Ga naar inhoud

Thimble Theatre, Popeye and the Golden Age of comics and cartoons


cinco

Recommended Posts

Op 29/9/2020 om 23:30, Paul_NL zei:

Een leuk topic. Je hoort niet veel hier over geweldige newspaper comics zoals Krazy Kat, Peanuts, Bloom County, Popeye (Segar) enz. 

De belangstelling is dan ook te verwaarlozen. Vrij recent een Bloom County artist edition geveild en het liep niet bepaald storm. 

 

 

Op 30/9/2020 om 11:50, cartoonesk zei:

I like Tex Avery.

Hij is alweer 40 jaar geleden overleden! 

--

In ander nieuws. Wat te denken van deze film? Het is de Dief van Bagdad. Een Italiaanse tekenfilm die in onze contreien waarschijnlijk alleen bekend is vanwege het feit dat Dino Attanasio eraan meewerkte voordat hij naar België emigreerde. 
 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Veertig jaar geleden verzamelde ik oude krantenknipsels ...Ik zocht heel Amerika af...

Maar uiteindelijk vallen die dingen uit elkaar... Ik heb alles verkocht terwijl het nog enigszins samenhing.... Er zijn ook honderden boeken verschenen met krantenstrips...Daarvan heb ik er nog een paar. En naast mijn bed hangt het topstuk van mijn collectie: de originele tekening van de onderste helft van de allereerste sunday-page van Bringing Up Father! Meer dan honderd jaar oud ondertussen....

Link naar reactie

Eén van de cartoons die Friz Freleng in zijn korte periode bij MGM maakte. Ik ben vooral wild van de animatie en de expressies van het paard.

De adaptatie van The Katzenjammer Kids werd omgedoopt tot The Captain and The Kids om het Duits eruit te filteren, want tja... de omstandigheden van toen.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

De adaptatie van The Katzenjammer Kids werd omgedoopt tot The Captain and The Kids om het Duits eruit te filteren, want tja... de omstandigheden van toen.

 

 

 

Was de reeks ondertussen niet opgesplitst in twee reeksen, een onder de naam Katzenjammer Kids en eentje onder de nieuwe naam Captain and The Kids? Ik veronderstel dat Freleng gewoon de rechten van the Captain and The Kids-strip had, en niet van The Katzenjammer Kids. Want die zaten bij een ander syndicaat. (ben nog steeds zeer blij met mijn twee originele C & t K-platen, ook al zijn ze door zoon Dirks getekend)

Link naar reactie
55 minuten geleden, TDPB zei:

 

Was de reeks ondertussen niet opgesplitst in twee reeksen, een onder de naam Katzenjammer Kids en eentje onder de nieuwe naam Captain and The Kids? Ik veronderstel dat Freleng gewoon de rechten van the Captain and The Kids-strip had, en niet van The Katzenjammer Kids. Want die zaten bij een ander syndicaat. (ben nog steeds zeer blij met mijn twee originele C & t K-platen, ook al zijn ze door zoon Dirks getekend)

 

 

In een gedeelte van een documentaire waarin er teruggeblikt wordt op de periode van de MGM-animatie voor Tom & Jerry en Tex Avery wordt er even over gepraat. Ook daarin wordt er gewag van gemaakt dat ze het Duits wilden vermijden omwille van de toenmalige situatie in Duitsland.

 

En dit is de wikipedia-quote:

 

Quote

In 1937, Freleng left Schlesinger after accepting an increase in salary to direct for the new Metro-Goldwyn-Mayer cartoon studio headed by Fred Quimby. Freleng served as a director on The Captain and the Kids, an animated series adapted from the comic strip, The Katzenjammer Kids. The series failed to achieve much success, and its characters, though skillfully animated, could not compete with the "funny animals" that prevailed at the time.

 

 

Anyway, verschillende afleveringen van The Captain and The Kids kunnen teruggevonden worden op dvd en bluray releases van Looney Tunes. (als extra's bijgevoegd)

 

afbeelding.png.e7f09c395fa8d000cd059f9e0c51f964.png

 

Je vindt ze op disc 3 van bovenstaande collectie.

