Ga naar inhoud

3 vragen over Fanny (poll)


cinco

3 vragen over Fanny  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van onderstaande 4 covers voor De Affaire Chichi bevalt jou het meest?

    • linksboven (Cambré)
    • rechtsboven (Bosschaert)
    • linksonder (Meersman)
    • rechtsonder (Stallaert)
  2. 2. Zie je Fanny liever met een vaste vriend (zoals de periode toen ze met Jens was) of verkies je dat ze wisselende contacten blijft houden?

    • Vaste vriend.
    • Laat ze maar veel wisselende contacten hebben.
    • Bonusoptie: ik wil dat ze serieus begint met Urbanus. (zie 'Kiekebanus')
  3. 3. Beschouw je Fanny ondertussen als de echte hoofdfiguur van de reeks?

    • Ja. Het hoofd van Marcel Kiekeboe is zelfs van de cover verwijderd. En in de meeste albums draait het uiteindelijk toch om Fanny.
    • Neen. Marcel Kiekeboe was vanaf het begin de officiële hoofdfiguur en hij is dat nog altijd.
    • Is er een tussenantwoord? Want ik zie het eigenlijk meer als een ensemblecast zonder uitgesproken hoofdpersonage.


Recommended Posts

18 uren geleden, De Hollander zei:

Teveel Suske en Wiske gehalte.

Suske en Wiske met fanservice dan toch. Alhoewel dat de laatste jaren helaas flink is teruggeschroefd.

Maar Merho is inderdaad een van de grote 5 Vlaamse stripauteurs (Nys, Sleen, Vandersteen en Pom vervolledigen het rijtje), en de laatste overlevende wat dat betreft. En ook de enige die effectief continue zijn reeks moderniseerde en vernieuwde. Maar ik begrijp wel dat de reeks in Nederland niet aansloeg.

 

Wat de covers betreft, vind ik de Meersman de minste van de vier, de andere drie vind ik eigenlijk even sterk.

De wisselende contacten was lang grappig maar niet meer van deze tijd. (zeker dat moment waar ze staan aan te schuiven in het struikgewas...)
Ik vond de vaste vriend best geslaagd, net als de situatie waar ze nu in zitten. Een gedurfde zet van Merho die goed is uitgepakt.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

het gratuit etaleren van de borsten en billen van Fanny...

 

18 minuten geleden, Tanuki zei:

Suske en Wiske met fanservice dan toch. Alhoewel dat de laatste jaren helaas flink is teruggeschroefd.

 

Nu hebben ze Tomboy die het op dat vlak soms van Fanny kan overnemen.

 

afbeelding.png.8d502c42c8c0f66d0d2ed5b7e9d937f2.png

Link naar reactie
  • 1 year later...
20 uren geleden, TDPB zei:

laten we eerlijk zijn: Vandersteen moderniseerde en vernieuwde zijn Suske en Wiske nog veel meer en vaker.

 

In welke zin? Ik bedoel namelijk niet enkel cosmetische vernieuwingen zoals een nieuw kleedje voor Wiske en zo.

 

Racisme (in Kiekeboe reeds in '77 met Moïse vs Vanderneffe), eerste homokoppel (Lotto en Toto - Spell-deprik, '81), en recenter: hoofddoeken in het straatbeeld, een prostituee als vriendin, ... In Suske en Wiske worden zo'n dingen hooguit een keer aangeraakt als het in het verhaal past, maar daarna weer even snel vergeten.

 

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, Tanuki zei:

 

In welke zin? Ik bedoel namelijk niet enkel cosmetische vernieuwingen zoals een nieuw kleedje voor Wiske en zo.

 

Racisme (in Kiekeboe reeds in '77 met Moïse vs Vanderneffe), eerste homokoppel (Lotto en Toto - Spell-deprik, '81), en recenter: hoofddoeken in het straatbeeld, een prostituee als vriendin, ... In Suske en Wiske worden zo'n dingen hooguit een keer aangeraakt als het in het verhaal past, maar daarna weer even snel vergeten.

 

 

In dat geval heb jij het voornamelijk om inhoudelijke onderwerpen en ik voornamelijk om vormelijke vernieuwingen. Alhoewel Vandersteen óók heel vaak hedendaagse maatschappelijk relevante onderwerpen aansneed (Idem voor Paul Geerts). Alleen lijkt dat voor ons minder het geval omdat het van voor onze tijd was en dus allemaal ouderwets lijkt.

Vandersteens laatste paar albums (ik negeer eventjes zijn écht laatste albums uit de jaren '80) waren allemaal protestverhalen die zowel inhoudelijk als vormelijk mijlenver afstonden van albums als Rikkie en Wiske.

 

Plus: van die Kiekeboe-voorbeelden die jij geeft is enkel die prostituee niet iets wat ook vlug weer vergeten was.

Link naar reactie
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...