Ga naar inhoud

Lanfeust / Trollen van Troy


cinco

3 vragen over Trollen van Troy  

23 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies je 3 favoriete albums

    • Trollenmythen
    • De schedel van de edelachtbare (ook wel: De scalp van de edelachtbare)
    • Als een vlucht petaurussen
    • Het occulte vuur
    • De hekserijen van de wonderdoener
    • De beproeving van Tetram (ook wel: Trollen in de mist)
    • De veren van de wijze
    • Trollenrockers (ook wel: Rock 'n troll attitude)
    • De gevangenen van Darshan
    • De opstandelingen van Darshan
    • Trollympiaden
    • Trollenbloed
    • De oorlog van de veelvraten
    • Het verhaal van Waha
    • Haarballen
    • Trollenhaar
    • Het huwelijk van Waha
    • De Proffie blues
    • Geen Kerst voor Vadertje Grommel
    • De erfenis van Waha
    • Het goud van de trollen
    • De trollenschool
    • Ruw talent!
    • Een rots boven je hoofd
    • Met zeep vang je geen vliegen
      0
  2. 2. je 3 favoriete personages

    • Tetram
    • Waha
    • Proffie (de halftrol)
    • Pwietepiet (de vrouw van Tetram)
      0
    • Pofferdom (het zoontje van Tetram en Pwietepiet)
      0
    • Haigwepea (het hoofd van het trollendorp)
    • Tyneth (het dochtertje van Haigwepa)
    • Rokèn (die trol met zijn verband rond zijn hoofd)
    • Wadereh (de oude Trolse tovenaar)
    • Rysta Fukkatoe (wijze van Eckmül)
  3. 3. beter of slechter dan Lanfeust?



Recommended Posts

15 hours ago, cinco said:

 

Er bestaat nog een tussenversie.

Dit hier online gevonden.

Komt dichter bij de mijne, maar nog niet geheel hetzelfde kwestie inkleuring.

En die map met daaronder het overzicht van de hoofdfiguren ontbreekt bij mij ook.

 

 

afbeelding.png.455050c736c49f4bfc35f50f3b6084cb.png

Dat overzicht is nochtans een vast element van alle Lanfeusts. Tijd voor een upgrade. Laat je eens gaan en ga voor de integrale van Bruno Graff :). In mei komen Didier en Lyse die signeren in Brussel.

 

 

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat overzicht is nochtans een vast element van alle Lanfeusts.

 

In de eerste Nederlandstalige uitgave van het eerste album ontbrak het.

Maar op zich is die strip in goede staat en nog geen pagina's die loskomen ondanks dat het van nineties Arboris komt.

 

49 minuten geleden, Ambreville zei:

Laat je eens gaan en ga voor de integrale van Bruno Graff :).

 

Ik heb me op stripvlak al veel laten gaan de afgelopen twee jaar.

Tijd dat ik me ook op andere vlakken opnieuw laat gaan. :ph34r:

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

En dan verhuis je naar Nederlockdownland :)

 

 

Ja, oh ironie. Heel de tijd zijn ze daar soepeler tot het moment dat ik daar ga wonen.

Maar door heel die toestand heb ik wel meer strips gelezen.

 

Ik reken er trouwens op dat de kosmos mij op lange termijn compensatie gaat bezorgen voor mijn ontberingen. :P

 

Link naar reactie
18 minutes ago, cinco said:

Ik herlees eerder een Trollen van Troy dan een Lanfeust omdat ik bij Lanfeust dan altijd een halve of een ganse cyclus moet herlezen omwille van de doorlopende verhaallijn en de Trollen zijn grotendeels opzichstaand.

Trollen doen me ook het meest aan Asterix denken met hun dorpssetting, de steeds beter uitgewerkte en groeiende lijst van dorpspersonnages. Behalve dan dat de trollen omsingelende legioenen gewoon zouden opeten denk ik. 

Doet me er nog aan denken dat ik boven nog wat inkleuringen van Guth heb liggen die ik dringend moet scannen.

