Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

33 minuten geleden, Rik zei:

De laatste 8 meesterwerken uit deze reeks zijn niet in dit topic opgenomen :blush:

 

Het is beperkt tot de Van Hamme periode.

Het aantal opties dat je hier op het forum in een poll kan toevoegen, is ook gelimiteerd.

Dus ik had sowieso nooit de albums na Van Hamme er allemaal bij kunnen voegen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Op 30/9/2020 om 12:07, Aerogi zei:

Amaai, de drie die ik heb aangevinkt, zijn ook de 3 die bovenaan staan. 

 

vind ik wel straf eigenlijk

Bij mij maar twee.

De zwarte Galei blijkt niet zo populair te zijn dan ik dacht

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Ziet er niet slecht uit. Maar hier en daar merk ik wel kleine foutjes in Surzhenko zijn tekenwerk. De gekunsteldheid is wel meer aanwezig in zijn werk dan bij Rosinski. Nu ja, weinigen kunnen tippen aan Rosinkski. Maar verder vind ik Surzhenko geen slechte tekenaar.

 

Met zijn naam kan hij feitelijk zo mee figureren in het Thorgal-universum.

Link naar reactie

In deze poll mochten mensen 1 favoriet album kiezen:

https://www.getekendereep.com/topic/5897-3-vragen-over-thorgal-poll/?ct=1605459165

 

Eens vergelijken in welke mate daardoor de resultaten verschillen.

 

beste strip van de Van Hamme periode

 

1. De Boogschutters (22 stemmen)

2. De Schaduwen Voorbij (19 stemmen)

3. Alinoë (6 stemmen)

4. De Meester van de Bergen (3 stemmen)

5. Het land Qâ (2 stemmen) / Kriss van Valnor (2 stemmen)

 

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode

 

1. De Boogschutters (28 stemmen)

2. De Schaduwen Voorbij (19 stemmen)

3. De Meester van de Bergen (15 stemmen)

4. Alinoë (9 stemmen)

5. De Val van Brek Zarith (7 stemmen)

 

Link naar reactie

Album 28 herlezen. Dat is één van de weinige latere albums dat blijkbaar een algemene appreciatie geniet.

Het is trouwens het laatste album van Thorgal dat ik tot nu toe aangeschaft heb.

Sinds 2004 heb ik dus geen Thorgal meer gekocht. Ik ben wel van plan het nieuwe album De Selkie te kopen.

Dat is dan na 16 jaar de eerste strip die ik opnieuw van deze reeks aanschaf.

 

Maar effe over het herlezen van Kriss van Valnor.

Thorgal komt dus weinig aan bod in dit album. Het focust vooral op de wisselwerking tussen Aaricia en Kriss.

En er is natuurlijk de Aniël-onthulling. Ik lees hier ook dat zijn stembanden waren overgesneden.

Kan hij ondertussen opnieuw praten of is dat nog altijd niet het geval?

 

Deze strip zou op zich een mooie afronding voor het personage Kriss van Valnor geweest zijn.

Het voelt ook zo een beetje aan alsof dat eigenlijk de bedoeling was.

Het feit dat dit verhaal haar naam draagt, doet dit zelfs nog meer vermoeden.

En het zou het album vanuit retroperspectief oogpunt nog sterker en belangrijker gemaakt hebben.

 

afbeelding.thumb.png.5f21f36b8b9dd7e52546eac54c8f76c7.png

Link naar reactie
50 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Maar effe over het herlezen van Kriss van Valnor.

Thorgal komt dus weinig aan bod in dit album. Het focust vooral op de wisselwerking tussen Aaricia en Kriss.

En er is natuurlijk de Aniël-onthulling. Ik lees hier ook dat zijn stembanden waren overgesneden.

Kan hij ondertussen opnieuw praten of is dat nog altijd niet het geval?

 

 

Hij kan inmiddels weer praten.... zie deel 35 t/m 37 van de reeks

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Album 28 herlezen. Dat is één van de weinige latere albums dat blijkbaar een algemene appreciatie geniet.

Het is trouwens het laatste album van Thorgal dat ik tot nu toe aangeschaft heb.