 

Friz at MGM - Captain and the Kids cartoons

- Poultry Pirates (1938)

- A Day at the Beach (1938)

- The Captain’s Christmas (1938)

- Seal Skinners (1939)

- Mama’s New Hat (1939)

 

Link naar reactie

In de strip (the Katzenjammer-versie) werden de namen van de personages inderdaad een tijdje lang aangepast.  Net zoals ze in de jaren '90 van de zwarte eilandbewoners meer Hawaii-achtige types maakten.

Maar die naamverandering was, toen de tekenfilms werden gemaakt; alweer teruggeschroefd:

Due to anti-German sentiments during the First World War, Knerr changed the title of the Hearst strip to The Shenanigan Kids, and Hans and Fritz became Mike and Aleck. It was implied that the family was Dutch. After the war fever had cooled down in 1919, the boys reverted to being Katzenjammers again.

(ik lees net dat de tweede tekenaar de namen van de hoofdpersonages zonder uitleg wisselde toen hij de reeks overnam).

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

En dit is de wikipedia-quote:

 

Wikipedia is hier iets correcter:

Quote

In 1938, the comic strip The Captain and the Kids (Rudolph Dirks' parallel version of his own strip The Katzenjammer Kids) was adapted by Metro-Goldwyn-Mayer, becoming the studio's first self-produced series of theatrical cartoon short subjects, directed by William Hanna, Bob Allen, and Friz Freleng. The series was unsuccessful, ending after one year and a total of 15 cartoons.[1] Following that cancellation, Freleng returned to Warner Bros., where he had earlier been an animation director. The Captain was voiced by Billy Bletcher, Mama was voiced by Martha Wentworth, and John Silver was voiced by Mel Blanc.[2]

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

 

Wikipedia is hier iets correcter:

 

 

Ja, die documentaires op de blurays en dvds zijn informatief, maar zullen ook niet overal even grondig op ingaan en aangezien The Captain and The Kids cartoons maar een kanttekening zijn in de MGM animatiegeschiedenis is het al goed dat het vernoemd wordt en zelfs officieel uitgegeven.

Want voordien wist ik totaal niet dat er cartoon-afgeleides waren van The Katzenjammer Kids.

Zijn die tekenfilms hier eigenlijk ooit uitgezonden?

 

 

Link naar reactie
Op 4/11/2020 om 15:29, linthout zei:

Veertig jaar geleden verzamelde ik oude krantenknipsels ...Ik zocht heel Amerika af...

Maar uiteindelijk vallen die dingen uit elkaar... Ik heb alles verkocht terwijl het nog enigszins samenhing.... Er zijn ook honderden boeken verschenen met krantenstrips...Daarvan heb ik er nog een paar. En naast mijn bed hangt het topstuk van mijn collectie: de originele tekening van de onderste helft van de allereerste sunday-page van Bringing Up Father! Meer dan honderd jaar oud ondertussen....

Dat is gaaf, meneer Linthout!

Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel stripboeken zijn, die interessant voor me zijn maar ik kan niet alles kopen. Mijn huisje puilt nu al uit van de strips! :) 

Link naar reactie
34 minuten geleden, bouncer zei:

 

 

He IDW, zouden jullie de volgende keer even contact willen opnemen met de heer Tom Bouden.

De heer Tom Bouden heeft contact gehad met IDW. Alleen verkochten hun nieuwe Popeye comics niet goed genoeg om er mee verder te doen.

 

Er zijn twee Popeye-verhaaltjes opgenomen in Kroepie en Boelie nr 4

 

54874766_1-03-klned.thumb.jpg.ea3df128af803fbc97195e59bd76b5b3.jpg1730374376_1-04-klned.thumb.jpg.7bdbb36882ac586325004c4b9edf6a77.jpg

 

 

1478038330_2-02zw-klned.thumb.jpg.b147cace6239e1331f91c4478e355522.jpg9789492704344.thumb.jpg.22e8326b203f6340fd1bb5f949f4d499.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Tijd voor wat focus op de mascotte van WB.

 

De eerste echte Bugs Bunny (A Wild Hare - 1940) blijft de puurste. Ergens is dat logisch.

Dit is ook eentje overlopend van alle kenmerken die de latere MGM cartoons van Tex Avery zouden kenmerken.

 

afbeelding.thumb.png.d0bd14d91b812a2c9c4a1690df023d37.png

 

Tex heeft nadien nog 3 Bugs Bunny cartoons geregisseerd voor Warner Bros, waarvan ééntje nu deel uitmaakt van "the censored eleven".

