Ga naar inhoud

de 3 beste Blake en Mortimer verhalen (poll)


cinco

de 3 beste Blake en Mortimer verhalen  

38 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies de 3 beste verhalen:

    • Het Geheim van de Zwaardvis
    • Het Geheim van de Grote Piramide
    • Het Gele Teken
    • Het Raadsel van Atlantis
    • S.O.S. Meteoren
    • De Valstrik
    • Het Halssnoer van de Koningin
    • De 3 Formules van Professor Satô
    • De zaak Francis Blake
    • Het Voronov-complot
    • Bericht uit het verleden
    • De Sarcofagen van het 6e Continent
    • Het Heiligdom van Gondwana
      0
    • De Vloek van de Dertig Zilverlingen
      0
    • De Eed van de Vijf Lords
    • De Septimus-Golf
      0
    • De Staf van Plutarchus
    • Het Testament van William S.
    • De Vallei der Onsterfelijken
      0
    • De Schreeuw van de Moloch
      0
    • De laatste Zwaardvis


Recommended Posts

  • cinco changed the title to de 3 beste Blake en Mortimer verhalen (poll)
On 9/25/2020 at 10:28 AM, Waldorf said:

Ik heb weinig liefde voor die oude knarren. 

 

Ja, en velen met jou. Er hebben maar 17 gebruikers gestemd, slechts een fractie van de bezoekers hier. 

 

Ik snap ook wel waarom, ik stoor me ook sommige dingen, vooral de hoeveelheid tekst. Maar sommige van die verhalen zijn echt wel meeslepend, misschien moet je ze dan wel op het juiste moment in je leven lezen.

 

Ik las als jonge tiener het eerste deel van het Piramide-verhaal, had nog nooit van B&M gehoord maar ik begon daar gewoon aan. En toen Blake op een bepaald moment werd neergeschoten, was ik daar echt door geschokt. Hij duikt ook niet meer op in dat album, en in het volgende komt hij ook pas helemaal op het einde weer opduiken, dat was een echte revelatie. 

 

Als ik dat vandaag voor het eerst moest lezen, zou ik al meteen weten dat ie niet echt dood is, en de manier waarop ie weer opduikt ongeloofwaardig vinden. Maar ik heb toch de ervaring gehad die tieners 25 à 30 jar eerder gehad moeten hebben. Andere albums heb ik pas veel later geprobeerd en daar ben ik dan ook veel strenger voor. Aan de meeste (incl. de eerste drie) ben ik zelfs nooit begonnen.

 

Maar ik apprecieer enorm hoe Jacobs rustig zijn tijd neemt, zoals wanneer Mortimer ergens pagina's lang probeert te achterhalen wat er hem net overkomen is. In real time haast wandelt hij, kuiert hij, slentert hij door de straatjes en reconstrueert hij in gedachten de gebeurtenissen van de vorige nacht, de pagina's die je net gelezen hebt. En op geen enkel moment vind ik dat saai.

Link naar reactie
8 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ja, en velen met jou. Er hebben maar 17 gebruikers gestemd, slechts een fractie van de bezoekers hier. 

 

 

Er zijn er ondertussen al 6 bijgekomen.

Soms moet een stemronde gewoon een tweede beurt ondergaan op een latere datum.

 

Het Gele Teken maakt zijn reputatie waar en gaat (voorlopig) met de meeste stemmen lopen.

Link naar reactie
7 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ik las als jonge tiener het eerste deel van het Piramide-verhaal, had nog nooit van B&M gehoord maar ik begon daar gewoon aan. En toen Blake op een bepaald moment werd neergeschoten, was ik daar echt door geschokt. Hij duikt ook niet meer op in dat album, en in het volgende komt hij ook pas helemaal op het einde weer opduiken, dat was een echte revelatie. 

 

Als ik dat vandaag voor het eerst moest lezen, zou ik al meteen weten dat ie niet echt dood is, en de manier waarop ie weer opduikt ongeloofwaardig vinden. Maar ik heb toch de ervaring gehad die tieners 25 à 30 jar eerder gehad moeten hebben.

 

Da's gewoon het verschil tussen iemand met veel en iemand met weinig leeservaring.

Ook met de reeks al of niet kennen.

De eerste keer dat een nieuwe detective een zaak oplost, is het verrassend. De tweede keer dat diezelfde detective een zaak oplost, niet meer. En op die duur is het gewoon "weer van dat".

Dan heb je een nieuwe detective nodig.

Link naar reactie
9 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ja, en velen met jou. Er hebben maar 17 gebruikers gestemd, slechts een fractie van de bezoekers hier.

 

Ik heb ze allemaal gelezen, meestal wel met plezier (tenzij mss het laatste album), maar ik kan nooit stemmen op dit soort 'wat is het beste album van die of die reeks' omdat ik me de inhoud zelden langer dan een paar maanden herinner. Ik onthou plotjes al lang niet meer. Ik kan hoogstens zeggen dat de 30 zilverlingen slecht getekend was. En dat het laatste album dat ik een paar maanden geleden las inhoudelijk op niet veel trok. Maar van het album waar het een vervolg op was herinner ik me helemaal niets meer. Dus ja, dit soort polls zijn niets voor mij.

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

Is de zaak Francis Blake echt het beste album van de periode na Jacobs zoals de stemmenverdeling lijkt aan te geven?

Het was vooral het eerste nieuwe album sinds lang. Dat heeft een extra indruk nagelaten bij de lezers (om te vergelijken: ik weet veel beter waarover de eerste pakweg 4 Robbedoes door-albums gingen dan alles wat daarna kwam).

Link naar reactie
  • 4 months later...

Ik heb pas geleden in het stripmuseum in Brussel  de tentoonstelling van Blake en Mortimer gezien. Zeer de moeite waard!!!

Ik kende de verhalen helemaal niet, maar heb nu op 1 boek na alle verhalen van Edgar Jacobs. Warrige verhalen, maar wat een prachtig beeld van de tijd.

Vooral omdat ik het geheim van de zwaardvis las op het moment dan Ruskand de Oekraine binnenviel.

Ben stiekem blij dat we niet afhankelijk zijn van 2 dappere mannen. 

Onmogelijk te vliegen toestel overigens, die zwaardvis, maar ik kan er zeker van genieten.

Ik zal stemmen als ik de rest ook gelezen heb. (Ik mis deel 2 van de grote pyramide nog)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...