Ga naar inhoud

Spirou magazine

kurt cassauwers

Recommended Posts

Enkele weken geleden voor het laatst mijn "Spirou" magazine ontvangen, omdat ik mijn abonnement opgezegd heb. Meer dan 40 jaar lezer van eerst Robbedoes en nadien Spirou geweest, maar ik kan me niet meer vinden met de inhoud van het blad. De klassieke series worden een voor een nu stopgezet. De redactie zit al jaren in Parijs en ik twijfel of er eigenlijk nog Belgisch dna in het blad zit of is het volledig Frans geworden?( Indien zo kunnen ze best van naam veranderen want Spirou is Belgisch) Iemand die weet heeft van hoe de zaken daar lopen en wat info kan geven?

Link naar bericht

Zit de redactie niet meer in Marcinelle?

Feit is dat 3 van de 5 Spirous verkocht worden in Frankrijk, dus kunnen ze het zich niet veroorloven zich enkel te richten op een Belgisch publiek.

Verder heb ik de laatste jaren enkele golven nieuwe tekenaars gezien (afkomstig van Tchô!, de kliek rond Trondheim, Fluide Galcial), allemaal Fransen, terwijl de er afscheid wordt genomen van een oude generatie. Dat laatste is misschien spijtig, maar op alles zit een houdbaarheidsdatum. Bij de laatste Papyrus of Yoko Tsuno zag je echt dat die datum was overschreden. Cauvin is ook al ver over de pensioengerechtigde leeftijd en zijn stap terug is dus logisch.

Verder hebben ze volgens mij een misslag gedaan met het huidige duo voor de hoofdreeks Robbedoes. In potentie een gouden duo Yoann en Vehlmann maar ze lijken zich niet te kunnen vinden in het keurslijf van die reeks.

Link naar bericht

Op hun online abonnementsvoorwaarden vind ik drie adressen:

ARTICLE 8 - SERVICE CLIENTÈLE

Le service abonnement des EDITIONS DUPUIS est à la disposition du Client aux coordonnées suivantes :

Belgique :
Le journal de SPIROU
Service abonnements
Rue Destrée 52
6001 MARCINELLE
Téléphone : 071/600503
Courriel : spirou@ediis.fr

France :
Service abonnements Spirou
B250
60643 Chantilly Cedex.
Téléphone : 03 44 62 52 92

Suisse :
Le Journal de SPIROU
Case postale 86
CH - 1510 Moudon
Téléphone : 00 33 3 44 62 52 92

Dat is dus voor België, Frankrijk en Zwitserland, wat niet verwonderlijk is, maar de e-mails gaan wel altijd naar Frankrijk.

Dat zegt echter niets over de redactie, wel over de commerciële dienst.

Maar het laatste artikel is ook onthullend:

ARTICLE 12 - DROIT APPLICABLE – LITIGES

Les présentes Conditions Générales de Vente sont soumises à la loi belge. La langue des présentes Conditions Générales de Vente est la langue française. En cas de litige, les tribunaux belges seront seuls compétents.

Inderdaad: ze schrijven expliciet dat de BELGISCHE wet geldt voor de abonnementen.

Ik denk dat de redactie dus wel nog altijd in Marcinelle zal zijn.

Overigens gaat Spirou ook dikwijls de Amerikaanse tour op.

Link naar bericht
15 hours ago, kurt cassauwers said:

Heb dit bericht ook op een FB groep gezet, en daar kreeg ik te horen dat Spirou is overgenomen door Disney, dat zou dus Amerikaanse invloeden kunnen beantwoorden.

Ik denk dat ze dat cynisch bedoelden omdat er bijv. The Minions instaan en sommige zaken in hun ogen wat Disney-achtig zullen zijn geweest.

6 hours ago, dirk (monsieur toupet) said:

Spirou richt zich in de eerste plaats op de jeugd, niet op nostalgici. 

Dat klopt. Maar het blijft een goed blad.

De nieuwe series die er de laatste blijf jaar bijkwamen, waren erg goed.

Wel vervelend is dat ze zich zo op echt jonge lezers willen richten, dat ze bijv.  die steengoeie oertijdreeks Ailleurs censureerden, en dat ze het 3e deel van Stomp niet wilden publiceren.

Link naar bericht

Het gebeurt wel vaker dat een grap ernstig wordt genomen.

Er zijn bijv. een boel mensen van overuigd dat de ontploffingsmotor voor auto's het heeft gewonnen van de elekrische motor, omdat hij ... meer lawaai en rook maakte!

In werkelijheid was eind 19e eeuw elektriciteit gewoon veel minder toegankelijk dan nu, en is het zeer moeilijk om veel energie te transporteren in een batterij. Met een tank van 50 l benzine of diesel kom je echter een heel eind.

Link naar bericht
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

In werkelijheid was eind 19e eeuw elektriciteit gewoon veel minder toegankelijk dan nu, en is het zeer moeilijk om veel energie te transporteren in een batterij. Met een tank van 50 l benzine of diesel kom je echter een heel eind.

Men heeft in WOI nog geprobeerd tanks met elektrische aandrijving te maken. Dat liep gegarandeerd mis met smeltende kabels, bemanning die in allerijl de tank moesten ontvluchten wegens zwavelzuurdampen, ... Een ontploffingsmotor was inderdaad eenvoudiger, en een tekort aan olie of een teveel aan milieuverontreiniging bestond toen nog niet.

Link naar bericht
  • 5 months later...
Op 11/9/2020 om 20:04, kurt cassauwers zei:

De klassieke series worden een voor een nu stopgezet.

Dat is normaal toch? Het duurt gemakkelijk één à twee decennia vooraleer een reeks een klassieker wordt. Daarna kunnen ze misschien nog twee decennia voortdoen. Maar tegen dan zijn de makers al vlug over de 70. Tijd dus om te stoppen.

En ondertussen zijn de nieuwe klassiekers in de maak.

Link naar bericht

Het hangt er ook vanaf wat je een klassieker noemt;

Is Luc Orient een klassieker? Het speelt zich duidelijk in de jaren 70 af. Veel zogenaamde "klassiekers" waren trendy in hun tijd, maar als ze niet meegaan met de mode, dan verouderen ze.

De Blauwbloezen, daarentegen, heeft onlangs nog een nieuwe scenarist gekregen. Rob & Kwab lopen nog altijd. De enige reden dat er geen nieuwe Kuifjes verschijnen, is dat het testamentair werd verhinderd. Enz.

Link naar bericht
  • 2 weeks later...