Ga naar inhoud

dubbelgangers, tweelingen, drielingen, vierlingen...


cinco

Recommended Posts

1 uur terug, TDPB zei:

Moet zeer saai en onaangenaam zijn om te tekenen.

Die muts lijkt me moeilijk om in de vingers te krijgen. die heeft een zeer specifieke deuk.

 

En ondertussen hebben ze een rijk gamma aan personages die er ondanks hun identieke lichaam toch onderscheidend uitzien door klederdracht (vb. Boeresmurf, Knutselsmurf, Houthakkersmurf) of mimiek. (vb. Moppersmurf, Luilaksmurf, Smurffatje)

En dan af en toe nog eens een tijdelijke transformatie, dat brengt ook wat afwisseling.

 

afbeelding.thumb.png.841ba2fbb62f89b2d0e6f799d85e5af6.png

 

 

Link naar reactie
4 hours ago, cinco said:

De oplichter-dubbelganger, de evil clone (zoals Bizarro) is eigenlijk een subcategorie.

En een trope waar gretig van gebruik gemaakt wordt als de inspiratie het wat laat afweten.

 

afbeelding.png.bb0e27fe4aab0427c76bf02164024fcd.png

Voor elk een.

(sorry, 'k kon 't niet laten)

Link naar reactie
25 minuten geleden, TDPB zei:

Een veelvuldig gebruikte trope in het dubbelganger-genre is de prins of koning die verdwenen is en vervangen moet worden door een doorsnee burger.

 

 

Leg dat ten laste van Mark Twain met zijn Prince and the Pauper.

Ik ben waarschijnlijk als 7-jarige voor het eerst met die verhaalformule geconfronteerd in Prins Filiberke.

 

 

afbeelding.png.d88ebe57d72bd725b82d08f902a850b9.png

Link naar reactie
27 minuten geleden, Waakwater zei:

Dat is het probleem vaak, tropes die gebruikt worden. De mensen denken niet meer zelfstandig na. 

Prinsessen en koningen, is dat nog van deze tijd?

 

Voorlopig wel nog, hè. Dat ze maar al op zoek gaan naar een dubbelgangster voor prinses Elisabeth voor als het van pas komt.

 

2%20Prinses%20E%20Belga%20F%20SIERAKOWSK

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Waakwater said:

Dat is het probleem vaak, tropes die gebruikt worden. De mensen denken niet meer zelfstandig na. 

Prinsessen en koningen, is dat nog van deze tijd?

 

Je zou ervan schrikken hoeveel invloed de adel nog altijd heeft. Als je een verborgen netwerk zoek dat werelddomnantie wilt, moet je daar zijn. Maar ik heb niets gezegd.

Link naar reactie

Ik denk ook aan twee albums van Robbedoes door Tome en Janry en nog een ander Robbedoes-verhaal :

Spoiler

In De terugkeer van Z komen Robbedoes en Kwabbernoot hun nakomelingen (?) tegen in de toekomst en in Als in een droom is er toch een dubbelganger van Robbedoes? (vind ik zo'n ingewikkeld verhaal) En in Terug naar Z (van Morvan, Munuera en Yann) neemt Kwabbernoot aan het einde de Robbedoes uit het tijdperk van Pinnekeshaar terug naar het heden, die vanaf dan de volgende verhalen meebeleeft (??????).....

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik denk ook aan twee albums van Robbedoes door Tome en Janry en nog een ander Robbedoes-verhaal :

  Toon verborgen inhoud

In De terugkeer van Z komen Robbedoes en Kwabbernoot hun nakomelingen (?) tegen in de toekomst en in Als in een droom is er toch een dubbelganger van Robbedoes? (vind ik zo'n ingewikkeld verhaal) En in Terug naar Z (van Morvan, Munuera en Yann) neemt Kwabbernoot aan het einde de Robbedoes uit het tijdperk van Pinnekeshaar terug naar het heden, die vanaf dan de volgende verhalen meebeleeft (??????).....

 

 

Maar voor zover ik weet wordt er op dat einde van Terug naar Z enkel een allusie gemaakt in het eerste Yoann en Vehlmann album van de reguliere reeks.

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik denk ook aan twee albums van Robbedoes door Tome en Janry en nog een ander Robbedoes-verhaal :

  Toon verborgen inhoud

In De terugkeer van Z komen Robbedoes en Kwabbernoot hun nakomelingen (?) tegen in de toekomst en in Als in een droom is er toch een dubbelganger van Robbedoes? (vind ik zo'n ingewikkeld verhaal) En in Terug naar Z (van Morvan, Munuera en Yann) neemt Kwabbernoot aan het einde de Robbedoes uit het tijdperk van Pinnekeshaar terug naar het heden, die vanaf dan de volgende verhalen meebeleeft (??????).....

 

 

Probeer Als in een Droom ook nog een keer te herlezen. Bij een herlezing wordt het wel allemaal duidelijker.

 

De Franse titel van het album is trouwens zoveel beter.

 

86f679d0-c0f5-11e4-8be0-8a688f322f94.jpg

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

De twee Robbedoezen uit Terug naar Z zijn hetzelfde personage en dus geen dubbelgangers.

 

Er komt nog een Robbedoes van een parallel universum in voor op het einde van die strip.

Diegene die met miss Flanner is aangeland.

