Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Maar het voorste toestel is een USAF F-22, terwijl B. Danny doorgaans bij de USNavy vliegt, dus zou een F-35 voor de hand liggen. En 't aanvallende toestel is een fantasy versie van de Chinese J-20.

Vind dit cover ontwerp als die van het album echter prima, hoewel Danny daar een F-35 outfit aanheeft met een helm van een F-22. Aanloopproblemen van Gil Formosa, die trouwens nu na ca. een jaar

de tijd heeft om zijn webpagina te updaten: http://gil.formosa.free.fr/Formosa-editeursBD.html

 

PS

De 1e 9 pagina's uit album #54: AIR FAN magazine.

Gisteren Spirou nr.4045 ontvangen met daarin de start van de nieuwe Buck Danny.

 

Mijn oog viel op dit foutje: Nummer '77' is niet van de USS Ronald Reagan (CVN 76) , het schip waarmee naar Japan gevaren wordt.

 

Als we het doorgeven aan Formosa zou het dan nog gecorrigeerd kunnen worden voor het album? :e010:

 

Wordt kort dag vrees ik.

 

Ik heb inmiddels een e-mail naar Dupuis verzonden in mijn beste (hoop ik ) frans.

post-220-0-11772100-1445803027_thumb.jpg

Link naar reactie

@djkeos. Plots CVN-77 ipv CVN-76..brrr.

 

 

En naam "Northman RQ-47B" op onderstaande tekening (pag. 8B) bestaat niet, moet zijn de "Northrop Grumman X-47B":

 

2me7jg6.jpg

Bijgaand: bron van bovenstaande tekening (aka "Gil Formosa doet een Francis Winis".)

 

Uit verhaal weten we inmiddels, dat de Chinese J-20 met afwijkende vleugels, een Lady-X versie is: de TX-60 SPECTRE.

Trouwens jammer dat van deze 1e 11 pagina's er al 5 verloren gaan aan knullige clown Sonny Tuckson gags, maar scenarist Zumbiehl geeft al aan in voorwoord dat hij grote fan van zijn karakter is.

 

PS

Jean-Michel Arroyo heeft 2 fouten gemaakt op de cover-art van Buck Danny Classic deel 2 en was ook te laat om dit te corrigeren (houdt album maar op de kop en let op positie van beide cockpits).

Bron: Arroyo himself.

post-596-0-91887600-1445841296_thumb.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Reactie Dupuis hedenmorgen:

 

"Nous transmettons votre remarque aux auteurs et à l'êditeur de Buck Danny pour qu'ils puissent corriger cette information le cas échéant."

 

 

Google vertaling: "We sturen uw opmerking aan de auteurs en redacteur van Buck Danny, zodat ze deze informatie zo nodig kan corrigeren."

 

 

Ben zeer benieuwd. :e012:

Link naar reactie

Ik vraag me ook af hoe die opmerking die informatie kan corrigeren.

Google Translate? Iemand?

 

Ik denk dat die in het tekstballonnetje wel zou kunnen worden gecorrigeerd in de vertaling. Je stuurt je opmerking dus misschien beter door naar de vertaler.

Maar de oospronkelijk Franse tekst ... dat is volgens mij een verloren zaak. Er staan tientallen fouten in jaren oude albums die bij elke herdruk gewoon worden gekopieerd. Die drukplaten worden gewoon niet aangepast. Niemand heeft daar tijd voor.

Link naar reactie

Francis Winis had de 1e 15 pagina's voor dit album al getekend, voordat hij in dec. 2014 door Dupuis werd ontslagen. Misschien dat Formosa in zijn tekenstijl die pagina's opnieuw getekend heeft, en niet

verder op onjuistheden heeft gecontroleerd. (Op pagina 8B dus verkeerde type aanduiding drone.)

Maar Formosa's vrouw Isabelle, die de inkleuring verzorgd heeft, had het toch ook moeten zien: op pagina 7a nog een grote "76", zie bijlage 1. Trouwens, volgens schutblad album (Bijlage 2) heeft er een

heel team aan dit verhaal gewerkt, hebben die dan zitten slapen ondanks de slechte ervaringen met Francis Winis (#53), met zoveel geconstaterde inconsistenties na publicatie van pas 11 pagina's en 2

cover-arts. Wat staat de lezers nog meer te wachten... :e003: Het plot is natuurlijk ook absurd: waarom zou Lady X, die wraak op Buck Danny wil nemen, een WO-III ontketenen? Inmiddels heeft ze al onschuldige

slachtoffers gemaakt, niet erg Charlier-proof.

post-596-0-81743100-1445946292_thumb.jpg

post-596-0-27117100-1446184813_thumb.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Ik vraag me ook af hoe die opmerking die informatie kan corrigeren.

