Ga naar inhoud

Thimble Theatre, Popeye and the Golden Age of comics and cartoons


cinco

Recommended Posts

de Clampett Tweety

 

Alhoewel Tweety zoals we hem kennen praktisch exclusief in de cartoons van Friz Freleng voorkwam, was het Bob Clampett die het personage gecreëerd had voor A Tale of Two Kitties. (1942)

 

afbeelding.thumb.png.0fad19572161c2a1f42c3866e365a915.png

 

Tweety was nog niet geel, hij was roze. En hij had veel meer kuren dan in het latere deel van zijn carrière.

Deze originele versie van Tweety werd ook in twee andere Clampett cartoons gebruikt.

 

Birdy and the Beast (1944)

 

afbeelding.thumb.png.f777b97d6debbf7fa81ead68f31d6524.png

 

A Gruesome Twosome (1945)

 

afbeelding.thumb.png.8a663a1e4aaa02286d2fec53de87f5c9.png

 

1945 was helaas ook het jaar waarin de wegen tussen Clampett en WB scheidden.

En vervolgens werd Tweety in 1947 door Friz Freleng geadopteerd, zijn roze lichaamskleur werd vervangen  door geel zodat hij er niet meer naakt uitzag en hij kreeg Sylvester toegewezen als vaste tegenspeler.

 

afbeelding.png.e290b458e6171a12c8c3c482a761c36d.png

 

Daar waar hij in die eerste Freleng cartoons nog kenmerken had van zijn provocerend karakter van de Clampett cartoons, kreeg hij toch al gauw een braver karakter toegemeten en nam hij eerder een reagerende houding aan dan een uitdagende.

 

afbeelding.thumb.png.c8bee0c127f8f2b738e48e478634326e.png

 

Link naar reactie

Chris Savino van de Nickelodeon-cartoonserie The Loud house (Huize Herrie) maakt er geen geheim van dat hij qua design voor deze tekenfilm is geïnspireerd door Cliff Sterrett van Polly and her palls. Kijk maar eens naar die kat bij de tekenfilm en Luna's versterker heet Sterrett en in een aflevering komt het sportstadium Sterrett Field voor. Vond ik wel grappig.

 

the-loud-house-nickelodeon.thumb.jpg.27e50a1ada35fb3ea9b6e1955f9afc2a.jpg

 

sterrett3teaser01-big.jpg

Link naar reactie

Droopy

 

Misschien wel Avery's meest memorabele creatie bij MGM.

De eerste 4 Droopy's zijn ook dadelijk de 4 sterkste.

Even een overzicht.

 

Dumbhounded (1943)

 

Droopy's beste antagonist was de wolf. Later werd-ie meestal gepaard met Spike de hond, maar die combinatite kon niet tippen aan Droopy contra de wolf.

 

afbeelding.png.d9540f0b502e98bc16d4bfaa46afddf8.png

 

The Shooting of Dan McGoo (1945)

 

Droopy, de wolf en Red. Een winnende combinatie en dit is dan ook mijn all-time favorite Droopy cartoon.

 

MV5BZDlkMTUyNWMtMTMyYy00YjY1LTkyZWItODIz

 

afbeelding.thumb.png.6c96c5d5d8996969a31d47cbaf65f041.png

 

afbeelding.thumb.png.5ebf940f4419d4665d6cc77fd5087362.png

 

afbeelding.thumb.png.81ccee3e4e4ccb32929f15b091af548c.png

 

Deze cartoon is onderhevig geweest aan censuur.

 

afbeelding.png.75d479bc6a6a11a11549c234f29a0a2a.png

Link naar reactie
Op 17/1/2021 om 16:22, cinco zei:

Deze cartoon is onderhevig geweest aan censuur.

 

afbeelding.png.75d479bc6a6a11a11549c234f29a0a2a.png

 

 Oooooh!

 

Op 17/1/2021 om 16:22, cinco zei:

The Shooting of Dan McGoo (1945)

 

Droopy, de wolf en Red. Een winnende combinatie en dit is dan ook mijn all-time favorite Droopy cartoon.

 

MV5BZDlkMTUyNWMtMTMyYy00YjY1LTkyZWItODIz

 

afbeelding.thumb.png.6c96c5d5d8996969a31d47cbaf65f041.png

 

afbeelding.thumb.png.5ebf940f4419d4665d6cc77fd5087362.png

 

afbeelding.thumb.png.81ccee3e4e4ccb32929f15b091af548c.png

 

Deze was een remake met Droopy van een Avery-cartoon bij Warner Bros : Dangerous Dan McFoo!