Sinds 2004 heb ik dus geen Thorgal meer gekocht. Ik ben wel van plan het nieuwe album De Selkie te kopen.

Dat is dan na 16 jaar de eerste strip die ik opnieuw van deze reeks aanschaf.

 

Maar effe over het herlezen van Kriss van Valnor.

Thorgal komt dus weinig aan bod in dit album. Het focust vooral op de wisselwerking tussen Aaricia en Kriss.

En er is natuurlijk de Aniël-onthulling. Ik lees hier ook dat zijn stembanden waren overgesneden.

Kan hij ondertussen opnieuw praten of is dat nog altijd niet het geval?

 

Deze strip zou op zich een mooie afronding voor het personage Kriss van Valnor geweest zijn.

Het voelt ook zo een beetje aan alsof dat eigenlijk de bedoeling was.

Het feit dat dit verhaal haar naam draagt, doet dit zelfs nog meer vermoeden.

En het zou het album vanuit retroperspectief oogpunt nog sterker en belangrijker gemaakt hebben.

 

afbeelding.thumb.png.5f21f36b8b9dd7e52546eac54c8f76c7.png

hier had haar verhaallijn inderdaad moeten eindigen.. die spin off was volstrekt overbodig en doet afbreuk aan de hoofdreeks

Link naar reactie
19 minuten geleden, sanderg zei:

hier had haar verhaallijn inderdaad moeten eindigen.. die spin off was volstrekt overbodig en doet afbreuk aan de hoofdreeks

 

Even die spinoffs aan de kant laten, zou goed geweest zijn om de reeks terug te laten ademen.

Maar nu komen er toch weer twee nevenprojecten bovendrijven. Dat van Surzhenko en ook één van Robin Recht.

Tja, het is zeker Lombards belangrijkste stripreeks?

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

 

Tja, het is zeker Lombards belangrijkste stripreeks?

mogelijk wel inderdaad.. het is echt uitmelken geworden helaas.. zelf herlees ik enkel de Van Hamme delen. De serie is en blijft tot en met -pak m beet- deel 23 onwaarschijnlijk goed.. ik ben ook nog altijd heel benieuwd naar de tv serie die nog steeds in de planning staat en waarvan Von Donnersmarck enige tijd geleden aangaf dat deze nu zijn prioriteit heeft. Deze serie kan naar mijn idee met het juiste budget echt heel goed worden en de serie wereldwijd nog meer op de kaart zetten

Link naar reactie
11 minuten geleden, sanderg zei:

 De serie is en blijft tot en met -pak m beet- deel 23 onwaarschijnlijk goed..

 

Ik moest even kijken welk album dat was...

 

Ah, de kooi. Dat is als het Shaigan-hoofdstuk wordt afgerond en Thorgal opnieuw zichzelf is en terug opgenomen wordt door zijn familie. Net die Shaigan-periode gaan ze nu via die Surzhenko-special verder uitdiepen.

 

Weet je, Het Koninkrijk onder het Zand vond ik ook best ok. Vooral omwille van de link met zijn afkomst in dat verhaal.

Er zijn toch nog wel wat open vragen betreffende het Volk van de Sterren waar Thorgal vandaan komt en het verbaast mij altijd dat daar zo weinig aandacht aan wordt besteed.

Want ik heb indertijd de Thorgals niet in volgorde leren kennen en heel lang dacht ik dat hij gewoon een viking was. (De Meester van de Bergen was het eerste Thorgalverhaal dat ik las)

En dan plots las ik Het Sterrenkind en had ik een wtf-moment.

 

Link naar reactie
16 minutes ago, cinco said:

 

Ik moest even kijken welk album dat was...

 

Ah, de kooi. Dat is als het Shaigan-hoofdstuk wordt afgerond en Thorgal opnieuw zichzelf is en terug opgenomen wordt door zijn familie. Net die Shaigan-periode gaan ze nu via die Surzhenko-special verder uitdiepen.

 

Weet je, Het Koninkrijk onder het Zand vond ik ook best ok. Vooral omwille van de link met zijn afkomst in dat verhaal.

Er zijn toch nog wel wat open vragen betreffende het Volk van de Sterren waar Thorgal vandaan komt en het verbaast mij altijd dat daar zo weinig aandacht aan wordt besteed.