Je kan stellen dat het dezelfde Robbedoes was, maar (zucht, laat Doc Brown het even uitleggen)

 

afbeelding.png.8b407233b78d41e7fa43d2f84469ecf9.png

 

Link naar reactie
45 minuten geleden, TDPB zei:

Parallel universum? Ik dacht dat hij gewoon uit het verleden kwam. Maar het is al een tijdje geleden dat ik dat album nog eens las.

 

 

Hier. Ik heb een afbeelding gevonden van die versie van Robbedoes. Zichtbaar ouder en samen met Flanner.

Dus niet van het verleden. En aangezien ik denk dat het geen canon gaat worden dat Robbedoes op zijn oudere dag met Flanner aanpapt, is dit dus een Robbedoes van een afgesplitste, dus parallelle tijdslijn.

 

afbeelding.thumb.png.9ae86015279e55879f3a43521907adc4.png

 

 

 

Link naar reactie

En om alles dan weer wat recht te trekken is Kwabbernoot dus die Pinnekeshaarversie gaan halen.

Dat diende dan ook als een soft reboot voor de reeks zodat Yoann en Vehlmann met een frisse lei konden beginnen.

In het eerste Yoann&Vehlmann-album bijvoorbeeld maakt Kwabbernoot een referentie naar Flanner, waarop Robbedoes reageert met "Wie?".

 

Maar een Robbedoes die nog niets heeft meegemaakt, leek toch niet ideaal.

Dus zijn ze Terug naar Z na een tijdje maar gaan negeren.

 

Het is om eerlijk te zijn ook geen hoogvlieger in de reeks, die Terug naar Z.

Gewoon negeren is misschien nog de beste optie.

 

Link naar reactie
Op 31/8/2020 om 18:17, cinco zei:

En om alles dan weer wat recht te trekken is Kwabbernoot dus die Pinnekeshaarversie gaan halen.

Dat diende dan ook als een soft reboot voor de reeks zodat Yoann en Vehlmann met een frisse lei konden beginnen.

In het eerste Yoann&Vehlmann-album bijvoorbeeld maakt Kwabbernoot een referentie naar Flanner, waarop Robbedoes reageert met "Wie?".

 

Maar een Robbedoes die nog niets heeft meegemaakt, leek toch niet ideaal.

Dus zijn ze Terug naar Z na een tijdje maar gaan negeren.

 

Het is om eerlijk te zijn ook geen hoogvlieger in de reeks, die Terug naar Z.

Gewoon negeren is misschien nog de beste optie.

 

Mee eens. Ik vond het bij herlezen onlangs vreemd dat de Robbedoes uit het Pinnekeshaar-tijdperk dan wel de graaf, Zwendel en de Zwendelstraal kende in Zwendeltuig!

Link naar reactie
Op 31/8/2020 om 18:03, cinco zei:

 

Hier. Ik heb een afbeelding gevonden van die versie van Robbedoes. Zichtbaar ouder en samen met Flanner.

Dus niet van het verleden. En aangezien ik denk dat het geen canon gaat worden dat Robbedoes op zijn oudere dag met Flanner aanpapt, is dit dus een Robbedoes van een afgesplitste, dus parallelle tijdslijn.

 

afbeelding.thumb.png.9ae86015279e55879f3a43521907adc4.png

 

 

 

Is dat niet gewoon de toekomst van de normale Robbedoes zoals we die tot dan toe kenden, waarna Kwabbernoot een jongere versie ging gaan halen om verder te doen. Waarna je inderdaad twee afgesplitste toekomsten krijgt. Ik zou het nog eens opnieuw moeten lezen. 

(aangezien dit een album uit de reguliere reeks is, IS het al canon dat Robbedoes op zijn oudere dag met Flanner aanpapt)

2 uren geleden, cartoonesk zei:

Mee eens. Ik vond het bij herlezen onlangs vreemd dat de Robbedoes uit het Pinnekeshaar-tijdperk dan wel de graaf, Zwendel en de Zwendelstraal kende in Zwendeltuig!

De huidige Robbedoes is zich heel erg bewust van het feit dat er strips over hem worden gemaakt. Misschien heeft hij gewoon die albums eens gelezen.

Link naar reactie
27 minuten geleden, TDPB zei:

Is dat niet gewoon de toekomst van de normale Robbedoes zoals we die tot dan toe kenden, waarna Kwabbernoot een jongere versie ging gaan halen om verder te doen. Waarna je inderdaad twee afgesplitste toekomsten krijgt. Ik zou het nog eens opnieuw moeten lezen. 

(aangezien dit een album uit de reguliere reeks is, IS het al canon dat Robbedoes op zijn oudere dag met Flanner aanpapt)

 

Ik heb de strip er even bijgenomen.

Dit is wat de Flanner-Robbedoes op de laatste pagina zegt:

 

"Vaarwel, Kwabbernoot. Ik bied je de vriendschap aan van een geheel nieuwe Robbedoes, met wie je nog veel vreemdere avonturen kunt beleven. Een nieuw leven! Het mijne ligt vast. Mijn enige wens is mijn vrouw aan m'n zij. Ik vond het fijn je weer te zien."

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Mijn hoofdcanon is dat ze door hun tijdreizen in Terug naar Z een Robbedoes-multiversum hebben gecreëerd.

En zo kan je alle 'Robbedoezen door....' ook inpassen in dat multiversum. :P

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...