Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

11 minuten geleden, mister o zei:

Vraagje,  ik wil de gehele reeks van Thorgal gaan herlezen, samen met die van Kriss en Wolvin. Is dit een beetje een goede volgorde?

 

Thorgal    1 t/m 30.

Kriss         1 t/m 8.

Thorgal   31 t/m 35.

Wolvin       1 t/m 7.

Thorgal  36 t/m 38.

 

 

Je kunt zelf wat schikken en schuiven naar gelang je de interne chronologie wil volgen.

Dan zou je starten met deel 7 (Het Sterrenkind) en vervolgens deel 14 (Aaricia).

Dan de jonge jaren van Thorgal en het gedeelte van Kriss totdat ze het pad met Thorgal kruist.

Dan de hoofdreeks.

De afsplitsing gebeurt eigenlijk na album 29. (Het Offer)

En de reeks komt terug samen bij 37. (De kluizenaar van Skellingar)

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Thorgal
  • 1 month later...

Ik ben zelf ooit begonnen met losse hoofdstukken van Thorgal 3 tm 6 in tweedehands Kuifjes. Het fascineerde me enorm, ook al hadden we geen enkel verhaal compleet. Dat kan dus ook.

Maar nu zou ik aanraden gewoon Thorgal 1 tm 29 te lezen, en ook Sterrenkind (nr 7) en Aaricia (nr 14) gewoon in die volgorde mee te nemen.

Zeker niet met de jonge jaren beginnen, wat mij betreft. Los van hoe je die wel of niet kan waarderen, rommelt Yann aan een belangrijk gegeven, nl dat Thorgal NIET wist van zijn afkomst na zijn ontmoeting met zijn opa in het Sterrenkind. Daarom raakt de onthulling in album 2 ook zo: nu snapt hij zeg maar waarom hij 'anders' is. Sommige vondsten van Yann (bv: Skald) vind ik erg goed gevonden, maar dat hiermee (met dat Thorgal zichzelf steeds het Sterrenkind blijft noemen in de jonge jaren reeks) de hele opbouw/insteek van de originele reeks mag worden veranderd, snap ik eerlijk gezegd niet.

 

Dan de rest van je vraag: je kan albums 1 en 2 van Kriss meteen lezen na album 28 van Thorgal, maar ook iets later. 

Album 3 van Kriss kan je dan volgens mij het beste pas lezen nadat je album 29 tm 33 van Thorgal leest. Vanaf dat moment gaan de albums van Kriss, Thorgal en Wolvin synchroon lopen (de scepter in album 33 komt aan einde album 3 in de reeks Kriss terecht en sowieso gaat het verhaal van Jolan vanaf album 34 niet verder in Thorgal, maar vanaf album 3 in de reeks Kriss, bij reeks Wolvin gebeurt deze synchroniciteit al vanaf album 2).

 

Het is best leuk om de reeksen Wolvin, Kriss (vanaf album 3) en Thorgal albums 33 tm 36 een keer in volgorde van reeks te lezen en daarna nog een keer maar dan op volgorde van de precieze gebeurtenissen proberen te lezen (ik vond dat Sente, in samenwerking met Yann, hier eigenlijk best mooi werk verrichtte)(behalve dus in de jonge jaren vanaf album 3). Het lijkt dan een beetje op In de ban van de ring: er wordt op meerdere fronten, en zelfs: geestelijke/goddelijke werelden, gevochten en de ene overwinning (van Frodo in de bang van de ring als hij de ring in t vuur gooit) hangt samen met de moed en overwinning van de ander in een ander strijdperk.

 

Nu ja, dat alles :) om maar te zeggen dat je volgens mij t beste gewoon Thorgal 1tm29 leest ipv de jonge jaren eerst te lezen..

Link naar reactie
20 uren geleden, Thorgal36bis zei:

Sorry, mijn bericht net was in reactie op vraag van Mister O van 10 maart. Ik zie nu pas dat ie onderaan wordt geplaatst en niet als directe reactie op die post...

Maakt niet uit. Een prima uiteenzetting die ook zonder de vraag prima te lezen is! Interessant.

Bedankt dus.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

In De Blauwe Ziekte wordt vermeld dat Jolan 12 is en Wolvin 6.

Er is dus slechts 6 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen.

En dan is er tussen album 4 De Zwarte Galei (waarin Aaricia zwanger is) en album 25 De Blauwe Ziekte 12 jaar verlopen.

Ik weet niet of er in recente albums indicatoren zijn die zicht geven op de tijdslijn.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 28/4/2021 om 12:51, Daan zei:

Maakt niet uit. Een prima uiteenzetting die ook zonder de vraag prima te lezen is! Interessant.

Bedankt dus.

 

Op 7/6/2021 om 17:00, cinco zei:

In De Blauwe Ziekte wordt vermeld dat Jolan 12 is en Wolvin 6.

