Ga naar inhoud

Dirk Stallaert


cinco

Dirk Stallaert  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. het beste van Stallaert

    • De Strangers
      0
    • Kitty
    • Nino
    • Nero (1992-2003)
    • Plankgas en Plastronneke
    • Mieleke Melleke Mol
      0
    • Pakkeman en Poulet
    • De avonturen van K3
  2. 2. het tweede beste van Stallaert

    • De Strangers
      0
    • Kitty
    • Nino
    • Nero (1992-2003)
    • Plankgas en Plastronneke
    • Mieleke Melleke Mol
    • Pakkeman en Poulet
    • De avonturen van K3
  3. 3. Wat verkies je?

    • Stallaert's bijdrage aan (de) Kiekeboe(s)
    • Stallaert's bijdrage aan Suske en Wiske
    • geen van beiden


Recommended Posts

Wat een verschil in tekenstijl tussen voorprent en achterflap: wellicht niet van dezelfde hand?

 

01.thumb.jpg.409cb759c2c9c3119258525e8bb301a9.jpg

 

02.thumb.jpg.906f66c39695f59619698ff96331a5d9.jpg

 

Ik koos overigens voor Nero. Dirk Stallaerts Nero: in filmtermen is dat Terminator 2 of The Godfather 2 voor die stripreeks!

Aan Pakkeman en Poulet beleefde ik ook altijd veel plezier (stond jarenlang in het boekje van de federale ambtenaren).

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Daan zei:

Dirk Stallaert is nu typisch zo'n naam die Nederlanders vrij weinig zegt... Is dat omdat hij telkens typisch Vlaamse strips maakt(e)?

 

Dirk Stallaert heeft niet meteen een eigen volwaardige reeks (spreek mij gerust tegen, natuurlijk!). Nino had een mooie serie kunnen worden, me dunkt.

Stallaert is een geweldige kameleon, een kundige imitator van tekenstijlen, die voor verschillende Vlaamse reeksen tekenwerk verzorgde.

Zijn tekenstijl is best klassiek, maar hij slaagt er - op onnavolgbare manier - in om beweging te brengen in enkele klare lijnen. Enfin, zo zie ik het.

Hij heeft de klassieke stripreeks Nero bijvoorbeeld naar zijn hand kunnen zetten, die een smoel gegeven. Bepaald niet een tijdloze stripserie.

 

Aan Nederlanders zou ik Nino aanbevelen.

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
Op 11/9/2020 om 18:08, Hamirubi zei:

 

Hij heeft de klassieke stripreeks Nero bijvoorbeeld naar zijn hand kunnen zetten, die een smoel gegeven.

 

 

En Marc Sleen speelde in zijn scenario's quasi onmiddellijk in op de bekwaamheden van Stallaert.

Settings in grote steden, scènes in het verkeer...

Begon ook met trilogieën te werken.

 

afbeelding.png.8002b9111e86a6adcad3d196366ae94c.png

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • cinco changed the title to 3 vragen over Dirk Stallaert
  • 2 months later...

Stallaert zei dat hij indertijd kritiek had gekregen dat deze cover te druk was.

En hij vond dat achteraf zelf ook.

 

Ik zie niet echt een probleem met de cover.

Ook al staan er vele personages op, de aandacht wordt onmiddellijk getrokken door Claudia die met een gekwelde blik rechtstreeks richting de lezer kijkt.

 

afbeelding.png.1c2ac8846f2f8bef3e612a96d7bd03d5.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hier is nog zo een atypische Nero-cover van de beginperiode van Stallaerts run.

Zonder het reekshoofd en Petatje op de achtergrond zou je niet vermoeden dat dit een Nero-album was.

Pas op, deze cover viel wel op in de rekken, dus op dat vlak was-ie erg effectief.

 

 

afbeelding.png.e2e141bfb443c2f49e89375a4aa75fe8.png

 

Later ontwierp Stallaert covers die dichter bij de klassieke Nero-stijl aanleunden.

 

afbeelding.png.ed15e05fe02e8559dc212534ce7dc0d4.png

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Dirk Stallaert
On 12/21/2021 at 4:21 PM, cinco said:

Stallaert zei dat hij indertijd kritiek had gekregen dat deze cover te druk was.

En hij vond dat achteraf zelf ook.

 

Ik zie niet echt een probleem met de cover.

 

Ik vind persoonlijk de covers de enige grote zwakte van die serie. Ik weet niet hoelang ik die albums al in de bibliotheek had zien liggen voordat ik ze eens vastnam, en dat terwijl de tekenstijl en de verhalen helemaal mijn ding zijn.

