Ga naar inhoud

de 3 beste Asterixen na Goscinny


cinco

de 3 beste Asterixen na Goscinny (uitgezonderd korte verhalen en hommages)  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies de 3 beste albums:

    • De broedertwist / De diepe kloof (1980)
    • De odyssee van Asterix (1981)
    • De zoon van Asterix (1983)
    • Asterix in Indus-land (1987)
    • De roos en het zwaard (1991)
    • De beproeving van Obelix (1996)
    • Asterix en Latraviata (2001)
    • Het geheime wapen (2005)
    • Asterix bij de Picten (2013)
    • De papyrus van Caesar (2015)
    • Asterix en de race door de Laars (2017)
    • De dochter van de veldheer (2019)
    • Asterix en de Griffioen (2021)
    • De Witte Iris (2023)


Recommended Posts

6 minuten geleden, sanderg zei:

Ik wilde eigenlijk drie keer Asterix in Indusland zeggen, maar dat kan niet 🙂

Dit is mijns inziens het enige post Goscinny album dat in de buurt komt van de kwaliteit uit het Goscinny tijdperk

Alleen jammer van dat ene prentje waar Uderzo er eventjes geen zin meer in had, en in plaats van een bende olifanten gewoon een omtreklijntje tekende.

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Ook al komen ze zelden in de buurt van de hoogdagen, toch vind ik al deze Asterixen wel vermakelijk en herleesbaar,

Voor één album geldt dit absoluut niet.

Het Geheime Wapen is een abominatie.

ik heb deze terug verkocht en beschouw het persoonlijk niet als Asterix canon.

 

Waarom?

 

afbeelding.thumb.png.b0c904a4d57040dcefbab0152f8a25a8.png

 

^

Daarom.

Dit was inderdaad echt afgrijselijk en ik heb het dan ook diep weggestopt- zal het zeker nooit meer ter hand nemen.

Dit is eigenlijk het enige album dat ik ooit las dat eigenlijk alleen maar in de prullenbak thuis hoorde.. verder nergens anders (zeker niet bij mensen thuis op de boekenplank)

Link naar reactie
3 minuten geleden, Rik zei:

Ik vind geen enkel album na Goscinny goed maar die keuze was er niet. Daarom kies ik in ieder geval voor de meest originele. En dat is het geheime wapen.

Oe, dat is jammer dat je van geen enkel after-Goscinny album kan genieten als fervente Asterix fan. (afgaande van je avatar)

Waar zou jij het grote verschil in kwaliteit van scenario's leggen?

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

Oe, dat is jammer dat je van geen enkel after-Goscinny album kan genieten als fervente Asterix fan. (afgaande van je avatar)

Waar zou jij het grote verschil in kwaliteit van scenario's leggen?

Goscinny kreeg het voor elkaar om de maatschappelijke problemen van de jaren '60 en '70 te projecteren op het Gallie van 50 na Christus. Daarnaast wist hij op een humoristische wijze de stereotypische eigenschappen van de Europese volkeren over te belichten. Voeg daar een groot aantal cameo's aan toe van bekende mensen uit de jaren 60 en 70 en je hebt de topalbums van Asterix te pakken. Uderzo en zijn navolgers hebben dit nooit meer kunnen evenaren..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
14 minuten geleden, Rik zei:

Goscinny kreeg het voor elkaar om de maatschappelijke problemen van de jaren '60 en '70 te projecteren op het Gallie van 50 na Christus. Daarnaast wist hij op een humoristische wijze de stereotypische eigenschappen van de Europese volkeren over te belichten. Voeg daar een groot aantal cameo's aan toe van bekende mensen uit de jaren 60 en 70 en je hebt de topalbums van Asterix te pakken. Uderzo en zijn navolgers hebben dit nooit meer kunnen evenaren..

 

De humor onder Goscinny voelde uitermate geraffineerd aan.

Naast de running gags was er in elk album ook een nieuwe benadering van comedy waardoor de reeks verfrissend bleef.

Hij wist zoveel éénmalige personages memorabel te maken, puur door karakterisering en wisselwerking met andere personages.

 

22324689.jpg

Link naar reactie

Ik vind Het geheime wapen ook niet de beste Asterix maar ik vond het wel dapper van Uderzo om zo te breken met het Asterix-idioom. Ik zag het altijd als een aanklacht (of satire) van de Amerikaanse en Japanse stripinvasie op de Franco-Belgische stripmarkt. (zoiets)

 

Gek dat ik niet op een album van Conrad heb gestemd, ik ben toch een fan van Conrad.

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik vind Het geheime wapen ook niet de beste Asterix maar ik vond het wel dapper van Uderzo om zo te breken met het Asterix-idioom. Ik zag het altijd als een aanklacht (of satire) van de Amerikaanse en Japanse stripinvasie op de Franco-Belgische stripmarkt. (zoiets)

 

 

Als hij het wat subtieler had aangepakt, zou dat misschien gelukt zijn.

