Ga naar inhoud

Thorgal


cinco

de 3 beste Thorgals van de Van Hamme periode (poll)  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. kies de 3 beste:

    • De ijskoningin
    • Het eiland der bevroren zeeën
    • Drie grijsaards in het land van Aran
    • De zwarte galei
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
    • Aaricia
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
    • De sleutelbewaarster
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
    • Reuzen
    • De kooi
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
    • Het koninkrijk onder het zand
    • De barbaar
    • Kriss van Valnor
    • Het offer


Recommended Posts

1 minuut geleden, Peter Motte zei:

 

Met Het ontstaan van de werelden erbij, zijn het er 4. Maar dat is maar één album.

Toch heb ik het gevoel dat er meer zijn.

Er zijn echt maar 3 nevenreeksen:

 

- de jonge jaren van Thorgal

- Wolvin

- Kris van Valnor

 

Het ontstaan van de werelden is een achtergrondalbum en géén aparte nevenreeks.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Er zijn echt maar 3 nevenreeksen:

 

- de jonge jaren van Thorgal

- Wolvin

- Kris van Valnor

 

Het ontstaan van de werelden is een achtergrondalbum en géén aparte nevenreeks.

Naast deze drie nevenreeksen kun je ook Asgard van Meyer/Dorison lezen. Dit tweeluik rondom Boomvoet, was oorspronkelijk geschreven als spin-off voor een nevenreeks van Thorgal.

asgard.thumb.jpg.76b4feb4d757a79959649dc051dab01b.jpg

 

Een drieluik dat dicht bij de Thorgal verhalen staat is Saga Valta van Dufaux/Aouamri. Iets minder godenwerelden en iets meer Viking strijd. Het is jammer dat er van deze twee kleine reeksen niet meer delen zijn verschenen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

afbeelding.thumb.png.4d9d84fcceab31fc2e111a911368f7d0.png

 

Na de Qâ-cyclus heeft het personage van Aaricia op bepaalde vlakken een regressie ondergaan.

Daar waar ze zich tijdens deze verhaallijn kon meten met Kriss, verviel ze achteraf (en na de geboorte van Wolvin) opnieuw in de rol van huismoeder die regelmatig moet gered worden door haar man of zelfs één van haar kinderen.

Ook in het meest recente album kwam ze weer in een slachtofferrol terecht.

 

In de Qâ-albums daarentegen had ze zichzelf een kort kapsel aangemeten en droeg ze een broek in plaats van een jurk, alsof de auteurs haar symbolisch van primaire vrouwelijke uiterlijke kenmerken moesten ontdoen om haar een meer strijdvaardige houding aan te laten nemen.

 

afbeelding.thumb.png.f79068325751966e19d35f1945f0cf25.png

 

Zelfs in de financieel meest succesvolle stripverfilming (Avengers: Endgame - 2019) keert Captain Marvel, het sterkste personage in deze franchise, terug met een kortgewiekt kapsel als ze het tegen Thanos moet opnemen.

 

afbeelding.thumb.png.c95a01c85dd12b4f1d6d820adf040c04.png

 

(zie ook: Galaxa, de nieuwe spin-off van de Rode Ridder)

 

afbeelding.png.60a1e7f89a2146cdf0a616389b4f861b.png

 

Maar terug naar Thorgal.

Als belangrijkste steunpilaar van het gezin blijft Aaricia niet ongeschonden.

 

afbeelding.png.f9c074939efe8ec16a0df8e7ad9e872f.png

 

Haar eer als moeder en echtgenote wordt gekrenkt als aan het licht komt dat Thorgal ook een kind heeft verwekt met Kriss die meermaals als haar rivale werd opgevoerd.

 

afbeelding.thumb.png.028b56d5a1188f0b24a17150c264f51a.png

 

Zal Aaricia uiteindelijk weer een stevigere plaats in het Thorgal-universum kunnen verwerven, eentje waarin ze eigenhandig op de gebeurtenissen kan anticiperen in plaats van ze te ondergaan, eentje waarin ze haar verleden van vikingprinses kan laten gelden en net als haar man en kinderen ook opnieuw een actieve rol kan innemen in de saga...

 

afbeelding.png.880fe7cd67bfb5ba16f4717b45e4d395.png

 

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

afbeelding.thumb.png.4d9d84fcceab31fc2e111a911368f7d0.png

 

Na de Qâ-cyclus heeft het personage van Aaricia op bepaalde vlakken een regressie ondergaan.

Daar waar ze zich tijdens deze verhaallijn kon meten met Kriss, verviel ze achteraf (en na de geboorte van Wolvin) opnieuw in de rol van huismoeder die regelmatig moet gered worden door haar man of zelfs één van haar kinderen.

