groter was dan dat van zijn opvolgers? Dan spreek je jezelf toch tegen?

 

Ik heb overigens nog nooit ergens beweerd dat de huidige albums (en met huidig bedoelen we wellicht de laatste 30 jaar) beter zijn dan die van Vandersteen. Ik zie het wat genuanceerder: alle S& W makers hebben goeie albums gemaakt maar hebben ook brol gemaakt. Ook Vandersteen. Want naast zijn overduidelijke talenten had hij ook zijn gebreken.

Maar het door vele nostalgische lezers zo verguisde huidige team hebben ook behoorlijk goeie albums gemaakt. "nul spanningsopbouw, nul humor, matige tekeningen, lijnvoeringen en inkting" is een grove, behoorlijk krampachtige overdrijving.

 

Weet je welk S&W-album het album teveel was? Vandersteens allerlaatste Suske en Wiske:  De Wervelende Waterzak. Over matige tekeningen, lijnvoering en inkting gesproken!

De overmatige productie bij Studio Vandersteen leidde in de jaren '60 en '70 inderdaad tot nogal wat kwaliteitsverloes, maar nou net uitgerekend niet bij de de S&W-albums. Dat kwaliteitsverleis was vooral zichtbaar bij de de Bessy-abums, de Rode Ridder (gelukkig vervolgens opgepakt dor Karel Biddeloo, waardoor de kwaliteit weer omhoog schoot), de Jerom-albums. Dat heb ik al in eerdere posts geschreven. Als je die beter gelezen had, had je gezien dat ik mezelf dus niet tegenspreek.

Link naar reactie
7 uren geleden, TDPB zei:

Weet je welk S&W-album het album teveel was? Vandersteens allerlaatste Suske en Wiske:  De Wervelende Waterzak. Over matige tekeningen, lijnvoering en inkting gesproken!

Klopt, de Wervelende Waterzak is beneden Vandersteens normale niveau geweest. Maar een tekenaar (en scenarist) als Vandersteen reken je niet af op alleen z'n laatste album. Maar die had ie beter niet meer kunnen maken. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Gilles zei:

 

 

Volledig mee akkoord. Zelf lees ik ook veel liever Sus en Wis uit de jaren '40 en '50 maar dat betekent niet dat ik het werk uit de decennia daarna sowieso rommel vind. De omschrijving van Savantas die ik hier eerder in de draad las, getuigt van weinig respect voor de opvolgers van de reeks. Die mensen proberen ook alleen maar hun boterham te verdienen. 

Ik vind de S&W-albums uit de decennia na de jaren '50 ook geen rommel. Ik vind alleen de albums van het huidige team zonde van alle bomen die daarvoor gekapt moeten worden. In je laatste zin tip je precieshet probleem aan: het huidige team zijn enkel en alleen broodtekenaars, geen kunstenaars zoals Vandersteen (die, zoals bekend, ook niet vies was van flink verdienen aan zijn series, maar die kon zich zo'n houding gemakkelijk permitteren met alle artistieke kwaliteiten die hij bezat). De huidige albums zijn, als je ze puur en alleen afrekent op de doelgroep waarvoor ze inmiddels gemaakt worden, redelijk (maar niet groots). In vergelijking met de meeste albums van Vandersteen en de meeste van Paul Geerts komen ze m.i. niet boven baggerniveau uit. Respectloos? Dat mag jij vinden, maar dat zal mij een zorg zijn.

Link naar reactie
37 minuten geleden, De Hollander zei:

Precies, heren op leeftijd die een kinderstrip niet zo spannend meer vinden als toen zij jong waren. 😀😀😀

Nee hoor, dan zit je er langs. Ook mijn kinderen vinden de huidige S&W-albums bij lange na niet zo spannend als de oude albums. Altijd makkelijk om nostalgie erbij te halen om kritiek te verwerpen. Heeft TDPB ook een handje van.

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

Weet je welk S&W-album het album teveel was? Vandersteens allerlaatste Suske en Wiske:  De Wervelende Waterzak. Over matige tekeningen, lijnvoering en inkting gesproken!

Voor zover ik me herinner was het vooral de inkting die het zo abominabel maakte.  Vandersteen had voordien ook nog "De ruige regen" zelf getekend en dat album was wel goed geïnkt.  De twee laatste door Vandersteen getekende albums ("De eenzame eenhoorn" en "De wervelende waterzak") werden helaas verprutst door een mislukte inkting.  Ik zou die twee albums wel eens willen zien met een goede inkting.

Ook enkele Paul Geerts albums ondergingen hetzelfde lot.  En dan waren het nog albums waarin Vandersteen zelf meespeelde ("De parel in de Lotusbloem" en "De 7 Schaken").

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
12 uren geleden, SAVANTAS zei:

Nee hoor, dan zit je er langs. Ook mijn kinderen vinden de huidige S&W-albums bij lange na niet zo spannend als de oude albums.

