Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Een aanvulling op het Schwartz/Yann-nieuws is dat La Femme Léopard het eerste deel van een tweeluik is. Toen Piccolo in Veldgroen amper was verschenen, was er sowieso al sprake van dat Yann drie Robbedoes-albums voor Schwartz ging schrijven.

Link naar reactie

Deze week in Cartes Blanches: Lars van LECTRR !

"Je suis un cartoonist originaire de Gand (je suis le dessinateur attitré du quotidien DE STANDAARD). Les aventures de Lars sont publiées dans des journaux en Flandre, aux Pays-Bas et même en Suède et en Norvège".

Lectrr schaamt zich voor zijn West-Vlaamse afkomst? Zat nl. in dezelfde school als ik indertijd, in Roeselare.

Link naar reactie

roi de la bd heeft het goed, ja. Het zijn zogezegd verloren gewaande tekeningen van een Robbedoes-tekenaar tijdens de Tweede Wereldoorlog, met een Robbedoes in het verzet en zo. Gene echt verhaal, wel een resem illustraties. Er is daarbovenop nog een soort luxeportfolio verschenen met illustraties die niet in dat eerste boek stonden.

Link naar reactie

Die zijn helaas niet allemaal de moeite.

 

Dat is mijn vermoeden, maar zonder ze te lezen kan ik daar natuurlijk nooit echt over oordelen. ;)  En in mijn stripminnend hart is sowieso een afzonderlijk plekje voor Dupuis voorbehouden, dus dan hoor ik ook gewoon dé reeks die Dupuis het meest karakteriseert volledig te hebben, niet.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Dat is mijn vermoeden, maar zonder ze te lezen kan ik daar natuurlijk nooit echt over oordelen. ;)  En in mijn stripminnend hart is sowieso een afzonderlijk plekje voor Dupuis voorbehouden, dus dan hoor ik ook gewoon dé reeks die Dupuis het meest karakteriseert volledig te hebben, niet.

 

een tip: als er "Morvan" als scenarist bij staat, is deze Robbedoes te mijden

Link naar reactie

Er was er een van Morvan, De man die niet kon sterven (? weet exacte titel niet meer) die ik best goed vond, maar de rest was vrij bagger.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ondanks de vele makers en de verschillende stijlen zijn alle R&K-albums goed. De ene al wat meer dan de andere (zelfs 'Als in een droom' zal wel ergens pluspunten hebben).

 

Maar persoonlijk vind ik de scenario's van Vehlmann minder meevallen dan die van Morvan. Misschien omdat ik op basis van zijn ander werk meer verwacht van Vehlmann?

Link naar reactie

Maar persoonlijk vind ik de scenario's van Vehlmann minder meevallen dan die van Morvan. Misschien omdat ik op basis van zijn ander werk meer verwacht van Vehlmann?

 

Idem. Door zijn Robbedoes one-shot en de reeks Alleen had ik veel meer verwacht van Vehlmann. De eerste twee albums waren slecht en de laatste heb ik niet meer gelezen. Die 4 albums van Morvan&Munuera heb ik altijd goed gevonden. Zeker die eerste twee, die zijn gewoon beter dan de gemiddelde Tome/Janry. Ook album 50 vond ik oorspronkelijk een mooie hommage, maar bij herlezing viel dat wel door de mand door de vele fouten.

 

 

Zo zou Rommelgem student zijn geweest toen Robbedoes zijn boksmatch deed met Pinnekeshaar, terwijl ze in het volgend album (de toen reeds stokoude) Rommelgem al ontmoetten. Niet te veel bij nadenken dus, maar dat deed ik toch, dus was het om zeep. Bovendien wordt Zwendel door Morvan neergezet als leeftijdsgenoot van Rommelgem, dat vond ik ook vreemd. Wel vind ik het jammer dat Morvan de kans niet meer kreeg om verder te breien op het slot van dat album.

 

Link naar reactie

wat grappig dat smaken zo kunnen verschillen. Ik ben gestopt met robbedoes te kopen dankzij de scenario's van Morvan. De tekeningen van Munuera zijn nog wel leuk, maar ik heb parijs onder de seine en die man die niet wou sterven, voor mij persoonlijk, onder nic en cauvin geklasseerd. Vehlmans scenario's heb ik niet meer gelezen, dus ik kan niet vergelijken. Maar na twee Morvan's was het voor mij genoeg geweest. Maar goed, ieder zijn goesting zeker?