Ook in het meest recente album kwam ze weer in een slachtofferrol terecht.

 

In de Qâ-albums daarentegen had ze zichzelf een kort kapsel aangemeten en droeg ze een broek in plaats van een jurk, alsof de auteurs haar symbolisch van primaire vrouwelijke uiterlijke kenmerken moesten ontdoen om haar een meer strijdvaardige houding aan te laten nemen.

 

afbeelding.thumb.png.f79068325751966e19d35f1945f0cf25.png

 

Zelfs in de financieel meest succesvolle stripverfilming (Avengers: Endgame - 2019) keert Captain Marvel, het sterkste personage in deze franchise, terug met een kortgewiekt kapsel als ze het tegen Thanos moet opnemen.

 

afbeelding.thumb.png.c95a01c85dd12b4f1d6d820adf040c04.png

 

(zie ook: Galaxa, de nieuwe spin-off van de Rode Ridder)

 

afbeelding.png.60a1e7f89a2146cdf0a616389b4f861b.png

 

Maar terug naar Thorgal.

Als belangrijkste steunpilaar van het gezin blijft Aaricia niet ongeschonden.

 

afbeelding.png.f9c074939efe8ec16a0df8e7ad9e872f.png

 

Haar eer als moeder en echtgenote wordt gekrenkt als aan het licht komt dat Thorgal ook een kind heeft verwekt met Kriss die meermaals als haar rivale werd opgevoerd.

 

afbeelding.thumb.png.028b56d5a1188f0b24a17150c264f51a.png

 

Zal Aaricia uiteindelijk weer een stevigere plaats in het Thorgal-universum kunnen verwerven, eentje waarin ze eigenhandig op de gebeurtenissen kan anticiperen in plaats van ze te ondergaan, eentje waarin ze haar verleden van vikingprinses kan laten gelden en net als haar man en kinderen ook opnieuw een actieve rol kan innemen in de saga...

 

afbeelding.png.880fe7cd67bfb5ba16f4717b45e4d395.png

 

Niet te vergeten dat Thorgal uiteindelijk - tot mijn grote spijt- een ordinaire schuinsmarcheerder blijkt te zijn in Kah-aniel... Het is echt vreselijk wat Sente de reeks daarmee heeft aangedaan... 

Link naar reactie
8 uren geleden, sanderg zei:

Niet te vergeten dat Thorgal uiteindelijk - tot mijn grote spijt- een ordinaire schuinsmarcheerder blijkt te zijn in Kah-aniel... Het is echt vreselijk wat Sente de reeks daarmee heeft aangedaan... 

 

:blink:

Dat wist ik zelfs niet want die Bag Dadh-cyclus heb ik niet gelezen.

Ben pas terug op de kar sinds Skellingar.

Link naar reactie
19 uren geleden, linthout zei:

Oeioeioei! Dat is niet erg bemoedigend...Die strips zijn wel altijd zeer mooi getekend moet ik zeggen. Maar ik kom er ook niet toe om al die nevenreeksen te lezen...

 

Hoi Willy! Als je ze nog niet hebt gelezen zou ik ook die echt lekker laten voor wat ze zijn.. 

 

Ook het tekenwerk kan zich bij lange na niet meer meten met de Thorgals uit met name de jaren 80

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Hoi Willy! Als je ze nog niet hebt gelezen zou ik ook die echt lekker laten voor wat ze zijn.. 

 

Ook het tekenwerk kan zich bij lange na niet meer meten met de Thorgals uit met name de jaren 80

 

ik zou nog een uitzondering willen maken voor deel 1 van Kriss van Valnor, 'Ik vergeet niets'.

Die vond ik echt wel de moeite waard.  De overige delen... bof...

 

Link naar reactie
Op 16/7/2022 om 14:44, lordofindifference zei:

 

ik zou nog een uitzondering willen maken voor deel 1 van Kriss van Valnor, 'Ik vergeet niets'.

Die vond ik echt wel de moeite waard.  De overige delen... bof...

 

Dat eerste deel was inderdaad nog wel ok.. qua tekenwerk heb ik overigens het werk van die reeds nooit echt kunnen smaken.. maar goed.. dat eerste verhaal was nog wel goed

Link naar reactie

Ik vond zowel het tekenwerk als de volwassenere Yolan wel tof in die nevenreeks, alleen hebben ze van het einde een zootje gemaakt door verschillende malen van scenarist te veranderen om de reeks een andere richting uit te sturen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik vond zowel het tekenwerk als de volwassenere Yolan wel tof in die nevenreeks, alleen hebben ze van het einde een zootje gemaakt door verschillende malen van scenarist te veranderen om de reeks een andere richting uit te sturen. 

