kurt cassauwers Geplaatst: 11 september 2020 Share Geplaatst: 11 september 2020 Enkele weken geleden voor het laatst mijn "Spirou" magazine ontvangen, omdat ik mijn abonnement opgezegd heb. Meer dan 40 jaar lezer van eerst Robbedoes en nadien Spirou geweest, maar ik kan me niet meer vinden met de inhoud van het blad. De klassieke series worden een voor een nu stopgezet. De redactie zit al jaren in Parijs en ik twijfel of er eigenlijk nog Belgisch dna in het blad zit of is het volledig Frans geworden?( Indien zo kunnen ze best van naam veranderen want Spirou is Belgisch) Iemand die weet heeft van hoe de zaken daar lopen en wat info kan geven? Quote Link naar bericht
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 12 september 2020 Share Geplaatst: 12 september 2020 Zit de redactie niet meer in Marcinelle? Feit is dat 3 van de 5 Spirous verkocht worden in Frankrijk, dus kunnen ze het zich niet veroorloven zich enkel te richten op een Belgisch publiek. Verder heb ik de laatste jaren enkele golven nieuwe tekenaars gezien (afkomstig van Tchô!, de kliek rond Trondheim, Fluide Galcial), allemaal Fransen, terwijl de er afscheid wordt genomen van een oude generatie. Dat laatste is misschien spijtig, maar op alles zit een houdbaarheidsdatum. Bij de laatste Papyrus of Yoko Tsuno zag je echt dat die datum was overschreden. Cauvin is ook al ver over de pensioengerechtigde leeftijd en zijn stap terug is dus logisch. Verder hebben ze volgens mij een misslag gedaan met het huidige duo voor de hoofdreeks Robbedoes. In potentie een gouden duo Yoann en Vehlmann maar ze lijken zich niet te kunnen vinden in het keurslijf van die reeks. Quote Link naar bericht
kurt cassauwers Geplaatst: 12 september 2020 Auteur Share Geplaatst: 12 september 2020 Dit doet me toch vermoeden dat het hele boeltje in Frankrijk zit : Cordialement, Le Service Abonnements du Journal SPIROU spirou@ediis.fr http://www.abo.spirou.com/ Quote Link naar bericht
Suske Geplaatst: 12 september 2020 Share Geplaatst: 12 september 2020 Ik denk dat de redactie nog steeds in Marcinelle zit. Kaboom! heeft er niet zo heel lang geleden een reportage gedraaid over de totstandkoming van het weekblad. Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 12 september 2020 Share Geplaatst: 12 september 2020 Op hun online abonnementsvoorwaarden vind ik drie adressen: ARTICLE 8 - SERVICE CLIENTÈLE Le service abonnement des EDITIONS DUPUIS est à la disposition du Client aux coordonnées suivantes : Belgique : Le journal de SPIROU Service abonnements Rue Destrée 52 6001 MARCINELLE Téléphone : 071/600503 Courriel : spirou@ediis.fr France : Service abonnements Spirou B250 60643 Chantilly Cedex. Téléphone : 03 44 62 52 92 Courriel : spirou@ediis.fr Suisse : Le Journal de SPIROU Case postale 86 CH - 1510 Moudon Téléphone : 00 33 3 44 62 52 92 Courriel : spirou@ediis.fr Dat is dus voor België, Frankrijk en Zwitserland, wat niet verwonderlijk is, maar de e-mails gaan wel altijd naar Frankrijk. Dat zegt echter niets over de redactie, wel over de commerciële dienst. Maar het laatste artikel is ook onthullend: ARTICLE 12 - DROIT APPLICABLE – LITIGES Les présentes Conditions Générales de Vente sont soumises à la loi belge. La langue des présentes Conditions Générales de Vente est la langue française. En cas de litige, les tribunaux belges seront seuls compétents. Inderdaad: ze schrijven expliciet dat de BELGISCHE wet geldt voor de abonnementen. Ik denk dat de redactie dus wel nog altijd in Marcinelle zal zijn. Overigens gaat Spirou ook dikwijls de Amerikaanse tour op. Quote Link naar bericht
kurt cassauwers Geplaatst: 13 september 2020 Auteur Share Geplaatst: 13 september 2020 Heb dit bericht ook op een FB groep gezet, en daar kreeg ik te horen dat Spirou is overgenomen door Disney, dat zou dus Amerikaanse invloeden kunnen beantwoorden. Quote Link naar bericht
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 13 september 2020 Share Geplaatst: 13 september 2020 Da's ook het eerste dat ik daar van hoor. Feit is wel dat veel van de jonge stripmakers een tekenfilmopleiding hebben genoten (en dus veel Disney-invloeden). Vernieuwing is er altijd geweest (en kritiek daarop ook). Spirou richt zich in de eerste plaats op de jeugd, niet op nostalgici. Quote Link naar bericht
kurt cassauwers Geplaatst: 13 september 2020 Auteur Share Geplaatst: 13 september 2020 Daar heb je ook een punt, daarom dat ik ermee gestopt ben. Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 13 september 2020 Share Geplaatst: 13 september 2020 15 hours ago, kurt cassauwers said: Heb dit bericht ook op een FB groep gezet, en daar kreeg ik te horen dat Spirou is overgenomen door Disney, dat zou dus Amerikaanse invloeden kunnen beantwoorden. Ik denk dat ze dat cynisch bedoelden omdat er bijv. The Minions instaan en sommige zaken in hun ogen wat Disney-achtig zullen zijn geweest. 6 hours ago, dirk (monsieur toupet) said: Spirou richt zich in de eerste plaats op de jeugd, niet op nostalgici. Dat klopt. Maar het blijft een goed blad. De nieuwe series die er de laatste blijf jaar bijkwamen, waren erg goed. Wel vervelend is dat ze zich zo op echt jonge lezers willen richten, dat ze bijv. die steengoeie oertijdreeks Ailleurs censureerden, en dat ze het 3e deel van Stomp niet wilden publiceren. Quote Link naar bericht
