Ga naar inhoud

Wat maakt De Schat van Beersel zo speciaal? (of is dat album gewoon overschat?)


cinco

Recommended Posts

Pagina 25. Hou er rekening mee dat de paginanummers kunnen verschillen, afhankelijk van de versie die je hebt. Deze versie bevat ook de stroken die in de andere uitgaves vaak zijn weggelaten.

 

We zitten dus hier:

 

03.JPG

 

De kleuren in mijn versie zijn trouwens iets lichter dan die in het voorbeeld.

En die wolken in de tweede strook zijn wit bij mij, niet roze.

 

Dus hun situatie; ze zitten in een kerker en ze moeten eruit.

Priem komt met de meest vanzelfsprekende oplossing ooit: "Hier, ik hypnotiseer jullie en zorg dan maar dat jullie Inceptiongewijs aan de bouwplannen van het kasteel geraken."

 

En daar zien we dan Suske, Wiske en Lambik in een pastoraal tafereeltje het land bewerken. Dit maakt alles goed, toch?

 

Link naar reactie

Pagina 26. Heer Hendrik van Witthem, niet de beste hertenjager. Dat hert ramt hem gewoon van zijn paard.

Pagina 27. Diana mag een stap opzij zetten, want Wiske toont zich als een echte godin van de jacht. En ze zorgt er terwijl nog voor dat de pap niet aanbrandt. Wat wil je nog meer?

 

afbeelding.png.84d77faeebe537d9ec446f770ed4d38b.png

 

Pagina 28, 29. Heer Van Kleef krijgt het aan de stok met Lambik. (letterlijk) Een boer mag geen zwaard hanteren, dus daarom een duel met stokken.

Van Kleef spreekt volgende gevleugelde woorden: "ik ga alle leven uit je slavencorpus kloppen!"

 

Link naar reactie

Pagina 31 -> 38. Steeds meer wordt het duidelijk dat het Lambik is die samen met Philippeke Van Witthem in de spotlights zal staan, met Suske en Wiske als bijfiguren in hun eigen reeks. Philippeke is in het verhaal echter wat jonger gepresenteerd dan hij in werkelijkheid was tijdens de beschieting van Beersel in 1489.

 

I147465.php

 

Weet iemand of zijn design en attitude een rechtstreekse inspiratie was voor 't Prinske van Vandersteen?

De Schat van Beersel werd namelijk van 23 juli 1952 tot en met 8 oktober 1953 gepubliceerd in weekblad Kuifje en 't Prinske verscheen vanaf december 1953 in datzelfde weekblad. Dat sluit er dus naadloos op aan.

 

vandersteen_54_t_prinske.jpg

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

Pagina 8. Er is nog iets met een papiertje. Maar het opmerkelijkste aan deze pagina is dat Wiske en Lambik 's avonds thuis met andere kleren aanzitten.

Wie trekt nu nog andere kleren aan als ze terugkomen van een avondvoorstelling. Je pyama of iets dergelijks ja, dat trek je misschien aan.

 


Thuiszit kledij? Is dat zo verwonderlijk? 
Sweatpants en een los t-shirtje ofzo. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom MDP zei:


Thuiszit kledij? Is dat zo verwonderlijk? 
Sweatpants en een los t-shirtje ofzo. 

 

Ja, loszittende kledij, maar zij hadden plots weer hun standaardkledij aan. Natuurlijk, want de garderobe van een stripfiguur is nu eenmaal beperkt.

Toch moest ik het effe vingerwijzen. ;)

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

maar het minder interessante gedeelte ligt zo goed als achter ons.

 

 

Niet 100% mee eens. De opzet is volledig en subtiel (en soms minder subtiel) gebracht om zich volledig te laten ontplooien. De vleermuis, schat, de gidsen, het raadsel van de troon, het verloop van de te verwachten gebeurtenissen, de hele setting. 
The pledge has been made!
 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tom MDP zei:

 

Niet 100% mee eens. De opzet is volledig en subtiel (en soms minder subtiel) gebracht om zich volledig te laten ontplooien. De vleermuis, schat, de gidsen, het raadsel van de troon, het verloop van de te verwachten gebeurtenissen, de hele setting.
The pledge has been made!
 

 

Akkoord, maar dat neemt niet weg dat ik me vroeger pas echt in het verhaal meegesleurd voelde van zodra ze zich in de 15de eeuw bevonden.

 

Neem ook mijn ganse zogezegde analyse met een korreltje zout. Ik probeer het wat luchtig te benaderen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Akkoord, maar dat neemt niet weg dat ik me vroeger pas echt in het verhaal meegesleurd voelde van zodra ze zich in de 15de eeuw bevonden.

 

Neem ook mijn ganse zogezegde analyse met een korreltje zout. Ik probeer het wat luchtig te benaderen.

Ik zie plots een parallel met Titanic.
De schattenjacht van Bill Paxton die alles mooi klaarlegt zodat je daarna mee kan zijn met Rose en Jack zonder dat je je moet afvragen waarom ze plots 20 meter in de lucht hangen.



En jaja, tuurlijk :) keep up the good work.

