Ga naar inhoud

Woorden die je door strips leerde kennen


esteban²

Recommended Posts

Opvallende woorden die ik al tegenkwam in strips:

- nietdeug (Buck Danny)

- de scheldwoordenboek van Haddock

- Olijk (lang niet geweten hoe je dat eigenlijk moet uitspreken)

 

Aangezien ik van huis uit vooral een mengeling van Antwerps en Verkavelingvlaams spreek (verhouding 70/30) waren het vooral de oernederlandse woorden die me vroeger de wenkbrauwen deden fronsen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Opvallende woorden die ik al tegenkwam in strips:

- nietdeug (Buck Danny)

- de scheldwoordenboek van Haddock

- Olijk (lang niet geweten hoe je dat eigenlijk moet uitspreken)

 

Aangezien ik van huis uit vooral een mengeling van Antwerps en Verkavelingvlaams spreek (verhouding 70/30) waren het vooral de oernederlandse woorden die me vroeger de wenkbrauwen deden fronsen.

Grappig 😊Voor mij zijn het juist die typisch Vlaamse woorden als goesting, koer en wentelwiek. Veel geleerd van de Vlaamse rode reeks van Suske en Wiske en van Nero😉

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 uren geleden, Tanuki zei:

Ik heb het even voor je opgezocht om zeker te zijn. Shukumei (宿命) is Japans voor lot.

 

Op 12/9/2019 om 11:55, Yncke zei:

"Fate", volgens WordHippo. :)

Dankjewel Tanuki en Yncke ! Mysterie eindelijk opgelost, gedaan met slapeloze nachten. Nu kan ik eindelijk weer de draad opnemen met andere strips te lezen. Waar was ik weer gebleven ? Juist ja, in 1987. 🙂 

Link naar reactie

Lang geleden al, het woord "usurpator".

"Phulakontarkos" en "satraap" zijn er nog zo 2.

 

Vroeger had je nog geen internet, laat staan wiki, dus ik wist begot niet wat een satraap of een usurpator betekende, maar had er wel een achteraf gezien vrij goed idee van.

 

De betekenis van Phulakontarkos heb ik nooit achterhaald en is waarschijnlijk gewoon ontsproten aan de verbeelding van E.P. Jacobs...

 

Maar wat ik écht leren kennen heb door strips, al van het prille begin, is geschiedenis. Meer zelfs, mijn voorliefde voor alles wat met geschiedenis te maken heeft, is een rechtstreeks gevolg van het lezen van strips. Ik was amper 10, en kon dankzij Bob Morane meer soorten dinosaurussen opnoemen dan mijn leraren uit het lager onderwijs. Okee, mijn vader had ook alle boeken van Henri Vernes  maar ik las ook de strips. Ik hield spreekbeurten over Palenque en de Dayak-koppensnellers, kende Vercingetorix, wist dat Geronimo eigenlijk Goyaklé heette en wist al dat de Arabieren lang voor de kruistochten al tot diep in Frankrijk hadden gezeten en dat de Jivaro-indianen diegenen waren die schedels krompen. En ik wist wat "Sikhs" waren terwijl de rest er een andere betekenis aan gaven en niet wisten waar ik het over had.

 

Jammer dat er zo wordt neergekeken op het medium, want de educatieve waarde wordt flink onderschat...

 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
48 minuten geleden, Retardi zei:

Als je jezelf vragen gaat stellen over de bruikbaarheid van een Bathyscaaf dan is het misschien tijd om de suske en Wiske's achter je te laten. 😂

Dat kan, maar pas als ik de schok heb verwerkt dat de technische snufjes in Sus en Wis niet echt blijken te werken 😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
19 uren geleden, Retardi zei:

is het misschien tijd om de suske en Wiske's achter je te laten. 😂

NOOIT! ;)

 

 

Trouwens, als Star Trek accurate fantasie kan gebruiken, waarom Sus en Wis dan niet? Zelfs de fysica achter de Straalvogel van Jommeke klopte ergens nog wel, al vergat Jef Nys per ongeluk de krachten die op de opvangbak werken mee te tellen.

Link naar reactie
6 uren geleden, Tanuki zei:

NOOIT! ;)

 

 

Trouwens, als Star Trek accurate fantasie kan gebruiken, waarom Sus en Wis dan niet? Zelfs de fysica achter de Straalvogel van Jommeke klopte ergens nog wel, al vergat Jef Nys per ongeluk de krachten die op de opvangbak werken mee te tellen.

:)

Ik begrijp je punt wel hoor. Maar het heeft geen plaats in een kinderstrip als Suske en Wiske.
 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...