Meer proberen dat idee te integreren met de wetmatigheden van het Asterix-universum in plaats van met aliens te beginnen en Supermannen er in te pompen.

 

Kijk hoe Ferri en Conrad met De Papyrus van Caesar er in slaagden om hedendaagse maatschappijkritiek te verwerken zonder de wereld van Asterix onrecht aan te doen.

Link naar reactie
Zojuist, cartoonesk zei:

Ik moet toegeven dat ik Het geheime wapen ook niet erg vaak heb gelezen...

 

Als het nu zo een kort parodie-fragment buiten reeks was, dan viel die verhaallijn nog te begrijpen.

Maar als onderdeel van de hoofdreeks vloekt het echt met de zorgvuldig opgebouwde wereld van Asterix.

 

Astérix-le-ciel-.jpg

 

Asterix9.jpg

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

De humor onder Goscinny voelde uitermate geraffineerd aan.

Naast de running gags was er in elk album ook een nieuwe benadering van comedy waardoor de reeks verfrissend bleef.

Hij wist zoveel éénmalige personages memorabel te maken, puur door karakterisering en wisselwerking met andere personages.

 

22324689.jpg

 

Een groot deel van de humor zit toch in de manier waarop Uderzo dit tekent. Goscinny was goed, maar een goeie tekenaar maakt hem nog veel beter. Iedereen kent zijn werk voor Asterix en Lucky Luke, maar over zijn andere strips wordt amper gesproken. Lees maar eens een pechvogel of een spaghetti, en dan zal je het belang zien van een goeie tekenaar. Zo niet zijn dat ook maar doorsnee stripjes. Uderzo heeft een reeks als Asterix naar een hoger niveau getild.

Desondanks had Uderzo misschien beter een Morriske gedaan en na de dood van Goscinny met andere scenaristen gewerkt.

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, cartoonesk zei:

Ik begrijp de kritiek maar ik heb ook respect voor de vrijheden die Uderzo zich hier veroorloofde om eens uit de band te springen (om door de bocht te gaan).

Maar ergens moet je toch binnen de wetmatigheden van je universum blijven.

Het is alsof Van Hamme bijvoorbeeld zin zou hebben om eens uit de band te springen met Largo Winch en hem vervolgens op een vliegende paarse buffel het beursgebouw laat aanvallen bij wijze van statement.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

Een groot deel van de humor zit toch in de manier waarop Uderzo dit tekent. Goscinny was goed, maar een goeie tekenaar maakt hem nog veel beter. Iedereen kent zijn werk voor Asterix en Lucky Luke, maar over zijn andere strips wordt amper gesproken. Lees maar eens een pechvogel of een spaghetti, en dan zal je het belang zien van een goeie tekenaar. Zo niet zijn dat ook maar doorsnee stripjes. Uderzo heeft een reeks als Asterix naar een hoger niveau getild.

Desondanks had Uderzo misschien beter een Morriske gedaan en na de dood van Goscinny met andere scenaristen gewerkt.

 

 

Het is een wisselwerking.

Weet je iets van hun ontwikkelingsproces voor hun albums? Maakte Goscinny bijvoorbeeld storyboards?

Zette hij het tempo van een grap uit of deed Uderzo alles betreffende visuele timing?

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

 

Als het nu zo een kort parodie-fragment buiten reeks was, dan viel die verhaallijn nog te begrijpen.

Maar als onderdeel van de hoofdreeks vloekt het echt met de zorgvuldig opgebouwde wereld van Asterix.

 

Het vredeswapen viel niet zomaar uit de lucht, he. In De Diepe Kloof zit een gevechtscène waarin toverdrank zorgt voor allerlei fysische veranderingen van de personages. De romeinen worden bolvormig en de galliërs immense reuzen. En dan had je nog dat verhaal waarin Obelix terug kind wordt. En dat vliegend tapijt uit Indusland mogen we ook niet vergeten.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Het vredeswapen viel niet zomaar uit de lucht, he. In De Diepe Kloof zit een gevechtscène waarin toverdrank zorgt voor allerlei fysische veranderingen van de personages. De romeinen worden bolvormig en de galliërs immense reuzen. En dan had je nog dat verhaal waarin Obelix terug kind wordt. En dat vliegend tapijt uit Indusland mogen we ook niet vergeten.

 

Die plotse bijwerkingen van toverdrank voelden ook als inconsistent aan.

Daarom ben ik ook geen fan van De Diepe Kloof waar je plots met een reuze-Asterix en bolvormige legionairs zit.

Zelfde met De Beproeving van Obelix.