Er is dus slechts 6 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen.

En dan is er tussen album 4 De Zwarte Galei (waarin Aaricia zwanger is) en album 25 De Blauwe Ziekte 12 jaar verlopen.

Ik weet niet of er in recente albums indicatoren zijn die zicht geven op de tijdslijn.

Ja, die zijn er. Een belangrijke is deze: de gebeurtenissen met Nidhogg (deel 7 van de reeks Wolvin) vinden plaats 13 jaar na zijn verbanning voor 1000 jaar als gevolg van de gebeurtenissen in album 17. En toen was wolvin net geboren, wat betekent dat ze tijdens deel 7 van haar eigen reeks zo’n 13/14 jaar is. Dat deel 7 speelt zich af (vlak) voor de gebeurtenissen in album 36 van de hoofdreeks. Ten tijde van album 36 is Wolvin dus zo'n 13/14 jaar oud en Jolan is dan dus zo’n 19/20 jaar oud (wat we weten door de genoemde leeftijden in album 25, zoals je zelf schrijft).

Vraag is dan vervolgens hoeveel tijd - van die 13 jaar - er verlopen is tussen album 17 en album 25 en hoeveel tussen album 25 en de gebeurtenissen aan het einde van de subreeksen Wolvin en Kriss en albums 36/36 van de hoofdreeks.

Er zijn ook eerdere aanwijzingen (je kan bv het leeftijdsverschil tussen Thorgal en Aaricia afleiden uit de verhalen van het Sterrenkind), maar sommige dingen lijken niet te kloppen/later niet zo gehandhaafd te worden (met name het leeftijdsverschil van zo'n 8 jaar tussen Thorgal en Aaricia). Ik ben bezig een tijdslijn van zoveel mogelijk personages tov elkaar te maken (bv hoe oud Thorgal en Aaricia waren toen ze Jolan kregen, maar ook hoe oud Manthor en Kriss zijn), maar die datering uit Nidhogg wilde ik je nu niet onthouden. Als ik het klaar heb, post ik het hier.

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

^^

Interessant.

 

 

5 à 6 waarschijnlijk afgaande op de leeftijd van Wolvin in de Blauwe Ziekte.

 

 

Ja, precies ;) Niet zo'n slimme opmerking van mij. Ik had een andere zin geschrapt, waardoor deze opmerking nergens meer op slaat. Had te maken met hoe lang de zeg maar bijna dood ervaring van Kriss na album 28 nu eigenlijk duurt (tot ze in haar album 3 in het in de hoofdreeks al eerder begonnen verhaal van Jolan opduikt). Maar tot aan blauwe ziekte is t idd gewoon helder. Dank..! En: wordt vervolgd ;) !

Link naar reactie
Op 18/6/2021 om 09:29, Thorgal36bis zei:

Ja, precies ;) Niet zo'n slimme opmerking van mij. Ik had een andere zin geschrapt, waardoor deze opmerking nergens meer op slaat. Had te maken met hoe lang de zeg maar bijna dood ervaring van Kriss na album 28 nu eigenlijk duurt (tot ze in haar album 3 in het in de hoofdreeks al eerder begonnen verhaal van Jolan opduikt). Maar tot aan blauwe ziekte is t idd gewoon helder. Dank..! En: wordt vervolgd ;) !

Nog aanvullend: in Reuzen (album 22) staat dat het dan 3 jaar is nadat Thorgal Shaigain is geworden/gemaakt door Kriss.  Klopt perfect. De periode voor album 18 en 19 kan ook zomaar een jaar hebben geduurd. En de gebeurtenissen in album 23 volgen vrij kort na die in album 22. Daarna gaan ze op reis (album 24) en komen we vanzelf bij album 25 aan, waar de leeftijden van de kinderen worden genoemd..

Link naar reactie
1 uur terug, Thorgal36bis zei:

Nog aanvullend: in Reuzen (album 22) staat dat het dan 3 jaar is nadat Thorgal Shaigain is geworden/gemaakt door Kriss.  Klopt perfect. De periode voor album 18 en 19 kan ook zomaar een jaar hebben geduurd. En de gebeurtenissen in album 23 volgen vrij kort na die in album 22. Daarna gaan ze op reis (album 24) en komen we vanzelf bij album 25 aan, waar de leeftijden van de kinderen worden genoemd..

 

Ik vermoed dat er tussen 20 en 25 maar een matig tijdsverloop is afgaande op het uiterlijk en de grootte van Wolvin die doorheen deze albums constant blijft.

 

afbeelding.png.cada970700d9b5a597f11980a0fb46c0.png

 

^^

Altijd het gevoel gehad dat deze cover wat ondergewaardeerd is. De status van sommige andere covers is meer iconisch, maar deze hier ademt iets erg naturalistisch uit, komt zelfs heel dicht in de buurt van de uitstraling van klassieke schilderijen waarop het gewone volk in barre levensomstandigheden werd weergegeven.