 

 

 

Link naar reactie

Het is ook goed dat ze in Trollen van Troy van de queeste-structuur uit de eerste 4 albums zijn afgestapt om zich op die manier meer te onderscheiden van de Lanfeustreeks.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Eigenlijk is Lanfeust van de Sterren mijn favoriete cyclus van Lanfeust geworden, vooral door die tijdreis die zware gevolgen heeft gehad.

Die laatste tekstloze pagina van de Bacterieplaag... zelden dat de humor in de reeks zo sterk aan de kant geschoven werd om voluit voor de gravitas van de situatie te gaan.

 


 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Eigenlijk is Lanfeust van de Sterren mijn favoriete cyclus van Lanfeust geworden, vooral door die tijdreis die zware gevolgen heeft gehad.

Die laatste tekstloze pagina van de Bacterieplaag... zelden dat de humor in de reeks zo sterk aan de kant geschoven werd om voluit voor de gravitas van de situatie te gaan.

 

 

Helemaal met je eens. Zalig ook hoe die kip al een hele tijd Idéfix-gewijs meegaat in het verhaal en dan plots belangrijk wordt.

 

afbeelding.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Thanos de Ongemanierde herlezen.

Het valt me nu op dat Nicoledes en C'ian in het tweede album al voor geruime tijd op een zijspoor worden geplaatst om meer focus te leggen op Lanfeust, Hebus en Cixi, de drie Troyanen (of wat is de officiële benaming) die in de tweede cyclus de ruimte in mochten. (duidelijk de favorietjes van de makers vanaf het begin :P )

 

Wat was dat met dat lettertype van Arboris voor de reekstitel??

Waarom in godsnaam niet de stijl van de Franse versie overnemen?

 

afbeelding.thumb.png.3447e8cd2fc7969b08910635f3f525e3.png

 

Link naar reactie

Dat tweede album is ook bekend als Thanos de Schaamteloze of Thanos de Wellustige.

Dat is nog zoiets. Bij elke wijziging van uitgever werden ook bepaalde titels hernoemd.

 

Dit is geloof ik de meest drastische naamsverandering voor éénzelfde album:

 

afbeelding.png.2a1ff000e14fab0b55efe473c7fe70bf.pngafbeelding.png.5aaece441e896fd8b7e3240b947bd4f9.png

 

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn geweest die per ongeluk de Oceaanrovers hebben gekocht omdat ze dachten dat het een totaal ander album was.

Link naar reactie

 

1 hour ago, linthout said:

 

Uitgeverij L gunde u wel de volledige cover-art.

Waarom zouden ze dat niet doen?

Ze hebben blijkbaar de covers anders geplaatst om een of andere reden die me onbekend is.

Ik vind het wel mooi en herkenbaar.

 

Vriendelijke edit ;)

 

ik vermoed om grafisch het verschil duidelijk te maken met de Talent uitgaves. Completionisten zouden dan de L’s terug kopen. 
ondertussen zijn alle Franse covers al een keer of twee hertekend. In 2024 zullen ze nog wel eens doen.

 

 

 

Link naar reactie

Sangre en het Venijn hebben eigenlijk wel wat overeenkomsten.

In elk album rekent de vrouwelijke protagonist af met een personage dat deel uitmaakte van een groep die haar jeugd kapot heeft gemaakt. Twee wraakmissies met een gelijkaardige reeksstructuur gefocust op één afrekening per album.

 

afbeelding.png.3f5748a9bb1ae066022fe9e41676b8b4.pngafbeelding.png.aec168616344a3a0a7c61cf78bb4ddbe.png

Link naar reactie

Na Thanos de Ongemanierde herlezen te hebben, heb ik ook maar Kasteel Goud Azuur terug op mijn netvlies geworpen.

 

Lanfeust op zijn meest Middeleeuws.