 

 

dangerous dan mcfoo gif.gif

 

 

Helaas niet gevonden bij youtube behalve deze waar ze overheen praten! 😠

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

 

 Oooooh!

 

 

Deze was een remake met Droopy van een Avery-cartoon bij Warner Bros : Dangerous Dan McFoo!

 

 

dangerous dan mcfoo gif.gif

 

 

Helaas niet gevonden bij youtube behalve deze waar ze overheen praten! 😠

 

 

Die staat ook op deze Tex Avery dvd als een extra.

 

afbeelding.png.a831d1e5b1fd3b3e98e7fb69cd29fd3b.png

 

Beide cartoons zijn geïnspireerd op The Shooting of Dan McGrew , een gedicht van 1907.

 

 

The Shooting of Dan McGrew

By Robert W. Service

 

A bunch of the boys were whooping it up in the Malamute saloon;

The kid that handles the music-box was hitting a jag-time tune;

Back of the bar, in a solo game, sat Dangerous Dan McGrew,

And watching his luck was his light-o'-love, the lady that's known as Lou.

 

When out of the night, which was fifty below, and into the din and the glare,

There stumbled a miner fresh from the creeks, dog-dirty, and loaded for bear.

He looked like a man with a foot in the grave and scarcely the strength of a louse,

Yet he tilted a poke of dust on the bar, and he called for drinks for the house.

There was none could place the stranger's face, though we searched ourselves for a clue;

But we drank his health, and the last to drink was Dangerous Dan McGrew.

 

There's men that somehow just grip your eyes, and hold them hard like a spell;

And such was he, and he looked to me like a man who had lived in hell;

With a face most hair, and the dreary stare of a dog whose day is done,

As he watered the green stuff in his glass, and the drops fell one by one.

Then I got to figgering who he was, and wondering what he'd do,

And I turned my head — and there watching him was the lady that's known as Lou.

 

His eyes went rubbering round the room, and he seemed in a kind of daze,

Till at last that old piano fell in the way of his wandering gaze.

The rag-time kid was having a drink; there was no one else on the stool,

So the stranger stumbles across the room, and flops down there like a fool.

In a buckskin shirt that was glazed with dirt he sat, and I saw him sway;

Then he clutched the keys with his talon hands — my God! but that man could play.

 

Were you ever out in the Great Alone, when the moon was awful clear,

And the icy mountains hemmed you in with a silence you most could hear;

With only the howl of a timber wolf, and you camped there in the cold,

A half-dead thing in a stark, dead world, clean mad for the muck called gold;

While high overhead, green, yellow and red, the North Lights swept in bars? —

Then you've a hunch what the music meant. . . hunger and night and the stars.

 

And hunger not of the belly kind, that's banished with bacon and beans,

But the gnawing hunger of lonely men for a home and all that it means;

For a fireside far from the cares that are, four walls and a roof above;

But oh! so cramful of cosy joy, and crowned with a woman's love —

A woman dearer than all the world, and true as Heaven is true —

(God! how ghastly she looks through her rouge, — the lady that's known as Lou.)

 

Then on a sudden the music changed, so soft that you scarce could hear;

But you felt that your life had been looted clean of all that it once held dear;

That someone had stolen the woman you loved; that her love was a devil's lie;

That your guts were gone, and the best for you was to crawl away and die.

'Twas the crowning cry of a heart's despair, and it thrilled you through and through —

"I guess I'll make it a spread misere", said Dangerous Dan McGrew.

 

The music almost died away ... then it burst like a pent-up flood;

And it seemed to say, "Repay, repay," and my eyes were blind with blood.

The thought came back of an ancient wrong, and it stung like a frozen lash,

And the lust awoke to kill, to kill ... then the music stopped with a crash,

And the stranger turned, and his eyes they burned in a most peculiar way;

In a buckskin shirt that was glazed with dirt he sat, and I saw him sway;

Then his lips went in in a kind of grin, and he spoke, and his voice was calm,

And "Boys," says he, "you don't know me, and none of you care a damn;

But I want to state, and my words are straight, and I'll bet my poke they're true,

That one of you is a hound of hell. . .and that one is Dan McGrew."

 

Then I ducked my head, and the lights went out, and two guns blazed in the dark,

And a woman screamed, and the lights went up, and two men lay stiff and stark.