Suske Geplaatst: 14 september 2020 Share Geplaatst: 14 september 2020 Indien Ik het mij goed herinner stond die overname door Disney in Spirou van 1 april. Quote Link naar bericht
cartoonesk Geplaatst: 14 september 2020 Share Geplaatst: 14 september 2020 Ik bevestig : die Disney-overname was dit jaar een 1 april-grap. Herlees : By the way : zelf heb ik net de Donald Duck opgezegd en mijn abonnement op Spirou verlengd. Ik vind het nog steeds de moeite waard! Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 17 september 2020 Share Geplaatst: 17 september 2020 Het gebeurt wel vaker dat een grap ernstig wordt genomen. Er zijn bijv. een boel mensen van overuigd dat de ontploffingsmotor voor auto's het heeft gewonnen van de elekrische motor, omdat hij ... meer lawaai en rook maakte! In werkelijheid was eind 19e eeuw elektriciteit gewoon veel minder toegankelijk dan nu, en is het zeer moeilijk om veel energie te transporteren in een batterij. Met een tank van 50 l benzine of diesel kom je echter een heel eind. Quote Link naar bericht
Tanuki Geplaatst: 17 september 2020 Share Geplaatst: 17 september 2020 1 minuut geleden, Peter Motte zei: In werkelijheid was eind 19e eeuw elektriciteit gewoon veel minder toegankelijk dan nu, en is het zeer moeilijk om veel energie te transporteren in een batterij. Met een tank van 50 l benzine of diesel kom je echter een heel eind. Men heeft in WOI nog geprobeerd tanks met elektrische aandrijving te maken. Dat liep gegarandeerd mis met smeltende kabels, bemanning die in allerijl de tank moesten ontvluchten wegens zwavelzuurdampen, ... Een ontploffingsmotor was inderdaad eenvoudiger, en een tekort aan olie of een teveel aan milieuverontreiniging bestond toen nog niet. Quote Link naar bericht
Suske Geplaatst: 17 september 2020 Share Geplaatst: 17 september 2020 Volgens mij was er dit jaar geen geschenk voor diegenen die een jaar lang lid van Spirou zijn geweest, of heb ik het mis? Quote Link naar bericht
dirk (monsieur toupet) Geplaatst: 18 september 2020 Share Geplaatst: 18 september 2020 Ik heb nog niets gezien... Quote Link naar bericht
cartoonesk Geplaatst: 21 september 2020 Share Geplaatst: 21 september 2020 Ook nog geen cadeau voor trouwe abonnees ontvangen. Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 16 maart Share Geplaatst: 16 maart Kent iemand de jongste titel van Yoko Tsuno die in Spirou werd gefeuilletoniseerd? ('t is maar een woord ...) Quote Link naar bericht
Tanuki Geplaatst: 16 maart Share Geplaatst: 16 maart Dat moet engeltjes en valken zijn zeker? Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart En nergens iets jongers aangekondigd? Quote Link naar bericht
Lamme Goedzak Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart Nr 30 is hij nog aan het tekenen Quote Link naar bericht
TDPB Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart Op 11/9/2020 om 20:04, kurt cassauwers zei: De klassieke series worden een voor een nu stopgezet. Dat is normaal toch? Het duurt gemakkelijk één à twee decennia vooraleer een reeks een klassieker wordt. Daarna kunnen ze misschien nog twee decennia voortdoen. Maar tegen dan zijn de makers al vlug over de 70. Tijd dus om te stoppen. En ondertussen zijn de nieuwe klassiekers in de maak. Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart Het hangt er ook vanaf wat je een klassieker noemt; Is Luc Orient een klassieker? Het speelt zich duidelijk in de jaren 70 af. Veel zogenaamde "klassiekers" waren trendy in hun tijd, maar als ze niet meegaan met de mode, dan verouderen ze. De Blauwbloezen, daarentegen, heeft onlangs nog een nieuwe scenarist gekregen. Rob & Kwab lopen nog altijd. De enige reden dat er geen nieuwe Kuifjes verschijnen, is dat het testamentair werd verhinderd. Enz. Quote Link naar bericht
Peter Motte Geplaatst: 31 maart Share Geplaatst: 31 maart Net ontdekt: Roger Leloup is 87! Quote Link naar bericht
Lamme Goedzak Geplaatst: 31 maart Share Geplaatst: 31 maart Yup dat em zich maar spoeit met dat laatste album. Dan kan die laatste integrale ook verschijnen. Quote Link naar bericht
Werner Geplaatst: 1 april Share Geplaatst: 1 april Ik ben met Robbedoes gestopt toen de Nederlandstalige uitgaven stopten, met spijt in het hart. Mijn kennis van het Frans is manifest onvoldoende om Franse strips te kunnen lezen. Quote Link naar bericht
Recommended Posts