 

Ik weet niet wat het precies is, er is uiteraard niks mis met die tekening, maar voor een cover had het wat eenvoudiger gemogen, met een sterk beeld. Sommige Kuifjes en B&M's hebben covers die je zo zou kunnen inkaderen, daar had deze reeks misschien ook bij gebaat. 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Ik vind persoonlijk de covers de enige grote zwakte van die serie. Ik weet niet hoelang ik die albums al in de bibliotheek had zien liggen voordat ik ze eens vastnam, en dat terwijl de tekenstijl en de verhalen helemaal mijn ding zijn.

 

Ik weet niet wat het precies is, er is uiteraard niks mis met die tekening, maar voor een cover had het wat eenvoudiger gemogen, met een sterk beeld. Sommige Kuifjes en B&M's hebben covers die je zo zou kunnen inkaderen, daar had deze reeks misschien ook bij gebaat. 

 

 

 

Ik zie niet echt een probleem met de covers.

1 en 3 zijn ok. Figuren die zitten te rennen op de cover is niet bijster origineel, maar het doet wat het moet doen.

 

afbeelding.png.da4f0f67485791f6a41841ea79c76a49.pngafbeelding.png.8dff61921ec76b5ba3db4fcec718e9c5.png

 

De cover van album 2 vind ik wel een ontzettend goede ondanks de zelfkritiek van Stallaert.

Ook viel mij op bij het back-to-back lezen van de verhalen in de integrale dat hij Claudia helemaal heeft geredesigned voor dat tweede verhaal. Ze is veel realistischer getekend. Je merkt het zelfs al door de covers van de eerste twee strips met elkaar te vergelijken.

 

afbeelding.png.5308876f3876a85f07edf2f7defff9d8.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het lijkt wel alsof Stallaert tot het einde der tijden covers gaat blijven produceren.

Inderdaad ja, zoals al eens is opgemerkt geweest, er mag best een uitgave komen met een verzameling van al zijn covers.

 

afbeelding.thumb.png.cc80f8a72628dc07199542c97722ad11.png

 

Wat hierboven door omstaanders wordt waargenomen, kan natuurlijk ook te wijten zijn aan overmatig alcoholverbruik.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
8 minuten geleden, TDPB zei:

Al die details voor iets waar een doorsneelezer nog geen fractie van een seconde naar kijkt.

 

Je doet het voor die ene lezer die wel de tijd neemt om er stil bij te blijven staan en die er twintig jaar later over praat op een forum. :P

 

Link naar reactie
  • 4 months later...
3 uren geleden, TDPB zei:

De tijd gaat trager voor Dirk.

 

Of zijn dagen zijn langer dan die van andere mensen??

 

Hier als voorbeeld heb ik een willekeurige Nero-strip genomen en de eerste strook van dat album is al onmiddellijk ontzettend gedetailleerd.

 

- Eerste vak; hoofdfiguur wandelt door de stad en merkt op dat het mooi weer is.

 

En dan krijg je bij Stallaert dadelijk een decor van huizen in allerlei stijlen zoals dat in een stad gebruikelijk is.

Ook krijg je een door de tand des tijds gehavende stoep zoals je ze in grootsteden aantreft.

En natuurlijk voldoende auto's en voetgangers om de drukte van de stad weer te geven.

 

258430329_Screenshot2022-07-18at17-48-51reader-N.138-NeroenCo-Deheldderhelden.thumb.png.dd733eac26eebd4312565ef9a958112c.png

 

- Tweede vak: hoofdfiguur steekt zonder te kijken het zebrapad over en auto's moeten vliegensvlug remmen.

 

Niet 2 of 3 remmende voertuigen maar dadelijk 7 à 8.

En dan nog allerlei types van voertuigen waarin je zelfs achterpassagiers tegen de chauffeursstoel ziet botsen of een man die met stuur en al door de voorruit vliegt.

 

131471321_Screenshot2022-07-18at17-49-10reader-N.138-NeroenCo-Deheldderhelden.thumb.png.f4f1b1cae2f1d369e33026435a4f3428.png

 

 

Hier een vergelijking met een eerste vakje uit een Jommekesstrip waar je een soortgelijk begin van een verhaal hebt met een wandelend personage en huizen op de achtergrond.

Beiden Vlaamse krantenstrips met een strak productieschema.

 

afbeelding.thumb.png.91ea8e59e3d2a27234d03574bc256aec.png

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...