 

EDIT Wacht 's... @mojo maak je die opmerking voor je mijn huidige opmerking hebt gelezen, of nadat je ze hebt gelezen waarna je bent teruggekeerd in de tijd om jouw opmerking net voor de mijne te maken om de indruk te wekken dat je een ongelooflijke verfijnde perceptie van het medium strip hebt terwijl je gewoon mijn opmerking kopieert?

Ik meen me te herinneren dat er in jouw vakje eerst stond: "Yolan, bwo... Iets beter dan Kriss, maar verder...."

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik vond zowel het tekenwerk als de volwassenere Yolan wel tof in die nevenreeks, alleen hebben ze van het einde een zootje gemaakt door verschillende malen van scenarist te veranderen om de reeks een andere richting uit te sturen. 

 

EDIT Wacht 's... @mojo maak je die opmerking voor je mijn huidige opmerking hebt gelezen, of nadat je ze hebt gelezen waarna je bent teruggekeerd in de tijd om jouw opmerking net voor de mijne te maken om de indruk te wekken dat je een ongelooflijke verfijnde perceptie van het medium strip hebt terwijl je gewoon mijn opmerking kopieert?

Ik meen me te herinneren dat er in jouw vakje eerst stond: "Yolan, bwo... Iets beter dan Kriss, maar verder...."

Euhm wat? Ik ben even in de war. Ik heb in ieder geval niets aangepast aan mijn comment. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Op 15/7/2022 om 14:20, linthout zei:

Oeioeioei! Dat is niet erg bemoedigend...Die strips zijn wel altijd zeer mooi getekend moet ik zeggen. Maar ik kom er ook niet toe om al die nevenreeksen te lezen...

 

Ik vind het heerlijk om de Thorgal verhalen te lezen. Ook de strippagina's van hoofd en nevenreeksen zijn prachtig. Ik heb echter wel moeite met de geschilderde covers van 'de meester'. Ze tonen erg veel vergelijking met de kabouters van Rien Poortvliet, de kitsch-illustrator uit de jaren 70. Ook de verhaalelementen met de kabouters reeks Wolvin) laat ik liever aan me voorbij gaan.

 

 1057478017_thorgalpoortvliet.thumb.jpg.ebe11d772319108106c509f7ec7ae1e4.jpg

Link naar reactie
5 minuten geleden, hemweg zei:

Ook de verhaalelementen met de kabouters reeks Wolvin) laat ik liever aan me voorbij gaan.

Mag ik jou als therapie de eerste albums van Dirkjan adviseren om van jouw kabouterfobie af te komen?😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Je vindt het een uitstekende cover (subjectief) of het is een uitstekende cover (objectief en met argumenten).

Is het een uitstekende cover vanwege het kleurgebruik, de compositie of de realistische vormen? Of is het een uitstekende cover vanwege de inhoud: een legertje kabouters, een groot beest en een meisje met een aap op haar schouder die de toeschouwer naderen?

Link naar reactie
14 uren geleden, hemweg zei:

Is het een uitstekende cover vanwege het kleurgebruik, de compositie of de realistische vormen? Of is het een uitstekende cover vanwege de inhoud: een legertje kabouters, een groot beest en een meisje met een aap op haar schouder die de toeschouwer naderen?

 

Ja, praktisch gans die opsomming, daar komt het zo wat op neer.

Als er één cover van Wolvin is die me zou kunnen overhalen om de reeks te beginnen lezen, dan is het deze.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 2/8/2022 om 21:45, sanderg zei:

Los hiervan overigens - Rien was wel een meesterlijk tekenaar/schilder vind ik...

 

Ik heb me vaak afgevraagd hoe hij het er als striptekenaar vanaf zou hebben gebracht...

 

Grappig, weet je wie de grootste Rien Poortvliet fan in Italië is? De tekenaar van “De verboden haven”, Stefano Turconi. We hebben het er veel over gehad toen hij in Haarlem te gast was 😁.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Op 3/8/2022 om 22:29, eriktex zei:

 

Grappig, weet je wie de grootste Rien Poortvliet fan in Italië is? De tekenaar van “De verboden haven”, Stefano Turconi. We hebben het er veel over gehad toen hij in Haarlem te gast was 😁.

Ik ken de beste man niet maar hij heeft smaak 🙂

 

Ik meen eens gelezen te hebben dat Paul Teng Rien Poortvliet ook een uitzonderlijk goede tekenaar vond/ vindt..

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...