 

afbeelding.png.530fe11ee668d1b34b0633927affe7e0.png

 

Die oudere verhalen hebben wel hun charme, Troy was nog een stuk eenvoudiger en minder over the top dan bijvoorbeeld in de Odyssee-cyclus. (of zelfs de latere albums van de originele cyclus)

 

Link naar reactie
17 hours ago, cinco said:

Sangre en het Venijn hebben eigenlijk wel wat overeenkomsten.

In elk album rekent de vrouwelijke protagonist af met een personage dat deel uitmaakte van een groep die haar jeugd kapot heeft gemaakt. Twee wraakmissies met een gelijkaardige reeksstructuur gefocust op één afrekening per album.

 

afbeelding.png.3f5748a9bb1ae066022fe9e41676b8b4.pngafbeelding.png.aec168616344a3a0a7c61cf78bb4ddbe.png

Ik neem aan dat je de Duivelsprinsen nooit gelezen hebt?

 

 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Ambreville zei:

De bronvader van al die series. Maar nu ik er over nadenk, een hervertelling van de graaf van Monte Cristo. Dus Dumas heeft het uitgevonden.

 

Hopelijk reïncarneer ik als een eeuwiglevend wezen, dan kan ik alle literatuur en media chronologisch doornemen en zo het ultieme overzicht krijgen van alle fictie.

Alhoewel... volgens mij wordt je daar uiteindelijk ook gek van.

Waarschijnlijk zo een soort van ironische foltering in één van de negen etages van de hel.

 

a9a8d1f649864c8ee5ee3b6da3d74e81_w200.gi

 

Link naar reactie
28 minutes ago, cinco said:

 

Hopelijk reïncarneer ik als een eeuwiglevend wezen, dan kan ik alle literatuur en media chronologisch doornemen en zo het ultieme overzicht krijgen van alle fictie.

Alhoewel... volgens mij wordt je daar uiteindelijk ook gek van.

Waarschijnlijk zo een soort van ironische foltering in één van de negen etages van de hel.

 

a9a8d1f649864c8ee5ee3b6da3d74e81_w200.gi

 

Stripverhaal Dantès dan?

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

9BC22D9B-D745-4032-9748-DCBA3F5CE66D.thumb.jpeg.a04c266a81d8b5738e4bcf5c518ca309.jpeg
 

Gisteren toch eens gepolst bij deze pyromaan of Cixi in de nieuwe reeks terugkomt in een volgend deel. Niet dus. Hij heeft het gevoel dat hij met Cixi al,twee keer volledig rond gegaan is, en er dus niets nieuws te vertellen is. Aspette zal nog belangrijker worden, maar zij zit in een heel andere dynamiek met Lanfeust dan Cixi.

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Ambreville zei:

 Aspette zal nog belangrijker worden

 

Aspette, is dat die dochter van C'ian?

Dat laatste album is nog altijd niet uit in het Nederlands, hè.

 

11 minuten geleden, Ambreville zei:

Hij heeft het gevoel dat hij met Cixi al,twee keer volledig rond gegaan is, en er dus niets nieuws te vertellen is.

 

Lanfeust van de Sterren was inderdaad een degelijke afronding voor haar personage.

Die terugkeer in Odyssee was niet echt nodig

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ik ben die eerste twee delen van Sangre dan maar aan het herlezen zodat ik de draad kan oppikken als deel 3 deze maand in het Nederlands verschijnt.

 

Het leven kan snel gaan. De ene moment zit je uitwerpselen van een jak uit een buis te verwijderen, de andere moment ben je samen met je ganse gezin uitgemoord en is alleen je dochtertje nog in leven.

 

afbeelding.thumb.png.30e2133455553a7ae4cf476437ed74b9.png

Link naar reactie

De tweede Sangre net herlezen.

Een wereld waarin men zich bij het vallen van de schemering moet omringen door kunst om moorddadige schaduwwezens gunstig te stemmen. Na zoveel fantasy geschreven te hebben, blijft Arleston nog nieuwe frisse vondsten putten uit zijn nimmer opdrogende inspiratiebron.

 

afbeelding.thumb.png.60ecd5eeaa0e9beb4ee3c8d1196a304e.png

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...