 

Als ik het goed begrijp is het Buck Danny verhaal waarover het hier gaat nog niet in albumvorm verschenen. Tussen publicatie in tijdschrift en albumpublicatie kan er nog van alles aangepast worden indien gewenst. Soms worden heelder pagina's hertekend.

Link naar reactie

1zf6cmw.jpg

Dupuis heeft pre-publicatie van dit verhaal in Spirou verdeeld over 6 weken; album verschijnt op 13 november a.s. Zal al wel bij drukkerij zijn...

 

@djkeos. Bedankt voor het uitzoekwerk en Dupuis updaten; dat het team wat aan dit album gewerkt heeft deze fouten niet gezien hebben, zeker na debacle met Winis.

Volledigheidshalve: Jean-Michel Charlier heeft in Buck Danny 1 t/m 6 ALLE vliegtuigen en schepen getekend en Eddy Paape de cover-art van nr. 6.

In Buck Danny #3 heeft Charlier een 4-motorige Douglas DC-4 (aka C-54 Skymaster) getekend, in tekst staat echter op diverse plekken C-47 Skytrain (aka DC-3 Dakota),

maar die is 2-motorig, evenals de Curtiss C-46 Whale, die toen ook in Indo-China gevlogen heeft. Deze C-46 hebben Hugault en Yann in hun Angel Wings trilogie ingezet

trouwens, zie bijlagen (uit deel 2: NL versie in dec. 2015!).

In de vele herdrukken van deel 3 heeft Dupuis nooit die fout mbt toesteltype gecorrigeerd. Zie ook pagina 7 op de Buck Danny website: http://www.salimbeti.com/aviation/comics.htm

post-596-0-33391200-1446048192_thumb.png

post-596-0-44057100-1446048258_thumb.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Reactie Dupuis hedenmorgen:

"Nous transmettons votre remarque aux auteurs et à l'êditeur de Buck Danny pour qu'ils puissent corriger cette information le cas échéant."

 

Google vertaling: "We sturen uw opmerking aan de auteurs en redacteur van Buck Danny, zodat ze deze informatie zo nodig kan corrigeren."

 

Ben zeer benieuwd. :e012:

Dan mag je toevoegen de fout op pagina 4, waar in Hawaii een Cessna (-172?) vliegt met registratie G(il)-ISA(belle Formosa). Onmogelijk!

 

Britse Cessna (-172) in Hawaii:

 

27yo5ya.jpg

 

"G" is prefix voor het Verenigd Koningrijk; prefix voor Hawaii (= USA) is tussen N1 en N8. Verder is een vliegtuigregistratie langer en bestaat ook uit cijfers.

(bron, o.a.: de  ICAO). Met een 1-motorige Cessna vliegen van de UK naar Hawaii is onmogelijk plus dat de |Cessna locale reclamebanner heeft.

Volledigheidshalve, Isabelle Formosa is de vrouw van Gil formosa en was verantwoordelijk voor de inkleuring van album nr. 54.

 

Een lijst van 7 (!) A4 pagina's met fouten/inconsistenties na 29 pagina's in Spirou op verzoek (Franstalig).

 

Bijgaand Cessna in Hawaii met juiste registratie.

post-596-0-18908600-1446617036_thumb.png

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Ik heb nog eens zin om een Robbedoes te lezen. Zijn die van Vehlman de moeite? En welke raad je dan aan?

hoi! Niemand geeft je antwoord dus ik doe 'n poging. De albums van Yoann en Vehlman zijn wel okay, vooral de tekeningen. Het laatste album viel me echter een beetje tegen dus ik denk dat je het best met hun eerste (Alarm! Zwendeltuig!) kunt beginnen. Ook omdat de albums lichtjes op elkaar volgen. Yoann en Vehlmann hebben ook nog een one-shot maar die staat los van de gewone reeks zoals je wellicht weet.
Link naar reactie

Er komen twéé one-shots. De tweede is van de hand van Bouzard, ook actief in Spirou.

Verdre nog een nieuwe Lucky Luke geschreven door Jul (die in de running was voor Asterix), een nieuwe Kid Lucky en een Franstalig artbook over Morris.

 

Hieronder een plaat uit Bonhommes verhaal.

post-35-0-44353600-1447079992_thumb.jpeg

 

Cover artbook:

post-35-0-27008000-1447080063_thumb.jpg

 

Link naar reactie

Volgend jaar bestaat Lucky Luke 70 jaar.

Naast een expo en catalogus op het festival van Angoulême, zal er later in het jaar een one-shot van Lucky Luke verschijnen van de hand van

Matthieu Bonhomme. Dat belooft!

Benieuwd of dat verhaal ook in het weekblad Spirou zal verschijnen.