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik vermoed dat er tussen 20 en 25 maar een matig tijdsverloop is afgaande op het uiterlijk en de grootte van Wolvin die doorheen deze albums constant blijft.

 

afbeelding.png.cada970700d9b5a597f11980a0fb46c0.png

 

^^

Altijd het gevoel gehad dat deze cover wat ondergewaardeerd is. De status van sommige andere covers is meer iconisch, maar deze hier ademt iets erg naturalistisch uit, komt zelfs heel dicht in de buurt van de uitstraling van klassieke schilderijen waarop het gewone volk in barre levensomstandigheden werden weergegeven.

Zonder meer een schitterende cover... Niet de meest populaire puur door het ontbreken van Thorgal lijkt mij.

Qua schilderij an sich, zonder te weten dat het om een cover van een stripboek gaat waarop het hoofdpersonage ontreekt, is ook zeker het een schitterend werk

Link naar reactie

Afgaand op de titel 'tupilaks' kan volgend album hierover gaan:

 

Het Groenlandse woord tupilak of tupilaq (meervoud tupilait) betekent ziel of geest van een overledene. Oorspronkelijk was een tupilak een wraakbeeldje van de Inuit op Oost-Groenland.

 

Waarschijnlijk hebben de eerste mensen die Groenland meer dan 4000 jaar geleden bevolkten, al tupilait gekend. Aanvankelijk waren het spirituele, onstoffelijke geesten. In de loop van de tijd werden het steeds meer trolachtige wezens met dierlijke en menselijke trekken.

 

afbeelding.thumb.png.72e1e49b88af79d3a90f293af9a5cb76.png

 

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tupilak

Link naar reactie

 

 

"We zullen genoeg voorraad hebben."

 

Ik denk dat er voor de reeks Thorgal nooit enige vrees is geweest dat er niet genoeg voorraad voorhanden was. (los van luxes of andere speciale uitgaves natuurlijk)

 

Die afbeelding klopt ook niet, want dat ziet er uit als een variant of alternatieve cover van de Selkie.

 

afbeelding.png.5df4822829d63933fdfcd41e0b9d1d02.png -> afbeelding.png.20ca560a145f08ecff8c193644a7184a.png

Link naar reactie

Hoe zat dat nu met Darek el Lehla? Een broer en een zus die bevriend waren geraakt met Jolan en ten tijde van De Kooi (nr. 23) zelfs inwoonden bij Aaricia en de kinderen. Dan gaan ze mee de boot in met Thorgal en zijn gezin wanneer die op zoek gaan naar betere oorden, dus wordt er eigenlijk gesuggereerd dat ze nog wel een rol te spelen hebben. Maar Arachnea (nr. 24) begint met Thorgal en Wolvin die de rest van de groep op zee kwijt raken, dus dat album focust alleen op Thorgal en zijn jongste dochter. Op het einde van het verhaal worden ze terug herenigd met de anderen. Dan in het volgende album De Blauwe Ziekte (nr. 25) wordt er op het begin snel-snel uit de doeken gedaan dat het Thorgalgezin verder gaat met reizen, maar dat Darek en Lehla niet meer meegaan en dat ze Muff de hond ook bij hun houden. Dus euh... waarom zijn die twee nu 2 albums lang meegereisd zonder echt een rol van betekenis te hebben in die 2 verhalen? Ze hadden evengoed op het einde van De Kooi met de hond in Thorgals voormalige woonst kunnen achterblijven, dat zou ongeveer op hetzelfde neergekomen zijn.

 

afbeelding.thumb.png.47a67e18a5c89a147c541cd21dfaf5ed.png

 

Voelt dus aan alsof Van Hamme wel nog iets van plan was met deze personages, maar daar dan later toch is van afgestapt.

Link naar reactie
Op 17/6/2021 om 12:35, Thorgal36bis zei:

 

Ik ben bezig een tijdslijn van zoveel mogelijk personages tov elkaar te maken (bv hoe oud Thorgal en Aaricia waren toen ze Jolan kregen, maar ook hoe oud Manthor en Kriss zijn)

 

Net de Boogschutters nog eens gelezen en daarin vermeldt Boomvoet dat Kriss nog maar pas 20 jaar is.

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, cinco zei:

 

Neokóra zou de titel van album 39 zijn. bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/thorgal-39-neokora-november

 

En dit is dan hoe het album begint. Tja, hoe vaak zijn die verhalen nu al begonnen met een boot op volle zee in een hevige storm...