Link naar reactie

pagina 40, 41, 42. Er wordt goed gebruik gemaakt van de historische feiten om het verhaal verder uit te bouwen.

 

04.JPG

 

Tweede strook hierboven: de eerste keer dat ik Philippeke met een serieuze en bezorgde uitdrukking op het gelaat zie.

Het speelse jongetje van enkele bladzijden terug voelt plots het gewicht van verantwoordelijkheid op zijn schouders toenemen.

Hoe ik deze scène als kind aanvoelde: things get serious!

 

 

Link naar reactie

pagina 43, 44, 45. Steekspel, zwaardgevechten... allemaal slechts een diversie voor de echte storm van woede die recht afstevent op het kasteel van Beersel.

 

Paulus_Hector_Mair_Tjost_fig2.jpg

 

500px-BurgBeersel1690.jpg

 

Van Kleef wordt als de grote antagonist afgeschilderd in dit verhaal. Is dit historisch gerechtvaardigd?

Op dit glasraam ziet hij er in ieder geval niet zo evil uit als in de strip.

 

afbeelding.png.a24d55c3428dd8f0ab856872e2acf18d.png

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, cinco zei:

Van Kleef wordt als de grote antagonist afgeschilderd in dit verhaal. Is dit historisch gerechtvaardigd?

Op dit glasraam ziet hij er in ieder geval niet zo evil uit als in de strip.

 

afbeelding.png.a24d55c3428dd8f0ab856872e2acf18d.png

 

 

Dat herinner ik me niet eens! Dringend nog eens lezen dus.

Ik zou van Van Kleef in 1489, hoe ambigue hij ook was, zeker geen antagonist hebben gemaakt. Hij was de T-800 van zijn tijd.

Link naar reactie

pagina 46. De grap met het kanon vind ik nog altijd leuk.

pagina 47. Op korte tijd heeft Philippeke zo te zien veel tactisch inzicht verworven.

Hou er rekening mee dat de van Witthem zoon in werkelijkheid 18 jaar was tijdens de beschreven feiten.

 

De woedende Brusselaars verwoestten eerst de stadswoning van Hendrik in de Voldersstraat, en trokken toen, onder leiding van Filips van Kleef, met zwaar geschut naar Beersel. De burcht werd verdedigd door Hendriks zoon Filips van Witthem.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Beersel

 

pagina 49, 50. Leuk detail: de uil van de heks Alwina kopieert constant haar handgebaren. Dat doet hij consistent doorheen het ganse verhaal.

Link naar reactie

pagina 55. Een vlieg wordt geridderd.

pagina 56, 57, 58, 59, 60, 61. Het raadsel van de vleermuis wordt ontrafeld. Behalve dan de reden van zijn groene kleur.

Is dat om te contrasteren met onze protagonisten?

 

c70ca8a9-5c5f-4f8b-8ec6-bd4b49985e27.jpgafbeelding.png.be8fdbb5c8f07e29b6b2701cda6510a6.png

 

pagina 62, 63, 64, 65. Onze 3 tijdreizigers wacht een gruwelijk lot. En ook al wordt hun projectie in het verleden net op tijd tenietgedaan, Philippeke zal waarschijnlijk blijven voortleven met de gedachte dat het drietal levend is verbrand. Daarom kon ik dit verhaal als kind nooit als eentje met een happy end beschouwen.

pagina 66. het is de Blauwe Reeks. We zijn niet verplicht om met een knipoog van Wiske te eindigen.

 

1_SW111_einde.jpg

Link naar reactie

Kijk hoe die moderne cover eruitziet. :blink:

 

afbeelding.thumb.png.1e107c9e79527a3dda3bd61b56e7b19b.png

 

Na het herlezen kan ik zeggen dat ik het nog altijd een goed verhaal vind, zeker het mysterieuze begin en het overgrote gedeelte dat zich in 1489 afspeelt. De overvloed aan beschrijvende tekst en dat ganse excuus van hypnose om het verhaal te krijgen waar ze het willen hebben, ja dat moeten we er maar bij nemen, zeker?

 

Maar is dit het beste Suske & Wiske album?  Waarschijnlijk niet. Als ik één derde van de bestaande Suskes & Wiskes in de hoofdreeks heb gelezen, dan zal het veel zijn. Dus ik kan zeker niet oordelen op vlak van kennis van alle albums. Ik heb wel bijvoorbeeld De Sterrenplukkers verschillende keren gelezen en ik ben er zeker van dat ik dat een beter album vond.

 

Suske-en-Wiske-16.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Ik heb wel bijvoorbeeld De Sterrenplukkers verschillende keren gelezen en ik ben er zeker van dat ik dat een beter album vond.

Dat vraagt om vergelijkend warenonderzoek! Ik heb plezier beleefd aan je pagina-voor-paginabeschouwing van DSVB dus je hebt al vast een enthousiaste volger voor de volgende reeks. 

Link naar reactie
41 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat vraagt om vergelijkend warenonderzoek! Ik heb plezier beleefd aan je pagina-voor-paginabeschouwing van DSVB dus je hebt al vast een enthousiaste volger voor de volgende reeks. 