15862.jpeg

Ik weet alleen dat de kalender voor de abonnees geheel in het teken van Lucky Luke staat.

Heb er net de november-illustratie voor getekend.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

En wat een gemakzucht van de tekenaar: Cessna is spiegelbeeld van 1e tekening!

ik heb net die hele buck danny gelezen en heb me de eerste 30 p's of zo goed geamuseerd.

Maar dan komt dat binnendringen van het dchuilhol van de vijand en wordt alles heelningeloofwaardig - met drie ongezien binnen, maar een wachter moeten uitschakelen, geen enkele bewakingscmera, stommoteiten van sonny tuckson ...

Erg sptijtig dat een verhaal dat zo goed begon zo flauw afloopt.

Link naar reactie

Het is een goede recensie, maar ik heb niet zo veel moeite met die detailfouten. Dat hou je er toch niet aan over. Ik vond de politieke situatie goed benaderd, en ook dat de auteur duidelijk maakt wat voor een diplomatisch evenwichtsspel de situatie is.

De luchtgevechten waren inderdaad erg goed. Je merkt dat Zumbiehl wel weet waarover hij schrijft.

Maar met het James-Bond-deel heb ik ook moeite: zomaar het hol van de leeuw binnendringen zonder echte tegenstand en zonder dat ze worden opgemerkt ... Overigens begint het probleem al vroeger: Keiji komt met twee vreemdelingen bij zijn zus aan, en zij vertelt hun doodleuk dat ze een geheime opdracht uitvoert.

Ook zo vreemd: zij beslist iemand te achtervolgen, en de andere drie gaan gewoon mee, alsof het een stel padvinders zijn die worden uitgenodigd eens naar het nieuwe kamp te gaan kijken.

En dat Sonny Tuckson zich vaak als een idioot gedraagt om indruk te maken op het andere geslacht, wil ik wel aannemen, maar niet dat hij dat ook doet als ze in zulke gevaarlijke omstandigheden zijn. Als Buck hem al jaren kent, laat hij zo iemand toch wel thuis als discretie nodig kan zijn?

Raadseltje: wie van de drie redt onze helden in het tweede deel? Je mag één keer raden. Wie het mis heeft, mag nooit meer vliegen.

Link naar reactie

@Peter Motte. Een interessant plot-gegeven: op plaat 16 blijkt Sato, de jaloerse zoon van die captain-of-industrie, een hekel te hebben aan Lady-X. Een tegenstander binnen je gelederen, dat heeft Lady X niet nog eerder meegemaakt. Helaas doet Zumbiehl daar verder niets mee en laat hij zelfs beiden gezamenlijk als 2 kameraden op de laatste pagina vertrekken. Misschien dat hij dit bewaart voor deel 2?

 

Waarom heeft Buck de behoedzame Jerry Tumbler niet mee genomen op die "James Bond missie"?. Die Kukuryu-Kan waren toch zeer gevaarlijk? Maar het geklungel van clown Sonny Tuckson maakt dit überhaupt tot een kinderachtig album. Het plot van Zumbiehl rammelt. Francis Bergèse of zelfs Hubinon hadden tegengas gegeven, maar Formosa heeft alsnog deze serie mogen tekenen, na voor deel 53 eerst afgewezen te zijn. Nu wat te nonchalant; G-ISA op die Cessna vind ik daar een voorbeeld van. Hij tekent veel na van foto's van Internet, maar geeft er blijk van niet altijd de betekenis daarvan te weten. Met deel 2 krijgt hij herkansing. Daarna vermoedelijk het onafgemaakte verhaal van De Zwarte Vogels uit 1988 (van Charlier) door Francis Bergèse ivm 70 jaar Buck Danny.

En in dat James Bond verhaaltje (vanaf pagina 34/35) vind ik trouwens de gezichten, op die van Sonny na, weinig expressie hebben. Dit gedeelte maakt een wat afgeraffelde indruk.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

@helahela. Col. Danny ziet door een raam een (sensuele) vrouw, die met de rug naar hem toe staat, maar zegt meteen "Lady X".... :e010:

Zie ook: http://www.stripinfo.be/forum.php?thread=12754

Buck Danny betrapt op zijn obsessie.

 

Buck Danny ziet Angelina Jolie: "Lady X!"

 

Buck Danny ziet Scarlett Johansonn: "Lady X!"

 

Buck Danny ziet Magie De Block: "Lady X!"

Link naar reactie

@Peter Motte. Een interessant plot-gegeven: op plaat 16 blijkt Sato, de jaloerse zoon van die captain-of-industrie, een hekel te hebben aan Lady-X. Een tegenstander binnen je gelederen, dat heeft Lady X niet nog eerder meegemaakt. Helaas doet Zumbiehl daar verder niets mee en laat hij zelfs beiden gezamenlijk als 2 kameraden op de laatste pagina vertrekken. Misschien dat hij dit bewaart voor deel 2.