Pitched on his head, and pumped full of lead, was Dangerous Dan McGrew,

While the man from the creeks lay clutched to the breast of the lady that's known as Lou.

 

These are the simple facts of the case, and I guess I ought to know.

They say that the stranger was crazed with "hooch," and I'm not denying it's so.

I'm not so wise as the lawyer guys, but strictly between us two —

The woman that kissed him and — pinched his poke — was the lady that's known as Lou.

Link naar reactie
27 minuten geleden, BobFish zei:

Ik had die ook, maar hij is achter de kast gevallen 😢.
 

 

Moeilijk te verschuiven, die kast?

 

Ik heb alleen de eerste twee dvds van die set die ook los verkrijgbaar waren.

Dus tot en met Señor Droopy. (1949)

Vanaf de jaren '50 waren die MGM cartoons niet meer van hetzelfde niveau.

Zelfde geldt voor hun Tom & Jerry's. Er werd zoals in de andere studio's bespaard op de cartoonproductie.

 

Bijvoorbeeld die grijze vacht tussen Toms ogen werden in latere cartoons weggelaten, allemaal om het ganse proces te vereenvoudigen en goedkoper te maken.

 

Zie je, hier is die grijze vacht er wel nog.

 

afbeelding.thumb.png.7a63efaa6386a8a854d7038f2da9ce12.png

 

En hier is-'ie weg. Je voelt ook aan dat beeld alleen al dat het niet de afwerking heeft zoals het bovenstaande.

 

afbeelding.thumb.png.1a8ac4ec0b713a24cceaa9e6fe4d2419.png

 

Die jaren '50 tekenfilms waren nog wel goed, maar ze haalden niet de kwaliteit van die van de jaren '40, en hetzelfde geldt voor de Tex Avery cartoons.

Link naar reactie

De veranderingen in de cartoonindustrie doorheen de jaren '50 werd bij Warner Bros bijzonder creatief opgevangen door oa. background artist en layout designer Maurice Noble.

 

Vergelijk de achtergrond van de eerste Road Runner cartoon in 1949 met die van eentje uit 1956 en je ziet hoe Noble in de jaren '50 door zijn stilistische aanpak de visuele kwaliteit kon blijven hooghouden.

 

Fast and Furry-ous (1949)

 

afbeelding.thumb.png.e55dbc72c0fa47943097a15954a1ebaa.png

 

Gee Whiz-z-z-z (1956)

 

afbeelding.thumb.png.e8f93b1b003e2892d8cad24d410ed44b.png

Link naar reactie

 

the censored eleven

 

Deze cartoons zijn omwille van het gebruik van ethnische stereotypes van de televisie gebannen sinds 1968.

 

Spoiler

 

Hittin' the Trail for Hallelujah Land (1931 - Rudolf Ising)

 

MV5BYjZiOWQ1YzctZTRhYS00ZGI4LWI2YTctNGZi

 

Sunday Go to Meetin' Time (1936 - Friz Freleng)

 

afbeelding.png.c0560b0f24150b07d72562069689f7b3.png

 

Clean Pastures (1937 - Friz Freleng)

 

afbeelding.png.d8540492b00a6cc11cbf19a5175ee102.png

 

Uncle Tom's Bungalow (1937 - Tex Avery)

 

afbeelding.png.4bf214179e1fdbc4d745223370087114.png

 

Jungle Jitters (1938 - Friz Freleng)

 

afbeelding.png.9f16206cfd3f8aeb13954924c64bb2db.png

 

The Isle of Pingo Pongo (1938 - Tex Avery)

 

afbeelding.png.04264574376121ff064622e54c5fdf70.png

 

All This and Rabbit Stew (1941 - Tex Avery)

 

afbeelding.thumb.png.60cc82b5835e9ebe9a099ad843fc0ae0.png

 

Coal Black and de Sebben Dwarfs (1943 -Bob Clampett)

 

afbeelding.png.4c07188b7b5c10b61e59d95b6e2456d2.png

 

Tin Pan Alley Cats (1943 -Bob Clampett)

 

afbeelding.png.7b05ad2a8195515afbaaf6665c032a20.png

 

Angel Puss (1944 - Chuck Jones)

 

afbeelding.png.0f62ce1b7c11342c2b4c78cec90b6c6b.png

 

Goldilocks and the Jivin' Bears (1944 - Friz Freleng)

 

afbeelding.png.3d20becb5465c2eca21d8fba588d7d3b.png

 

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...