 

Thanks, maar het is niet de meest ideale manier om een strip te lezen. Zeker niet eentje met 60+ pagina's en hopen tekst.

Als ik hetzelfde met een anders strip doe, dan misschien een Thorgal of zo.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Thanks, maar het is niet de meest ideale manier om een strip te lezen. Zeker niet eentje met 60+ pagina's en hopen tekst.

Als ik hetzelfde met een anders strip doe, dan misschien een Thorgal of zo.

Suske en Wiske, Thorgal, Jommeke, De Rode Ridder, Donald Duck, enz. Doet er allemaal niet toe!

Zeker nog eens doen!

Link naar reactie

ik meen me te herinneren dat ik ooit langlang geleden die strip heb gelezen in een Kuifje bundeling e

n dat die verhalen langer waren, er meer grapjes instonden die er in de latere blauwe albums niet instonden (in de rode reeks werd dat nogmaals verknipt, werden er al eens rare bruggetjes gemaakt)

-> zowel Beersel als de Marsgezanten

is dat zo en waren die latere gekartoneerde heruitgaven dan wel 100% kompleet tov het weekblad Kuifje?

Link naar reactie
1 uur terug, Aleksandr zei:

ik meen me te herinneren dat ik ooit langlang geleden die strip heb gelezen in een Kuifje bundeling e

n dat die verhalen langer waren, er meer grapjes instonden die er in de latere blauwe albums niet instonden (in de rode reeks werd dat nogmaals verknipt, werden er al eens rare bruggetjes gemaakt)

-> zowel Beersel als de Marsgezanten

is dat zo en waren die latere gekartoneerde heruitgaven dan wel 100% kompleet tov het weekblad Kuifje?

 

Die versie van 1995 die ik heb, telt 66 bladzijden en was gepubliceerd onder de Suske en Wiske Klassiek reeks.

Ik heb altijd vermoed dat die inhoudelijk zo goed als compleet is, misschien een inleidende aankondigingsstrook die er niet bijgevoegd is.

 

afbeelding.png.9face6adcf845d71f469e3ba4ed005d0.png

Link naar reactie
4 uren geleden, Aleksandr zei:

had die HC van 1983 (?) niet meer blz?

en Blauwe Reeks Integraal, hebben die dan ook de 72blz, of enkel de 56pagina verhalen, of jouw 66blz?

 

:unsure: :wacko:

Oorspronkelijk wou ik dat eerste deel van die Blauwe Reeks Integraal aanschaffen, maar omwille van de inkleuring en weggevallen lijnen in tekeningen heb ik het niet gedaan. Dus ik kan niet vergelijken.

Link naar reactie

Die Kredietbankversie van De Schat van Beersel is eigenlijk de start geweest voor Marc Verhaegen als S&W-tekenaar.

 

Marck Meul (writer of, among other things, Robert en Bertrand) approached him with the request to draw a short story of Suske en Wiske. This story was bound to be published as a kind of prologue to a republication of De schat van Beersel for the Kredietbank. To suit well with the rest of the album the story had to be drawn in the style that was used in the "Blauwe reeks".


The prefatory story to De schat van Beersel was also seen by Paul Geerts and Willy Vandersteen. They admired the work so much that Paul at a certain day called Marc on the phone to ask him how he felt about working on the Suske en Wiske series. Marc didn't need to think long about that question and that's why he began contributing to the series in 1988.

 

bron: http://suskeenwiske.ophetwww.net/bio/marc_eng.php

Link naar reactie
14 minuten geleden, Aleksandr zei:

jaja, maar dat bankgedoe bedoelde ik dus niet,

ik had het over de originele Vandersteen paginas   ;)

 

Als iemand de Kuifje magazines van die periode heeft, kan 'ie ze tellen en vergelijken.

 

Zo te zien liep de Schat van Beersel tesamen met Kuifjes maanavontuur.

 

87da5d38-750c-4913-99f1-1e202af40c59.jpg

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Aleksandr zei:

had die HC van 1983 (?) niet meer blz?

en Blauwe Reeks Integraal, hebben die dan ook de 72blz, of enkel de 56pagina verhalen, of jouw 66blz?

 

:unsure: :wacko:

  

8 uren geleden, Daan zei:

Ik heb de HC versie van Het Laatste Nieuws uit 2010 en deze telt 64 platen...

 

Ik heb het eens nageteld. Le Trésor de Beersel telde in weekblad Tintin eveneens 64 bladzijden.

Dat zal in de Nederlandstalige versie hetzelfde zijn geweest.

 

Ter vergelijking:

   1948-1950 - Le Fantome Espagnol = 69 bladzijden

   1950-1951 - La Clef de Bronze = 62 bladzijden

   1951-1952 - Le Casque Tartare  = 62 bladzijden

   1952-1953 - Le Trésor de Beersel = 64 bladzijden

   1953-1954 - Le Gladiateur-Mystère = 61 bladzijden

   1955-1956 - Les Martiens Sont Là = 62 bladzijden

   1956-1957 - Les Masques Blancs = 62 bladzijden

   1958-1959 - La Cavale d'Or = 61 bladzijden

Link naar reactie
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...