Het vliegend tapijt valt wel te aanvaarden, vind ik. Dat hoort zo een beetje bij de mythes die gekoppeld zijn aan de gebieden die ze in die strip bezoeken. Als de Galliërs hun toverdrank mogen hebben, laat het Midden-Oosten en de Indische regio dan hun vliegend tapijten hebben.

Link naar reactie
1 uur terug, Werner zei:

Mag ik even De Zoon van Asterix onder de aandacht brengen?

 

"Hij speelt liever met de verkoper van de rammelaars dan de rammelaar van de verkoper."

 

"Hij is in de ketel met toverdrank gevallen!" - "Ai ai, en we hadden er zo al eentje!"

 

Maar het valt wat onder het cliché dat vroeg of laat elk stripfiguur op klein mannen moet passen.

 

afbeelding.png.040750785a6c2ced84c2cf663ff12c66.png

 

 

afbeelding.png.07f623a773a6d8a3083a67fd2f606bbd.png

 

afbeelding.thumb.png.cdf8df1231fba4a80dab7db5fc22a344.png

Link naar reactie
Op 23/9/2020 om 18:20, cinco zei:

 

Maar het valt wat onder het cliché dat vroeg of laat elk stripfiguur op klein mannen moet passen.

 

 

 

 


of de “een verloren/vergeten beschaving”!

 

ik ben wel fan van zo’n klassiekers. 
komt uiteraard overgewaaid uit sixties tv landschap waar veel series een budget kregen om 24-26 afleveringen te vullen, en dan om de kosten te drukken ze een aflevering maakten met de voorradige kostuums uit het archief van de studio.

image.thumb.jpeg.7e3d86e318c0ebd12b612232f1582991.jpeg

 

hoe cool zou het zijn om eens een no-budget-for-sets album in zo’n grote reeks te hebben? :D

op pagina 3 geraken ze vast te zitten in een grot en de rest van het album bestaat de achtergrond uit dezelfde 3 stalagmieten en rotsblokken :D

Link naar reactie
16 uren geleden, Tom MDP zei:

hoe cool zou het zijn om eens een no-budget-for-sets album in zo’n grote reeks te hebben? :D

op pagina 3 geraken ze vast te zitten in een grot en de rest van het album bestaat de achtergrond uit dezelfde 3 stalagmieten en rotsblokken :D

 

Ik heb een idee liggen voor een verhaal waar een personage in het begin verdwaalt in de woestijn en daar pas op het einde weer uitkomt.

 

(bij de kampioenen is er ooit sitcom-gewijs een compilatiealbum gemaakt met alle voetbalscènes. Oorspronkelijk bedoeld als extra voor een special, maar achteraf ook in de gewone reeks verschenen. dat is nog het dichtst dat een stripalbum komt bij een no-budget-aflevering. Alhoewel ik het ook wel leuk zou vinden moest een langlopende reeks eens de tekeningen van een volledig eerder album zou hernemen, maar met een compleet nieuwe tekst).

Link naar reactie
  • 4 months later...
32 minuten geleden, TDPB zei:

Ik las die strips ook gewoon door elkaar. t is misschien anders als je ze allemaal in volgorde van verschijnen leest.

 

 

Heb ik ook niet gedaan, hoor. Vooral bij het herlezen valt het sterker op.

En je voelt dan ook dat er meer albums van de Goscinny-periode zijn waar je happig op bent om ze te blijven herlezen.

Link naar reactie

Heb zopas vastgesteld dat in de poll De Diepe Kloof de meeste stemmen krijgt.

Toeval wil dat ik drie dagen geleden deze strip heb herlezen en ik vond het zo slecht dat ik dit album reeds van de hand heb gedaan. Los van enkele leuke grappen en het tekentalent van Uderzo, ben ik nooit een echte Asterix fan geweest, maar dacht het een nieuwe kans te geven. Als ik nu vaststel dat jullie De Diepe Kloof als het beste album beschouwen, dan denk ik niet dat ik nog extra tijd ga steken in deze stipreeks. Nog steeds niet my 'cup of thee' blijkbaar.

Link naar reactie
1 uur terug, Olav zei:

Heb zopas vastgesteld dat in de poll De Diepe Kloof de meeste stemmen krijgt.

Toeval wil dat ik drie dagen geleden deze strip heb herlezen en ik vond het zo slecht dat ik dit album reeds van de hand heb gedaan. Los van enkele leuke grappen en het tekentalent van Uderzo, ben ik nooit een echte Asterix fan geweest, maar dacht het een nieuwe kans te geven. Als ik nu vaststel dat jullie De Diepe Kloof als het beste album beschouwen, dan denk ik niet dat ik nog extra tijd ga steken in deze stipreeks. Nog steeds niet my 'cup of thee' blijkbaar.

 

Die lijst hierboven zijn al de Asterixen na Goscinny, dus sowieso niet de toppers van de reeks.

Hieronder heb je een link naar een lijst waar de hoogdagen van de serie in zijn opgenomen:

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...