Het was echter omwille van het einde van The Heckling Hare dat Avery in botsing kwam met de studiohoofden van WB en dit leidde uiteindelijk tot zijn overstap naar MGM.

 

afbeelding.png.93c2860457d7dba07c47e246b902eb9b.png

 

HIer creëerde hij onder andere Screwy Squirrel die een gelijkaardige persoonlijkheid had als Bugs.

 

afbeelding.png.602166b03f15ac60b6c8ab71bb538bc4.png

 

Dit figuur sloeg echter niet aan en werd na enkele cartoons al afgevoerd.

Hij stierf zelfs in zijn laatste cartoon. (doodgeknuffeld)

 

afbeelding.thumb.png.be6432e9dde3c9be1e348ace832a0db4.png

 

En Bugs?

Die kreeg langzaamaan een andere persoonlijkheid toegemeten bij WB, voornamelijk onder invloed van Chuck Jones. Meer kalm en beredeneerd.

 

looney_tunes-rabbit-seasoning.jpg

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

A Wild Hare

is prachtig !

Leuk om te lezen, Cinco.

Zelf ben ik al een paar dagen zoet met de Fleischer Studios.

En dat is Bril - jant !

Jazz grootheden als Armstrong en Calloway doen mee, dat New York taaltje, dat ritme.
Alles vloeit zo mooi in mekaar en is vaak volslagen absurd.
Lekker hypnotiserend ook.

Link naar reactie

Top 5 tot nu toe :

 

5. The Old Man of the Mountain (1933)

4. Poor Cinderella (1934) (die kleuren 🤩)

3. Minnie the Moocher (1932) (Zoals @bouncer hierboven al vermelde ❤️)

2. Snow-White (1933)

1. Bimbo's Initiation (1931)

Allemaal op Blu Ray !

 

Ik zit wel nog maar in 1935 (met de Hays Code juist van gang 😢)

Nog aanraders ?

 

Er komen een paar Popeye en Superman klassiekers aan en Gulliver's Travels natuurlijk : :) 

 

Maar hoe krijg ik deze prachtige Blu Ray in godsnaam voor een aanvaardbare prijs in België !?

Link naar reactie

Van Egghead naar Elmer

 

In 1937 creëerde Tex Avery Egghead voor Egghead Rides Again.

 

afbeelding.png.81f734ad05703b3b3dec49fb83131caa.png

 

Een figuur dat ook opdook in Little Red Walking Hood.

 

afbeelding.thumb.png.cd48d411e30933bda4e20a5ae0bf0c46.png

 

En voor het eerst ging jagen in Daffy Duck & Egghead.

 

afbeelding.png.31c31315dd74f0d4a4e09ac0f84a2a54.png

 

Hij joeg ook op dames in Cinderella Meets Fella.

 

afbeelding.thumb.png.3b2430027bd439d3ddee454c5cd3a58e.png

 

De Little Red Riding Hood en Cinderella cartoons waren een voorbode van gelijkaardige cartoons die Tex Avery bij MGM zou maken.

 

afbeelding.thumb.png.3af67c6132f3f94031000dd66d7f9286.png

 

d2c0a06652d6445843dae736722f892b.jpg

 

afbeelding.png.00c40d8bab36f4fbe57e4538c0dcf1c8.png

 

De invloeden van de sexy Little Red Riding Hood van Avery leidde eind jaren '80 tot Jessica Rabbit in Who Framed Roger Rabbit.

 

afbeelding.thumb.png.a9c1c2cc6be1acd6936b1573ae377a72.png

 

En het personage van Cameron Diaz in The Mask.

 

MV5BMTliYzkyNjItMGIwZS00OTY4LWI5MjEtY2E4

 

afbeelding.thumb.png.d3723e6434d64129e12f5ebeb6205302.png

 

Maar terug naar Egghead.

In Elmer's Candid Camera (1940) van Chuck Jones zien we een Egghead met een gewijzigd gelaat, wel nog dezelfde kledij, maar hij heet nu Elmer Fudd. En hij wordt het leven zuur gemaakt door een prototype Bugs Bunny.

 

afbeelding.png.798e9f46ab7df7b2c0c87661231f2bdf.png

 

Dit luidde het einde in van Egghead zoals hij voordien verscheen en de komst van Elmer die later datzelfde jaar met A Wild Hare zijn definitieve rol als tegenspeler van Bugs Bunny kreeg toebedeeld.

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...