Ga naar inhoud

Thimble Theatre, Popeye and the Golden Age of comics and cartoons


cinco

Recommended Posts

De eerste gags van Timble Theater waren parodiën op de toenmalige avonturenfilms. Je had de held (Ham Gravy), de heldin (Olive Oyl) , haar broer (Catsor Oyl) en een typische slechterik met gekrulde snor en boosaardige grijns. Iedere aflevering was een nieuwe gag. Maar na een tijdje werden het langere avonturenserials.

Popeye verscheen pas tien jaar later.

 

 

The_Thimble_Theater_(Segar),_'The_Dish_of_Death',_121919.gif

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

dat onderste is het enige computerspelletje dat ik ooit heb gehad.

 

Dat was redelijk populair in die periode.

Je zag het veel op de speelplaatsen. Dat was nog voor de komst van de Gameboy.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Voor de Japanse versie van de Super Nintendo is er later ook nog een Popeye-spel geproduceerd.

 

afbeelding.thumb.png.d1d4b41d0b9d950138bd0144af296590.png

 

 

Het interessante aan dit spel was dat ook vele figuren van Thimble Theatre er een gastrol in hadden.

Zelfs Thimble Theatre personages die niet in de Popeye-tekenfilms voorkwamen.

 

Hier een overzicht van enkele sprites van het spel:

 

afbeelding.png.abcc2caa822dc4d1a8b9adac9f6e86d1.png

Link naar reactie

Ah, Bud Sagendorf. Prima voorbeeld van de medewerker die uiteindelijk de originele artiest overtrof. Toch qua productie. Hij was als jong broekventje al medewerker van Segar. Bij Segars dood in '38 werd hij door het syndicaat wellicht te jong geacht om de krantenreeks verder te zetten, dus ging dat naar een paar andere mannen (die niemand nog echt herinnert). Vanaf '48 tot '67 schreef en tekende hij de Popeye-comics (de maandelijkse boekjes). Heel leuke verhaaltjes, recent werden die heruitgegeven in mooie bundels. Ik heb hier een leuke originele pagina hangen waarop Popeye de slechterik van dienst een kilometer ver slaat.

In '59 mocht hij dan toch de krantenstrip verder zetten en hij deed dat tot '86. Het zijn zijn verhalen die hier in de Nederlandse albums uit de jaren '70 en '80 werden gebundeld. Je kent ze wel, die semic-press boeken die uit elkaar vallen vanaf je ze opent. (terwijl ik dit typ hangt er recht voor me een strook uit mijn geboortejaar voor me) En het waren zijn zondagspagina's die in Kuifje werden gepubliceerd. Die zondagspagina's is hij blijven maken tot aan zijn dood in '94 terwijl Bobby London de dagelijkse strips maakte. (ook recent gebundeld en zeker de moeite waard, London keerde terug naar de dagelijkse gagstrook en maakte er een hedendaagse maatschappijkritische strip van. Hij werd uiteindelijk van de strip gehaald na een verhaallijn rond abortus). Daarna hebben ze de strip aan Hy Heisman (geboren in 1927!) gegeven die er een flauwe, slechte doorsneestrip van heeft gemaakt. Diezelfde Heisman mocht om de een of andere reden ook The Katzenjammer Kids verpesten.

Maar ondertussen verschijnt Popeye als reruns van oude verhalen, en dat zijn opnieuw de Sagendorf-verhalen.

Link naar reactie
Op 1/9/2020 om 18:32, cinco zei:

Oorspronkelijk wou Nintendo een arcadegame rond Popeye uitbrengen, maar kreeg de rechten niet geregeld en creëerde vervolgens eigen personages voor het spel. De rest is videogame-geschiedenis.

 

afbeelding.thumb.png.8d8f96f9cb3d991258db834892135c34.png

 

Uiteindelijk zijn er toch Popeye-games voor Nintendo verschenen.

 

afbeelding.thumb.png.6efef2247c0936ba78e97a370f4b69f3.png   afbeelding.png.0c9bd5a54936863abe57ee048861a0eb.png 373 kB · 0 downloads

 

afbeelding.thumb.png.f7b230d8e9ddd79bbb89716219d2d985.png

Grappig! De Popeye game heb ik nog gespeeld op de C64. Dat was exact de game zoals op de foto. Indertijd heel verslavend. Voor nu onacceptabel. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 26/9/2020 om 20:28, BobFish zei:

Cool !
Bestaat deze ook in Blu-Ray ?

 

Deze specifieke Popeye-collectie?  Nee.

 

Hier vind je een overzicht met alles wat je op deze dvd-collectie kunt terugvinden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_the_Sailor:_1933–1938,_Volume_1

 

En de daaropvolgende collectie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_the_Sailor:_1938–1940,_Volume_2

 

En de derde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_the_Sailor:_1941–1943,_Volume_3

 

Ik heb de eerste en tweede collectie en die zijn regiovrij. (indertijd bj de Amerikaanse Amazon besteld)

 

https://www.amazon.com/Popeye-Sailor-1-1933-1938-Vol/dp/B07R44QN94/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=popeye+collection+1&qid=1601210686&sr=8-2

 

Er zijn wel Popeye releases op bluray, maar met een beperkter aantal tekenfilms en zonder extras.