 

 

Tja, dat is al jaren zo. Lang voordat het huidige team aan het roer stond. Suske en Wiske loopt nog omdat ze nog populair zijn in Nederland. Zonder de Nederlandse inkomsten was deze reeks vermoedelijk al jaren gestopt. De verkoop in Vlaanderen zal wel enorm zwak zijn, aangezien de gewoontekopers langzaam maar zeker aan het uitsterven zijn. 

Link naar reactie
26 minuten geleden, Gilles zei:

 

 

Tja, dat is al jaren zo. Lang voordat het huidige team aan het roer stond. Suske en Wiske loopt nog omdat ze nog populair zijn in Nederland. Zonder de Nederlandse inkomsten was deze reeks vermoedelijk al jaren gestopt. De verkoop in Vlaanderen zal wel enorm zwak zijn, aangezien de gewoontekopers langzaam maar zeker aan het uitsterven zijn. 

In Nederland is het ook al minder sinds de nieuwe koers. Ben benieuwd wat een prijsstijging nu gaat doen?

Link naar reactie
32 minuten geleden, Gilles zei:

 

 

Tja, dat is al jaren zo. Lang voordat het huidige team aan het roer stond. Suske en Wiske loopt nog omdat ze nog populair zijn in Nederland. Zonder de Nederlandse inkomsten was deze reeks vermoedelijk al jaren gestopt. De verkoop in Vlaanderen zal wel enorm zwak zijn, aangezien de gewoontekopers langzaam maar zeker aan het uitsterven zijn. 

Helemaal mee eens

Link naar reactie
15 uren geleden, Theodoor zei:

Voor zover ik me herinner was het vooral de inkting die het zo abominabel maakte.  Vandersteen had voordien ook nog "De ruige regen" zelf getekend en dat album was wel goed geïnkt.  De twee laatste door Vandersteen getekende albums ("De eenzame eenhoorn" en "De wervelende waterzak") werden helaas verprutst door een mislukte inkting.  Ik zou die twee albums wel eens willen zien met een goede inkting.

Ook enkele Paul Geerts albums ondergingen hetzelfde lot.  En dan waren het nog albums waarin Vandersteen zelf meespeelde ("De parel in de Lotusbloem" en "De 7 Schaken").

ja, de inkter is een niet te onderschatten schakel in het tekenteam. De Ruige Regen ziet er visueel een stuk interessanter uit dan de andere twee (en het is inderdaad jammer dat Geerts prestigealbums verpest werden door een onzekere inkter).

Misschien ware het beter geweest indien ze de inkter die op dat moment ook de Geerts-verhalen deed op die verhalen hadden losgelaten. Maar voor de rest voelde je ook wel, ook bij die twee andere albums, dat Vandersteen de figuren en de stijl niet meer zo goed in zijn vingers had. Het was meer Robertrand dan Suswis.

Ik heb het altijd opvallend gevonden dat die albums indertijd niet werden gepromoot als "nieuw werk van de meester". Maar misschien was dat omdat hij sowieso officieel nog steeds de albums maakte.

Link naar reactie
28 minuten geleden, TDPB zei:

(en het is inderdaad jammer dat Geerts prestigealbums verpest werden door een onzekere inkter)

 

 

Hoe zat het weer met die strip?

Ik herinner me nog die opvallende look en dacht daarom als kind dat het één van de belangrijkste albums van de ganse reeks was. "Dit zal wel iets speciaal zijn,' dacht je dan als je het begon te lezen.

 

afbeelding.png.01c9645a1ba084a86e3c354d7a6e652b.png

 

Tegenwoordig heeft het een superneutrale cover en is het gewoon één album uit velen geworden.

 

afbeelding.png.4d29bb0cb824a946e1967ebafed65902.png

Link naar reactie
1 minuut geleden, Gilles zei:

Het album heeft in de Rode Reeks al sinds 1988 een gewone cover hoor. Het is nummer 214. 

 

Ik herinner me dat ik overal altijd die gouden cover zag.

Toevallig zat die steeds dus de stapel S&Ws bij klasgenoten of bij de dokter. (toen daar nog strips lagen in de wachtkamers van huisartsen en tandartsen)

Link naar reactie
48 minuten geleden, cinco zei:

 

afbeelding.png.01c9645a1ba084a86e3c354d7a6e652b.png

 

 

Ik merk dat ik die cover met het ouder worden meer waardeer. Als jonge snaak vond ik die maar niets ( ook al omdat Paul Geerts dat wellicht zelf heeft geinkt, net als zijn cover van De Angst op de Amsterdam, en zijn stijl naar mijn smaak toch iets teveel afweek van de inktstijl van Eugeen Goossens)

Link naar reactie
17 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik merk dat ik die cover met het ouder worden meer waardeer. Als jonge snaak vond ik die maar niets ( ook al omdat Paul Geerts dat wellicht zelf heeft geinkt, net als zijn cover van De Angst op de Amsterdam, en zijn stijl naar mijn smaak toch iets teveel afweek van de inktstijl van Eugeen Goossens)

 

Ik heb beide covers altijd bij de beste van de hele reeks gevonden. Die van de Amsterdam had waarschijnlijk veel te maken met mijn fascinatie voor zeilschepen (dat begon na het lezen van 'de scheepsjongens van Bontekoe') maar ook de oude cover van de Lotusbloem heeft me altijd heel erg aangesproken. Nog steeds trouwens...