Waarschijnlijk wel. Ik kan me niet voorstellen dat hij er niets mee doet.

Link naar reactie

Buck Danny betrapt op zijn obsessie.Buck Danny ziet Angelina Jolie: "Lady X!"Buck Danny ziet Scarlett Johansonn: "Lady X!"Buck Danny ziet Magie De Block: "Lady X!"

Aan de stem kan hij Lady X niet herkend hebben, Suki plaatst pas NA Bucks constatering afluisterapparatuur op de ruit.

 

Lezers van pilotenstrips weten meestal ook iets over luchtvaart, en kennen zeker deze lijst met prefixen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_registration_prefixes

 

Defcon One (deel 55) is DF-21D ?:

 

PS

Artikel van luchtvaartjournalist Bernard L. Thouanel in AIR FAN nr. 444, van nov. 2015:

 

2d9ps3n.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Nog een geluk dat ze haar altijd "Lady X" noemen, terwijl ze haar echte naam al kennen.

 

Stel je voor:

"Buck Danny tegen Jane Hamilton"

"De terugkeer van Jane Hamilton"

Klinkt voor geen meter.

 

Maar het kon natuurlijk altijd erger:

"Buck Danny tegen Poepelipoetje"

"De terugkeer van Poepelipoetje"

Link naar reactie

Lezers van pilotenstrips weten meestal ook iets over luchtvaart, en kennen zeker deze lijst met prefixen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_registration_prefixes

 

Ja, natuurlijk, maar toch ... De ene weet dit, de andere weet dat ... En als je zo'n strip leest, ben je niet tegelijk online.

Overigens is het niet helemaal onmogelijk dat er een Brits vliegtuig in Hawaii vliegt. Onwaarschijnlijk, ja, maar onmogelijk? Nee. Ik vind het trouwens een van die details die niet veel kwaad kunnen, omdat je je dat kenteken toch niet herinnert. Het is alleen wie weet dat het eigenlijk niet kan, die het zich herinnert.

Hetzelfde met die verkeerde helm.

Dat verkeerde nummer zou erger kunnen zijn, omdat het tot tegenstrijdigheden in hetzelfde album kan leiden: goed op de ene tekening, fout op de andere. Maar zelfs dat zullen de meesten niet merken.

Link naar reactie

@Peter Motte: Je kunt altijd nog op schaal de omgebouwde jet van Jane Hamilton nabouwen, inclusief de pilote: http://www.checksix-forums.com/viewtopic.php?f=276&t=191385&p=1509498#p1515442

 

29zuagy.jpg

 

Lady X van achteren; ook dan voor kolonel Danny herkenbaar...

Potverr... Lady X!

Link naar reactie

 

Buck Danny betrapt op zijn obsessie.

Buck Danny ziet Angelina Jolie: "Lady X!"

Buck Danny ziet Scarlett Johansonn: "Lady X!"

Buck Danny ziet Magie De Block: "Lady XXXL!"

 

Gelieve mijn naam uit dat citaat te verwijderen, want dat had ik niet geschreven. Je maakt een detonatie... een deodorant... Een fout.

Link naar reactie

Ja, natuurlijk, maar toch ... De ene weet dit, de andere weet dat ... En als je zo'n strip leest, ben je niet tegelijk online.

Overigens is het niet helemaal onmogelijk dat er een Brits vliegtuig in Hawaii vliegt. Onwaarschijnlijk, ja, maar onmogelijk? Nee. Ik vind het trouwens een van die details die niet veel kwaad kunnen, omdat je je dat kenteken toch niet herinnert. Het is alleen wie weet dat het eigenlijk niet kan, die het zich herinnert. Hetzelfde met die verkeerde helm.

Dat verkeerde nummer zou erger kunnen zijn, omdat het tot tegenstrijdigheden in hetzelfde album kan leiden: goed op de ene tekening, fout op de andere. Maar zelfs dat zullen de meesten niet merken.

Er heeft een team aan dit album gewerkt en onder wijlen J.-M. Charlier waren deze inconsistenties niet gebeurd. Een lokaal bedrijf die en reclame-banner gebruikt haalt geen Cessna uit Engeland, die zijn er op Hawaii voldoende. Gil Formosa wilde hier grappig zijn met G-ISA: Gil en ISAbelle Formosa.

 

PS

Deels off-topic: Interview met Jean-Michel Arroyo nav gereed Buck Danny Classic deel 3: http://www.ligneclaire.info/france-3-montpellier-32203.html

Vermoedelijk pre-publicatie in Spirou eind december; album februari 2016.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...