En het zijn ook niet die excellente zwart-wit tekenfilms van de jaren '30.

Het zijn die van de jaren '40 die minder geïnspireerd aanvoelden.

 

afbeelding.thumb.png.b6f7581f27ae5521dc3d1dec4171bf96.png

 

http://cinemasentries.com/review/popeye-the-sailor-the-1940s-volume-1-blu-ray-review-impressive-visuals-but-disappointing-audio/

 

 

Link naar reactie

Thx voor de info !


Er worden veel te weinig cartoons uit de jaren '30 op Blu-ray uitgebracht !
De grote studio's doen precies nauwelijks moeite. Is dit omdat ze een niet zo kieskeurig kinderpubliek voor ogen hebben ?

Schande ! De golden age van cartoons is prachtig, maar bijvoorbeeld deze, deze en de hoogperiode van Superman en Popeye zijn enkel op DVD en hebben ze nog niet de nodige restauratie gegeven. Jammer, gemiste kansen. Nochtans belangrijk.
(Ik geef toe dat niet alle vermelde DVD's even slecht zijn, maar toch prefereer ik Blu-ray kwaliteit, als de restauratie serieus genomen wordt dan is dat ongezien mooi)

Gelukkig hebben ze onlangs Tex Avery en ook Betty Boop op Blu-ray uitgebracht ❤️

Thunderbean Animation doet heel mooi werk maar het is moeilijk om hun releases in Europa te bestellen 😢

Link naar reactie
12 uren geleden, BobFish zei:

Thx voor de info !


Er worden veel te weinig cartoons uit de jaren '30 op Blu-ray uitgebracht !
De grote studio's doen precies nauwelijks moeite. Is dit omdat ze een niet zo kieskeurig kinderpubliek voor ogen hebben ?

Schande ! De golden age van cartoons is prachtig, maar bijvoorbeeld deze, deze en de hoogperiode van Superman en Popeye zijn enkel op DVD en hebben ze nog niet de nodige restauratie gegeven. Jammer, gemiste kansen. Nochtans belangrijk.
(Ik geef toe dat niet alle vermelde DVD's even slecht zijn, maar toch prefereer ik Blu-ray kwaliteit, als de restauratie serieus genomen wordt dan is dat ongezien mooi)

Gelukkig hebben ze onlangs Tex Avery en ook Betty Boop op Blu-ray uitgebracht ❤️

Thunderbean Animation doet heel mooi werk maar het is moeilijk om hun releases in Europa te bestellen 😢

 

 

De Platinum collectie van Looney Tunes op Blu-ray is ook wel de moeite.

Heeft ook verschillende zwart-wit cartoons zoals onder andere Porky in Egypt.

 

afbeelding.thumb.png.7cf15a7c2c594b3e032f2d10fe6bf367.png

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

De Platinum collectie van Looney Tunes op Blu-ray is ook wel de moeite.

Heeft ook verschillende zwart-wit cartoons zoals onder andere Porky in Egypt.

 

afbeelding.thumb.png.7cf15a7c2c594b3e032f2d10fe6bf367.png


Heb ik 😎
Is fantastisch !


10 favoriete Looney Tunes :

Rabbit Fire (1951)

Duck Dodgers in the 24½th Century (1953)

Fast and Furry-ous (1949)

Duck Amuck (1953)

Porky in Wackyland (1938)

My Favorite Duck (1942)

Rabbit of Seville (1950)

The Great Piggy Bank Robbery (1946)

What's Opera, Doc? (1957)

Wabbit Twouble (1941)

Favorite Directors

1. Chuck Jones : Every still is a painting.
2. Robert Clampett Surreal, absurd and above all, hilarious.
3. Tex Avery : Inventive, expressive and perfect timing.


Favorite Characters

1. Bugs Bunny
2. Daffy Duck
3. Wile E. Coyote

;)

Link naar reactie
4 minuten geleden, BobFish zei:


Heb ik 😎
Is fantastisch !


10 favoriete Looney Tunes :

Rabbit Fire (1951)

Duck Dodgers in the 24½th Century (1953)

Fast and Furry-ous (1949)

Duck Amuck (1953)

Porky in Wackyland (1938)

My Favorite Duck (1942)

Rabbit of Seville (1950)

The Great Piggy Bank Robbery (1946)

What's Opera, Doc? (1957)

Wabbit Twouble (1941)
 

 

Goeie lijst. Dit zijn nog enkele favorieten die me te binnen schieten.

 

Porky's Double Trouble

 

afbeelding.thumb.png.87f898c6c3a363815bdeda601f803af9.pngporkysdoubletrouble4.5.png

 

Kitty Kornered

 

afbeelding.thumb.png.bc4a642ebe169154bb74432abc60c3b8.png

 

Eatin' on the Cuff

 

afbeelding.thumb.png.040df2c0f32562c643690df342b49ff4.png

 

A Gruesome Twosome

 

afbeelding.thumb.png.b6605cad41e67c626c04474ab6df9311.png

 

The Dover Boys at Pimento University

 

76dca06dc053decef0930c5dd1ad7605.gif

 

 

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Thimble Theatre, Popeye and the Golden Age of comics and cartoons

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...