 

afbeelding.thumb.png.a5b04bfbca62f8947e8ac3827218d417.png

 

 

 

Eens... Het is overigens wel goed getekend vind ik

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
On 6/30/2021 at 10:52 AM, cinco said:

Hoe zat dat nu met Darek el Lehla? Een broer en een zus die bevriend waren geraakt met Jolan en ten tijde van De Kooi (nr. 23) zelfs inwoonden bij Aaricia en de kinderen. Dan gaan ze mee de boot in met Thorgal en zijn gezin wanneer die op zoek gaan naar betere oorden, dus wordt er eigenlijk gesuggereerd dat ze nog wel een rol te spelen hebben. Maar Arachnea (nr. 24) begint met Thorgal en Wolvin die de rest van de groep op zee kwijt raken, dus dat album focust alleen op Thorgal en zijn jongste dochter. Op het einde van het verhaal worden ze terug herenigd met de anderen. Dan in het volgende album De Blauwe Ziekte (nr. 25) wordt er op het begin snel-snel uit de doeken gedaan dat het Thorgalgezin verder gaat met reizen, maar dat Darek en Lehla niet meer meegaan en dat ze Muff de hond ook bij hun houden. Dus euh... waarom zijn die twee nu 2 albums lang meegereisd zonder echt een rol van betekenis te hebben in die 2 verhalen? Ze hadden evengoed op het einde van De Kooi met de hond in Thorgals voormalige woonst kunnen achterblijven, dat zou ongeveer op hetzelfde neergekomen zijn.

 

afbeelding.thumb.png.47a67e18a5c89a147c541cd21dfaf5ed.png

 

Voelt dus aan alsof Van Hamme wel nog iets van plan was met deze personages, maar daar dan later toch is van afgestapt.

 

Darek en Lehla waren metgezellen van Jolan die vooral synergie met hem hadden en niet zozeer met Thorgal. Darek was in deel 20 een net-iets-oudere-broer figuur die Jolan wegwijs maakte in de harde hond-eet-hond-wereld van het leven als banneling. Lehla was een leeftijdgenootje van Jolan die in deel 20 en 21 al een (wederzijdse) interesse in hem opbouwde en na 2 jaar onder één dak gewoond te hebben was die band in deel 23 in een wederzijdse (maar onuitgesproken) jeugdliefdesverhouding veranderd. Maar vanaf het eind van deel 23 was iedereen weer bij elkaar en schoof de focus terug naar Thorgal.

 

De redenatie om aan het eind van deel 23 niet op het eiland te blijven wonen maar naar het zuiden te trekken was dat hun schuilplaats op het eiland bekend was geraakt aan de buitenwereld en het dus geen veilig plek meer was. Darek en Lehla konden daar dus niet blijven en gingen dus mee, maar waarschijnlijk besefte Van Hamme dat de groep te groot ging worden en dus liet hij de twee achter op het eiland van deel 24. (net zoals Boomvoet bij de Xinjins bleef aan het einde van de Qa-cyclus) Het enige andere alternatief om ze uit de groep te verwijderen was ze op gruwelijke wijze om te laten komen (wat gebeurde met het iets oudere broer-en-zus duo dat in albums 26 en 27 met de familie meereisde), waar de schrijver duidelijk geen zin in had.

 

De reden dat Jolan's hond Muff bij Lehla achterbleef was omdat de hond gebaseerd was op de hond van Rosinski en dat die hond rond album 25 overleed en Rosinski het verzoek deed om Muff niet langer mee te laten spelen in de reeks.

 

Hoewel Van Hamme misschien geen plannen had voor de personages (Rosinski had wel een keer aangegeven erg op Lehla gesteld te zijn), was het mogelijk dat Sente (die de reeks van Van Hamme overnam) weldegelijk ideeën voor ze had aangezien Lehla in deel 33 plotseling opduikt in het hoge noorden, waar Thorgal haar vrijkoopt van een slavenhandelaar. Ze vergezelt Thorgal naar Bagdad en terug (haar broer Darek wordt op de terugweg op een heel andere plaats willekeurig bevrijd), maar intussen is de reeks 2 keer van scenarist veranderd en als Sente specifieke plannen voor ze had dan hebben Dorison en Yann daar weinig van laten merken. Aan het eind van deel 36 lijken ze hun intrek in het dorp van Thorgal te nemen (ze zijn vaag in één frame van deel 37 te zien), maar waarschijnlijk zitten ze in hetzelfde schuitje als in deel 25: niet dood, maar niet direct in gebruik.

 

Het feit dat ze nu in het dorp wonen maakt het wel gemakkelijker om ze in toekomstige verhalen een rolletje te geven, vooral in Lehla's geval mochten de schrijvers besluiten haar relatie met Jolan nieuw leven in te blazen. Aangezien de twee vooral tegenspelers van Jolan waren zie ik dat alleen gebeuren in albums waar de focus op Jolan i.p.v. Thorgal ligt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...