Want ik heb indertijd de Thorgals niet in volgorde leren kennen en heel lang dacht ik dat hij gewoon een viking was. (De Meester van de Bergen was het eerste Thorgalverhaal dat ik las)

En dan plots las ik Het Sterrenkind en had ik een wtf-moment.

 

eigenlijk waren achteraf gezien alle Van Hamme delen wel goed..

 

De kooi wordt door velen wel als n mooi "slotdeel" gezien en an sich kan ik me daar wel in vinden.. dessalniettemin waren de albums daarna ook nog goed (genoeg) met De Barbaar als uitschieter ondanks de herhaalde setting en het afgeraffelde tekenwerk (als je de tekeningen van dat deel vergelijkt met-pak m beet- Wolvin dan is het slecht voor te stellen dat de tekenaar dezelfde is.. Volgens mij had Rosinski er destijds ook niet veel zin meer in..) De wijziging van tekeningen naar geschilderde platen heb ik ook nooit een goede gevonden..

 

Overigens vind ik het laatste Van Hamme deel wel een beetje een anticlimax.. Ook geen woord van dank of zo jegens Rosinski zoals dat bij XIII wel het geval was..

 

Door de Thorgal reeks heen waren er wel hints over een "bijzondere lotsbestemming" voor Thorgal, maar wat dit uiteindelijk dan zou zijn is (tot op heden) me nooit duidelijk geworden.. Van Hamme heeft in het laatste deel daar niets meer over gemeld.. dat vond ik erg jammer 

Link naar reactie
11 minuten geleden, sanderg zei:

door de reeks heen wordt wel gesproken over een "bijzondere lotsbestemming" voor Thorgal maar wat dit uiteindelijk dan zou zijn is (tot op heden) me nooit duidelijk geworden..

 

quote uit de Superman-film:

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack the light to show the way. For this reason above all, their capacity for good, I have sent them you... my only son.

 

Erg bijbels allemaal.

 

Heeft Thorgal dat niet gemeen met al die wezen uit de ruimte? (Superman voor hem, Goku uit Dragonball na hem)

Vaak ook met overlevenden van de moederplaneet die de minder ontwikkelde adoptieplaneet willen onderwerpen.

Ook dat zie je in al die verhalen terug.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
3 minutes ago, cinco said:

 

quote uit de Superman-film:

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack the light to show the way. For this reason above all, their capacity for good, I have sent them you... my only son.

 

Erg bijbels allemaal.

 

Heeft Thorgal dat niet gemeen met al die wezen uit de ruimte? (Superman voor hem, Goku uit Dragonball na hem)

Vaak ook met overlevenden van de moederplaneet die de minder ontwikkelde adoptieplaneet willen onderwerpen.

Ook dat zie je in al die verhalen terug.

 

 

 

 

 

klopt maar dat leek me toch niet het geval bij Thorgal.. (onderwerping van de wereld). Dat was juist iets waartegen hij juist lijkt te strijden.. misschien was dat die lotsbestemming wel.. nooit over nagedacht 

Link naar reactie
8 minuten geleden, sanderg zei:

klopt maar dat leek me toch niet het geval bij Thorgal.. (onderwerping van de wereld). Dat was juist iets waartegen hij juist lijkt te strijden.. misschien was dat die lotsbestemming wel.. nooit over nagedacht 

 

Ik bedoel dat die anderen dat meestal willen.

Eerst heb je de zogezegde laatste overlevende van een beschaving die zich als een soort beschermengel van zijn nieuwe adoptieplaneet ontpopt. Vervolgens duiken er toch nog andere overlevenden op die wat neerkijken op die onderontwikkelde planeet en ze liefst willen onderwerpen. Dat zorgt ervoor dat de protagonist zijn eigen soortgenoten moet bevechten om zijn adoptieplaneet te verdedigen.

Was dat ook niet een agendapunt van Thorgals soortgenoten die de aarde hebben bereikt, dat ze onze planeet onder de knoet wilden krijgen?

 

afbeelding.thumb.png.b5d091e69635f826ace67a4be196029e.png

 

afbeelding.thumb.png.614265ba022fd2e1bc6e5700dc48f48a.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...