Link naar reactie
  • 5 months later...

De eerste cyclus was een instant klassieker, de tweede was wat minder, maar hield de reeks uiterst entertainend met zijn totaal andere setting, frisse nieuwe bijfiguren en geschifte wendingen. (die tijdreis en de gevolgen ervan!)

De derde cyclus wou terug naar de roots van de serie, maar heeft nooit meer diezelfde vlam in de pan gebracht en moest het ook stellen zonder de vernieuwing die in de tweede cyclus zat.

 

afbeelding.thumb.png.3d248a405dcc04470abe3a75a41d29a8.png.6eed77a004677ac7fd6112be6d1a2abc.png

 

Link naar reactie
Zojuist, Ambreville zei:

Als totale vernieuwing een criterium is, mag je 98% van de Vlaamse strip in de prullenmand kieperen.

 

Ja, ik weet niet of je elke stripreeks aan dezelfde voorwaarden kan toetsen.

De Vlaamse strip heeft het probleem dat ze voor de meeste reeksen 4 of 5 of 6 albums per jaar moeten produceren.
De Franstalige stripreeksen hebben meer ademruimte en brengen meestal hoogstens 1 album per reeks per jaar uit.

Dus dat schept bij mij voor Franstalige reeksen altijd hogere verwachtingen.

Van een tv-serie met 20 afleveringen per seizoen weet ik ook dat die niet allemaal even goed gaan zijn in vergelijking met een mini-serie.

 

Met de Odyssey reeks hebben ze na het tweede album al een koerswijziging gedaan omwille van de reacties en ook al waren de verhalen onderhoudend met hier en daar een leuke vondst, toch kabbelde het naar mijn gevoel wat voort zonder echte focus, ietsl dat ik bij de eerste twee cycli niet had.

Link naar reactie

Dat klopt wel. Met Odysey was het origineel de bedoeling om met one-shots te werken, maar daar voelde niemand zich bijzonder goed bij. 

Het ene album per jaar klopt niet helemaal.

Arleston had een ziljoen reeksen en was ook nog de hoofdredacteur van Lanfeust Mag. Tarquin deed ook nog gnomes en ook massa's tekeningen voor het tijdschrift. Je merkt ook aan hun dat ze echt opleefden toen het Mag stopgezet werd.  Arleston met nog een roman en met al zijn Drakkoo series, Tarquin nu met Dolores.

 

 

 

Link naar reactie

En dan brengen ze dat kereltje op het einde ook nog eens terug, verloofd met Qäm of all people!

Een beetje alsof een meisje waar je altijd sympathie voor had aanpapt met iemand die je totaal niet kan hebben.

En als hij nu nog een charismatische eikel zoals Thanos was, maar nee...

 

afbeelding.png.e8d4c008c19c21a2c89815539f577f33.png

Link naar reactie

En nog iets, Lanfeust van de Sterren had een uitstekend bittersweet einde.

 

afbeelding.thumb.png.cb4d35c6849078bf0e1e427433750c64.png

 

Uiteindelijk hebben ze in Odyssey dan toch Cixi teruggebracht, wat de impact van dat Sterreneinde wat teniet doet.

 

Soms moet je definitief verlies van een belangrijk figuur volhouden.

 

Ik weet niet of er hier mensen zijn die deze referentie gaan kennen, maar in de videogame Metal Gear Solid: the Phantom Pain raak je op een bepaald moment één van je belangrijkste metgezellen definitief kwijt. Je kan het spel nog honderd uur verderspelen als je wil, maar ze komt niet terug. En je blijft dat gemis voelen aangezien ze ook een personage was dat speltechnisch veel hulp bood.

Maar dan heeft Konami op een bepaald moment toch beslist om een patch uit te brengen waarin je haar terug kan brengen, terwijl net dat definitieve verlies van dit personage zo essentieel was voor het ganse idee achter het verhaal.

 

afbeelding.thumb.png.c7b459f59f571d3eb8f78f8ae417fb59.png

 

Link naar reactie
  • 2 years later...

Sasmira was misschien beter onafgewerkt gebleven na het excellente eerste album uit 1997.

Dat eerste deel had een melancholische existentiële mystiek die deels verloren is gegaan in de rest van de albums.

Het afwerken van de reeks verliep moeizaam (deel 2 verscheen pas in 2011) en doordat Vicomte het tekenwerk uit handen moest geven heb ik altijd het gevoel gehad dat hij zijn originele visie voor het vierluik nooit heeft kunnen waarmaken.

 

337822.jpg.318b7e6d8c9b12d61768834a06032a7d.jpg337820.jpg.6d12635f7d2cf50725da5d1d30663d68.jpg

422423.jpg.d1f490b95299099c424b77a2de552c6b.jpg422421.jpg.4df0a2d6ca0426afdf8187b647cfff41.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...