Link naar reactie

wat grappig dat smaken zo kunnen verschillen. Ik ben gestopt met robbedoes te kopen dankzij de scenario's van Morvan. De tekeningen van Munuera zijn nog wel leuk, maar ik heb parijs onder de seine en die man die niet wou sterven, voor mij persoonlijk, onder nic en cauvin geklasseerd. Vehlmans scenario's heb ik niet meer gelezen, dus ik kan niet vergelijken. Maar na twee Morvan's was het voor mij genoeg geweest. Maar goed, ieder zijn goesting zeker?

 

Reden temeer ze allen een kans te gunnen dus.  Ik oordeel zelf wel nadien.  Overigens, "Als in een Droom" vond ik destijds ook erg goed.  De leemte nadien was veel erger.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

wat grappig dat smaken zo kunnen verschillen. Ik ben gestopt met robbedoes te kopen dankzij de scenario's van Morvan. De tekeningen van Munuera zijn nog wel leuk, maar ik heb parijs onder de seine en die man die niet wou sterven, voor mij persoonlijk, onder nic en cauvin geklasseerd. Vehlmans scenario's heb ik niet meer gelezen, dus ik kan niet vergelijken. Maar na twee Morvan's was het voor mij genoeg geweest. Maar goed, ieder zijn goesting zeker?

 

Hey, ik ook.

Verhaaltechnisch gezien is die Parijse strip zo'n Zwitsere kaas! Wat mede resulteerde dat men er zwaar in heeft moeten knippen om het verhaal als album een beetje presentabel te maken.

 

Wat in hun voordeel speelde was dat ze tenminste probeerden om R&K te vernieuwen (en daar spectaculair in faalden)

 

Bij Vehlmann en Yoann's strips en de hen opgelegde "back to (Franquin)basics" ben ik de interesse verloren. Ik ben R&K ontgroeid vrees ik.

 

De nevenreeks is veel interessanter (hoewel ik daar ook niet alles van heb en er daar ook wat stinkerds bijzitten)

Link naar reactie

 

De nevenreeks is veel interessanter (hoewel ik daar ook niet alles van heb en er daar ook wat stinkerds bijzitten)

 

2  (de stinkerds zijn verkocht, maar diegenen die ik nog heb zijn allen gigantisch veel beter dan wat er is verschenen in de hoofdreeks)

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Het gaat al een tijdje niet goed met de tekenaar van de mini-mensjes, Pierre Seron.

Familielid, en eveneens striptekenaar, Clarke heeft er een aangrijpend stripverhaaltje over gemaakt, waaruit blijkt dat hij verlamd is en niet meer kan praten.

Triestig...

http://clarkenet.wordpress.com/2013/05/19/mon-oncle/

post-75-0-91883400-1389009493_thumb.jpg

 

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Gast Natte aap

dat vind ik triest nieuws om te horen.

Hoe is dat zo gekomen eigenlijk? Plots of gradueel? Hij heeft toch niet zo lang geleden nog een album uitgebracht?

 

Toch ook treffend hoe Clarke die vrouw neerzet als een zorgzame vrouw die toch probeert de moed er in te houden. Mooi maar inderdaad triest.

 

Seron heeft eigenlijk wel heel erg veel experimenten met het medium strip gedaan. Ik bewonder hem om zijn eerste verhalen, maar vooral ook voor zijn experimentele periode. Dat dubbelverhaal met de katamarom bvb. Of die 2D (in ranxerox?) Knappe experimenten.

Link naar reactie
Seron heeft eigenlijk wel heel erg veel experimenten met het medium strip gedaan. Ik bewonder hem om zijn eerste verhalen, maar vooral ook voor zijn experimentele periode. Dat dubbelverhaal met de katamarom bvb. Of die 2D (in ranxerox?) Knappe experimenten.

 

Yep, hij durfde zeker te experimenteren. En dat in een traditionele stripreeks. Des te vreemder dat hij in (een kloon van) een stijl van een ander werkte.

Persoonlijk vind ik Seron grafisch het best in zijn Aurora & Ulysses-verhalen.

Link naar reactie

dat vind ik triest nieuws om te horen.

Hoe is dat zo gekomen eigenlijk? Plots of gradueel? .

Het lijkt het gevolg van een hersenbloeding.

 

Inderdaad is Seron onderschat. Op het eerste gezicht lijkt hij zich gewoon braaf aan de regeks te houden van kinderstrips, maar hij durfde de gebaande paden te verlaten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...